سفرنامه سنگاپور (زمرد آسیا)

سفر به سنگاپور ، زمرد آسیا + تصاویر

به نام پروردگار یکتا

سفر ما با پیامی شیرین در گروه کاری سازمان محل خدمتم آغاز شد. مقرر شده بود در بهمن ماه سال 1395 سفری آموزشی - تفریحی به مدت 1 هفته به همراه مدیران و همکاران و همچنین همسر عزیزم به مقصد کشور زیبا و مدرن سنگاپور داشته باشیم.

بالاخره چهارشنبه 13 بهمن ماه، روز  موعود فرا رسید، با توجه به ساعت پرواز که 22.40 بود به گونه ای برنامه ریزی کردیم که ساعت 19.40 همگی در فرودگاه بین المللی امام خمینی گرد هم آئیم. خیلی سریع امور مربوط به پرواز انجام شد و سروقت هواپیما از فرودگاه امام به مقصد دوحه پرواز نمود.

پس از حدود 2 ساعت پرواز به فرودگاه بسیار زیبا و پر زرق و برق دوحه وارد شدیم، با توجه به اینکه سال نو چینی ها 3-4 روز قبل آغاز شده بود، همه جا مملو از نشانه های این جشن بزرگ بود، که جوش و خروش و  زیبایی فرودگاه دوحه را مضاعف میکردند.

پس از حدود 2 ساعت توقف در فرودگاه زیبای دوحه برای پروازی 7.5 ساعته به مقصد سنگاپور آماده شدیم، پرواز دوحه به سنگاپور نیز همانند پرواز تهران به دوحه بدون هیچ تاخیری راس ساعت مقرر بر فراز آسمان قرار گرفت. هواپیمایی قطر در مجموع خیلی خوب بود. پرسنل، پذیرایی، راحتی پرواز و ... همه چیز در حد مطلوبی قرار داشت و البته به دلیل طولانی بودن پرواز کمی خسته شدیم. ساعت حدود 3 بعد از ظهر به وقت سنگاپور هواپیمای ما در فرودگاه چانگی سنگاپور (Singapore Changi Airport) فرود آمد. فرودگاه سنگاپور نیز همانند فرودگاه دوحه بسیار زیبا و مدرن بود.

عکس 1: فرودگاه چانگی (سنگاپور)

پس از خروج از هواپیما و داخل شدن به فرودگاه، برخی از مردم و ملیت ها از جمله ایرانیان نیاز به بررسی های دقیقتری داشتند تا بتوانند به سنگاپور وارد شوند. حدود 1 ساعت این موضوع زمان برد و پس از طی این مراحل نهایتا حدود ساعت 16 از فرودگاه به مقصد هتل محل اقامت مان ( Amara hotel ) رفتیم.

پس از خروج از فرودگاه با اندکی تاخیر همگی سوار بر اتوبوسی که از قبل برایمان هماهنگ شده بود شدیم و به سمت هتل راهی شدیم، در طول مسیر حدود نیم ساعته تا هتل، اولین چیزی که توجهمان را جلب کرد زیبایی و سرسبزی شهر بود، لیدرمان که خانمی ایرانی بود از جذابیتها و زیبایی های این شهر سرسبز و مدرن برایمان گفت.

عکس 2: خیابان های سنگاپور

پس از ورود به هتل و تحویل گرفتن کارت اتاقها، حدود ساعت 17 همسرم و من درطبقه ششم هتل، اتاق 620 ساکن شدیم. طبق قرار قبلی راس ساعت 18 یعنی حدود 1 ساعت پس از ورود به هتل همگی در لابی گردآمدیم تا تور شهری را در همان روز ورود تجربه کنیم. اولین دقایق ورود به شهر بسیار هیجان انگیز بود و همه با کنجکاوی مناظر و خیابانها را نگاه میکردیم و به صحبت ها و توضیحات لیدرمان هم گوش میدادیم.

در نهایت در "garden by the bay" از اتوبوس پیاده شدیم. garden by the bay به معنای "باغ های کنار خلیج" یک پارک بسیار زیبا می باشد که از 3 باغ زیبا تشکیل شده است. یکی از این باغ ها متحیرکننده شامل 18 ابردرخت "SUPERTREE" می باشد، این ابردرخت ها از بدنه ای فلزی ساخته شده اند که پوشش گیاهی و زیبایی سراسر آنها را پوشانده است، این درختان زیبا با پلی به هم متصل شده اند که علاوه بر زیبایی خارق العاده در تامین آب شرب کشور سنگاپور هم نقش بسزایی دارند.

عکس 3: SUPERTREE

پس از گشت و گذار در این باغ زیبا به رستوران مگ دانلد واقع در باغ رفتیم و شام را در فضای باز و سرسبز رستوران صرف کردیم.

