دیدار با زیبایی های بی پایان در جزیره شگفت انگیز پوکت

شگفت‌انگیزترین جزیره‌ی آسیا کجاست؟ + تصاویر

به نام خالق زيبايي ها

سلام بر تمامي دوستان  مشتاق سفر و سايت محترم لست سكند كه پلتفرم بسيار مناسبي را براي دريافت و تبادل تمامي اطلاعات مورد نياز براي انواع مختلف سفر را براي كاربران خود ايجاد كرده است. آنچه در من انگيزه نوشتن اين سفرنامه را ايجاد كرد، تجربيات و اطلاعات ارزشمندي بود كه من و همسرم در سفرهاي قبلي خود با مطالعه سفرنامه هاي ديگري كه توسط ساير دوستان به نگارش درآمده بودند كسب كرده و بسيار مورد استفاده قرار داديم. اميدوارم اين سفرنامه نيز بتواند مورد استفاده دوستان مطالعه كننده قرار گيرد. با توجه به شغل پر استرس و برنامه كاري فشرده ،  سليقه مسافرتي من و همسرم متمايل به مكان هايي آرام و دنج با طبيعت زيبا و مناسب براي استراحت و دور از استرس و شلوغي شهر هاي بزرگ مي باشد. از مدتها قبل آوازه كشور تايلند به عنوان يكي از محبوب ترين مقاصد گردشگري دنيا كه داراي جاذبه هاي توريستي متنوع از طبيعت زيبا و سواحل طلايي منحصر به فرد جزايري مانند پوكت و پاتايا  گرفته تا بانكوك كه يكي از پررويدادترين و زيباترين شهرهاي شرق آسيا شناخته مي شود، وسوسه سفر به اين كشور را در من ايجاد كرده بود اما هر بار ،ديدن عكس هايي از غذاهاي متفاوت و از نظر من نه چندان خوشايند كشور هاي آسياي شرقي من را از تصميم جدي براي سفر به اين كشورها منصرف مي كرد. خوشبختانه شركت در يك دوره آموزشي در آذر ماه سال 96 در شهر شانگهاي چين، براي من توفيق اجباري بود كه هم باعث شد با دوست عزيزي از كشور تايلند آشنا شوم كه كمك هاي خيلي زيادي را به ما براي تسهيل اين سفر انجام داد و هم متوجه شدم به كمك چند قوطي كنسرو و رستوران هاي بين المللي مشكلي از نظر غذا در اين نوع از كشورها وجود نخواهد داشت و نبايد به دليل اين مشكلات كوچك خود را از سفر به زيباترين نقاط كره زمين محروم كرد.

با توجه به اينكه ما در اين سفر از خدمات آژانس هاي گردشگري استفاده نكرديم و كليه برنامه ريزي هاي سفر مانند رزرو هتل ، بليط هواپيما و ترانسفر فرودگاهي را خودمان انجام داديم تلاش من در اين سفرنامه بر آن است كه در حد امكان اطلاعات كاملي از برنامه ريزي هاي پيش از سفر فراهم نمايم به اين اميد كه مورد استفاده دوستاني قرار گيرد كه قصد سفر با برنامه ريزي شخصي و بدون استفاده از خدمات آژانس هاي گردشگري را دارند بنابراين پيشاپيش از طولاني شدن بخش پيش از سفر از خدمت دوستان مطالعه كننده عذرخواهي مي كنم .  به نظر من مهمترين بخش هر سفر برنامه ريزي هاي لازم براي انجام سفر است كه مي بايست  با در نظر گرفتن انتظارات شما از سفر و هزينه در نظر گرفته شده براي انجام آن صورت پذيرد. اطلاعاتي كه من از دوست تايلندي عزيزم درباره جزاير مختلف كشور تايلند گرفتم و همچنين مطالعه سفرنامه هايي كه در سايت لست سكند درباره تايلند نوشته شده بود منو به اين نتيجه رساند كه جزيره پوكت كاملا منطبق با اهداف و انتظارات ما مبني بر استراحت و استفاده از سواحل فوق العاده زيبا مي باشد و در نهايت بامشورت با همسرم اين جزيره زيبا را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب كرديم. از آنجا كه كشور تايلند در نزديكي خط استوا قرارگرفته است داراي آب و هواي گرم و مرطوب مي باشد . فصل خنك در اين كشور كه مناسبترين زمان براي سفر به تايلند است  از ماه نوامبر ميلادي آغاز شده و تا فوريه (از ابان ماه تا اسفند ماه) ادامه پيدا مي كند.

