سفر به هندوستان (بخش اول)

سفر به هندوستان (بخش اول)

India-Blog cover (01-03-24) (6).jpg

با سلام .

برنامه ی سفر ما ابتدا به مقصد ارمنستان چیده شده بود و قرار از این بود که سفر رو بدون استفاده از خدمات اژانس گردشگری شروع کنیم اما بعد به دلیل مخالفت مادرم سفر به مالزی تغییر پیدا کرد و جالب اینجا بود که دقیقا لحظه ی اخر که در حال رزرو تور بودیم با تصمیم همگی برنامه سفر به هند تغییر پیدا کرد . هند کشوری با جذابه های فراوان و فرهنگی بسیار متفاوت و خاص به محلی پر جاذبه برای توریست ها از اقصی نقاط جهان تبدیل شده . من شخصا همیشه از دیدن فیلم های هندی و رقص ها و رنگ های زیبایی که در بالیوود به نمایش گذاشته میشد لذت میبردم و باید بگم که هند یکی از نقاطی بود که همیشه دوس داشتم سفر کنم و شاید هیچوقت فکر نمیکردم که این اتفاق خوب در این سال واسه ی من اتفاق بیفته.

از بررسی ساختارهای جغرافیایی و و زبان به دلیل اطلاعات کاملی که در سایتهای مختلف هست دوری میکنم و سفر نامه خودم رو شروع میکنم.

ما پکیج تور رو از آژانس اسمان هفتم رزرو کردیم و قیمت نهایی تور برای هر نفر مبلغ 1790000 بود . که برای دریافت ویزا شخصا به سفارت هند بخش صدور ویزا در خیابان ملاصدرا مراجعه کردیم . واحد پول هند روپیه هستش و معادل 59 تومنه ماست تقریبا .البته این نرخ ممکنه کمی هم تغییر کنه. برای چنج کردن پولتون توی ایران عجله نکنید چرا که نرخ تبدیل توی فرودگاه پایینه. در هند تورلیدرها شما رو به جاهای مطمینی برای چنج کردن میبرن. دمای هوای هند در زمان سفر ما تقریبا 35 درجه بود اما به خاطر شرجی بودن گرمی هوا بیشتر احساس میشه.

سفر ما روز جمعه 24 مرداد ماه شروع شد . بعد از معطلی های که در فرودگاه داشتیم ساعت 6.30 عصر جمعه با پرواز ماهان ایر تهران رو به مقصد دهلی ترک کردیم . هواپیمای خوبی بود و مهماندارهای مودب و خوش برخوردی داشت . طول پرواز حدود 3.30 دقیقه بود که در طول پرواز فرم هایی رو در اختیار مسافران ایرانی میدن که باید پر بشه که در فرودگاه هند از معطلی بیشتر جلوگیری بشه.

سفرنامه هندوستان

حدود ساعت 10 شب به وقت ایران و 11 شب به وقت محلی به فرودگاه دهلی رسیدیم . و باید بگم که فرودگاه دهلی غیر قابل مقایسه با فرودگاه امام بود . بسیار شیک و تمیز و با امکانات کامل .

خلاصه پس از عملیات فرودگاهی و دریافت بار به سمت خروجی فرودگاه حرکت کردیم که در بیرون فرودگاه ترانسفرها منتظر مسافرها بودند. ترانسفر ما کمپانی go india بود . پس از سوار شدن در اتوبوس تور دسته گل هایی زیبا به گردن همه انداخته شد که نوعی احترام محسوب میشد و یک بطری اب معدنی هم بهمون دادن .و در کل سورپرایز جالبی بود .

