4.3
03 آبان 1393 15:14

India-Blog cover (01-03-24) (18).jpg

سفرنامه هند

روز سه شنبه سوم دی ماه 92 ساعت 3:30 بامداد پرواز از فرودگاه امام خمینی به سمت دهلی نو بود که به علت مساعد نبودن شرایط آب و هوای دهلی, پرواز با سه ساعت تاخیر انجام شد .پرواز هند با توجه به هوای مسیر بین سه تا چهار ساعت است.ساعت 9:30 (به وقت تهران و 11:30 به وقت محلی) به فرودگاه ایندرا گاندی رسیدیم. بعد از بررسی گذرنامه و مهر ورود, که 45 دقیقه طول کشید , ساکهای خود را برداشتیم و وارد سالن خروجی فرودگاه شدیم .

صف بررسی مدارک اتباع هند

توجه: بعضی از ایرانی ها جهت بررسی گذر نامه در صف اتباع هند ایستاده بودند.که بعد از گذشت زمان بسیار و هنگام تحویل گذرنامه متوجه اشتباه خود می شدند و وقت زیادی را از دست میدادند. توجه: یک فرم اطلاعات در هواپیما به شما داده می شود که بعد از پر کردن مشخصات باید به باجه بررسی مدارک تحویل نمایید.

تور لیدر را پیدا کردیم و درانتظار یک ساعته جهت کامل شدن نفرات تور , به سر بردیم . در آن سالن خدمات تبدیل ارز و نیز خرید سیم کارت نیز وجود داشت . توجه : جهت خرید سیم کارت باید یک عکس به همراه داشته باشید. اما بعضی از سیم کارتها تا پایان تور فعال نشد. توجه: از تبدیل ارز در فرودگاه اجتناب کنید چون به ازای هر صد دلار 200 تا 400 روپیه کمتر می پردازند .شما می توانید در هتل و یا توسط تور لیدرتان اقدام به تبدیل ارز نمایید.

با کلی تاخیر سوار اتوبوس شدیم. مسیر ما از فرودگاه ایندرا گاندی (جنوب غربی دهلی) به سمت هتل country inn ( شرق دهلی) بود . قبل از حرکت با یک بطری آب و یک گردن آویز گل مراسم خوش آمد گویی انجام شد.

تور لیدر ما یک پسر جوان 28 ساله هندی که دکترای تاریخ خوانده بود و چون دوره تیموریان ( همان بابریان خودمان) را مطالعه می کرد و از آنجایی که تمام آثار آن دوره به زبان فارسی بود بنابراین می بایست فارسی را یاد می گرفت . آقا محمود به ایران هم سفر کرده بود و خیلی خوب فارسی را صحبت می کرد . در بین راه برنامه تور را توضیح داده و یک پوشه شامل , برنامه ها و قیمتهای ورودی مکانها در اختیار همگان قرار داده شد. به این صورت که ورودی بازدید های عمومی حدود 55 دلار می شود و نیز دو بازدید اختیاری داشت که اولی در دهلی (معبد آکشاردهام ) و دیگری نمایش تاج محل در آگرا که هرکدام 30 دلار می شدند که روی هم رفته 115 دلار که با تخفیف میشد تمام پکیج را نفری 108 دلار برداشت.

ساعت 15:10 به هتل رسیدیم و سریعا" اتاقها را تحویل گرفتیم .اما در مورد هتل 5 ستاره country inn . اتاقی که به ما داده بودند بسیار خوب و تمیز بود مینی بار آن هم پر بود که دست نزدیم و تنها از بطرهای آب که روی میز قرار داه بودند استفاده کردیم . از امکانات هتل از جمله استخر و سونا میشد به رایگان از 7 تا 19 استفاده کرد .