نكته قابل توجه درباره سفر به تايلند اين است كه شايد هزينه سفر به تايلند در ماه هاي ديگر سال به دليل كاهش تعداد توريست ها  كمتر باشد اما تحمل گرماي شديد و رطوبت بسيار بالاي اين كشور در كنار طوفان و بارش شديد باران قطعا از كيفيت سفر خواهد كاست. براي انتخاب تاريخ سفر، ما با نگاهي به تقويم ، ميانه آبان ماه را با توجه به وجود چندين تعطيلات رسمي در كشور براي سفر به پوكت انتخاب كرديم تا نياز به استفاده از مرخصي اداري كمتري باشد.  تقريبا ازاواسط تير ماه 97 جستجو در سايتهاي ايراني رزرو بليط آنلاين هواپيما را آغاز كردم و متوجه شدم كه از ايران براي سفر به پوكت دو انتخاب وجود دارد، روش اول استفاده از پرواز مستقيم شركت هواپيمايي ماهان از تهران به بانكوك و سپس استفاده از يك پرواز داخلي بين بانكوك و پوكت است كه اغلب اين پروازهاي داخلي از فرودگاهي به غير از فرودگاه اصلي و بين المللي بانكوك صورت مي گيرند و در نتيجه نياز به تعويض فرودگاه در بانكوك وجود دارد،  بيشتر آژانس هاي گردشگري داخلي براي كاهش هزينه ها از اين روش استفاده مي كنند، وروش دوم استفاده از پروازهاي شركت هاي هواپيمايي خارجي مانند امارات و قطر كه از تهران با يك توقف در دبي يا دوحه به صورت مستقيم به جزيره پوكت پرواز مي كنند. دراواخر تيرماه كه من قيمت بليط هاي پوكت را زير نظر داشتم قيمت پرواز رفت و برگشت ماهان در مسير تهران - بانكوك در حدود 2 ميليون تومان بود وعلاوه بر آن براي  ارزان ترين پرواز داخلي تايلند بين بانكوك و پوكت در حدود نفري 800 هزارتومان ميبايست پرداخت ميكرديم، در حاليكه قيمت  بليط رفت و برگشت هواپيمايي امارات در مسير تهران -پوكت با يك توقف در دبي نفري 3ميليون و 300 هزار تومان بود كه با توجه به تجربه بسيار خوبي كه من از سفر با هواپيمايي امارات در پروازهاي طولاني ديگر داشتم  و از طرفي تفاوت قابل توجهي ميان قيمت بليط هواپيمايي ماهان و امارات وجود نداشت تصميم گرفتيم كه از هواپيمايي امارات استفاده كنيم و از درگيري با مشكلاتي مانند از دست دادن پرواز ناشي از تغيير فرودگاه در بانكوك و يا تفاوت ميزان بار مجاز ناشي از پرواز با ايرلاين هاي مختلف اجتناب كنيم.   اما متاسفانه در اين زمينه ما دچار بدشانسي شديم و تعلل چند روزه من براي رزرو بليط  مصادف شد با آزاد سازي قيمت ارز و عدم تخصيص ارز دولتي به شركت هاي هواپيمايي خارجي كه منجر به افزايش قيمت بليط هواپيمايي امارات از سه ميليون و سيصد هزارتومان  به 9 ميليون تومان شد !!!!!!!

