سفرى خاطره انگیز به مالزى و سنگاپور

سفرى خاطره انگیز به مالزى و سنگاپور + تصاویر

سفرى خاطره انگيز به مالزى و سنگاپور

با سلام

در مرداد ماه 96 یک سفر کاملا يك دفعه اى برایم پيش آمد، پدر و مادرم قصد سفر به آسياى شرقى را داشتند كه به پيشنهاد همسرم، من و پسرم نيز آنها را همراهى كرديم. چون قبلا تعريف هاى زيادى از سنگاپور شنيده بوديم و با توجه به پرواز طولانى، تصميم گرفتيم با كمى هزينه بيشتر از دو تا کشور مالزی و سنگاپور ديدن كنيم.

تور مالزى و سنگاپور را با پرواز ماهان، هتل های 4 ستاره دورست ريجنسى كوالالامپور و گرند سنترال اورچاد سنگاپور را نفرى ٣ ميليون و صد هزار تومان و براى پسرم كه يك سال و نيمه بود به مبلغ ٤٥٠ هزار تومان خريدارى كرديم. (قبلا نظرم را راجع به هتل ها در قسمت نظر سنجی ثبت کرده ام) يك هفته اى كه تا سفرمان زمان داشتيم، يكسرى اطلاعات با خواندن سفرنامه هاى هم وطنان عزيزمان جمع آورى كردم كه واقعا خيلى كمكمان كرد.

عصر روز يكشنبه به فرودگاه امام خمينى رفتيم و پروازمان به موقع و سر ساعت 22:٣٠ انجام شد. اگر همراهتان كالسكه مى بريد، هنگام سوار شدن به هواپيما كالسكه را تگ مى چسبانند و تحويل مى گيرند. طول پرواز ٨ ساعت بود كه يك ساعت بعد از پرواز شام و يك ساعت قبل از فرود صبحانه را سرو كردند. بالش و پتو براى خوابيدن نیز در اختيارمان گذاشتند. خوبى پرواز شب اين بود كه پسر من بيشتر طول مسير را خوابيد و اذيت نكرد.

روز اول مالزی

ساعت ١٠ صبح به وقت محلى در فرودگاه زيباى كوالالامپور فرود آمديم. در تابستان اختلاف ساعت مالزى با ايران ٣ ساعت و نيم است. بعد از عبور از فرى شاپ، سوار مترو شدیم و به قسمت چك كردن پاسپورت رفتيم. بعد از ثبت اثر انگشت، مهر ورود را زدند.

هنگام تحویل چمدان، كالسكه را جدا از چمدان ها و در انتهاى سالن فرودگاه تحويل گرفتیم. بعد از تحويل گرفتن وسايلمان، ليدر را پيدا كرديم و سوار اتوبوس شديم. ليدر ما از شركت پالم بيچ بودند. شروع كردند به توضيح راجع به مالزى و بيشتر دنبال فروختن تور بودند و اغلب هم وطنان ما چون اطلاعى از نقاط توريستى و قيمت ها نداشتند، اغلب تورها را خريداری کردند. ما كه از ايشان به علت قیمت بالا خريد نكرديم كلى اصرار كردند چرا خريد نمى كنيد علتش را بگوييد!!

عکس1 – لیست تورهای ارائه شده توسط شرکت گردشگری

من حتى از ايشان درخواست كردم براى راحتی پسرم بين كوالالامپور تا سنگاپور براى ما بليت هواپيما بگيرند. قرار بود به من قيمت بدهند كه متاسفانه اصلا خواسته مرا پيگيرى نكردند. خلاصه يک سيم كارت هم به ما دادند كه ١٠ رينگيت شارژ كردم و تا آخر سفر كلى از اينترنت آن استفاده كردم. حدود ساعت ٢ ما را نزدیک درب هتل پياده كردند و با پرداخت ٢٠٠ رينگيت دپوزيت، اتاق را تحويل گرفتيم.