سفرنامه هندوستان

توجه: در دستشویی های دمپایی وجود ندارد , می توانید از ایران با خود بیاورید و اگر از هتل درخواست کنید تنها دمپایی رو فرشی به شما خواهند داد. توجه: اگر هوای اتاق سرد باشد, با قرار دادن fan کنترل تهویه در حالت low شرایط را مساعد نمایید . چون بسیار از دوستان از سرمای اتاقهایشان ناراحت بودند و خود پرسنل هتل نیز کمک چندانی نتوانسته بودند ,بکنند .

توجه: می توان از چای و شیر و شکر و آب که همگی خارج از مینی بار قرار دارند به رایگان استفاده کرد

توجه: در ورودی تمام هتل ها و مراکز خرید یک گیت بازرسی قرار داده اند.

توجه: بعلت حوادث پیشامده برای یک دختر هندی در اتوبوس , قوانین جدید امکان استفاده از پرده در اتوبوسها را ممنوع اعلام کردند

آقا محمود گفت, اگر غذایی به همراه دارید بخورید و یا از رستوران هتل استفاده کنید چون باید ساعت 16 به سمت معبد آکشاردهام حرکت کنیم .با توجه به سفر نامه های قبلی تصمیم گرفته بودیم که خارج از تور به معبد برویم . به همین منظور ما ساعت 16 از هتل خارج شدیم و با تعویض دو اتو ریکشا خود را راس ساعت 16:30 به معبد رساندیم.

توجه: ریکشاها تنها در یک محدوده کار می کنند و برای همین مجبور به طی مسیر با دو تا اتو ریکشا شدیم. در این فصل نیز هوا سرد است و حتما" از لباسهای گرم استفاده کنید و اگر سوار اتو ریکشا می شوید این توصیه را چند برابر جدی بگیرید.

قبل از ورود به معبد , یک فرم به شما می دهند که پرکنید که شامل اسم و فامیل و آدرس و شماره تماس است و بعد کیف و دوربین و موبایل و خیلی چیزهای دیگر که ممنوع هست را همراه با آن فرم تحویل می دهید .بسیار جالب بود وقتی متوجه شدند که توریست هستیم با دوربینی که آنجا تعبیه شده بود عکس ما را گرفتند تا هنگام تحویل کیف, چهره ما را با عکس مطابقت بدهند و یک شماره نیز دادند .بعد از بازرسی بدنی وارد معبد شدیم . در معبد مسیرها مشخص شده است . تزینات به کار رفته فوق العاده یود.هر گوشه آن پر از شگفتی و زیبایی بود که توسط هنرمندان هندی خلق گشته بود . در ابتدای مسیر به باجه فروش بلیط نمایش های معبد رسیدیم و بلیط آنجا را به 170 روپیه خریدیم که شامل سه نمایش بود.

در مسیر به سمت سالن اول ,یک عکاس بود که از شما با زمینه معبد عکس میگرفت .بسته به قابهای که در اختیار شما می گذاشت بین 130 تا 200 روپیه بود . ما نیز یک عکس گرفتیم که گفتند 20 دقیقه دیگر آماده می شود . ما در صف اولین نمایش و به قسمت توریست ها رفتیم . حدود 30 دقیقه طول کشید تا گروه ما را به داخل راه دادند و در این میان نیز اعضای تور همراه آقا محمود از راه رسیدند . با آنها وارد تالار نمایش اول شدیم که برای توریستها به زبان انگلیسی بود . از سالنهای مختلف می گذشتیم که در آن نمایش فیلم مراسم ها و اندیشه های هندوان و نیز عروسکهای روباتی که که سرو دست و پایشان حرکت می کرد و حکایتهای از سوامی نارایان ( کسی که دویست سال پیش می زیست و از کودکی از خانه خارج شد و ریاضت کشید و به دانایی رسید) را خلق کرده بودند . بعد از آن , تور از ما جدا شد تا از معبد بازدید کند و ما در صف نمایش دوم قرار گرفتیم .این انتظار 45 دقیقه طول کشید به طوری که تمام کسانی که بلیط تهیه کرده بودند باید نمایش اول را می دیدند و به جمع ما می پیوستند, تا وارد نمایش دوم شوند . وقتی همه جمع شدند وارد سالن سینمای بزرگی شدیم که سطح صفحه نمایش آن حدود 3 برابر سالن های ما بود و انحنای صفحه بسیار زیاد بود و حالت سه بعدی خاصی به تصویر می داد. فیلم زندگی سوامی را پخش کردند.

