سفری به اوساکا (اوزاکا) ، کیوتو و سندای (سفرنامه ژاپن)

سفری به اوساکا ، کیوتو و سندای (ژاپن) + تصاویر

"با نام و یاد او"

«همه آنهایی که عاشق سفر هستند، نمرده‌اند»

"جی. آر. آر. تالکین"

برای یک سفری کاری و مذاکره با یک شرکت ژاپنی عازم اوساکا یا اوزاکا (Osaka) شدم. شهر اوساکا با جمعیتی حدود 2.7 میلیون نفر در منطقه کانسای در جزیره هونشو و تقریبا در میانه کشور ژاپن واقع شده و سومین شهر بزرگ ژاپن است.

موقعیت اوساکا در کشور ژاپن

این شهر دارای 2 فرودگاه است. فرودگاه قدیمی بنام ایتامی Itami با کد شناسایی (ITM) که در حال حاضر فقط پروازهای داخلی و باری در آن انجام میشود. این فرودگاه در حدود 10 کیلومتری شمال غربی شهر واقع شده است.

فرودگاه دیگر، فرودگاه بین المللی کانسای Kansai با کد شناسایی (KIX)، دومین فرودگاه بزرگ ژاپن است که بر روی یک جزیره مصنوعی با مساحتی در حدود 500 هکتار (طول 4 کیلومتر و عرض 2.5 کیلومتر) و فاصله 3 کیلومتری از ساحل ساخته شده و یکی از پیشرفته ترین فرودگاه های جهان میباشد.  پلی به طول حدود 3 کیلومتر با ۶ مسیر مخصوص عبور اتومبیل و یک مسیر مخصوص قطار مسافربری این جزیره را به ساحل متصل می کند.

نمای هوایی از شهر اوساکا

عکس هوایی از فرودگاه کانسای (عکس اینترنتی)

پرواز من در فرودگاه کانسای به زمین نشست و پس از انجام امور مربوط به کنترل پاسپورت وارد سالن دریافت بار شدم و پس از انجام امور گمرکی نهایتا به سالن خروجی رسیدم.

فرم اطلاعات ورود و فرم اظهارنامه گمرکی

سالن خروجی

اطلاعات بیشتر در مورد ترمینال ورودی فرودگاه کانسای را میتوانید از آدرس https://www.kansai-airport.or.jp/t2/en بدست آورید.

از فرودگاه میتوان توسط تاکسی، اتوبوس، مترو و قایق های تند رو به شهر اوساکا رسید. با توجه به قیمت بسیار بالای تاکسی در ژاپن، حتما از گزینه های دیگر استفاده کنید.

ایستگاه اتوبوس هایی که با برنامه منظم به اکثر نقاط شهر در حرکت هستند درجلو درب خروجی سالن قرار داشته و برای دسترسی به مترو هم میتوان از داخل سالن و به کمک تابلوهای راهنما به سمت ایستگاه مترو حرکت کرد.

خارج از سالن

ایستگاه اتوبوس های فرودگاه

اطلاعات در مورد زمان حرکت اتوبوس ها، مقاصد آنها و ایستگاه های میان مسیر و ... را میتوان از اطاقک اطلاعات در داخل سالن کسب نمود. درصورت اطلاع از شماره و مسیر حرکت آنها، بلیت اتوبوس از دستگاه های مستقر در جلو ایستگاه اتوبوس ها قابل تهیه میباشد.

از سایت https://www.kate.co.jp/en نیز میتوانید اطلاعات کاملی از مسیرها، جدول زمان و کرایه اتوبوس ها بدست آورید.

تابلو مسیر حرکت اتوبوس ها

تابلو نمایش دهنده زمان حرکت و ایستگاه اتوبوس ها

دستگاه خرید بلیت

تابلو اطلاع رسانی سکوی توقف اتوبوس ها

ساعت کار اتوبوس های فرودگاه بسته به مسیر حرکت متفاوت است اما بطور معمول از 6 صبح تا 8 شب می باشد و سیستم حمل و نقل ریلی شهر اوساکا که ترکیبی از خطوط زیر زمینی (مترو) و روی زمین (قطار شهری) است از 5 صبح تا 12 نیمه شب می باشد. لذا در زمان تهیه بلیت هواپیما، به زمان تقریبی رسید به اوساکا و پرواز برگشت و نحوه جابجایی به مقصد مورد نظر از فرودگاه به شهر و بالعکس توجه داشته باشید و حتما برنامه زمانی حرکت اتوبوس یا قطار مورد نظر را از سایت مربوطه بررسی کنید.

اطلاعات مربوط به تردد قطار فرودگاهی نیز در سایت https://www.kansai-airport.or.jp/en/access/train/index.html قابل دسترس است.

نقشه مترو

نقشه قطار شهری

شرکت ژاپنی طرف کاری من از قبل هتلی را رزرو کرده و اطلاعات رسیدن به هتل توسط اتوبوس را برایم ارسال کرده بود. من هم  پس از خروج از سالن، بلیتی از دستگاه مخصوص خریده و به سکوی مربوط به اتوبوس مورد نظر رفتم. مسیر فرودگاه تا ایستگاه مقصد حدود 1 ساعت طول کشید. فاصله ایستگاه اتوبوس تا هتل هم حدود 100 متر بود.

از ویژگی های هتل ها در ژاپن، صرفه جویی حداکثری از فضای موجود است .