در زمان سفر ما هر ١٠٠ دلار آمريكا را حدودا با ٤٢٤ رينگيت چنج مى كرديم.

بعد از صرف ناهار و كمى استراحت، تصمیم گرفتیم به batu caves برویم. چون هتل ما نزدیک خیابان بوکیت بینتانگ بود، به ایستگاه منوریل رفتیم و منتظر آمدن منوريل شدیم تا به ایستگاه مرکزی kl central برویم. متاسفانه واگن ها فوق العاده شلوغ بودند، در نهایت يكى را سوار شديم. بعد از رسیدن به kl central، به طبقه بالا كه يك پاساژ بود رفتيم و با پرس و جو محل فروختن بليت ايستگاه batu caves را پيدا كرديم. نفرى ٢.٦ رينگيت پرداخت كرديم و سوار خط مترو KTM شديم و با طى يه مسير طولانى در آخرین ایستگاه پیاده شدیم.

جاى بسيار زيبايى بود، مخصوصا براى پسرم بازى كردن با كبوترها بسيار جذاب بود. از جذابيت هاى باتو كيو ميمون هاى بود كه آنجا بودند. ما از رفتن به بالاى پله ها صرف نظر كرديم. چون هم كالسکه همراه داشتیم و هم ترسيدم ميمون ها به پسرم حمله کنند. در آنجا هندى هايى بودند كه صنايع دستى و محصولات هندى را مى فروختند. ما از آنها يك نارگيل به مبلغ ٥ رينگيت خريديم، خوشمزه بود.

عکس2 – باتو کیو

بعد از يك ساعتى كه آنجا بوديم با مترو به kl central رفتيم، در مك دونالد شام خورديم و با 12 رینگیت با تاكسى به هتل برگشتیم.

روز دوم مالزی

امروز به همراه ليدر به گشت شهرى رفتيم. ابتدا ما را به ميدان اصلى كوالالامپور بردند كه کاخ سلطان احمد عبدالصمد آنجا بود. تعدادی عکاس آنجا بودند که از توریست ها عکس می گرفتند و روی بشقاب چاپ می کردند و به مبلغ 25 رینگیت می فروختند.

بعد از آنجا به یک معبد چینی رفتیم که جای متفاوت و قشنگی بود. بعد به کارخانه شکلات سازی، سپس به فروشگاهی که هنر های دستی مالزی را می فروختند رفتیم و در آخر در يك رستوران ايرانى ناهار خورديم. چون بقیه دوستان به غیر از ما تور پوتراجایا ثبت نام کرده بودند برای ما آژانس گرفتند تا به هتل بگرديم.

بعد ازظهر به خیابان بوکیت بینتانگ رفتیم. از مغازه ها و پاساژ پاویلین دیدن کردیم. پیاده به پاساژ تایمز اسکوار رفتیم. به نظر من فقط طبقات پایین پاساژ مناسب خرید بودند، طبقات بالا اجناس خوبی برای خرید نداشتند.

براى خريد تور Berjaya hills (دهكده فرانسوى و باغ ژاپنى) به طبقه هشتم مراجعه كردم، چون ساعت ٧ بعد از ظهر بود اغلب مغازه ها بسته بودند. از یکی قیمت تور را پرسیدم، گفتند نفری 70 رینگیت و الان ثبت نام نداریم سیستم بسته است و به من پیشنهاد دادند، با پرداخت 300 رینگیت با ماشین شخصى به آنجا برويد و چون سه نفر هستيد به صرفه است.

بعد از دیدن پاساژ تایمز اسکوار تصمیم گرفتیم با تاكسى به برج هاى دوقلو پتروناس برویم. با راننده تاکسی در مورد رفتن به دهکده فرانسوی ، باغ ژاپنی و گنتینگ صحبت کردیم و 350 رینگیت توافق کردیم و قرار شد فردا ساعت 8 صبح دم در هتل به دنبال ما بیاید.