توجه: قبل از وارد شدند به سینما باید هد فون که ترجمه انگلیسی فیلم را از طریق آن پخش می شود را دریافت کنید .

توجه: بین سالن های نمایش اغذیه فروشی های وجود داشت که با قیمت مناسب , غذا های متنوعی را سرو میکرد.

بعد از تماشای فیلم به سمت صفوف نمایش سوم رفتیم.20 دقیقه انتظار کشیدیم تا نوبت به ما رسید. در این قسمت بر قایقهای که روی ریل حرکت می کردندو البته بر روی آب , از جلوه های هنر و علم و فرهنگ و میراث هندی که به صورت عروسک های با اندازه طبیعی و با توضیحات به زبان انگلیسی آشنا شدیم. این قسمت را از دست ندهید که بسیار زیبا و جالب توجه بود . بعد از نمایش سوم به سمت معبد رفتیم . کفشهای خود را در آوردیم و وارد معبد شد . نمی توان گفت که جای بود که هنر در آن جلوه گر است بلکه هنر جایی را بنیان گذارده بود جهت جلوه گری. آنچنان ذوق و سلیقه در آن به کار رفته بود که آدمی را مبهوت خود می ساخت . تندیس بزرگ سوآمی و مریدانش در صدر تالار بود.تندیس سایر خدایان چون ویشنو و شیوا نیز بودند . از معبد خارج شدیم و طبق علائم به سمت یک فروشگاه کتاب و هدایا رفتیم و عکسی که گرفته بودیم را تحویلمان دادند و یک DVD درباره معبد خریداری کردیم و به هتل برگشتیم . در کنار هتل یک رستوران قرار داشت که در آنجا یک دال ویک خورک که با پنیر توفو درست شده بود به همراه نان و برنج سبزیجات و نیز چیپس و نوشابه که جمعا" 700 روپیه شد سفارش دادیم. بعد به هتل جهت استراحت رفتیم.

توجه: ما جهت باز دید از معبد ( شامل ورودی نمایشها و رفت و برگشت با ریکشا) نفری 6 دلار هزینه کردیم که تور بابت همین خدمات 30 دلار مطالبه میکرد.

روز دوم

بعد از صرف صبحانه ای مفصل و متفاوت در ساعت 9:30 بامداد به همراه تور به سمت مقبره ماهاتما گاندی حرکت کردیم.حدود نیم ساعت در راه بودیم . آقا محمود توضیح دادند که مسجد جامع بعلت ترافیک مسیر دسترسی و نیز کثیف بودن محیط آن , از لیست بازدید حدف شده است . مقبره گاندی (راج گات) در یک باغ بزرگ و در نهایت سادگی ساخته شده بود. قسمتی از خاکستر ایشان در آن نگهداری میشد. (در ضمن مقبره ایندرا و راجیو گاندی نیز در نزدیکی همانجاست که ما بعدا" متوجه آن شدیم).

مزار گاندی

بعد از ادای احترام به گاندی سوار بر اتوبوس به سمت مقصد بعدی یعنی دروازه هند رفتیم . آقا محمود گفتند چون پارکینگ های محوطه را بسته اند و امکان ایستادن وجود ندارد از درون اتوبوس دروازه هند را ببینید .

دروازه هند به افتخار 90 هزار تلفات هندیان در جنگ جهانی اول و به دست انگلیس ها ساخته شده است و از آنجا به سمت کاخ ریاست جمهوری و کنگره هند رفتیم و باز از درون اتوبوس آنجا را دیدیم.

