سفرنامه اروپا، بخش دوم : ایتالیا - فلورانس و پیزا

سفرنامه اروپا

106-Europe-Blog cover (01-03-18).jpg

شنبه 13جولای2013 حرکت از رم و بازدید از فلورانس

امروز صبح با عجله صبحانه خوردیم و از ترس آنکه مبادا مثل دیروز اتوبوس دیر کند و به قطار نرسیم، زودتر از هتل بیرون زدیم .اتوبوس نسبتا خوب وبه موقع آمد. بعد مترو سوار شدیم و یکساعت بعد در ساعت 55/7 دقیقه ایستگاه قطار بودیم . قطار با 10 دقیقه تاخیر در 30/8 حرکت کرد.بیشتر مردم مثل ما ، قسمت economy و ارزان قطار سوار شده بودند که خیلی هم تمیز و مرتب بود فقط صندلی هایش عقب نمی رفت و به اصطلاح fixable نبود. قطار بطور متوسط 200تا250 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد . مناظر بین راه بسیار جذاب بود. همه مسیر سبز بود. اینجا باید خیلی زحمت بکشی وچشم بفرسایی تا خاک خالی پیدا کنی. بیشتر مسیر مزارع کشاورزی و قسمتهایی هم جنگل است. که از نوع جنگل های منطقه مدیترانه ای که ما هم در شمال کشور داریم. ولی کمتر می شد آثار تخریب جنگل را مشاهده کرد. به هر حال آب وهوای اینجا هم اقتضای این نوع پوشش سبز جنگلی را دارد. قطاری که ما سوار شدیم قطار میلان بود که در فلورانس توقف داشت . قطار راس ساعت 10 به فلورانس رسید. واگنی که ما در آن بلیط داشتیم همگی در ایستگاه فلورانس پیاده شدند ومسافرین فلورانس به مقصد میلان در ایجا سوار شدند.

ایستگاه قطار فلورانس مرکز شهر است . تا از قطار پیاده می شوی برجهای کلیساهای قدیمی جلب نظر می کند. دلم می خواست بار همراه نداشتم ومستقیما به دیدن این بنا ها می رفتم. به هر حال باز از روی آی پد مسیر را پیدا کردیم . کم بود. فلورانس شهر کوچک وجمع وجوری است. بااینکه هتل ما در مرکز قدیمی شهر نبود ولی باز هم راه کمی تا ایستگاه قطار بود پیاده آمدیم وکمتر از نیم ساعت بعد به هتل رسیدیم . ما در واقع قسمتهای جدید شهر را پیاده روی کردیم که مثل شهرهای شمالی خودمان بود . ساعت 5/10صبح اتاق را تحویل گرفتیم هتل سه ستاره Best Western Hotel را گرفته بودیم. هتل wifi هم داشت . کمی اینترنت چک کردیم و دوش گرفتیم وبعد از کمی استراحت وخوردن ناهار، ساعت 4 بعد از ظهر با اتوبوس به مرکز شهر رفتیم. بلیط اتوبوس دررم 5/1 یورو و در فلورانس 2/1 یورو است. به مرکز شهر رفتیم. کلیسای سانتا ماریا دلفیوره ، گنبد demo و برج ناقوس کنار آن و موزه های مجموعه آن بسیار زیبا بودند . حداقل دوساعتی بازدید این مجموعه وقت می خواهد.

متاسفانه وقتی ما رسیده بودیم کلیسای سانتاماریا را بسته بودند. فردا چون یکشنبه است البته از کلیسا می توان بازدید کرد ولی پله هایش را نمی شود تا بالای گنبد رفت، حدود 600 پله تا بالای گنبد باید بالا بروید. ما به برج ناقوس اکتفا کردیم. برج ناقوس 440 پله داشت تا بالای برج که رفتیم ، نفس گیر و طاقت فرسا بود. خدا رحم کرد پله های گنید بزرگ کلیسا را تجربه نکردیم، ولی افرادی با سن و سال بالا آمده بودند که آدم خجالت می کشید، خسته شود. در هر بخش از برج که یک چهارم آن است ، یک قسمت است که می ایستی و استراحت می کنی و می توانی عکس بگیری . از آن بالا عکسهای زیادی گرفتیم . ارزشش را داشت، خیلی جالب وزیبا بود. شهر قدیم فلورانس را تماما برنگ قرمز آجری می بینی، با رنگ وبویی از تاریخ کهن

من که از دیدن واتیکان و کلوسیوم خیلی هیجان زده نشدم ، در فلورانس من بسیار به وجد آمدم. فلورانس از بالای برج کلیسای سنتا ماریا دلفیوره بسیار زیبا و دل رباست. بعد در بافت قدیم و میدانهای زیبای شهر فلورانس دو ساعتی قدم زدیم . میدان یا piazza delia signoria که پر از مجسمه بود پر از توریست بود. از رودخانه ارنو گذشتیم. چندین پل بر روی این رودخانه است، یکی از این پل ها، به نام پونته وکیوکه دوطرفش مغازه است، بسیار زیبا وجذاب است . .