بعد از رسیدن به برج های دو قلو و پرداخت 15 رینگیت کرایه تاکسی، شروع به دیدن آبنما و پاساژ suria klcc كرديم. بعد به پشت برج های دوقلو رفتیم. نور پردازی و رقص فواره های آنجا را دیدیم.

روز سوم مالزی

صبح به سمت دهکده فرانسوی راه افتادیم. جاده بسیار زیبایی شبیه شمال بود. آقای راننده یک جا میان راه توقف کرد، خوراکی و آب خریدیم. حدود یک ساعت و نیم در راه بودیم تا رسیدیم. ابتدا به دهکده فرانسوی رفتیم. جای بسيار زیبایی بود. عکس های قشنگی می توانید آنجا بگیرید. بعد به باغ ژاپنی رفتیم. هوای آنجا خیلی گرم و شرجی بود. یک قسمتی در باغ ژاپنى بود كه با پرداخت پول می توانستید کیمونو بپوشید و عکس بگیرید.

عکس3 – نمایی از دهکده فرانسوی

بعد به سمت گنتینگ راه افتادیم. نزدیک 40 دقیقه طول کشید تا رسیدیم. بلیت رفت و برگشت تله کابین را نفری 16 رینگیت خریدیم و سوار تله کابین شدیم. ایستگاه اول برای رفتن به معبد بهشت و جهنم چینی ها یا Chin Swee Caves Temple پیاده شدیم. از حدود 7 ، 8 تا پله برقی پایین رفتیم تا به معبد رسیديم. هوای خنک و مه آلودی داشت. محوطه معبد پله نداشت و برای عبور کالسکه پسرم بسیار راحت بودم.

بعد دوباره با همان پله برقى ها به تله كابين برگشتيم و با نشان دادن بليتمان سوار تله كابين شديم. طول مسیر تله کابین حدود نیم ساعت بود. یک ساعتی بالای گنتینگ به گشت و گذار پرداختیم. خیلی خسته شده بودیم، به پایین آمدیم و به هتل برگشتیم.

روز چهارم مالزی

امروز آخرين روز ما در كوالالامپور بود. صبح به پاساژ پاویلیون رفتیم و کمی سوغاتی خریدیم. بعد از خوردن ناهار با همان راننده تاکسی هماهنگ کردیم به پوتراجایا برویم.

حدود يك ساعتى در راه بوديم. پوتراجايا پايتخت سیاسی و اداری کشور مالزى مى باشد. بسيار شهر زيبا، خلوت و مدرنی است. در میدان اصلی شهر توقف کردیم، به کنار دریاچه رفتیم و از پل های زیبای پوتراجایا که مى توان به پلی که شبیه پل خواجو اصفهان ساخته شده است اشاره کرد، دیدن کردیم. به گفته آقای راننده در آنجا با پرداخت 50 رینگیت می توان سوار کروز شد.

عکس4 – نمایی از دریاچه پوتراجایا و یکی از پل های ساخته شده روی دریاچه

عكس هاى زيبایی هم با مسجد صورتى و ساختمان نخست وزيرى گرفتیم، در راه برگشت که شب شده بود، روی یکی دیگر از پل ها توقف کردیم و از آنجا هم دیدن کردیم.

عکس5 – مسجد صورتی در پوتراجایا

در برگشت به شهر چینی ها رفتیم، فقط همان ابتدای خیابان را دیدیم. خیلی از محیط و اجناس آنجا خوششمان نیامد. بعد از راننده خواستیم ما را در یک kfc نزدیک هتل پیاده كند. 150 رینگیت برای گردش امروز به راننده تاکسی پرداخت کردیم.

نکاتی در مورد مالزى

1) اگر خواستيد تاكسى سوار شويد حتما تاكسى قرمز رنگ ( قيمت مناسبتر) را انتخاب كنيد. ابتدا سر قیمت توافق كنيد. و یا می توانید از نرم افزار Grab كه شبيه اسنپ هست استفاده کنید که به صرفه است.

