سفرنامه اروپا، بخش پنجم : پاریس

سفرنامه اروپا

103-Europe-Blog cover (01-03-18).jpg

پنجشنبه 18 جولای 2013 حرکت به سمت پاریس وبازدید آن

نزدیک صبح من باز هم با استرس بیدار می شوم از بابت ماشین وماشین سواری در اینجا نگرانم . پس از نماز صبحانه خوردیم و ساعت از 6 گذشته که جمع و جور کردیم و آمدیم بیرون. کنترل مسیر از طریق navigator با من است. وارد جاده های المان می شویم و به سمت پاریس حرکت می کنیم . وقتی راه افتادیم، می بینم انقدر مردم در اینجا قانونمند، وقابل پیش بینی رانندگی می کنند که استرسم کلا" تمام می شود وجایش را به لذت بردن از زیبایی های مسیر ورانندگی بسیار خوب همسر مهربان می دهد. در آلمان اتوبان ها پهن تر، اساسی تر و البته شلوغ ترند ، حتی ساعت 5/6 صبح. وهمواره لاین سمت راست را ماشینهای سنگین پر کرده اند؛ ولی به هیچ وجه مزاحم سایرین نیستند و با مانورهای بی دلیل، خطری را متوجه دیگر ماشین ها نمی کنند. ولی وارد فرانسه که می شوی جاده ها باریک و حتی گاهی دو طرفه اند و آنجا هم که دو بانده و یک طرفه اند، اسمش اتوبان است ،حداکثر سرعت 120 ، و باید عوارض هم بدهی. در صورتیکه در المان اتوبان ها سرعت آزادند وعوارض هم ندارند. خلاصه تا پاریس 35 یورو عوارض را در 3-4 نوبت گرفتند.

52 یور هم بنزین زدیم . راستی در کرایه ماشین اینجا رسم است که باک ماشین را پر می کنند و تحویل می دهند وموقع پس دادن هم باید پر تحویل بدهی بنزین هم هر لیتر 7/1 یورو است. رانندگی اینجا خیلی تابع قانون است و با navigator خیلی هم آسان تر است. بلکه شاید بشود گفت بدون آن اصلا پیدا کردن آدرس یا ممکن نیست یا خیلی مشکل است. بگذریم که به خاطر محل هتل و اینکه از اول آدرس هتل پاریس را به این دستگاه دادیم ما را از راههای فرعی و باریک دهکده هایی در شمال پاریس به جوار فرودگاه شارل دو گل آورد و کمی سر چرخاند . چون برخی از راههای پیشنهادی اش بسته بود و ما مجبور بودیم راه دیگری را سرچ کنیم .ولی این راههای فرعی که از آن آمدیم راههای روستایی کنار مزارع گندم وجو ، بسیار زیبا بودند. خلاصه با حدود یک ساعت تاخیر از آنچه دستگاه مقابلمان پیش بینی کرده بود در ساعت 30/1 بعد از ظهر به هتل رسیدیم.

هتل محل اقامت ما در پاریس هتل چهار ستاره Millenium paris charless de gaulle بود.کمی استراحت کردیم ساعت 15/16 بود که بیرون زدیم . مترو پاریس خیلی گران است هر سفر 5/9 یورو. البته برای ما که در حاشیه فرودگاه هتل گرفته بودیم. از ساعت 30/5 تا 11 شب در پاریس پیاده چرخیدیم وگشت زدیم. از کلیسای نوتردام شروع کردیم و در حاشیه رودسن به برج ایفل رسیدیم. از مقابل برج ایفل مسیر را تا طاق پیروزی ادامه دادیم و از آنجا خیابان شانزه لیزه ومیدان کنکورد و بعد ازکنار لوور تا ایستگاه مترو لوور آمدیم

ساعت از 11 گذشته است. مترو به دلیل نقص فنی تا فرودگاه شارل دوگل نمی آمد ، بلکه وسط راه پیاده مان کرده و با اتوبوس های ویژه تا مقصد نهایی آورد. از آنجا هم مثل رفتن به ایستگاه مترو سوار اتوبوسهای سیاه رنگی شدیم که بین هتل و فرودگاه دائم در تردد است. هر 20 دقیقه یکبار ( مثل هتل های مشهد که برای حرم سرویس رفت و برگشت دارند) ساعت 30/12 بود که به هتل رسیدیم . جمعه 19 جولای 2013 بازدید از موزه لوور وشهر پاریس امروز صبح خیلی خیلی خسته ایم.ساعت 5 که نماز خوانده ایم دوباره خوابیدیم تا هفت صبح. پس ازصبحانه ، به مرکز پاریس آمدیم. وبه موزه لوور رفتیم.

سفرنامه ایتالیا-المان- فرانسه-چک

سالنهای ایران – بین النهرین و عراق و مصر را دیدیم . در سالنهای ایران سر ستونهای سالم تخت جمشید وسنگهای دیواری که در ایران وجود ندارد.