در نهايت بعد از تماس تلفني با اپراتور پشتيباني سايت فلايتيو براي پرس و جو درباره علت افزايش قيمت  بليط متوجه شدم كه هنوز هواپيمايي عمان اير قيمت بليط هاي خود را افزايش نداده است و من هم از فرصت استفاده كردم و بليط رفت و برگشت تهران- پوكت شركت عمان اير با 2 توقف در مسقط و بانكوك را به مبلغ هر نفر 2 ميليون و ششصد هزار تومان براي تاريخ مورد نظر رزرو كردم. در اين زمينه مي بايست از اپراتور پشتيبان سايت فلايتيو  براي اين پيشنهاد تشكر كنم  چون فرداي آنروز قيمت همان بليط تا 8 ميليون تومان افزايش پيدا كرد. بعد از رزرو بليط،  تحقيقات من براي يافتن هتلي در شهر پوكت كه هر سه ويژگي مورد نظر ما كه شامل موقعيت مكاني مناسب (نزديكي به ساحل و مراكز خريد ) ، ارائه سرويس قابل قبول و همچنين قيمت مقرون به صرفه  را  همزمان داشته باشد با جستجو در سايت هاي معتبر Trip Advisor  و Booking  آغاز گرديد و در نهايت هتل چهار ستاره Sleep With Me   را به كمك دوست تايلندي عزيزم براي 6 شب اقامت از تاريخ 15 آبان تا 21 آبان  به مبلغ 15000 بات تايلند از سايت Agoda  كه تخفيف هاي قابل توجهي براي هتل هاي تايلند ارائه مي دهد رزرو كردم . در آن زمان قيمت دلار در بازار آزاد حدود 8 هزار تومان و هر بات تايلند معادل 250 تومان بود .

همانطور كه عزيزان خواننده اين سفرنامه اطلاع دارند، تغييرات بسيار زيادي در قيمت ارز در فاصله تيرماه تا آبان ماه سال 97 اتفاق افتاد كه همزمان با حذف ارز مسافرتي منجر به افزايش بسيار شديد هزينه هاي تخميني سفر ما شد ، به گونه اي كه در مقاطعي كه قيمت يورو به بالاي 20 هزارتومان رسيده بود ما قصد كنسل كردن اين سفر را داشتيم اما در نهايت تصميم گرفتيم  كه با صرفه جويي بيشتر در هزينه ها ، اين سفر را انجام بديم و بعدا متوجه شديم كه رفتن به اين سفر واقعا تصميم درستي بود. 20 روز قبل از تاريخ پرواز، براي دريافت ويزاي توريستي كشور تايلند همراه با مدارك لازم كه شامل گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، نامه تمكن مالي از بانك، كپي بليط و واچر هتل مي باشد به سفارت تايلند در خيابان بهارستان تهران مراجعه كرده و با پرداخت نفري 35 يورو ويزاي توريستي تايلند را بعد از 3 روز دريافت كرديم. قبل از سفر بنابر توصيه دوستان در سفرنامه هاي تايلند، در وسايل سفر خود تعدادي كنسرو، كرم ضد آفتاب ، پماد ضد سوختگي ، پماد دور كردن حشرات و كاور ضد آب موبايل را هم قرار داديم.

روز پرواز

برنامه سفر ما به مقصد پوكت در ساعت 16:55  روز دوشنبه 14 آبان با پرواز تهران- مسقط شركت هواپيمايي عمان اير آغاز مي شد و ما با گرفتن اسنپ در ساعت 13 به سمت فرودگاه امام خميني حركت كرديم. من از قبل عوارض خروج از كشور به مبلغ 220 هزار تومان براي هر نفر را به صورت آنلاين پرداخت كرده بودم و همچنين براي استفاده از مزايايي مانند انتخاب صندلي و قرارگرفتن در صف كوتاه تر براي دريافت كارت پرواز و تحويل بار،از طريق نصب اپليكيشن Oman Air بر روي تلفن همراه online check in  را انجام داده بودم.  در ارتباط با هواپيمايي عمان اير اين لازم است كه اين توضيح را خدمت دوستان عزيز بدم كه  اين شركت هواپيمايي متعلق به دولت عمان مي باشد و در سال هاي اخير ناوگان هوايي خود را به شكل چشمگيري گسترش داده و در حال حاضر از نظر كيفيت پرواز و سرويس دهي و همچنين تعداد مقاصد پروازي در حال رقابت با هواپيمايي امارات و قطر ايرويز مي باشد.