کاخ ریاست جمهوری هند

پارلمان هند

و بعد به سمت محوطه تاریخی منار قطب حرکت کردیم.منار قطب شامل قدیمی ترین بنا های اسلامی کشور هند است که شامل قدیمی ترین مسجد هند و نیز بلندترین بنای سنگی جهان ( منار قطب به ارتفاع 72.5 متر و 5 طبقه) و چندین کاخ و آرامگاه ( سلاطین و شیوخ ) است که در نهایت ظرافت و دقت و حدود 800 سال پیش توسط قطب الدین ایبک و اعقابش ساخته شده است . در آن محوطه یک میله آلیاژی 1500 ساله نیز وجود داردکه طی سالیان متمادی دچار خوردگی نشده است .

سفرنامه هندوستان

حوالی ساعت 15 به رستوران مک دونالد رفتیم که همبرگر آن یا گیاهی است یا از گوشت مرغ است (یکی از سه ناهار تور). حوالی ساعت 17 ما را به سه مرکز خرید نزدیک هم بردند و تا ساعت 21 آنجا بودیم .مراکز خریدی که رفتیم هم زیبا و تمیز بودند و هم رستورانها و کافی شاپ های متعدد و متنوع داشتند و هم سینما . جنسهای مارک و با کیفیت با قیمت های مناسب نیز وجود داشت که به گفته آقا محمود در دیگر شهر های که می رفتیم از این نوع مرکز خریدها وجود نداشت.

روز سوم

ساعت9:00 به سمت شهر آگرا حرکت کردیم . و در بین راه از مناظر زیبای دشتها و کشتزارها هند لذت می بردیم . اعضای تور با معرفی خود جو صمیمانه تری را ایجاد کردند و هرکسی لطیفه ای می گفت و یا اگه صدای خوبی داشت آواز می خواند.

سفرنامه هندوستان

مسیر 220 کیلومتری دهلی آگراه ظرف5 ساعت طی شد و بعد از رسیدن به شهر , مستقیم به رستوران KFC رفتیم که بر عهده تور بود . در نزدیکی رستوران از یک معبد کوچک هندو بازدید کردیم که در آن یک مجسمه نارنجی از خدای جنگ با ظاهری اهریمنی قرار داشت .بعد از سوار شدن به اتوبوس به سمت تاج محل رفتیم .از آنجایی که روز بعد جمعه بود و تاج محل را می بستند لذا ناگزیر شدیم قبل از رفتن به هتل به تاج محل برویم. در اطراف تاج محل دست فروشهای زیادی بودند و نیز ماشینها و نیز کالسکه های که با شتر مسافرین را منتقل میکردند .

ما پیاده به سمت دروازه ورودی حرکت کردیم . در آنجا یک بطری آب و یک کاور کفش و یک بلیط تحویل گرفتیم و از صف توریست ها که خیلی خلوت تر از صف هندی ها بود وارد حیاط جلویی تاج محل شدیم و بعد از استماع صحبتهای آقا محمود از دروازه اصلی وارد محوطه تاج محل شدیم . بر خلاف بقیه آثار باستانی که عکس های آن از خودشان زیباترند اما تاج محل بسیار زیباتر از عکسهای بود که از آن بنا تا کنون دیده بودیم . چند عکاس نیز با گروه آمده بودند و از نفرات جداگانه و دستجمعی عکس می گرفتند.هزینه هر عکس 50 روپیه بود.

دروازه ورودی به تاج محل (به 22 گنبد کوچک که نشانه 22 سال ساخت بنا است توجه کنید)

مقبره شاه جهان و ممتاز محل

مسجد تاج محل

رودخانه یامونا در کنار تاج محل

سفرنامه هندوستان

نمایی از باغ مهتاب( شاه جهان قصد ساخت مقبره خود را در آنجا داشت)