آنچه تحت عنوان عراق در موزه وجود دارد ستونهای بسیار باعظمت سنگی است که بیشتر یادآور پادشاهی بزرگ ایرانی است، در زمانهای طولانی که عراق بخشی از ایران بوده است.

و اما قسمت مصر واقعا باور نکردنی وبا عظمت است . از آنجا که مصر مستعمره فرانسه بوده است بنظرم کاملا مصر را بار کرده و به لوور آورده اند . خلاصه گفتنی نیست آنچه از مصر در لوور می بینی. از سنگها و مجسمه های بزرگ وکوچک تا تابوتها وجنازه فرعون که مومیایی شده وابزار و وسایل و.....

بعد جسته و گریخته سالنهایی از یونان و رم بازدید کردیم و سالنهای کاخ پادشاهی فرانسه که با نقاشی های آن زمان تزیین شده بود دیدیم. در یکی از سالن کاخ پادشاهی فرانسه معماران کاخ نقاشی شده بودند. سقف این سالنها نیز با نقاشی های بزرگی پر شده بود . جالب ترین نقاشی سقف به نظر من آن بود که معماران نقشه کاخ را به حضور پاپ برده بودندوتایید اورا می خواستند....

بعد به مقصد تابلوی مونالیزا به تالار نقاشی رفتیم . برای این اثر هنری چندین راهنمای فلش دار زده بودند که یعنی حتما باید بروی وببینی . اثر هنری مونالیزا تابلوی کوچکی است که با فاصله دو سه متر حفاظت می شودو مشتاقان همدیگر را هل می دهند که از هر زاویه از آن عکس بگیرند. ودقیقا بخاطر همین فاصله ها هم عکسهایش خوب نمی شود.

موزه لوور خیلی خاص ویونیک است . در بخش عراق وایران البته چیزهایی می بینی که در خود این کشور ها نمی توان دید. هم ناراحت کننده است، هم از طرفی جای شکر دارد که از خود ما بهتر نگه داری می کنند وامکان بازدید جهانی برایشان وجود دارد خلاصه تا بعد ازظهربه بازدید لوور مشغول بودیم. بعد از لوور به بلوار سن ژرمن و کلیسای آن،

بلوار سن میشل و پارک وسط آن رفتیم و دست آخر میدان ژرژدو پمپیدورا را دیدیم ..

ساعت 5/5 به هتل بر می گردیم قصد داریم پس از نماز و ناهار و کمی خستگی در کردن دوباره بریم بیرون کلیسای sacre ceeur را توصیه می کنند حتما ببینیم. شاید عصر با ماشین برویم.
در سفر باید بدانیم :

• برای سفرهای اروپایی و یا سفرهایی که احتمال می دهید مشکل غذایی داشته باشید یا غذا گران است یا حلال کم پیدا می شود ، غذاهای آماده خیلی کمک کار آدم اند.بعضی از این غذاها مانند غذای هانی، یخچال هم نمی خواهند. بعضی از غذاهای گیاهی را هم می توان استفاده کرد ودر یخچال گذاشت.

• در سفرهای گران اروپایی و مشابه آن نباید هیچگاه ارز را تبدیل به ریال کنید و هزینه ها را حساب کنید. این کار بسیار آدم را ناراحت می کند . باید بپذیرید که دریک کشور دیگر دارید هزینه جاری می کنید، نباید ربطی به حقوق یا قدرت خرید شما داشته باشد( مخصوصا ترانسفر وحشتناک است).

• رانندگی در جاده ها واتوبانهای اروپا تنها با مسیر یاب ممکن است و بسیار هم جالب ولذت بخش است. در صورت امکان تجربه کنید. جدای از آنکه ارزانتر است -مخصوصا اگر تعدادتان زیاد باشد ومثلا با خانواده باشید- خود تجربه ای بی همتاست. هرجا خواستی می ایستی وهرجا خواستی می روی وخلاصه آزادی عمل داری، ضمنا می فهمی فرهنگ رانندگی چیست؟ مثلا در این مسیر که ما آمدیم هیچگاه لاین سبقت توسط هیچ ماشینی دائم اشغال نمی شد، ماشینها همگی بعد از سبقت به لاین کناری( لاین سرعت ) باز می گشتند . به همین خاطر همیشه راهها باز بود وهیچ راننده ای از حرکت دیگری عصبی نمی شد.

• در پاریس حتی الامکان نزدیک شهر هتل بگیرید. چون رفت وآمد با مترو برای هتل نزدیک فرودگاه دو برابر داخل شهر است. ضمنا اگر بلیط چندروزه بخرید بهتر است تا برای هر سفر با مترو بلیط تهیه کنید.

نویسنده : زهرا عربشاهی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.