(کارت پرواز تهران مسقط)

پس از انجام تشريفات معمول پرواز ، سوار بر هواپيما بويينگ 800-737 عمان اير شديم كه به محض ورود به هواپيما متوجه نو بودن و كيفيت بالاتر اين هواپيما نسبت به هواپيما هاي داخلي شديم. جلوي هر صندلي مانيتوري براي انتقال اطلاعات پرواز مانند مسافت و مسير پروازي و استفاده از انواع مختلف سرگرمی ها مانند فیلم ها وموسیقی های روز دنیا تعبيه شده بود كه امكان استفاده از هر يك از آنها به انتخاب مسافر وجود دارد . راس ساعت مقرر هواپيما تهران را به مقصد مسقط ترك كرد و ما سرمست از آغاز سفري ماجراجويانه و در روياي قدم زدن در سواحل سحرآميز پوكت، از پنجره هواپيما دور شدن از فرودگاه امام خميني را مشاهده مي كرديم. بعد از اوج گرفتن و خاموش شدن چراغ مربوط به کمربند های ایمنی توسط خلبان, مهمانداران پذیرایی شام  از مسافران را آغاز کردند , وعده شام سرو شده به صورت انتخابی میان برنج و جوجه عربی و پاستا بود که  همراه با سالاد و کیک شکلاتی سرو می شد و همچنین برای نو شیدنی انتخاب میان انواع نوشابه و آب میوه وجود داشت. انتخاب ما برنج و جوجه عربی بود که طعم تند و بسیار خوبی داشت. بعد از حدود 2.5 ساعت پرواز, هواپیمای ما در فرودگاه بین المللی مسقط به آرامی به زمین نشست. دوستان عزیز بهتر می دانند که وقتی از یک شرکت هواپیمایی به مقصد مشخصی بلیطی رزرو می کنید که در مسير نياز به توقف و عوض كردن هواپيما مي باشد, در همان پرواز اول بار شما توسط شرکت هواپیمایی تحویل گرفته می شود و در مقصد نهایی به شما تحویل داده می شود و نیازی به گرفتن و تحویل دوباره در هر توقف نمی باشد و کارت پرواز تمامی پرواز ها در همان فرودگاه اول به شما تحویل داده می شود. ما هم در تهران چمدان خود را تحویل كانتر عمان اير داده و کارت پرواز تهران- مسقط , مسقط – بانکوک و بانکوک به پوکت را دریافت کردیم. بعد از ورود به فرودگاه مسقط حقيقتا ما از دیدن چنین فرودگاه مدرن و تميزي در كشوري مانند عمان شگفت زده شديم و مانند هر سفر دیگری باز هم تاسف خوردیم که چرا ما نباید فرودگاهی درخور نام ایران داشته باشیم. فرودگاه مسقط شاید از فرودگاه های دبی و دوحه کوچکتر باشد اما از نظر امکانات رفاهی, تمیزی و فروشگاه های Duty Free کاملا با فرودگاه های بزرگ دنیا برابری می کند.

5.jpg(فرودگاه مدرن مسقط)

بعد از پیدا کردن گیت پرواز بانکوک , تصميم گرفتيم در مدت باقيمانده تا زمان پرواز بعدی به رسم سفرهای قبل گشتی در فروشگاه های فرودگاه به قصد خرید شکلات بزنیم که با دیدن قیمت ها و محاسبه معادل ریالی آنها و مقایسه با قیمت خريدهايي كه کمتر از یک سال قبل در فرودگاه دبی داشتيم , احساس بيرون آمدن از غار اصحاب کهف به ما دست داد و بيشتر متوجه شدیم که کاهش ارزش پول كشور چه تاثیر شگرفی بر قدرت خرید ما ایجاد کرده است البته این حس تا پایان سفر  لحظه ای ما را تنها نگداشت. بعد از 2 ساعت توقف در فرودگاه مسقط, سوار بر بویینگ787- Dream liner، یکی از مدرن ترین هواپیماهای دنيا  مسقط را به مقصد بانکوک ترک کردیم.