عکس 4: نمای garden by the bay در شب

عکس 5: نمای garden by the bay در شب

عکس 6: نمای garden by the bay در شب

پس از صرف شام مجددا در فضای زیبای باغ که با تاریک شدن هوا و نورپردازی فوق العاده زیبا بر زیباییش افزوده شده بود به گشت و گذار پرداختیم و به موسیقی دل انگیز شرق آسیایی که در محیط باغ با رقص نور هماهنگی داشت گوش فرا دادیم و نرم نرمک به سمت اتوبوس رفتیم. اتوبوس ما را به منطقه کلارکی برد، اندکی کنار رودخانه زیبای کلارکی پیاده روی کردیم، فضایی بسیار زیبا، رودخانه ای آرام و مسیر که سرتاسر پر از رستوران بود مجموعه ای بی نظیر از آرامش و نور و موسیقی را یکجا فراهم آورده بود. سپس همگی سوار بر قایق چوبی شدیم و به آرامی روی رودخانه حرکت کردیم، از داخل قایق شهر را تماشا میکردیم سنگاپور همچون الماسی در شب می درخشید.

عکس 7: قایق و رودخانه سنگاپور در شب

پس از پیاده شدن از قایق به محل برگزاری لیزر شو رفتیم که این شو هم به نوبه خود بسیار جالب بود، مردم کنار رودخانه در محل های تعبیه شده قرار میگرفتند و به تماشای نمایش لیزری می پرداختند، در واقع لیزر شو نمایش تصاویر سه بعدی روی آب است، همانند پخش فیلم و تصویر در فضایی بالاتر از سطح آب.

پس از لذت بردن از این شوی جذاب، همگی به سمت هتل حرکت کردیم، پس از ساعتها پرواز و خستگی مسیر هیچ چیز دلچسب تر از استراحت و یک خواب راحت نبود!

اولین روز در سنگاپور

صبح حدود ساعت 8 از خواب بیدار شدیم و روز را با صبحانه هتل آغاز نمودیم، بوفه صبحانه هتل خوب و متنوع بود و غذاهای  هندی، شرق آسیایی، اروپایی، شیرینی و نوشیدنی های گوناگون و ... را شامل می شد که باب طبع سلیقه های مختلف بود!

پس از صرف صبحانه طبق قرار قبلی، همگی با تور به سمت جزیزه سنتوزا حرکت کردیم، برنامه جمعه ی ما سپری کردن روز در Universal studio  بود. پس از رسیدن به جزیزه سنتوزا از اینهمه تنوع و زیبایی متحیر شدیم!

عکس 8: جزیره سنتوزا

چون قصد بازگشت مجدد به سنتوزا را در روزهای آینده هم داشتیم بلافاصله وارد یونیورسال استودیو شدیم. از ابتدای ورود همه چیز مسحور کننده بود، هر بخش به زیبایی هر چه تمامتر الهام گرفته شده از یک کارتون و یا انیمیشن بود. حس کردیم وارد دنیایی خیالی شده ایم، همه چیز کاملا فانتزی و رویاپردازانه بود! بی شک آن روز یکی از بهترین روزهای سفرمان بود، از ساعت 11 صبح تا 6 بعد از ظهر را آنجا گذراندیم، از وسایل بازی مختلفی استفاده کردیم، هیجان و ترس و خنده و شادی ....

عکس 9: یونیورسال استودیو

عکس 10: یونیورسال استودیو

عکس 11: یونیورسال استودیو

روز دوم سنگاپور

طبق برنامه قبلی امروز را به دیدن جزیره سنتوزا و جاذبه های این جزیزه رویایی پرداختیم. امروز برای رفتن به جزیره از تله کابین استفاده کردیم. همگی در گروه های 4 نفره سوار cable car یا تله کابین شدیم. بر فراز آسمان شهر جلوه ی دیگری داشت، سرسبزی و شکوه و مدرنیته شهر در قابی زیباتر دیده میشد. برفراز آسمان بندر و کشتی های زیبا و مجلل کاملا قابل دید بودند.

عکس 12: cable car

عکس 13: cable car

پس از لذت بردن از تله کابین در ایستگاه Beach پیاده شدیم و به سمت luge and skyride  رفتیم، luge and skyride هم خیلی جذاب بود البته هنگامی که سوار skyride  شدیم من پی بردم اندکی ترس از ارتفاع در وجودم هست!

عکس 14: Skyride

عکس 15: Skyride

سپس همگی به موزه مادام توسو رفتیم. موزه مادام توسو که مرکز آن در شهر لندن است، مجسمه و تندیسهایی مومی از افراد مشهور و سرشناس تاریخ را در خود جای داده است. به قدری برخی از این تندیس ها به واقعیت نزدیک بود که گاهی حس میکردیم در کنار این افراد قرار گرفته ایم!