نمایی از اطاق هتل

در هتلی که در سفر قبل ساکن بودم، حتی آب تخلیه فلاش تانک توالت قبل از ورود به کاسه آن برای شستشوی دست قابل استفاده بود تا به این وسیله از آب تخلیه فلاش تانک هم استفاده بهینه شود. در فیلم زیر مساحت اختصاص داده شده به توالت نیز قابل توجه است (صرفه جویی در فضا)

صرفه جویی در آب!

روز بعد یکشنبه بود و بر مبنای قراری که از قبل گذاشته شده بود، ساعت 9 صبح مدیر فروش شرکت ژاپنی را در لابی هتل ملاقات کردم. با اتومبیلش قدری در شهر گشتیم و بعد به سمت قلعه اوساکا (Osaka Castle) برای بازدید رفتم.

دورنمای قلعه اوساکا

قلعه اوساکا یکی از زیباترین قلعه های تاریخی ژاپن و نماد شهر اوساکا است. این قلعه در قرن شانزدهم میلادی توسط یکی از بزرگترین فرماندهان ژاپن در قرون وسطی بنام "هیدهیوشی تویوتومی" و در میان یک خندق بزرگ پر از آب ساخته شد.

نمایی نزدیک از قلعه

مجسمه هیدهیوشی تویوتومی

خندق اطراف قلعه

در طول تاریخ چند صد ساله گذشته، این بنا چندین بار بر اثر برخورد صاعقه، آتش سوزی، گرد باد و جنگ صدمه دیده و مجددا بازسازی شده است. آخرین تخریب بزرگ در زمان جنگ جهانی دوم بود که بدلیل بمباران، ساختمان قلعه کاملا تخریب شد و در سال 1995 این قلعه بعنوان نمادی از تاریخ شهر اوساکا مجددا بطور کامل بازسازی شد.

دروازه اصلی قلعه

دروازه ورود به قلعه

نمای قلعه از درون دروازه

ساختمان از بیرون پنج طبقه به نظر میرسد اما داخل آن در 7 طبقه ساخته شده که در میان آن آسانسور هم تعبیه شده است.

نمایی از قلعه

بروشور راهنمای قلعه

در زمان حضور ما، صفی طولانی در جلو آسانسور بود. به پیشنهاد همراه ژاپنی از پله ها بالا رفتیم و به حالت نفس زنان به بالای قلعه رسیدیم.

نمای اطراف قلعه که توسط باغی باشکوه احاطه شده و خندق بزرگ پر از آب اطراف آن را در بر گرفته است از بالا واقعا زیبا و دیدنی است.

نمای اطراف قلعه

8s8jJYLhUEWtEnJdTARdaOe88Rrrvtnuu4IWmhjk.jpeg نمای اطراف قلعه

هم اکنون فضای داخلی قلعه بعنوان موزه استفاده شده و همچنین ماکت هایی از وقایع تاریخی و ... در آن به نمایش گذاشته شده است.

xC3nSeYL2CflxiMPIb46P4pURoleM9cLK0kP445J.jpeg ماکتی از مراسم سنتی

ماکت جنگ

سواره نظام

سرباز پیاده

ماکت قلعه و فضای اطراف آن

ظرافت در ساخت بعضی از ماکت ها خیره کننده است.

در کنار قلعه، معبدی هم وجود دارد که زوار و بازدید کنندگان خود را دارد.

حیاط بیرونی معبد

ساختمان معبد

htlmSzNeXqVqKRrj6B4QOreSE6awneeBPkIYud39.jpegداخل معبد

tvj23SxuV68w64zwkyw8tDQ1LVfpaHiOYHHnobut.jpegآرزوهای در انتظار ...

حالت هانکافوزا (تمرین ذِن)

نیایش در معبد

نوازنده در محوطه معبد

دسترسی به قلعه اوساکا توسط مترو از طریق ایستگاه  Tanimachi 4-chome که محل تلاقی دو خط Tanimachi  (رنگ بنفش – کد ایستگاه T23) و خط Chuo (رنگ سبز – کد ایستگاه C18) است و پس از حدود 10 دقیقه پیاده روی امکان پذیر می باشد. ساعت بازدید از داخل قلعه هم از 9 صبح تا 5 بعد از ظهر و بلیت ورودی به قلعه 600 ین است.

پس از بازدید از قلعه و معبد، قدری در پارک اطراف قلعه قدم زده و صحبت کردیم و ناهار مختصری هم در همان حوالی خوردیم. از آنجاییکه از طرف رئیس شرکت ژاپنی به یک گشت دریایی دعوت شده بودم، بعد از ناهار به سمت اسکله قایق های تفریحی در اوساکا رفتیم تا با قایق تفریحی رئیس شرکت گشتی بر روی دریای اوساکا بزنیم.

اسکله قایق های تفریحی

حدود ساعت 3 بود که به آنجا رسیدیم. دو  نفر دیگر از پرسنل شرکت و چند مهمان دیگر هم در آنجا بودند. بعد از احوال پرسی و کمی توضیحات اولیه در مورد قایق و مسایل ایمنی آن، وارد قایق شده و حرکت کردیم.

قایقی زیبا با پیشرانه موتوری و بادبانی که در زیر عرشه قایق امکانات رفاهی کامل در حد یک آپارتمان کوچک و لوکس شامل یک اطاق خواب با تخت دو نفره، آشپزخانه، حمام و دستشویی، یک هال کوچک با کاناپه و سیستم صوتی و تصویری و دیگر امکانات رفاهی مهیا بود. در قسمت عقب قایق و در کنار سکان و بخش کنترل قایق، فضای مناسبی برای نشستن چند نفر و میز کوچک ثابتی قرارداشت که برای پذیرایی مورد استفاده قرار گرفت.
رئیس شرکت ضمن صحبت با من گفت این خانه دوم من است و با همسرم آخر هفته ها را در این قایق زندگی میکنیم. بعد با خنده گفت شما ایرانی ها در شمال کشورتان خانه دوم دارید (منظورش ویلای شمال بود)، ما در همین جا!