(بویینگ 787-Dreamliner)

مشابه كليه پروازهاي بين المللي طولاني در ابتدا يك بسته كه شامل چشم بند، پتو، خمير دندان ومسواك و هد ست بود به ما داده شد . پذیرایی در این پرواز در چندین مرحله انجام شد که وعده اصلی علاوه بر سالاد , دسر و نوشیدنی , انتخابی میان خوراک گوشت, مرغ و خوراک مخصوص گیاه خواران را شامل می شد. همچنين چندین بار پذیرایی با نوشیدنی های متفاوت و متنوع انجام شد و 1 ساعت قبل از فرود نیز یک وعده سبک که شامل ساندویجی شبیه به الویه بود در اختیار مسافران قرار گرفت.در این پرواز به هر مسافر تا 100 مگابایت اینترنت رایگان در حین پرواز ارائه میشد و از طریق مانیتور رو به روی صندلی امکان دسترسی به طیف وسیعی از فیلم ها , موزیک و بازی وجود داشت. به طور کلی در این پرواز همه چیز به معنای واقعی با کیفیت بود و ما از بودن در این پرواز لذت بردیم.

(وعده شام درپرواز مسقط - بانکوک)

بعد از طی شدن مدت 5 ساعت و 15 دقیقه, هواپیما ما در فرودگاه سووارنابومی بانکوک به زمین نشست . نکته عجیب درباره اين فرودگاه بزرگی بیش از حد آن بود به طوری که ما برای رسیدن به گیت پرواز پوکت مدت 15 دقیقه با سرعت بالا پیاده روی کردیم. بعد از کنترل پاسپورت و امور اداری مربوط به ورود ما به تایلند، برای بار سوم ما سوار بر هواپیما شده و لحظه شماری براي رسیدن به جزیره زیبای پوکت را آغاز كرديم. بعد از حدود 1 ساعت پرواز،  هنگامی که هواپیما در حال کاهش ارتفاع برای فرود درفرودگاه پوکت بود از پنجره هواپیما چشم انداز بی نظیری از دریای آندامان که مملو از صخره های مه گرفته بود در نظر ما پديدار شد كه نوید سفری خاطره انگیز را می داد. بعد از فرود،  متاسفانه ما نتوانستیم چمدان خود را بر روی ریل های مربوط به تحويل بار پیدا کنیم و  بعد از مراجعه به بخش Baggage Claim فرودگاه و پر کردن فرم اطلاعات بار گمشده كه که شامل نوع و تعداد چمدانها و همچنین هتل محل اقامت ما در پوكت بود،  به ما اطلاع دادند که به دلیل فاصله کوتاه پرواز بانکوک به پوکت, چمدان ما به پرواز پوكت نرسيده است و با پرواز بعدی فرستاده مي شود و به محض رسيدن، عمان ایر آن را  به هتل ارسال خواهد کرد. البته ما قبلا پیش بینی این شرایط را کرده بودیم و يك دست لباس راحتي به همراه حوله و لباس شنا در کیف پشتی خود گذاشته بودیم که به نظرم ایده خوبی بود.

(فرودگاه پوکت)

برای ترانسفر از هتل به فرودگاه،  من از تهران از شرکت Vecay Phuket به صورت اینترنتی رزرو انجام داده بودم و بعد از خروج از سالن فرودگاه، راننده شركت با برگه ای که حاوی نام من و خوشامد گویی به پوکت بود در انتظار ما بود. مبلغ توافقی ما برای ترانسفر  2 طرفه میان فرودگاه و هتل 1500 بات بود . از فرودگاه تا هتل ما كه در منطقه پاتونگ قرار گرفته بود بيش از 1 ساعت راه بود و در اين فاصله پوکت در نظر ما بسيار شبيه  به شمال خودمان آمد و مردم و خانه هایی که در مسیر هتل دیدیم تا حدی از انتظارات ما از اين جزيره که چندین بار در سال های مختلف در فهرست برترین جزیره های دنیا قرار گرفته بود در سطح پایین تري بودند.

(مسیر فرودگاه تا هتل)

به محض ورود به هتل از ما با یک نوشیدنی خوش طعم و خنک پذیرایی شد و بعد از نشادن دادن واچر، پذیرش ما به سرعت انجام شد و اتاقي در طبقه 5 ساختمان B هتل به ما داده شد که دارای تراس با چشم انداز رو به شهر بود. هتل Sleep With Me بسيار تمیز بود و در تمام مدت اقامت ما برخورد دوستانه ای توسط کارکنان با ما انجام شد.  مهمترین مزیت هتل،  موقعیت مکانی بی نظیر آن بود که تنها 2 دقیقه پیاده تا مرکز خرید جانگ سيلون و 5 دقیقه پیاده تا واکینگ استریت مشهور پوکت و ساحل پاتونگ راه بود و این مزیت فوق العاده مهمی برای ما بود که ما را از تاکسی و ون های پوکت که بهشون توک توک می گفتن بی نیاز کرده بود.