از فرودگاه تا هتل های ما و سایر مسافرین مسافت زیادی بود . و جاذبه های سفر به هند از بدو ورود برای ما شروع شد . به دلیل همزمان شدن ورود ما با جشن استقلال هند اتش بازی هایی رو دورادور و از داخل اتوبوس شاهد بودیم . بوق زدن به کررات تریلرها و ادمهایی که کنار خیابونها خوابیده بودن همه و همه برای من به شخصه جالب بود. حدود یک ساعت در راه بودیم که ابتدا همسفرای ما به هتلشون برده شدن و در نهایت ما به هتل رسیدیم . هتل محل اقامت ما در دهلی هتل 5 ستاره country inn بود . که هتل تقریبا با مرکز دهلی فاصله ی زیادی داشت اما اطراف هتل رستوران و مراکز خرید و فروشگاههای زنجیره ای مثل vanish وجود داره که تقریبا نیاز های اون منطقه رو برطرف میکنه. ما در یک اتاق سه نفره اقامت داشتیم که توی اتاق دوتا تخت دونفره، اینه قدی ، میز مطالعه، تلویزیون ، چای ساز به همراه چایی و قهوه ، سشوار ، گاو صندوق و مینی بار و تهویه هوا بود. اتاق های این هتل بسیار تمیز بودن اما یه چیزی که کمی منو اذیت میکرد وجود یک بوی نامطبوعی بود که در بدو ورود کلا در هتل حس میشد هرچند بگم که در کل سطح هند این بو وجود داره و بعد از چند لحظه عادت میکنید و دیگه حس نمیشه. هتل دارای لابی بزرگ قنادی ،استخر ، کافی شاپ هم بود .

شنبه 25 مرداد

صبح بعد از گرفتن دوش حدود ساعت 8 برای سرو صبحانه به رستوران هتل رفتیم. غذاهای این هتل کاملا گیاهیه و شما غذای گوشتی اونجا پیدا نمیکنید. و باید بگم فوق العاده صبحونه ی خوشمزه و خوبی داشت ( من خودم گیاهخوار بودم و بنابراین لذت بردم اما همراهان من با وجود گیاهخوار نبودن از غذاهای این هتل خوششون اومد . ) و شیرینی های گیاهی خوشمزه ،میوه و اب میوه های طبیعی و خلاصه همه چیز پیدا میشه.

سفرنامه هندوستان

فقط سسی که برای پاستا درست شده بود + سوپ هندی خیلی خیلی تند بودن و من نتونستم بخورم اما سطح تندی باقی غذاها مناسب بود . به خصوص خوراک لوبیا و سویای گریل شدش که عالی بود . ساعت 9 صبح تور لیدرما اقای بهاری که خودشون هندی اما با زبان فارسی اشنا بود دنبالمون اومد و بعد از رفتن دنبال سایرین گشت ما شروع شد . اقای بهاری برای ما از نا امنی در هند و از این دست مسایل یکم صحبت کرد که البته همچین چیزی با این تفاسیری که تورلیدرها دارن اصلن نبود و بابت بازدید از اماکن دیدنی هند نفری 30 دلار از همه گرفت که ما بعدا متوجه شدیم که در واقع این مبلغ خیلی نامنصفانه بود چرا که شاید هزینه هایی که اقای بهاری کرد نفری 10 دلار هم نشده بود. در ابتدا به مزار ماتما گاندی رفتیم که ورودی نداشت و رایگان بود . باغی بسیار زیبا و البته ساده مثل خود گاندی . محلی ارام برای یاد بود رهبر فقید هند . که اتشی همیشه اونجا روشنه و دسته گلهایی که هر روز به مزار این بزرگ مرد اورده میشه. برای ورود به مقبره باید با پای برهنه وارد شد .

. بعد از دیدار از مزار گاندی به سمت دروازه ی هند رفتیم. این بنا بنای یادبود ملی هند است این بنا از سنگ ماسه قرمز و گرانیت ساخته شده است. محوطه ی داخلی دروازه ی هند بسیار بزرگه و اقای بهاری به ما گفت که هندی ها روزهای تعطیل میان اینجا و وقت میگذرونن.

بعد از طی نیم ساعت و گشت گذار در محوطه به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت کردیم محوطه ای بسیار زیبا و تمیز . کلا اون منطقه سفارت خونه ها قرار دارن که بسیار تمیز و شیک هستش.

سفرنامه هندوستان

اقای بهاری به ما گفت که نمیشه از اتوبوس پیاده شیم که درواقع حقیقت نداشت اما ما هم تمایلی به پیاده شدن نداشتیم چرا که همه گرسنه بودیم و میخواستیم سریعتر به رستوران بریم. از اونجا به سمت رستوران مک دونالد که هزینشم با تور بود رفتیم. من همبرگر گیاهی سفارش دادم که واقعا خوشمزه بود .