2) قيمت غذا در مك دونالد و kfc نزديك ١٠ تا ١٥ رينگيت است.

3) آب مالزى قابل شرب نمى باشد. حتما آب معدنى خريدارى كنيد با ٢.٥ تا ٣ رينگيت مى توانيد آب معدنى ١.٥ ليترى بخريد.

4) اگر زمانتان كم است و جاهاى زيادى مى خواهيد برويد مى توانيد از گشت شهرى صرف نظر كنيد. مطمئن باشيد چيزى را از دست نمى دهيد.

5) شاید خیلی جاهای دیدنی دیگری در مالزی بود که می توانستیم ببینیم اما به توجه به زمان كم و همراه داشتن یک پسر یک سال و نیمه، از قبل برای اینجاها برنامه ریخته بودم.

روز پنجم سنگاپور

طبق تماسى كه شب قبل ليدر با ما داشتند، صبح اتاق را تحويل داديم و ساعت ٧:٣٠ يك راننده مالايى به دنبال ما آمدند و ما را به خیابانی که باید سوار اتوبوس مى شديم بردند. در آنجا یک آقای ایرانی ویزاها و یک کارت سفید رنگ که باید مشخصاتمان را پر می کردیم را تحویلمان دادند. بعد سوار اتوبوس های شرکت شدیم و حدود ساعت 9 راه افتادیم. تمام مسافرهای اتوبوس ایرانی بودند. تا لب مرز حدود 320 کیلومتر بود که نزدیک 4 ساعت در راه بودیم و یک بار هم برای دستشویی توقف داشتیم.

در مرز مالزى لازم به حمل چمدان نمى باشد فقط كيف دستى خودتان را مى بريد و پاسپورتان را مهر مى زنند. بعد از نيم ساعت با گذر از پلى كه روى دريا بود، به مرز سنگاپور رسيديم. ساختمانى بسيار پيشرفته تر از مالزى داشت.

در اينجا بايد چمدان هايتان را نيز با خودتان ببريد. صف هاى خيلى طولانى در قسمت چک کردن پاسپورت بود. وقتی نوبت من شد، بعد از انگشت نگارى و گرفتن كارت سفيد رنگ چون بچه کوچک همراهم بود، مسئول مربوطه برای چک کردن بیشتر پاسپورت مرا شخصا به اتاق دیگری راهنمایی کرد و به خاطر پسرم سریعا پاسپورت ما را چک کردند و مهر زدند. چون تعداد ایرانی هایی که به اتاق آمدند زياد بودند، از كسى سوالى نپرسيدند فقط در سيستم بيشتر پاسپورت را چک می کردند و مهر می زدند.

بهتر است از قبل شماره پلاك اتوبوس را داشته باشيد، چون موقع خروج از ساختمان اتوبوس هاى زيادى آنجا پارك هستند و نمى توانيد راحت اتوبوس را پيدا كنيد. حدود ١.٥ الى ٢ ساعت وقت ما در مرز سنگاپور تلف شد. اما اتوبوس چون برای شركت گردشگرى بود منتظر همه مسافرها ماند. ساعت ٥ بعد از ظهر بود كه به هتل رسيديم و مبلغ ٥٠ دلار آمريكا براى دپوزيت پرداخت كرديم و اتاق را تحويل گرفتيم.

بعد از خوردن ناهار و استراحت تصميم گرفتيم به چرخ فلك سنگاپور (Singapore flyer) برويم. ابتدا مقداری پول چنج کردیم. هر ١٠٠ دلار آمريكا را حدودا با ١٣٥ دلار سنگاپور چنج كرديم.

بعد با استفاده از گوگل مپ شماره اتوبوسى كه بايد سوار بشويم را پيدا كردم. با اتوبوس به چرخ و فلک رفتیم. برای سوار شدن اتوبوس حتما پول خرد همراه داشته باشيد، راننده اتوبوس پول را براى شما خرد نمى كند. کرایه اتوبوس نفری 1 تا ١.٥ دلار سنگاپور بود.