قایق تفریحی

ناخدای قایق که همان رئیس شرکت بود در طول مسیر سکان قایق را یک به یک در اختیار مهمان ها قرار داد تا همه در هدایت قایق در این گشت دریایی سهمی داشته باشند.

هدایت قایق

در طول مسیر هم با سوشی و نوشیدنی خنک از مهمان ها پذیرایی شد.

پذیرایی در قایق

گشت دریایی تا غروب آفتاب ادامه یافت ...

غروب آفتاب در دریای اوساکا

پس از بازگشت به اسکله، رئیس شرکت عذرخواهی کرد که باید بماند و قایقش را سر و سامان دهد. ما هم همگی همراه با مدیر فروش شرکت برای صرف شام به یک رستوران سنتی ژاپنی که از قبل رزرو شده بود رفتیم.

میز شام در رستوران

شام سرو شده "شابو شابو" نام داشت که یک غذای سنتی ژاپنی است. روی میز اجاق کوچکی بود که رویش تابه ای با لبه حدود 5 سانتیمتری گذاشته بودند. مخلوط آب و ادویه های مخصوص را در تابه به جوش آورده و مقداری سبزیجات مختلف به آن اضافه کردند. زمانی که آب مجددا به جوش آمد، هر کسی ورقه های نازک گوشت را که در جلویش گذاشته شده بود را با چوبهای مخصوص غذا خوری (chopstick) برداشته و در آب و سبزیجات در حال جوشیدن حرکت میداد تا گوشت پخته شود. بعد گوشت را با قدری از سبزیجات پخته شده در بشقاب خود گذاشته و با سس سویا و کنجد میل می کرد.

شابو شابو

از تکان جالب در این رستوران قراردادن یک درنای کاغذی کوچک در زیر لیوان هر شخص بود. طبق افسانه ای در ژاپن، اگر کسی هزار عدد درنای کاغذی بسازد، آرزویش برآورده میشود.

درنای کاغذی

روزهای دوشنبه و سه شنبه با جلسات مداوم و فشرده کاری گذشت.

روز چهارشنبه ما را برای بازدید از معبد کینکاکوجی (Kinkaku-ji) که به معبد طلایی هم مشهور است و یکی از معابد بسیار زیبای ژاپن در شمال شهر کیوتو است بردند. شهر کیوتو در فاصله حدود 40 کیلومتری شهر اوساکا واقع شده و پایتخت سابق کشور ژاپن بوده است. تعداد بسیار زیادی معبد، قصر، قلعه و دیگر آثار باستانی زیبا و دیدنی در این شهر وجود دارد.

دور نمایی از شهر کیوتو

معبد کینکاکوجی در سه طبقه و هر طبقه با یک سبک خاص و متفاوت معماری ساخته شده و دیواره های طبقه دوم و سوم با ورقه های طلا تزیین شده است. این معبد به برکه ای زیبا مشرف است. در حال حاضر در داخل معبد مجسمه هایی از بودا نگهداری میشود و بازدید از داخل آن برای بازدیدکنندگان مجاز نیست.

تابلو راهنمای معبد

بلیت ورود و بروشور راهنما

معبد کینکاکوجی

YdHxwgrq8oEqCLh0W932bhr9VsB054MfC0VEDHnT.jpegمعبد کینکاکوجی

پس از گذشتن از کنار تالاب، در طرف دیگر مسیر به خانه های روحانیون ارشد معبد رسیدیم.

d6CQTtZgkFzpUgM351IzCQi3ljwJC0NmS4a2w88v.jpegخانه روحانیون ارشد

خانه روحانیون ارشد

پس از ادامه مسیر در کنار تالاب، به باغ پشت معبد رسیدیم که دارای آبگیری زیبا است و گفته میشود هرگز خشک نمی شود.

WrODwyLfiw4dR64eGwe5ouHf3lLRo0sAmbWMgOMw.jpeg آب گیر پشت معبد

0uYv049quvBEuNHlFOdYwCsgOv8vBlWvsoOeEd3F.jpegآب گیر پشت معبد

آب گیر پشت معبد

در جای جای باغ مجسمه هایی های وجود دارد که به اعتقاد مردم پرتاب سکه به سمتشان باعث خوش شانسی میشود.

مجسمه ها در باغ

در ادامه مسیر به معبد کوچکی رسیدیم که برای دعا و نیایش خدمه بکار میرفته است.

معبد (به صدا در آوردن زنگ قبل از نیایش)

در صورتیکه خود مایلید به معبد طلایی یا کینکاکوجی بروید، باید از ایستگاه قطار کیوتو با اتوبوس‌های شماره ۱۰۱ و یا ۲۰۵ که به طور مستقیم شما را به معبد میرسانند استفاده کنید. زمان رسیدن اتوبوس به معبد حدود ۴۰ دقیقه و هزینه آن ۲۳۰ ین است. همچنین میتوان توسط خط متروی کاراسوما  (Karasuma) به ایستگاه کیتائوجی (Kitaoji) بروید که حدود ۱۵ دقیقه زمان و ۲۶۰ ین هزینه دارد. زمان بازدید از معبد هم از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ بعد از ظهر و بلیت ورودی آن 400 ین است.