بعد از خوردن ناهار به سمت قطب منار حرکت کردم . این مکان تنها جایی بود که ورودی داشت. مکانی بسیار زیبا و بزرگ که دست ساخت مغولها بود و ترکیبی از هنر اسلامی هندی بود این بنا ۷۲/۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین بنای آجری دنیاست. این مناره بزرگ از سنگ مرمر و سنگهای سرخ ساخته شده و به دستور سلطان معزالدین غوری از سلسله غوریان در سال 1199 میلادی بنیان‌ گذارده شده و بعد توسط داماد او شمس‌الدین التتمش در سال میلادی 1230 کامل شد و سپس به‌وسیله فیروز شاه تغلق در سال 1316 میلادی به پایان رسید..

حدود 1 ساعت در اینجا مشغول گشت و گذار شدیم. اما گرما افتاب یکم اذیت کننده بود . بعد از دیدن این منطقه اقای بهاری مارو به جایی برای خریدن ادویه و چایی برد . تو این فروشگاه انواع و اقسام چایی با طعمع های متفاوت تا ادویه و روغن مار و تمبر هندی و از این دست محصولات پیدا میشد البته قیمت این فروشگاه یکم بالا بود اما خب محصولاتش خوب و با کیفیت بودن.

سفرنامه هندوستان

بعد از این به سمت معبد اکشاردام حرکت کردیم. بزرگترین معبد هندو ها هستش که تمام مجسمه ها و خداهای هندو ها از جنس طلای خالص هستن و به نوعی حیرت اوره این همه ثروتی که توی این مکان خوابیده. تمام این سازه کار ماشین هستش و معبد تازه احداثیه اما بسیار بسیار زیبا و دیدنیه . حمل هرمدل گوشی و دوربین و وسایل به این مکان ممنوعه. و صرفا حق دارید کیف پولتون رو همراه داشته باشید. این مکان به حدی شلوغ بود که حدود 2 ساعت بازدید ما طول کشید . چرا که به شدت هم امنتیه و خیلی دقیق بازرسی بدنی انجام میشه. این بازدید ها تا ساعت 6 عصر طول کشید .

قلعه سرخ هم به خاطر جشن استقلال هند بسته بود. و ما نتونستیم دیدن کنیم. بعد از بازدید به سمت هتل برگشتیم و با هم سفرامون قرار گذاشتیم که بعد از یه استراحت اطراف هتل رو بگردیم . حدود ساعت 8 شب به مجتمع تجاری ansal plaza رفتیم . بیشتر فروشگاههای این مجتمع برند بودن اما قیمتها تقریبا مناسب بود. در انتهای این مجتمع فروشگاه زنجیره ای vanish قرار داشت که همه چیز توی این فروشگاه پیدا میشه و قیمتهای خیلی خوبی هم داشت و ما همون شب اول کلی خوراکی و لباس خرید کردیم.بعد از اون واسه خوردن شام به رستوران گیاهی که پایینتر از هتل بود رفتیم و چون اطلاعی از اسم غذاها نداشتیم چیزی که سفارش دادیم متاسفانه اصلا خوشمزه نبود. ساعت 11 شب به هتل برگشتیم و استراحت کردیم

یکشنبه 26 مرداد

صبح روز یکشنبه بعد از خوردن صبحانه به سمت شهر آگرا حرکت کردیم. حدود 6 ساعت راه بود. جاده بسیار تمیز و تازه احداثی بود و میتونستیم از مراتع سبز هندوستان لذت ببریم. بعد از طی چند ساعت از رانندمون اقای آنیل در خواست کردیم تا برامون موزیک بذاره. اقای آنیل ادم بسیار بسیار محترم و صبور و خوش برخوردی بود. خلاصه حدود ساعت 2 ظهر به شهر آگرا رسیدیم . شهر خیلی کوچک و نه چندان زیبای آگرا که بسیار پر ترافیک بود . و البته ترافیک بیشتر به خاطر حجم زیاد توریست ها و کوچک بودن خیابونها ایجاد شده بود.