چون وقت تنگ بود قبل از بازدید موزه تاج محل به مسجد آنجا رفتیم و نماز خواندیم و بعد بنای تاج محل را دیدیم .در تاج محل صف توریستها جداست و زودتر می توان به درون تاج محل و دیدن مزار ممتاز محل و شاه جهان رفت. بعد از خارج شدن از بنا به تماشای رود یامانا و نیزباغ مهتاب که شاه جهان قصد ساختن مقبره خود را در آنجا در سر می پروراند پرداختیم . بعد از اتمام بازدید بنا به سمت موزه آن در ضلع غربی رفتیم که متاسفانه بسته بود. با تحویل گرفتن عکسها به هتل رفتیم .گروهی از اعضای تور هتل CLARK SHIRAZ بودند و ما نیز هتل TAJ VILAS بودیم .

این هتل چهار ستاره تاپ بود که امکانات خوبی داشت و درون اتاقهای آن همانند هتل های پنج ستاره بود تمیز و مدرن و زیبا بود .تنها تفاوتش با بقیه هتل ها نداشتن سشوار در حمام و نیز محوطه جهت هتل بود. بعد از درنگی کوتاه با تور به بازار محلی آگرا رفتیم که اصلا" جالب نبود . توجه: از تهیه خوراکی از اغذیه فروشی های خیابانی اجتناب کنید چون نه بهداشتی است و نه خوشمزه ( ما کردیم , شما نکنید) توجه: هر چیزی را که علاقه مند به خرید آن شدید تا جای که می توانید چونه بزنید . حتی یک جنس را می توانید به یک دهم قیمت خریداری کنید.بجای خرید صنایع دستی در آگرا می توانید با قیمت مناسب تر از مغازه های فاتح پور سیکری خرید کنید .

توجه: توصیه می کنم بعلت کیفیت پایین و قیمتهای بالا حدالامکان از صرف وقت جهت خرید خودداری کنید. شب به رستورا ن مک دونالد که نزدیک هتل ما بود رفتیم .نفری 95 روپیه بابت همبر سبزیجات آن پرداختیم.

روز چهارم

ساعت 8:30 دقیقه بامداد به همراه گروه برای بازدید قلعه آگرا حرکت کردیم. قلعه ای بزرگ و زیبا که محل زندگی همایون و اکبر و جهانگیر و شاه جهان بود . در این قلعه بود که شاه جهان با ممتاز محل آشنا می شود( در بازاچه دیوان خاص) و نیز جایی که شاه جهان زندانی می شود .این قلعه بزرگ 4 کیلومتر مربع وسعت دارد که 25% آن قابل بازدید است و بقیه در اختیار ارتش هند است .

ورودی قلعه آگرا

خندق قلعه که علاوه بر آب در آن تمساح نیز می انداختند

ظرف سنگی ورودی قلعه

یک خندق نیز در کنار حصار قلعه بود که در آن روزگار, تمساح در آن می انداختند. دروازه های باشکوه و و محوطه های وسیع داشت . قسمتهای از قلعه که در زمان شاه جهان ساخته شده بودند از مرمر سفید بود بقیه از سنگ ماسه ای سرخ با هسته آجری بود . در جلوی ورودی قلعه یک کاسه بزرگ از سنگ یک دست با اشعار فارسی اهدایی پدر همسر اکبر شاه به میمنت تولد نوه اش قرار داشت . معماری قلعه, هندو-اسلامی بود که از عناصر معماری هندی یعنی نمادهای خرطوم فیل و گل لوتوس استفاده شده بود . کتابخانه , دیوان خاص , دیوان عام , شاه نشین از جاهای بودند که بازدید کردیم .