پس از پایان بازدید از معبد به اوساکا برگشتیم تا بعد از ظهر را با گشت و گذاری در منطقه بازار سرپوشیده شین سای باشی‌سوجی (Shinsaibashi-suji) در مرکز شهر اوساکا بگذرانیم.

بازار شین سای باشی‌سوجی

در زمان گردش در بازار، مدیر فروش شرکت ژاپنی که بعنوان راهنما ما را همراهی میکرد، در جلو فروشگاهی ایستاد تا همگی تاکویاکی "Takoyaki" بخوریم. تاکویاکی کوفته های کوچک خمیری است (حدود پنج سانتیمتر) که در وسط آن تکه های خرد شده هشت پا قرار میدهند. روی آن سس سویا و ورقه های نازک ماهی خشک شده میریزند. این خوراک غذای بومی منطقه اوساکا بوده و به خاطر این خوراک نیز اوساکا در ژاپن مشهور است.

این خوراک در ظروف یکبار مصرفی که با ورقه های بسیار نازک چوب تهیه شده و شامل حدود 8 تا 10 کوفته است ارائه می شود.

تاکویاکی

روش تهیه تاکویاکی

پس از خوردن این میان وعده، مجددا گشت در بازار شروع شد. البته فقط تماشا بود چون راهنما با سرعتی حرکت میکرد که عملا زمانی برای خرید باقی نمی گذاشت. در طول مسیر از خیابان هوزنجی یوکوچو (Hozenji yokocho) عبور کردیم که بخشهایی از این خیابان از زمان امپراتوری همچنان حفظ شده و عبور از آن مانند عبور از بخشی از تاریخ است.

خیابان هوزنجی یوکوچو

سپس به معبدی رسیدیم که در کنار آن مجسمه ی فودو میو (Fudo-myoo) قرار دارد. مجسمه ای که تماما از گیاه پوشیده شده است. باور بر این است که با پاشیدن آب بر روی مجسمه، همه دردها از ما دور میشود.

مجسمه ی فودو میو

نیایش و آب پاشیدن به مجسمه فودومیو

شام را در همان منطقه بازار و در یک رستوران سنتی ژاپنی خوردیم. در رستوران های سنتی ژاپنی، کفش ها را قبل از ورود به محل نشستن در آورده و بر روی تشکچه های کوچکی و جلو میزهای پایه کوتاه می نشینند. از نکات جالب این رستوران، اختصاص کمد های کوچک برای کفش بود تا آنها را در کمد گذاشته و درب آنرا قفل کنیم و جالب تر کلید کمدها بود که بصورت چوبی و تخت ساخته شده و با وارد کردن آن در شکاف روی کمد، درب آن باز میشد. بریدگی های کوچک و بزرگی و جابجایی بریدگی ها بر روی بدنه کلید در واقع نقش دندانه های کلیدهای امروزی را داشت.

کلیدهای چوبی

شام در ظرفهای بزرگی مانند تغار سرو شد که در آن بسته به نوع سفارش انواع سبزیجات، نودل های ضخیم، تخم مرغ، تکه های ماهی، میگو، گوشت و ... بود.

غذای ژاپنی

پس از شام مدیر فروش شرکت ما را به هتل رساند و با خداحافظی در جلو هتل رسما برنامه کاری در این سفر پایان پذیرفت.

پرواز من به توکیو برای صبح روز جمعه بود. پس من یکروز کامل را در اختیار داشتم تا مکان های دیگر را بگردم.

صبح پنجشنبه پس از صبحانه به سمت منطقه اومدا (Umeda) که یکی از مراکز بزرگ فروشگاهی و خرید در اوساکا است رفتم. دسترسی به این منطقه از طریق خط مترو Midosuji  (رنگ قرمز – کد ایستگاه M16) ایستگاه Umeda امکان پذیر است. تا ظهر در آنجا گشتم و قدری خرید کردم.

نقشه منطقه Umeda

برای ناهار تصمیم گرفتم چیزی بجز غذاهای ژاپنی که در این چند روز خورده بودم بخورم. لذا به اولین رستورانی که عکسی از پیتزا  داشت وارد شدم. پیتزایش یک سایز بیشتر نداشت و من هم سفارش دارم. تا حاضر شدن پیتزا، نیم نگاهی به پیتزاهای دیگران که زودتر سفارش داده بودند کردم. اندازه اش چیزی نبود که یک آدم گرسنه را که نصف روز راه رفته و قرار است نصف دیگر روز را هم در شهر پیاده بگردد را سیر کرده و انرژی اضافه ای تولید کند. لذا به سفارشم یک غذای دیگر که چیزی مانند پلو با خورشت کاری بود را هم اضافه کردم تا بقول معروف بتوانند برای این شکم بی هنر پیچ پیچ مرهمی باشند!

چلو خورشت با پیتزا !

پس از ناهار به سمت بازار سرپوشیده شین سای باشی‌سوجی (Shinsaibashi-suji)که دیروز فقط گشتی در آن زده بودیم رفتم. مدتی در فروشگاه های این منطقه گشتم و مقداری هم خرید کردم.

بازار شین سای باشی‌سوجی

LOlftGTugF92YkatN0OrzvjBcqD4KzH8hqoesCou.jpegموقعیت بازار شین سای باشی‌سوجی روی نقشه

در نزدیکی این محل یکی دیگر از جاذبه های اوساکا بنام پل ابیسو (Ebisu Bridge) و در منطقه دوتونبوری (Dotonbori) قرار دارد.