(اتاق ما در هتل)

(ویو تراس اتاق ما به سمت شهر )

بعد از کمی استراحت برای قدم زدن و آشنا شدن با محيط از هتل بیرون رفتیم و به گشت زدن در خیابانهای اطراف پاتونگ پرداخته و نرخ تبدیل یورو به بات و همچنين قيمت تورهای مختلف را پرس و جو کردیم. بهترین نرخ تبدیل يورو به بات را دکه های زرد رنگ موجود در واکینگ استریت يا همان Bangla Road  ارائه می دهند.  بعد از چنج کردن مقداری يورو به مرکز خرید جانگ سيلون رفتیم و دو ساندویج به همراه سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه به مبلغ 500 بات از مک دونالد سفارش داديم که کیفیت خوبی نداشت.

(شام در مک دونالد)

بعد از نهار به گشت زنی در جانگ سيلون پرداختیم و باز هم از گرانی و ارزش پول پایین کشورمون تاسف خوردیم. در بازگشت از دکه ای که درست مقابل هتل قرارداشت تور جزیره فی فی با کشتی کروز به مبلغ 1700 بات برای هر نفر وتور جزیره جیمز باند با Big Boat را به مبلغ 1500 بات به ازای هر نفر رزرو کردیم. دوستان عزیز باید بدانند که در پوکت تورهای بسیار متنوعی برگزار می شود ولی به نظرمن تورهای که منحصر به پوکت بوده و طبیعت شگفت انگیز این جزیره را نمایش می دهد تورهای جزایر فی فی و جیمز باند می باشند و سایر تورها مانند رافتینگ و زیپ لاین با کیفیت بهتر در کشور های دیگه مانند ترکیه قابل تجربه هستند. در بازگشت به هتل از دیدن چمدان گمشده خود که توسط ایرلاین به هتل ارسال شده بود بسیار خوشحال و خرسند شدیم . پرواز طولانی ما را خسته تر از آن کرده بود که بتوانیم روز اول بیشتر بیدار بمونیم و خیلی زود به خواب رفتيم تا فردا سرحالتر آماده تور فی فی باشیم.

روز دوم ساعت 6 صبح از خواب بلند شده و برای خوردن صبحانه به رستوران هتل رفتیم . صبحانه هتل در تمامی روزها شامل چندین نوع کالباس و سوسیس و مربا و تخم مرغ و انواع نان و شيريني بود که دارای کیفیت قابل قبولي بودند و انواع سلیقه ها را پوشش میدادند . بعد از صرف صبحانه وسایل لازم تور که شامل لباس شنا و حوله، کرم ضد افتاب و یک دست لباس اضافه بود را به همراه مقداری پول برداشته و در لابی منتظر راننده تور شدیم که قرار بود ساعت 7:15 برای بردن ما در هتل حاضر باشد. نکته قابل توجه برای من در پوکت، برنامه ریزی دقیقی بود که برای انجام کلیه کار ها داشتند و كليه امور با زمانبندي مناسب و طبق برنامه انجام ميشد.

(صبحانه هتل)

راس ساعت 7:15 راننده در لابي هتل به دنبال ما آمد و پس از ما مسافران دیگری را از هتل های دیگر سوار کرده و پس از 40 دقیقه به بندری که می بايست سوار کشتی کروز می شدیم رسیدیم . بعد از توضیحات لیدر تور، سوار بر کشتی كروز  شده و به سمت جزیره فی فی حرکت کردیم. در طول مسیر با چایی و نسکافه و بیسکوییت از ما پذیرایی شد و بعد از حدود 45 دقیقه ما به نزدیکی جزیره فی فی رسیديم.  در این زمان ما با حضور در عرشه كشتي با مناظر حیرت انگیز و زیبایی رو به رو شدیم که واقعا توصیف آنها با هیچ کلمه و تصویری امکان پذیر نیست . آبهای بلوری و دو رنگ خلیج مایا در کنار صخره هایي با اشکال مختلف و آسمانی ابري خاطرات تکرار نشدنی را برای من و همسرم رقم زدند.