با عبور از خيابان هاى زيباى سنگاپور، به ايستگاه نزديك چرخ و فلك رسيديم. بلیت چرخ و فلک نفری 33 دلار است و ساعت کاری آن تا 10 شب می باشد . چرخ و فلک سنگاپور دومین چرخ و فلک بلند جهان است و در هر کابین آن 8 الی 10 نفر سوار می شوند. بهتر است هنگام غروب آنجا بروید تا شب سنگاپور را از آن بالا ببینید. ابتدا یک کمی صف براى سوار شدن داشت اما خيلى منتظر نشديم.

عکس6 – نمایی از شب سنگاپور از داخل کابین چرخ و فلک

مى توانم بگويم يكى از بهترين جذابه هاى سنگاپور همين چرخ و فلك بود، اصلا از دستش ندهيد. ديدن شب سنگاپور از بالای چرخ و فلک بسیار زيبا بود. حدود نيم ساعت طول كشيد تا يك دور كامل زد و ما پياده شديم. بعد با تاكسى حدود ١٤ دلار داديم و به هتل برگشتيم.

روز ششم سنگاپور

امروز صبح گشت شهرى داشتيم. ليدر ما در سنگاپور انسان بسيار خوبى بودند و فقط به دنبال منافع مادى خود نبودند. ابتدا به بوتانیک گاردن رفتيم. يك باغ بسيار بزرگ و زيبا كه ما فقط بخشى از باغ را ديديم و ليدر كمى راجع به باغ توضيح دادند. بعد 45 دقیقه به ما وقت آزاد در اين باغ دادند كه خودمان با پرداخت نفرى ٥ دلار از باغ اركيده ديدن كرديم كه واقعا خيلى زيبا بود مى توان گفت تكه اى از بهشت بود.

عکس7 – نمایی از برکه بوتانیک گاردن

به نظر من بهتر بود ما از بقيه گشت شهرى صرف نظر مى كرديم و تا ظهر در بوتانیک گاردن مى گشتيم، قطعا انتخاب بهتری بود. هوای باغ خیلی گرم و شرجی بود، حتما آب همراه داشته باشيد. در باغ قيمت يك شيشه كوچك آب معدنى ٢.٥ دلار است. بعد از اینجا به کارخانه جواهرات دست ساز، معبد چينى و يكى از خيابان هاى سنگاپور رفتيم. كلا خيلى ارزش نداشت.

عكس٨ - درختان زيبا و خاص سنگاپور

عكس٩ - نمايی ازساختمان های بلند سنگاپور

چون بقیه دوستان تور جزیره سنتوزا را خریده بودند، در پاساژ vivo city ما از تور جدا شدیم و بعد از خوردن ناهار با تاکسی به باغ وحش رفتیم. کرایه تاکسی حدود 21 دلار شد. باغ وحش بلیت های مختلفی داشت از جمله: باغ وحش اصلی، باغ پرندگان، night safari ، river safari و یا با ترکیب اینا که بلیت ارزان تری را می توان تهیه کرد.

ما فقط بليت باغ وحش با ترام را گرفتيم، نفری ٣٢ دلار براى باغ وحش و ٥ دلار براى ترام پرداخت كرديم. چون روز شنبه بود باغ وحش خیلی شلوغ بود، بعد از پرس و جو ايستگاه ترام را پيدا كرديم و با نشان دادن بليت، با ترام يك گشتى در باغ وحش زديم. باغ وحش خیلی تمیزی بود. هوا بسیار گرم و شرجى بود، بعد از كمى گشت و گذار به هتل برگشتيم.