منطقه دوتونبوری و بازار ابیسو باشی سوجی

موقعیت منطقه دوتونبوری روی نقشه

در اطراف پل ابیسو میتوان از انواع فروشگاه های زنجیره ای خارجی و داخلی و تعداد زیادی مرکز خرید و رستوران و ... بازدید کرد. حتی اگر تصمیم به خرید هم ندارید، تماشای شلوغی و همراهی با تعداد زیادی از گردشگران از سراسر دنیا در این محل خالی از لطف نیست. در صورت تمایل میتوان توسط قایق های تفریحی بر روی رودخانه نیز گشتی زد.

خیابانی در کنار این پل و به موازات رودخانه پر است از انواع رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی که میتواند میعادگاه عاشقان غذا باشد.

رستوران های منطقه دوتونبوری

این منطقه همچنین یکی از مکان های شب زنده داری (Night Life) در اوساکاست. تعداد زیاد رستوران های بزرگ و کوچک که تا پاسی از شب به مهمان های خود ارائه سرویس میکنند همراه با نور پردازی زیبا، تابلوهای بزرگ تبلیغاتی نئون و تردد گردشگران حال و هوای خاصی به آن میبخشد.

یکی از تابلوهای بزرگ تبلیغاتی مربوط به شرکت شیرینی سازی گلیکو است که دونده ای را در حال عبور از خط پایان نشان میدهد. این تابلو تقریبا به بخشی از نماد این منطقه و پل تبدیل شده بطوری که اگر عکس آنرا به اهالی نشان دهید فورا شما را برای رسیدن به پل راهنمایی میکنند.

تابلوهای تبلیغاتی کنار پل ابیسو

برای دستیابی به این منطقه میتوان توسط مترو از طریق خط Sennichimae  (رنگ صورتی – کد ایستگاه S16) و یا خط Midisuji (رنگ قرمز – کد ایستگاه M20) و یا خط Yotsubashi (رنگ آبی – کد ایستگاه Y15)  نام ایستگاه Namba  استفاده کرد.

ایستگاه Namba

از دیگر نکات جالب، احترام ژاپنی ها به آداب و عقاید دیگران است. در حالی که بیش از 90% ژاپن پیرو دین شینتو یا بودایی هستند و جمعیت مسلمانان در ژاپن فقط 0.2% (دو دهم درصد!) است اما در ایستگاههای مهم مترو محلی برای نیایش مسلمانان (نمازخانه) تدارک دیده شده است.

صبح جمعه پس از تحویل اطاق هتل، توسط اتوبوس های فرودگاهی خود را به فرودگاه ایتامی رساندم تا با پرواز داخلی به توکیو بروم. پرواز در فرودگاه هاندا به زمین نشست. سپس توسط اتوبوس های فرودگاهی خود را به ایستگاه قطار رساندم تا در ادامه سفر توسط قطارهای تندرو (شینکانسن Shinkansen ) به سمت شهر سندای (Sendai) در شمال ژاپن بروم. در این شهر یکی از دوستان قدیمی و بسیار عزیزم ساکن است و مایل بودم در این سفر حتما ایشان را ملاقات کنم.

قطار تندرو (شینکانسن)

شینکانسن

(برای اطلاع از انواع قطارهای بین شهری، مسیر های حرکت ، زمان های حرکت و رسید، قیمت بلیت و ... به سایت زیر مراجعه کنید: https://www.jreast.co.jp/e)

زمان سفر با قطار تندرو تا سندای حدود 2 ساعت بود. حوالی غروب به سندای رسیدم و دوستم را در کنار درب خروج از سالن ایستگاه قطار ملاقات کردم.

ایستگاه قطار سندای

به منزل شان رفتم و پس از یک پذیرایی صمیمی و دلچسب و قدری صحبت و ... همراه با خانواده ایشان برای صرف شام به رستورانی رفتیم که اگر چه غذا ژاپنی بود، اما به ذایقه ما ایرانی ها بیشتر نزدیک بود.

صبح روز بعد و پس از صرف صبحانه لذیذ ایرانی، اول گشتی در شهر زده و بعد به بازار اصلی رفتیم که قرار بود جشنی بنام سوزومه اودوری (Suzume Odori)  به معنی "رقص گنجشک ها" در آنجا برگزار شود را تماشا کنیم. حضور من در سندای در آنروز با برگزاری این مراسم بطور تصادفی یکی شده بود و چی از این بهتر ...!

دهانه اصلی بازار

بازار سرپوشیده سندای

مراسم جشن سوزومه اودوری یا رقص گنجشک ها با قدمتی حدود 400 سال بصورت گروهی و درحالی که هر رقصنده دو بادبزن (به نماد بالهای گنجشک) در دست دارد و با شور و هیجان حرکات مشابه و هماهنگی را انجام میدهند برگزار میشود. این رقص نمایشی از جست و خیز و دانه برچیدن گنجشک ها از روی زمین در فصل بهار است. بعضی از رقصنده ها هم روی بینی و گونه خود را برنگ سفید در آورده که نمادی از نوک گنجشک است. هر گروه رقصنده را تعدادی نوازنده با سازهای فلوت، طبل و سنجی کوچک همراهی کرده که موسیقی مشابهی را می نوازند. گروه های مختلف از شرکتها و سازمان ها و محلات مختلف با لباسهای مخصوص به خود در این مراسم شرکت کرده و پرچم نشان خود را حمل می کنند.