سفرنامه هندوستان

پس از رسیدن به اگرا تورلیدرمون اقای ابیشیک که ملقب به ابی بود به جمع ما پیوست ایشون هندی و انگلیسی زبون بودن. و بعد از چیدن برنامه هرکدوم به سمت هتل هامون رفیتم . ما توی هتل 4 ستاره تاج ویلا اقامت داشتیم. هتل تقریبا کوچیکی بود. امکانات خاصی هم نداشت اما در کل تمیز بود. رسیپشن ها و کادر خدماتی هتل خیلی خوش برخورد بودن . سرو صدایی توی اتاقها نبود. دوتا تخت 1 نفره توی اتاق ما بود که در خواست تخت اضافه کردیم و سریعا واسمون اورده شد.

ساعت 3.30 اقای ابی دنبالمون اومد تا گشتمون رو شروع کنیم. اونروز قرار شد فقط به بازار و گشت و گذار بگذرونیم . ابی مارو به فروشگاههای متفاوتی برد که باید بگم همه گرون فروش بودن . و خیلی هم تخفیف توی کارشون نبود. اصلی که توی هند باید مد نظر قرار داد چونه زدن با فروشنده ها بود به استثنای مراکز ی که برند بودن.باقی فروشگاهها به شدت قیمت ها رو پایین می آوردن. اما این فروشگاهایی که ابی مارو برد قیمتهاشون انقدر بالا بود که با تخفیفم زیاد به صرفه نبود.

از ابی خواستیم ما رو به سدر بازار ببره. اونجا قیمتا بسیار مناسب بود و کلی بدلیجات و صندل خریدیم. و حدود ساعت 8 شب به هتل برگشتیم و شام رو هم در هتل خوردیم. غذای این هتل واقعا خوشمزه بود و ارزشش رو داشت.. شب رو در هتل استراحت کردیم تا واسه ی فردا اماده شیم.

دوشنبه 27 مرداد

صبح روز دوشنبه برای خوردن صبحانه به رستوران هتل رفتیم. غذای این هتل به نسبت هتل در دهلی تنوع کمتری داشت و شامل سوپ های هندی و خوراک لوبیای خیلی خوشمزه و کره و پنیر و .... بود . بعد از خوردن صبحانه طبق معمول ابی دنبالمون اومد و راهی تاج محل شدیم. محلی که همیشه به عنوان نمادی از هند در ذهن همه نقش بسته . و یکی از بناهای هفتگانه جدید می باشد . این بنا به دستور شاه جهان امپراتور گورکانی برای همسر ایرانی اش ممتاز بانو ساخته شده . برای ورود به تاج محل باید وسایلی مثل شارژر و باتری رو داخل ماشین بذارید و هیچ مدل خوراکیم همراهتون نباشه چرا که توی بازرسی ازتون گرفته مشه. خلاصه برای طی مسافت بین در ورودی محوطه تا ورودی اصلی سوار دوک دوک شدیم که بابت رفت و برگشت جمعا 100 روپیه پرداخت کردیم . ورودیه تاج محل بسیار بسیار زیبا بود یادبودی عظیم از عشقی موندگار که هر زنی شاید ارزو داشته باشه . بعد از گرفتن کلی عکس راهی ورود به داخل بنای تاج محل شدیم.

گرمی هوا کمی ازار دهنده بود و افتاب مستقیم روی سرمون میخورد . جمعت زیادی از هندی ها و توریست های خارجی در اونجا حضور داشتند. بعد از طی مسافتی به محوطه ای رسیدیم که باید روی کفشهامون کاور میپوشیدیم تا وارد فضای اصلی تاج محل میشدیم. من که به شدت احساس گرما میکردم سریعا بعد از بازدید از داخل مسجد به بیرون اومدم نشستم. و منتظر بقیه شدم. بعد از اونجا همسفرامون برای دیدن از مسجد روبه روی بنای تاج محل راهی شدند و من به همراه ابی روی صندلی نشستیم و کمی صحبت کردیم . تا همسفرامون بازدیدشون انجام بدن. محل بعدی که قرار بود ببینیم بنای قلعه اگرا بود که بسیار بسیار باشکوه و زیبا بود. اگر اشتباه نکنم این بنا رو شاه جهان ساخته بوده و از ایوان این بنا هر روز تاج محل

نویسنده : نازنین کریمی مخصوص

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.