عکس 16: موزه مادام توسو

عکس17: موزه مادام توسو

پس از موزه مادام توسو و صرف ناهار در جزیزه سنتوزا، اندکی به گشت و گذار در جزیره پرداختیم و از زیبایی های محیط لذت بردیم.

ساعت 19.40 نمایش لیزری Wings Of Time شروع می شد. همگی حدود 19.30 در جایگاه مخصوص خود قرار گرفته بودیم و منتظر اجرای نمایش بودیم. فضای بسیار زیبایی بود، کنار دریا هنگام غروب آفتاب منظره ای فوق العاده داشت!

عکس 18: مکان نمایش Wings Of Time

نمایش هم فوق العاده بود، آتش بازی و بازی با نور واقعا رویایی بود، جالب این جا بود که شخصیت اصلی نمایش پرنده ای به نام شهباز بود!

پس از اتمام نمایش همگی به سرعت به سمت استارباکس کافی رفتیم، مکانی که قرار بود ساعت 8 همگی سوار اتوبوس شده و به هتل برگردیم. پس از رسیدن متوجه شدیم در آن منطقه استارباکس کافی های زیادی وجود دارد! در نهایت با چند بار تماس با راننده اتوبوس و هماهنگی، همگی سوار بر اتوبوس شده و به سمت هتل راهی شدیم.

روز سوم سنگاپور

امروز به همراه تعدادی از دوستان قرار گذاشتیم از باغ گیاهشناسی (Singapore Botanic Gardens) دیدن کنیم. پس از صرف صبحانه تاکسی 6 نفره کرایه کرده و به سمت باغ حرکت کردیم، تقریبا ساعت 11 به آنجا رسیدیم، باغ بسیار وسیع و سرسبز بود، مملو از گیاهان استوایی و درختان تنومند 200-300 ساله، فضای زیبایی بود، آرام آرام در باغ قدم زدیم و چندین عکس یادگاری گرفتیم و به سمت باغ گلهای ارکیده حرکت کردیم، پس از یک ربع ساعت پیاده روی درون باغ به ورودی باغ گلهای ارکیده رسیدیم، بلیط 5 دلاری ورود به باغ ارکیده را خریداری کرده و داخل رفتیم، همه جا فقط گل ارکیده بود، ارکیده های سفید و زرد و صورتی و سرخابی و ...

عکس 19: Botanic Garden

عکس 20: Botanic Gardens

عکس 21: باغ گل های ارکیده

عکس 22: باغ گل های ارکیده

عکس 23: گل ارکیده اوباما

در میان باغ و بین گلهای ارکیده مکانی بود که افراد سرشناس دنیا به نام خودشان گل ارکیده کاشته بودند و گلها در این باغ پرورش می یافتند که آخرین ارکیده مربوط به اوباما و همسرش بود. چه یادبود زیبایی!

از آن فضای زیبا و طراوت ارکیده ها لذت بردیم و ساعتها در باغ ارکیده به گشت و گذار پرداختیم و حدود ساعت 5 عصر از این باغ فرح بخش خارج شدیم و به سمت خیابان اورچارد حرکت کردیم.

خیابان اورچارد (Orchard Road) یکی از طولانی ترین خیابان های سنگاپور است و به طرز شگفت انگیزی اکثر برندهای معتبر جهان را در خود جای داده است، این خیابان زیبا و مدرن در آن روزها به دلیل جشن سال نو چینی ها زیبایی اش چندین برابر هم شده بود! ورودی مرکز خرید و هتل ها چراغانی های رنگارنگ داشت و همه جا تندیس خروس به چشم میخورد. تا ساعت 21 در این خیابان زیبا به گشت و گذار و پاساژ گردی پرداختیم و در نهایت به صورت اتفاقی با دیدن دوستان دیگرمان، همگی با مترو به سمت هتل بازگشتیم.

عکس 24: خیابان ارچارد

عکس 25: خیابان ارچارد

روز چهارم سنگاپور

پس از سپری کردن تعطیلات، دوشنبه فرا رسید، امروز اولین روز دوره آموزشی مان بود. در زمان حضور من در دوره آموزشی روز اول، همسرم به بازدید از معبد چینی ها پرداخت.

عکس 26: معبد چینی ها در سال نو چینی

عکس 27: معبد چینی ها در سال نو چینی

عکس 28: مجسمه بودا در موزه ی معبد

عکس 29: قسمتی از معبد چینی ها

پس از اتمام کلاسهای روز اول و صرف ناهار در هتل، به همراه تعدادی از دوستان به مرکز خرید IMM رفتیم، و همگی کمی سوغات و لباس و کفش و ... خریداری نمودیم، تقریبا تا حوالی ساعت 9 شب در این پاساژ بزرگ بودیم و وقتی به هتل بازگشتیم از شدت خستگی خیلی زود خوابیدیم.