رقص سوزومه اودوری

پس از مراسم رقص، کارناوالی از کالسکه های مختلف و افرادی با پوشش ها و لباس های سنتی ژاپن در مسیر مشخصی از جلو تماشاچیان حرکت می کنند.

کارناوال جشن سوزومه اودوری

تا حدود ساعت 5 بعد از ظهر در سندای بودم. من را به ایستگاه قطار رساندند تا به توکیو برگشته و همان شب حدود ساعت 11 شب با پرواز از فرودگاه ناریتای توکیو به سمت ایران پرواز کردم.

اطلاعات مفید :

نقشه شهر اوساکا

Osaka City Map

نقشه منطقه اوساکا همراه با نقاط دیدنی و راهنمای مترو

Osaka Wide Area Map

چند نکته:

• قبلا توسط اینجانب سفرنامه ای (راهنمایی) با عنوان "راهنمای سفر به ژاپن، توکیو" تهیه شده و در همین سایت درج گردیده است که اطلاعات بیشتری در مورد پول رایج، مکان های اقامتی، هزینه های اقامت و تردد، فرهنگ و سنن، اعتقادات، خورد و خوراک، خرید و ... در اختیار شما قرار میدهد. از آنجاییکه خیلی از مطالب ذکر شده در راهنمای فوق در اکثر شهرهای ژاپن مشترک می باشند، از تکرار آنها خودداری کردم ولی پیشنهاد میکنم برای افزایش اطلاعات خود در مورد سفر به ژاپن، سفرنامه راهنمای سفر به ژاپن، توکیو را مطالعه فرمایید.

• جهت اجتناب از طولانی شدن متن، از شرح مطالب عمومی تر مانند تدارک برنامه سفر، هزینه و نوع بلیت هواپیما، شرایط اخذ ویزا، مسیر پرواز، جزئیات سفرهای داخل شهری، هزینه های جاری و ... خودداری نمودم زیرا این اطلاعات براحتی از طریق آژانس های مسافرتی، مطالعه سفرنامه های مشابه و همچنین راهنمای فوق الذکر قابل تهیه و اطلاع می باشند.

• از آنجاییکه وجود عکس در کنار متن سفرنامه اطلاعات و حال و هوای بهتری از محیط را به خواننده انتقال دهد، سعی کرده ام تا تعداد عکس های بیشتری در لابلای متن قرار دهم. از طرفی چون نمی خواستم تعداد زیاد عکس های متوالی اصل موضوع و متن را تحت الشعاع قرار دهد، خیلی از آنها را ترکیبی و بصورت چند عکس در یک کادر در متن قرار داده ام.

• این اولین سفر من به اوساکا و کیوتو نبود. در سفرهای قبلی از مکانهای دیگری هم بازدید کرده بودم اما چون مربوط به این سفر نبوند، در متن فوق به آنها اشاره نشد. از طرفی برای کسانی که مایلند به اوساکا یا کیوتو سفر کنند، اطلاع از آنها میتواند مفید باشد. لذا مطالب اضافه را در ادامه همین سفرنامه با عنوان "سفر به اوساکا و کیوتو (اطلاعات تکمیلی)" قرار دادم.

سفر به اوساکا و کیوتو (اطلاعات تکمیلی)

اوساکا

مراکز مهم خرید:

1. خیابان تن جین باشی سوجی (Tenjinbashi suji)

اوساکا دارای طولانی ترین خیابان مرکز خرید در ژاپن بنام خیابان تن جین باشی سوجی است. این خیابان سرپوشیده با طولی حدود 2.5 کیلومتر و دارا بودن بیش از 600 مغازه در طول خیابان میتواند مورد توجه علاقه مندان به خرید باشد. این خیابان که در طول مسیر خود تقاطع هایی با دیگر خیابانها دارد به 7 قسمت تقسیم شده است.

عکس هایی از بازار

سر در ورودی های 1 و 3

سر در ورودی

یک انتهای این خیابان تقریبا از نزدیک محل تقاطع دو خط مترو Tanimachi (رنگ بنقش – کد ایستگاه T18) و Sakaisuji  (رنگ قهوه ای – کد ایستگاه K11) ایستگاه Tenjimbashi-suji Rokuchome شروع شده و انتهای دیگر آن نزدیک محل تقاطع دو خط مترو Tanimachi (رنگ بنقش – کد ایستگاه T21) و Sakaisuji  (رنگ قهوه ای – کد ایستگاه K13) ایستگاه Minami-morimachi پایان می باید.

موقعیت خیابان تن جین باشی سوجی روی نقشه

2. مرکز خرید گراند فرانت اوساکا  (Grand Front Osaka)

این مرکز یکی از مراکز مهم و مشهور اوساکاست که در کنار ایستگاه Osaka Station City قرار گرفته که این ایستگاه نیز خود یکی از مراکز بازدید و خرید در اوساکا می باشد.

مرکز خرید گراند فرانت

موقعیت مرکز خرید گراند فرانت روی نقشه

3. مرکز خرید نامبا واک - Namba Walk

این مرکز خرید در واقع بصورت خیابانی در زیر زمین با تعداد زیادی فروشگاه و رستوران و ... است.

موقعیت مرکز خرید نامبا واک روی نقشه

4. منطقه دِن دِن (Den Den Town)

اگر علاقه مند به خرید وسایل الکترونیکی، دوربین عکاسی، کامپیوتر و وسایل جنبی آن، بازی ها و سرگرمی های کامپیوتری و ... هستید، سری به منطقه دِن دِن در محله نیپون باشی (Nipponbashi) بزنید. البته این منطقه به بزرگی آکی هابارا (Akihabara) در توکیو نیست اما قیمت ها قدری مناسب تر است.