عكس١٠ - ورودى باغ وحش

شب نيز در خيابان اورچاد قدم زديم. خيابان زنده و زيبايى بود كه نورپردازى هاى مغازه ها زيبايى هاى آن را دو چندان کرده بود. از جذابیت هاى شب هاى سنگاپور صداى دلنشين پرندگان بود و با اینکه که سیگار کشیدن در محوطه های عمومی در سنگاپور ممنوع است اما شب ها در کنار خیابان اورچاد خيلى ها در حال سيگار كشيدن بودند!!

ما يكى دو تا مغازه در سنگاپور براى خريد بيشتر نرفتيم، به نظرم بهتر از مالزى بود و اجناس بهترى هم داشتند. یکی از آنها نمایندگی h&m بود كه براى پسرم خريد كردم و بعدا قيمت ها را با سايتش چك كردم ديدم دقيقا مثل سايت است.

روز هفتم سنگاپور

امروز صبح تصميم داشتيم به سنتوزا برويم. هتل كنكورد جلوى هتل ما بود، قبلا در يكى از سفرنامه ها خوانده بودم کانتر تورهای این هتل بليت ورودى ها را با قيمت ارزان ترى مى فروشد. بليت باغ وحش و چرخ و فلك را وقت نكرديم از اينجا بخريم. اما امروز به این هتل رفتیم و از خانم مهربانی که مسئول فروش بلیت ها بودند، بلیت یونیورسال (68دلار)، آکواریوم (٢٦.٦دلار) و گاردن باى دِ بی (٢٣.٣ دلار) را خريديم.

از جلوى هتل كنكورد براى يونيورسال تاكسى گرفتيم. بعد از رسیدن به سنتوزا، كرايه ١١ دلارى تاكسى را پرداخت كرديم و با پله برقی به طبقه بالا رفتیم و با پرس و جو شهربازى را پيدا كرديم.

ساعت كارى يونيورسال ١٠ صبح تا 8 شب است. چون امروز یکشنبه بود صف مقابل درب ورودی و یکسری از بازی ها خیلی طولانی بود. هرچند وقت کمی داشتیم اما تجربه خوبی بود. یک شهربازی مدرن و جذاب هم برای بزرگ ها و هم بچه ها است. هر قسمت شهربازی شبیه یک جایی یا کارتونی ساخته شده بود. مثلا شهرک سینمایی، اهرام مصر، دايناسورها، لوبياى سحرآميز، شرك...

عكس١١ - یونیورسال

يكسرى از بازى ها را نبايد وسيله اى همراهتان باشد كه مي توانيد در لاكر نزديك بازى وسايلتان را بگذاريد. اگر به یونیورسال می خواهید بروید حتما 5 الی 6 ساعت برای آن وقت با توجه به بلیت گران آن بتوانید به خوبی استفاده کنید.

بعد از يونيورسال به آكواريوم كه در همان نزديكى بود رفتيم كه خيلى زيبا بود. کوسه، عروس دریایی و ماهی های مختلفی را دیدیم.

عكس١٢ - آکواریوم

عکس12 – نمایی از آبنمای سنتوزا

بعد به طبقه پايين سنتوزا رفتيم و در مك دونالد ناهار خورديم، اگر اشتباه نكنم نفرى ٨ دلارپرداخت كرديم. قصد داشتيم به لب ساحل برويم كه باران تند استوايى شروع به باريدن كرد و پسرم هم گرما زده شده بود، تصميم گرفتيم به هتل برگرديم.

يكى دو ساعتى باران باريد و كمى از گرماى هوا كاسته شد. ساعت ٦ بود كه به gardens by the bay رفتيم. که نزدیک چرخ و فلک و هتل marina by sands سنگاپور است. جای بسیار زیبایی است و در ورودی باغ شما یکسری درخت های فلزی را می بینید که گل کاری شدند.