روز پنجم سنگاپور، آغاز روز دوم دوره ي آموزشي

طبق روال روزهای قبل، پس از صرف صبحانه در هتل، کلاس آموزشی آغاز شد. پس از اتمام کلاسهای آن روز، بلافاصله همسرم و من با کرایه کردن یک تاکسی به سمت سنتوزا رفتیم تا از آکواریوم زیبای سنتوزا دیدن کنیم. آکواریومی با فضای بزرگ و گونه های مختلف آبزیان به سبک مدرن و زیبایی یکجا جمع شده بودند. تقریبا 3 ساعت در محیط آکواریوم بودیم.

عکس 30: آکواریوم سنگاپور

عکس 31: آکواریوم سنگاپور

سپس با استفاده از مترو به سمت محله هندیها little India حرکت کردیم. این محله بسیار متفاوت با سایر مکانهای سنگاپور بود، محله ای بود بسیار شلوغ و پر از رستوران های هندی، اصلا به مدرنی و تمیزی و سرسبزی سایر محله های سنگاپور نبود! ولی در نوع خود جالب و دیدنی بود.

عکس 32: محله هندی ها

ابتدا به معبد هندوها رفتیم، معبدی با معماری زیبا و پر از زرق و برق وآب و رنگ، آداب و عبادات هندوها را نظاره کردیم و سپس به راهمان ادامه دادیم.

عکس33: معبد هندی ها

عکس 34: معبد هندی ها

در محله هندوها موارد جالبی توجهمان را جلب کرد، مثلا این محله پر از طلافروشی بود! طلاهایی با حجم و وزن های به ظاهر زیاد. همچنین گل فروشی هایی به صورت دکه وجود داشتند که گل ها را به ریسمان میکشیدند و مردم آنها را برای هدیه به بت های خود خریداری میکردند.

روز ششم سفر به طور کامل به مباحث و کلاسهای آموزشی گذشت.

و در نهایت روز آخر سفر سنگاپور

صبح پس از صرف صبحانه همگی با اتوبوسی به مکانی برای بازدید که از قبل برایمان هماهنگ شده بود رفتیم. و پس از 2-3 ساعت آموزشی همگی با اتوبوس به سمت هتل حرکت بازگشتیم.

پس از رسیدن به هتل سریعاً چمدان ها را بسته و اتاقها را تحویل دادیم و بلافاصله سوار بر اتوبوسی که از قبل هماهنگ شده بود، شدیم و برای صرف ناهار به رستوران شبستان در داخل شهر رفتیم، رستورانی کوچک، زیبا و ایرانی. پس از یک هفته خوردن غذاهای غیر بومی ناهار بسیار خوبی بود، مخصوصاً آش رشته پیش غذا.

پس از صرف ناهار هر چند نفر گروهی تشکیل دادیم تا از آخرین ساعات حضورمان در سنگاپور استفاده کنیم، ما ترجیح دادیم برای خرید سوغاتی به خیابان ارچارد برویم و خرید سوغات را تکمیل کنیم که در نهایت موفق هم شدیم و روز آخر کلی خرید کردیم.

در نهایت همگی راس ساعت 17 جلوی هتل گرد آمدیم و سوار اتوبوس شده و به سمت فرودگاه راهی شدیم. پروازهای بازگشت هم همانند پروازهای رفت، به وسیله هواپیمایی قطر صورت پذیرفت و پس از تعویض هواپیما در دوحه، نهایتاً ساعت 3 صبح به وقت ایران در فرودگاه بین المللی امام خمینی هواپیما بر زمین نشست و بدین ترتیب سفر یک هفته ای ما به کشورزیبا و مدرن سنگاپور پایان پذیرفت.

در رابطه هزینه های سفر:
بلیط رفت و برگشت هواپیما با پرواز قطر: هر نفر حدود 2 میلیون تومان
هزینه اقامت در هتل برای 7 شب به ازای هر نفر: 620 دلار آمریکا

تور یونیورسال استودیو که شامل هزینه رفت و برگشت و وروی یونیورسال بود: 90 دلار آمریکا
هزینه پکیج بلیط luge and skyride و آکواریوم و موزه مادام توسو در مجموع 120 دلار آمریکا
هزینه ورودی باغ ارکیده 5 دلار سنگاپور ولی ورودی Botanic garden آزاد و بدون هزینه بود.
سایر مکانها را هم چون دسته جمعی بودیم هزینه تک نفری از ما دریافت نشد و در آخر با سایر هزینه ها محاسبه شد که اطلاع دقیقی ندارم.
همیشه در سفر و شاد باشید.