برای دسترسی میتوان از ایستگاه Nipponbashi که محل تلاقی دو خط Sakaisuji  (رنگ قهوه ای – کد ایستگاه K17) و خط Sennichimae (رنگ صورتی – کد ایستگاه S17) مترو استفاده کرد.

منطقه دِن دِن

موقعیت منطقه دِن دِن روی نقشه

در اوساکا ده ها مرکز و منطقه بزرگ و کوچک خرید دیگر وجود دارد که از حوصله این نوشتار خارج است. در صورت تمایل میتوانید با قدری جستجو در اینترنت، نام و مکان آنها را بدست آورید.

جاذبه های توریستی:

1. آکواریوم کایوکان (Kaiyukan Aquarium)

آکواریوم اوساکا با دارا بودن نزدیک به 30000 گونه جانوری یکی از بزرگترین و معروفترین آکواریوم های جهان میباشد. این آکواریوم در منطقه میناتو (Minato) در نزدیکی خلیج این شهر قرار گرفته و از طریق خط Chuo  (رنگ سبز تیره – کد ایستگاه C10) توسط ایستگاه Osakaco و با حدود 5 دقیقه پیاده روی میتوان به آن دسترسی داشت.

قیمت بلیت 2300 ین و زمان بازدید از 10 صبح تا 8 شب می باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت https://kaiyukan.com/language/eng مراجعه کنید.

ساختمان آکواریوم کایوکان

عکس هایی از آکواریوم

موقعیت آکواریوم کایوکان روی نقشه

تونل آکواریوم

شیرخوردن بچه فوک

بازی با بچه فوک شیطون

عروس های دریایی

عروسی با لباس زیبا

آکواریوم کایوکان در نزدیکی بندر و اسکله اوساکا قراردارد و این میتواند بهانه ای باشد تا در اطراف ساختمان آکواریوم قدری قدم زده و از تماشای دورنمای امکانات و تجهیزات بندری، تردد کشتی ها و ... نیز لذت برد.

غروب در اسکله اوساکا

در نزدیکی آکواریوم کایوکان همچنین میتوان سری به چرخ وفلک تمپوزان (Tempozan)  زده و از بالای آن نمای زیبایی از شهر، اسکله و دریای اوساکا را دید. این چرخ و فلک با قطر 100 متر و ارتفاع 112 متر در سال 1997 ساخته شده و حدود 17 دقیقه طول میکشد تا یک دور کامل بچرخد. نورپردازی روی چرخ و فلک و تماشای شهر با چراغ های الوان به جاذبه استفاده از آن در شب افزوده است.

ساعت کاری از 10 صبح تا 10 شب و بلیت ورودی 800 ین می باشد.

چرخ و فلک تمپوزان

2. استودیو جهانی ژاپن (Universal Studios Japan)

این مجموعه یکی از چهار پارک استودیو بزرگ و مشهور جهانی است که سالانه بیش از 10 میلیون بازدید کننده دارد. این مجموعه درحال حاضر شامل بخش های مختلفی شامل هالیوود، نیویورک، سانفرانسیسکو، پارک ژوراسیک، دنیای آبی، دهکده دوستی، پارک مینیون ها، دنیای جادوگری هری پاتر و ... میباشد.

ماکت هایی از صحنه های مختلف فیلم های مشهور مانند هری پاتر، اسپایدرمن، پارک ژوراسیک، آرواره و... در آن شبیه سازی شده و در طول روز نمایش هایی بطور زنده از فیلم ها و کارتون های مختلف برگزار می شود که مورد توجه گردشگران قرا می گیرد.

دروازه ورودی و میدان اصلی

خیابان های داخلی مجموعه

بخش های مختلف مجموعه

پارک ژوراسیک و فروشگاه آن

بخشی از ماکت فیلم

وسایل بازی و سرگرمی مانند ترن هوایی و ... در کنار این مجموعه به جاذبه تفریحی آن افزوده است. ورود خوراکی و نوشیدنی به مجموعه ممنوع بوده و کیف و ساک افراد در زمان ورود بازرسی میشود. هر چند تنوع زیادی از رستورانهای مختلف در داخل مجموعه قرار دارد اما طبیعی است که قیمت های بالاتری نسبت به خارج از مجموعه داشته باشند. پس بجز بلیت ورودی که 7600 ین می باشد، خود را برای هزینه های بیشتر در داخل مجموعه آماده کنید!

رستوران های مختلف داخل مجموعه

ترن هوایی

دریاچه مرکزی و ترن هوایی

نقشه داخلی مجموعه

موقعیت استودیو جهانی ژاپن روی نقشه

زمان بازدید در فصل ها و روزهای مختلف قدری تغییر میکند اما بطور معمول از حدود 9 صبح تا حدود 8 شب میباشد.

دسترسی از طریق قطار شهری (JR) خط Yumesaki  ایستگاه Universal City  امکان پذیر می باشد.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت https://www.usj.co.jp/e مراجعه کنید.

اوساکا جاذبه ها و مراکز و مکان های دیدنی بسیاری زیاد دیگری از قبیل موزه ها، پارک ها، معابد، باغ وحش، بناهای تاریخی و ... برای بازدید دارد که با جستجو در اینترنت میتوان آنها را مشخص کرده و بازدیدی از آنها داشت اما چون شخصا آنها را ندیده ام، عکس و شرحی در مورد آنها ندارم.