عکس13 - نمایی از gardens by the bay

باغ شامل دو ساختمان مجزا از هم شبيه گلخانه هاى بزرگ با نام cloud forest و flower dome مى باشد که با همان بلیتی که صبح خریده بودیم هر دو را دیدیم. cloud forest شامل آبشار بود كه ابتدا طبقه پايين را ديديم بعد با آسانسور به بالاترين طبقه رفتيم که از آنجا هتل marina و مناظر بسیار زیبای دیگری معلوم بود بعد با یک راهرو شيب دار از بالا به پايين آمديم.

عکس14 - نمایی از درخت های فلزی از داخل cloud forest

flower dome شامل انواع گونه هاى گل اركيده و گل هاى ديگرى بود. هنگام خروج از گلخانه ها شب شده بود و آن درخت های فلزی چراغانی شده بودند. پس سعى كنيد بعداز ظهر از اين باغ ديدن كنيد تا اين درخت هاى فلزى زيبا را در شب ببينيد.

از آنجا با پرس و جو به هتل marina bay sands رفتيم. یکسری از این درخت ها هم آنجا بودند که تعداد زیادی توریست زیر درخت ها نشسته بودند تا رقص نور و آهنگ هايى كه با اين درخت ها اجرا مى شد را ببينند كه خيلى زيبا بود.

بعد از ديدن هتل marina bay sands با تاكسى به هتل برگشتيم. متاسفانه راننده تاكسى هتل ما را بلد نبود، چند هتل اشتباها ما را برد تا نهايتا هتل ما را پيدا كرد، يك کمی سر كرايه داشتیم به مشکل برمی خوردیم. به نظر من بهتر است تاكسى هاى قرمز يا آبى رنگ را سوار بشويد آدم هاى بهتر و واردترى هستند.

روز هشتم

امروز صبح اتاقمان را تحویل دادیم و ساعت 7:30 یک آقای سنگاپوری دنبالمان آمدند و ما را به محل سوار شدن اتوبوس ها بردند. بعد در مرز سنگاپور طبق معمول صف هاى طولانی بود، چون بچه بغل داشتم سریعا برایم مهر خروج را زدند. بعد از عبور از مرز مالزی حدود ساعت 3 ،4 بعد از ظهر به فرودگاه رسیدیم. ناهار را در kfc فرودگاه خوردیم و تا ساعت 8 منتظر باز شدن گیت شدیم. پرواز به موقع انجام شد و حدود ساعت 3:30 صبح به تهران رسیدیم. می توان گفت از سنگاپور تا تهران تقریبا 24 ساعت در راه بودیم.

نكاتى در مورد سنگاپور

1) هنگام عبور از خيابان حتما از جاهاى خط كشى شده و در صورت چراغ سبز عبور كنيد.

2) تاكسى ها در مقابل هتل ها، پاساژها و ايستگاه هاى تاكسى مى ايستند نه هر جايى كه برايشان دست تكان دهيد.

3) تاکسی ها فقط تاکسی متر استفاده می کنند. اهل چانه زدن نیستند. تاکسی متر را نگاه کنید و کرایه را پرداخت کنید. اگر فکر می کنید زیاد دارند کرایه می گیرند می توانید درخواست رسید کنید.

4) بليت ورودى بعضى جاها براى افراد بالاى ٦٠ سال ارزان تر است.

5) آب سنگاپور قابل شرب است نيازى به خريدن آب معدنى نيست.

6) اتوبوس ها داراى شماره هستند و در بعضى ايستگاه ها توقف دارند بهتر است قبل از سوار شدن در گوگل مپ چك كنيد تا اشتباها سوار نشويد.

7) اگر خیلی علاقه ای به باغ وحش ندارید به علت دوری و هوای شرجی آنجا می توانید از رفتن به باغ وحش صرف نظر کنید و به جای آن یک روز کامل را در سنتوزا بگذرانید.

8) سنگاپور يك كشور امن، زيبا، قانونمند، گران و پيشرفته ترى از مالزى است. اما به نظر من مردم مالزى خيلى مهربان تر از سنگاپورى ها هستند.

در پایان از وقتی که برای خواندن سفرنامه من گذاشتید کمال تشکر را دارم.