سفرنامه هندوستان

باغ تاکستان شاه جهان (که تنها دو تاک از آن مانده است)

محل اقامت شاه جهان و ممتاز محل

محل اقامت شاه جهان

جای که شاه جهان , ممتاز محل را دیده و پسندیده بود

دیوان عام

بعد از بازدید به یک مرکز خرید جهت تهیه ادویه و چای رفتیم . یک کتاب درباره مثلث طلایی دهلی , آگرا, جی پور خردیم (200 روپیه). چای دارجلینگ بهترین چای هند است که با چای کله مورچه ای میکس میشود که رنگ بهتری داشته باشد . در هند چای را همراه شیر سرو میکنند که مزه فوق العاده ای دارد و می شود به آن دارچین و یا زنجبیل هم اضافه کرد. ادویه های متنوعی وجود داشت اما ما ترجیح دادیم از ادویه گرام ماسالا که برای همه چی استفاده می شود تهیه کنیم. بعد به یک رستوران هندی رفتیم که یک دال با برنج سبزیجات و دو نان و مرغ مالایی ( کم ادویه است) و دو کوکا سفارش دادیم که 1200 روپیه شد .وقتی از رستوران خارج شدم واقعا" احساس کردم یک غدای هندی خورده ام چون هنوز سوزش خود را داشت.

بعد از رفتن به هتل و کمی استراحت , ساعت 6:45 به نمایش تاج محل رفتیم ( قیمتی که تور میگیرد 1900 روپیه است که شما با 1300 روپیه هم می توانید با همان امکانات از نمایش لذت ببرید) نمایشی زیبا پر از رنگ و احساس . اصلا" آن را با تئاتر شهر مقایسه نکنید چون سناریو و بازی ها بسیار ضعیف است اما دلچسب و زیبا بود . و در آخر نیز می توانستید با بازیگرهای اصلی( شاه جهان و ممتاز محل) با قیمت 150 روپیه عکس یادگاری بگیرید و نیز CD نمایش را به قیمت 500 روپیه تهیه نمایید.

تالار نمایش

در کنار تالار نمایش یک بالن هلیومی بزرگ جهت AIR SAFARI بود که بعلت شرجی و نبود دید کافی آن را به فردا اول صبح موکول کردیم.(این جزء تور نبود و تنها ما از آن استفاده کردیم) بعد از نمایش به کارگاه سرمه دوزی رفتیم که بسیار زیبا بود .

شام را در رستوران هتل صرف کردیم که شامل نوعی خورشت مرغ , برنج , سوپ , دسر هویج و دو تا کوکا که 700 روپیه هزینه برداشت.

روز پنجم

بعد از تحویل کارت اتاق و صرف صبحانه برای انجام AIR SAFARI به تالار نمایش رفتیم و با پرداخت نفری 1500 روپیه سوار بالن شدیم . نکته قابل توجه این است که حق استفاده از دوربین را نداشتیم .

سفرنامه هندوستان

هوا مساعد و تاج محل و قلعه آگرا مشخص بود اما مه رقیقی که وجود داشت حالت اسرار آمیزی به آنها می داد . 15 دقیقه در ارتفاع 250 متری بودیم. بعد خود را به سرعت به هتل رساندیم . سوار اتوبوس شدیم و به سمت شهر جی پور حرکت کردیم. توجه: شب قبل قیمت air safari را 2000 روپیه گفت و صبح 1500 روپیه, ما چونه نزدیم شاید کمتر از اینها هم قبول میکردند. در مسیر به شهر فاتح پور سیکری رفتیم . در آنجا از مسجد جامع و قبر شیخ سلیم چیستی (کسی که برای بچه دار شدن اکبر شاه دعا کرده بود) و بلند ترین دروازه هند به نام بلند دروازه دیدن کردیم.دستفروشهای آنجا واقعا" سمج هستند . می توانید موقع برگشت از بازارچه نزدیک پارکینگ اتوبوسها, صنایع دستی را با قیمت نازل تهیه کنید , اما چونه یادتان نرود .بعلت ضیغ وقت از تماشای محل اقامت شاه و پنج محل محروم ماندیم.