کیوتو

1. معبد چوگن جی (Chugenji)

معبد چوگن جی (Chugenji) یک معبد کوچک نزدیک دریاچه ای به همین نام در کیوتو است. این معبد بنام میامی جیزو (Meyami Jizo) هم نامیده می شود. "جیزو" نام یک نگهبان مقدس بودایی است و میامی از لغت آمیامی (Ameyami) به معنای خاتمه دهنده باران آمده است.

این معبد کوچک در سال 1022 میلادی ساخته شده و طبق افسانه ای، پس از باران های سیل آسا درسال 1228 میلادی و طغیان رود "کاموگاوا" زندگی تعداد زیادی از مردم در معرض خطر قرار گرفت. مردم از "جیزو" کمک خواسته و به درگاهش دعا کردند و بلافاصله باران قطع شد. بعدا یک راهب هم ادعا کرد که جیزو را به چشم دیده که جان مردم را از سیلاب نجات میداده است.

ورودی معبد

لوح نوشته درباره معبد

2. معبد کنین جی (Kennin-ji)

این معبد قدیمی ترین معبد مذهب "ذن" در کیوتو می باشد.

حیاط و باغ خارجی

دروازه ورودی و مکان تعویض کفش های برای ورود به داخل معبد

حیاط و ساختمان داخلی

داخل معبد

ساعت بازدید از 10 صبح تا 5 بعد از ظهر و بلیت ورودی 500 ین است و با حدود 10 دقیقه پیاده روی از ایستگاه Gion Shijo از خط مترو Keihan  قابل دسترسی می باشد.

اطلاعات بیشتر را میتوانید از سایت رسمی معبد https://www.kenninji.jp/english/index.html بدست آورید.

3. معبد کیومیزو درا (Kiyomizu dera)

این معبد در بالای تپه قرار گرفته و دید خوبی به شهر کیوتو دارد. در کنار معبد، تعداد زیادی درخت افرا و باغی از درختان گیلاس وجود دارد که زیبایی معبد را در فصل شکوفه گیلاس و پاییز دوچندان می کند.

این معبد بسیار مشهور بوده و همواره پر از زوار و گردشگران است.

دروازه ورودی

نمای کلی و باغ معبد

دورنمای کیوتو از معبد

بخش های مختلف معبد

مجسمه ها

لوح نوشته درباره معبد

بخش ورودی

نیایش ...

ساعت بازدید از 6 صبح تا 6 بعد از ظهر و بلیت ورودی 300 ین است.  با حدود 10 دقیقه پیاده روی از ایستگاه اتوبوس Kiyomizu-michi از خط اتوبوس شماره 100 یا 206 که از ایستگاه کیوتو حرکت می کند میتوان به آن دست یافت.

اطلاعات بیشتر را میتوانید از سایت رسمی معبد https://www.kiyomizudera.or.jp/en  بدست آورید.

4. زیارتگاه یاساکا جین جا (Yasaka-jinja Shrine)

این معبد به نام زیارتگاه جیون جین جا (Gion-jinja Shrine) هم نامیده میشود و از معابد مذهب شینتو است که در سال 656 میلادی ساخته شده است و در حال حاضر یکی از مهم ترین و مشهورترین معابد شهر می باشد.

بدلیل شهرت و اهمیت این زیارتگاه، آیین زیادی از مذهب شیتنو مانند مراسم ازدواج، کودک تازه متولد شده، مراسم ترحیم، نیایش و ... در آن برگزار می شود.

دروازه اصلی

مدخل ورود به معبد

ساختمان معبد از نمای دیگر

آرزوها و دعاها در انتظار برآورده شدن ...

درخواست کمک توسط راهب معبد

این زیارتگاه 24 ساعته باز بوده و بلیت ورودی ندارد.

این معبد در نزدیکی ایستگاه Gion از خط اتوبوس شماره 206 از ایستگاه کیوتو می باشد. همچنین با 5 دقیقه پیاده روی میتوان از ایستگاه Gion-Shijo  از خط Keihan  به این معبد رسید.

5. پاگودای یاساکا نوتا (Yasaka-no-ta Pagoda)

پاگودا به ساختمانهای چند طبقه که به سبک چینی ساخته شده اند گفته می شود. معمولا پاگودا در کنار یک مجموعه معبد ساخته میشده و این ساختمان هم در کنار معبد هوکان جی (Hokan-ji)  بوده است اما در سالهای گذشته معبد هوکان جی بدلیل آتش سوزی و دیگر بلایای طبیعی از بین رفته و فقط این بنا از مجموعه معبد بجای مانده است.

پاگودای یاساکا نوتا

ساعت بازدید از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر و بلیت ورودی 400 ین است.  با حدود 5 دقیقه پیاده روی از ایستگاه اتوبوس Kiyomizu-michi از خط اتوبوس شماره 100 یا 206 که از ایستگاه کیوتو حرکت می کند میتوان به آن رسید.

بسیاری از زوار برای زیارت با لباس سنتی ژاپنی به معابد مراجعه می کنند

زوار

کیوتو پایتخت سابق ژاپن بوده و دارای تعدادی زیادی قصر، قلعه، معبد و دیگر بناهای تاریخی زیبا است. اگر به بازدید از اینگونه مکان ها  علاقه مند هستید، کیوتو را در صدر لیست خود قرار دهید!

نقشه مترو و قطار شهری کیوتو

پارکینگ دوچرخه در آپارتمان و خیابان

حوضچه شستشوی دست قبل از نیایش

شستشوی دست قبل از نیایش

خوب و بد (فرشته و اهریمن - سفید و سیاه ...)