هم از بیرون آن که می نگری، وهم از داخل که روی آن راه می روی دلربا وباصفاست. قصر pitti که از بناهای زیبای فلورانس است در آستانه تعطیلی بود . قرار شد فردا برویم خلاصه تا 8یا 5/8 عصر در شهر گشتیم. در راه برگشت کمی میوه خریدیم و به هتل آمدیم . یکشنبه 14 جولای 2013 بازدید از پیزا وفلورانس امروز صبح برای پیزا بلیط داشتیم. باز هم بلیط را دیروز عصر قبل از اینکه به هتل برویم گرفتیم .البته یک بلیطی دستگاه به ما داد که علی رغم اینکه ساعت وتاریخ برایش تعیین کرده بودیم نه تاریخ داشت نه ساعت. پرسیدیم چرا؟ ظاهرا بلیط های فلورانس برای پیزا ،همه همین جور بود. خوب هم بود، مثل بلیط اتوبوس که هر وقت خواستی می توانی از آن استفاده کنی، فقط مقصدش مشخص بود. اول قرار گذاشتیم 5/8 برویم بعد گفتیم خب حالا به قطار 8 هم می رسیم ساعت 7 صبحانه خوردیم و زدیم بیرون با یک کوله پشتی. خلاصه قطار 05/8 به مقصد پیزا را پیدا کردیم و سوار شدیم . مسافرین مستقر در قطار در یکی دو واگنی که ما دیدیم انگشت شمار بودند . ولی قطار سر ساعت حرکت کرد. مسافت تا پیزا 85 کیلومتر است، ولی حدود 5/1 ساعت طول می کشد. به دلیل اینکه قطار محلی است و در تمام ایستگاههای بین راه (حدود 7-8 ایستگاه) چند دقیقه می ایستد . باز هم مناظر بدیعی بین راه بود. ساعت 30/9 به به پیزا رسیدیم. شهری کوچک وبسیار باصفاست. باز از روی GPS آی پد مسیربرج ومجموعه دیدنی آن را پیدا کردیم، زیاد دور نبود،

ولی دیگر پیاده نمی رویم ، وقت زیادی برای دیدن نداریم و می خواهیم بعد ازظهر دوباره به دیدن فلورانس برسیم. از روزنامه فروشی راه آهن، مسیراتوبوس را پرسیدیم. راهنمایی کرد وخودش هم بلیط داشت. بلیط اتوبوس در پیزا 1/1 یورو بود. یک خانم ایتالیایی را در ایستگاه دیدیم. انگلیسی نمی دانست فهمید که می خواهیم tower را ببینیم با اصرار زیادی راهنمایی کرد که همین اتوبوسی که من سوار می شوم را سوارشوید، خلاصه پشت سر هم ایتالیایی راهنمایی می کرد ما نمی فهمیدیم . مردم گرمی دارد. حتی زبان همدیگر را نمی فهمیم، ولی اصرار دارند راهنمایی کنند، چقدر شبیه ما ایرانی ها هستند. سوار شدیم و در ایستگاه برج پیاده شدیم. برج پیزا و کلیسای کاتدرال و dumo آن بسیار خاص ویونیک بود . روز یکشنبه بود و در کلیسا نیایش می کردند . اجازه عکس برداری ازداخل کلیسا را ندادند. ولی از dumo که بسیار زیبا بود و موزه ها آن عکس برداشتیم و عکسهای زیادی از برج پیزا .

بالای برج پیزا حدود 4.5 متر از سطح زمین زاویه دارد. وبه عبارتی کج است بهمین مقدار. عکسهای آن را زیاد دیده ایم . ولی من همیشه فکر می کردیم برج پیزا یک برج کهنه در حال فرو ریختن است که از مصالح قدیمی درنمای آن استفاده شده است. ولی در بازدید از برج شما می بینید که نمای ظاهری آن تماما سنگ سفید مرمر است وبهمین دلیل بار مرده آن زیاد است و مهار بیرونی هم برای برج دیده نمی شود. هرچند حتما ازسطوح داخلی (زیر زمینی) مهار شده است والا دلیلی برای ایستادنش وحتی پذیرش توریست برروی آن نبود. جالب است که در موزه های فلورانس وپیزا فیلم هایی برای نشان دادن نحوه نگهداری آثار تاریخی نشان می دهند ولی در اینجا من فیلمی هم برای نحوه کنترل سازه برج ندیدم که برای توریست ها نمایش دهند.مردم با این برج خیلی عکس می گیرند مخصوصا با فیگور راست کردن آن یا نگه داشتن دست زیر آن برای نیفتادنش. فروشگاههایی هم در کنار محوطه برج بود که قیمت هایش توریستی وبه وضوح از جاهای دیگر بیشتر بود. برایم جالب بود یکسری ظرف پلاستیکی را با استفاده از میوه های خشک شده ورقه ورقه شده یا گل گندم در وسط مایع پلاستیکی ساخته بودند باز هم قیمتهایش برای ما غیر منطقی بود. تقریبا دو ساعتی را در محوطه دیدنی برج پیزا وموزه های آن چرخیدیم. موقع برگشتن حدود ساعت 12 ظهر در اتوبوسی که به سمت ایستگاه راه آهن می رفتیم، 2 خانم محجبه پاکستانی را دیدیم که در پیزا اقامت داشتند ودر مقطع دکتری درس می خواندند،یکی شان شیمی می خواند و دیگری کامپیوتر. ساعت 30/12 سوار قطار برگشت شدیم. این قطارکمی جدید تر بودو یک واگن یک طبقه و یک واگن دو طبقه داشت . به طبقه دوم رفتیم . از یک ساعت و نیم مسافت بین راه، حدود سه ربعش را خوابیدیم. استراحت خوبی بود.