بلند دروازه در فاتح پور سیکری ( چند کندوی زنبور در سقف بنا قابل مشاهده است)

به سمت جی پور حرکت کردیم و ناهارمان را در یک رستوران بین راهی خوردیم و حوالی ساعت 5 عصر به جی پور , شهر مهاراجه ها و نیز شهر صورتی رسیدیم. هتل ما AMER CLARK یک هتل 5 ستاره در جنوب شهر جی پور بود . محوطه وسیع با تندیس های زیبا داشت واتاقهای بزرگ با سقف بلند . تنها دستشویی آن شلنگ نداشت که یک آفتابه کوچک قرار داده بودند .

سفرنامه هندوستان

نیم ساعت بعد از تحویل اتاقها به WORLD TRADE PARK در نزدیکی هتل رفتیم . که هر طبقه آن به سبک خاصی ساخته شده بود مثلا" یونانی و مصر باستان یا هندی با اجناس مارک دار. در کنار آن چند مرکز خرید البسه وجود داشت .

بعد از خرید چند ساندویج به قیمت مناسب از اعضای تور جدا شدیم و یک اتو ریکشا کرایه کردیم که ما را به نزدیکترین سینما ببرد . سینمایی در حوالی میدان جواهر که نزدیک هتل ما قرار داشت . فیلم DHOOM 3 بود که سانس آخر آن 21:30 شروع میشد . نیم ساعت وقت داشتیم و در حوالی سینما به قدم زدن پرداختیم . یک باغ عروسی مجلل در نزدیکی سینما وجود داشت .با اجازه ی صاحب مجلس به مدت 20 دقیقه در عروسی آنها شرکت کردیم . ورود ما درست زمانی بود که عروس و داماد با همراهانشان به نزد همدیگر می رفتند . فضا به شدت مفرح و زیبا بود . عروس و داماد به هم حلقه های گل اهدا کردند.ما هم بعلت نداشتن وقت کافی, مجلس عروسی را ترک کردیم و به سینما رفتیم .

سینما دو نوع صندلی داشت یکی طلایی 170 روپیه و دیگری نقره ای 160 روپیه که ما طلایی را انتخاب کردیم . یک فیلم هندی اکشن سه ساعته با یک آنتراک 10 دقیقه ای در میانه فیلم .کیفیت تصویر و صدا آن فوق العاده بود .تجربه خوب و به یاد ماندنی شد. توصیه میکنم در هند حتما" سینما بروید. ساعت 1 بامداد در هتل بودیم.

روز ششم

ساعت هشت و نیم در اتوبوس بودیم و ساعت 9 به سمت قلعه آگرا حرکت کردیم.فاصله طولانی و پر ترافیک داشت . در بین راه به مدت 10 دقیقه کنار هوا محل نگه داشت . هوا محل 200 سال پیش ساخته شده و جایی بوده که دختران و زنان مهاراجه که نمی توانستند بین مردم و در بازار بیایند از پشت پنجره ها مردم و جنب و جوش بازار را می دیدند . هوا محل در قسمت شهر صورتی قرار دارد که بخاطر بازدید شاهزاده انگلیسی تمام ساختمانهای آن صورتی رنگ شده است .

هوا محل

زمانی به قلعه آمبر رسیدیم که صف طولانی برای فیل سواری کشیده شده بود . 45 دقیقه در صف ایستادیم تا نوبت ما شد . فیل سواری جالب و جذاب بود فقط تکانهای شدید دارد . آب خرطوم فیل هم گه گاهی رویتان می ریزد . فیلی که سوار شدیم پیر بود و آهسته حرکت میکرد . حدود 20 دقیقه طول کشید تا به قلعه وارد شدیم .

قلعه در درون حصاری با بیش ار 16 کیلومتر قرار داشت که بزرگترین حصار بعد از دیوار چین است. قلعه ای مستحکم , زیبا و در سطوح مختلف ساخته شده بود . از دیوان خاص و عام و عبادت گاه و حرمسرا دیدن کردیم و هنگام برگشتن رقص مار کبرا را هم دیدیم. با چیپ به پارکینک اتوبوسها رفتیم .