ساعت حدود 2 بعد از ظهر به فلورانس رسیدیم. ومستقیما به مرکز شهر برای بازدید رفتیم. داخل کلیسای سانتا ماریا دلفیوره را که دیروز نرسیده بودیم ببینیم ، دیدیم. اسمش اینقدر زیباست که آدم هی میخواهد تکرار کند. محوطه تاریخی شهر و پل تاریخی وکوچه و خیابانها دیروز را دو مرتبه قدم زدیم و pitti palace را دیدیم . داخل ساختمان کاخ چندین موزه ترتیب داده بودند که اجازه عکس برداری نمی دادند، بخشی از آنها موزه لباسهای دوران مختلف تاریخ ایتالیا بود وبرخی نقاشی و... ، و باغ بسیار زیبایی داشت که از فراز آن شهر پیدا بود و چشم انداز بسیار جالبی داشت. .

برای فردا بلیط ونیز را گرفتیم . از همانجا هم به میلان می رویم . این چند دفعه که از دستگاه هوشمند فروش بلیط خرید کردیم هر دفعه یک نکته داشت که برایمان جدید بود، مثلا امروز که بلیط ونیز را می خواستیم ، دستگاه می گفت که صندلی تان را انتخاب کنید ، دو دفعه قبل که بلیط گرفتیم اصلا این را نمی پرسید. وقتی ما صندلی را انتخاب می کردیم می گفت امکان خرید نداریم. وقتی به مامور خط آهن مراجعه کردیم دیدیم نباید به این سئوال پاسخ بدهیم . معنی این سوال این است که قطار شلوغ است وامکان انتخاب دو صندلی پیش هم وجود ندارد. دفعات پیش این را نمی پرسید ، ولی ایندفعه می پرسد و به این معنا که این محدودیت برای بلیط های این مسیر در این ساعت هست اگر برای مشتری خیلی مهم است باید ساعت و یا بلیط دیگری را انتخاب کند.ولی برای ما زمان مهمتر بود.بهمین جهت فردا من و رضا دو صندلی جداگانه در دو واگن مختلف داریم . امروز در فلورانس یک آقایی را دیدیم که کاریکاتور یا پرتره از مردم می کشید مرد مسنی بود دیدیم فارسی حرف می زند و ایرانی است. رضا جلو رفت و گفت اجازه می دهید از شما وکارهایتان عکس بگیرم . گفت نخیر نمی توانی از ما عکسی بگیری و...!
چند نکته در مورد فلورانس:

• مرکزشهر فلورانس تماما میراث کهن فرهنگی کشور را در بر دارد وبسیار زیبا و باصفاست و برای دانشجویان معماری وشهرسازی ویا علاقه منان به میراث فرهنگی حتما توصیه می شود.

• شهر کوچک است و هزینه های اقامت در آن بالا نیست . ولی شیوه ای که از ایران هتل را با استفاده از سایت های اینترنتی یا آژانسهای مسافرتی بگیرید در مجموع به صرف است ولی باید برنامه ریزی خوبی داشته باشید.

• مردم در اینجا فرهنگ بسیار بالایی در برخورد با توریست دارند. حتی صاحبان سوپر مارکت ومغازه های میوه فروشی که به هر حال با صاحبان هتل ها فرق می کنند و شاید برخوردهای هرلحظه ای با توریست ها نداشته باشند.

• الان فصل توریستی اینجاست . ولی توریست ایرانی دیگری در پیزا وفلورانس ندیدیم. به نظرم ایرانی ها بیشتربه رم می روند. در حالیکه فلورانس بسیار بسیار زیبا تر و دلنواز تر است. وتوصیه من به شما این است حتما فلورانس وپیزا را ببینید.

نویسنده: زهرا عربشاهی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.