توجه : عکاسهای آنجا هستند که هنگام سوار شدن و پیاده شدن و در بین مسیرعکس می گیرند شما اگر می خواهید تاکید کنید یک عکس ,تا بیش از حد چاپ نکنند . سایز عکسها کوچک است و می توانبد دو تا عکس را هم به 50 روپیه بگیرید. توجه : نارگیل های نارس سبز رنگ را به قیمت 40 روپیه می توان تهیه کرد که قسمت بالایی آن را می برند در آن نی میگذارند و آب آن را می نوشند. توجه: از دستفروشهای آنجا اگر خواستید خرید کند یک دهم قیمتی که به شما میگویند خرید کنید . بعد از قلعه آمبر به جال محل به معنی قصر آبی( این بنا هم دویست سال قدمت دارد) رفتیم که از دور عکس گرفتیم . در کنار دریاچه یک نمایشگاه سنگهای تزینی قراردارد.

سفرنامه هندوستان

انواع دستبند و گردنبند و گشواره های زیبا بودند که فلز پایه نقره با روکش طلا بود که قیمت طلا حساب میکردند . ولی دیدنشان ضرری ندارد. از آنجا به رستورانKFC رفتیم که بر عهده تور بود.بعد از استراحتی کوتاه به بازار محلی باپو که نزدیک هوا محل است همراه با تور رفتیم.می توان البسه هندی را با قیمت مناسب در آنجا تهیه کرد. یک دستگاه آب نیشکر گیری هم بود که نتوانستم بر کنجکاوی خود غلبه کنم .یک لیوان از آن را نوشید و تا چند روز وضعیت مزاجی مناسبی نداشتم. شب , برنامه رستوران با DJ بود که ما ترجیح دادیم در مرکز خرید بمانیم . هرچند دوستانی که رفتند از کیفیت غذا راضی نبودند. ( قیمت رستوران با DJ حدود 20 دلار میشد)

روز هفتم

صبح ساعت 8 بعد از تسویه حساب و صرف صبحانه سوار اتوبوس شدیم و به بازدید آلبرت هال و موزه آن رفتیم . آلبرت هال در یک میدان قرار داشت و جهت شاهزاده انگلستان ساخته شده بود و اشیایی از هند و مصر و نپال و چین و ژاپن و نیز موزه ای از فرش ایران و اسلحه در آن قرار داشت و در قسمت مصر , یک مومیایی 2300 ساله قرار داده بودند.در طبقه بالا موزه سکه, تمبر و نسخ خطی از جمله شاهنامه و نیز موزه مردم شناسی و آلات موسیقی قرار گرفته بود .

سفرنامه هندوستان

بعد به رصد خانه جانتار مانتار( با نزدیک به 300 سال قدمت) رفتیم که در آن ادوات رصد و انواع ساعت های آفتابی قرار داشت که بزرگترین ساعت آفتابی جهان نیز در این مجموعه است . در ضمن کاخ شهر یا CITY PALACE در کنار JANTAR MANTAR بود که از بازدید آن صرف نظر کردیم.

بزرگترین ساعت آفتابی دنیا

حوالی ساعت 13 به KFC برای صرف ناهار رفتیم و ساعت 15 به سمت دهلی حرکت کردیم . در میانه راه باران خفیفی گرفت که سرعت اتوبوس را کمتر می کرد و از طرفی طرح های توسعه یی و پل های مختلف در حال ساخت از سرعت ما می کاست . ساعت 23:50 دقیقه به هتل رسیدیم

روز هشتم

ساعت 8 صبح بعد از تحویل کارت اتاق و صرف صبحانه به سمت فرودگاه ایندرا گاندی رفتیم و ساعت 11:40 به وقت محلی پرواز کردیم و ساعت 14 به وقت ایران به فرودگاه امام خمینی رسیدیم. در هند حیوانات به صورت آزاد در شهر ها و معابر در حال حرکت و فعالیت هستند که هم جالب است و هم متفاوت با جاهایست که تا کنون دیده اید.

نویسنده : رضا نادیان

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.