(خلیج مایا)

بعد از رسیدن به جزیره فی فی مسافران به دو گروه  تقسیم شدند كه گروه اول با کشتی برای اسنورکلینگ به نزدیکی جزیره میمون ها رفتند و گروه دوم كه مايل به اسنوركلينگ نبودند، برای گشت زنی به جزیره فی فی برده شدند. ما همراه گروه اول به اسنورکلینگ که همواره سرگرمی مورد علاقه ما می باشد پرداختیم و سپس برای صرف نهار به جزیره فی فی منتقل شديم.

(جزیره فی فی)

نهار به صورت بوفه در رستوران پرنسس جزيره في في سرو می شد که متاسفانه با سلیقه ما سازگاری نداشت و براي فرار از گرسنگي مجبور به خوردن شیرینی هایی که با خود برداشته بودیم شديم. بعد از ناهار به مدت 1 ساعت به گشت و گذار در جزیره زیبا فی فی پرداختیم و سپس سوار کشتی شده و در مسیر بازگشت با نشستن در عرشه کشتی كروز غرق در زیبایی های فی فی و خلیج مایا شدیم.

(نهاربی کیفیت تور فی فی)

بعد از بازگشت به هتل ساعت حدود 7 شب بود و تصمیم گرفتیم برای شام به رستوران برگر کینگ که در محوطه ورودی جانگ سيلون قراردارد بریم. بعد از شام به هتل برگشته وبراي شنا به استخر هتل در طبقه 6 رفتیم و خستگی از تن به در کردیم.

(استخر هتل)

روز سوم را ما به استراحت و شنا در کنار ساحل طلایی و بسیار پر جنب و جوش پاتونگ اختصاص دادیم. پوکت دارای سواحل مختلفی است که مشهورترین آنها Patong, Karon و Kata   می باشند که عمده هتل های پوکت در نزدیکی این سواحل مستقر شده اند. ساحل پاتونگ بسیار سرزنده و شلوغ است و در زمان اقامت ما عمده مسافران از روسیه و کشورهای المانی زبان بودند. ما نهار به یکی از رستوران های ساحلی پاتونگ رفتیم و ماهی کبابی سفارش دادیم که بازهم برای ما به دلیل بوی خاص و بی ادویه بودن لذت بخش نبود. عصر بعد از بازگشت از ساحل و کمی استراحت به بازارهای سنتی خيابان هاي اطراف پاتونگ رفتیم . در این بازارها انواع میوه های گرمسیری , آبزیان مختلف  مانند انواع ماهی و خرچنگ و هشت پا به فروش می رسند. ما هم دو عدد نارگیل به قیمت 100 بات خریدیم که با نی آب آنها را نوشیدیم که طعم خوبی داشت و خنک بود اما انبه هایی که به قیمت 70 بات گرفتیم کمی سفت بودند و به نظرم انبه های موجود در ایران طعم و کیفیت بهتری دارد.

(فروش انواع آبزیان در بازار سنتی پوکت)

(غذاهای خیابانی در پوکت)

پس از گشت و گذار در بازارهاي سنتي، برای شام به هتل برگشتیم و از رستوران هتل خواهش کرديم كه کنسرو های ما را گرم کنند که با روی خوش و لبخندي كه همواره بر لب مردم تايلند است خواسته ما را پذيرفتند تا ما بعد از چند روز غذای سازگاز با سلیقه ایرانی براي شام داشته باشيم . بعد از شام در تراس اتاق نشستيم و با صرف چای به تماشاي شوي موزیکالی که در حیاط هتل برگزار می شد پرداختیم.

روز چهارم اقامت در پوکت را ما به تور جزایر جیمز باند اختصاص داديم . بعد از صرف صبحانه و راس ساعت 8 صبح، سرویس ترانسفر تور جزایر جیمز باند ما را از هتل سوار کرد و مطابق معمول بعد از سوار کردن چندین مسافر از هتل های دیگر به سمت بندری که می بایست سوار بر قایق می شدیم حرکت کردیم. مسیر ترانسفر طولانی تر از ترانسفر جزیره فی فی بود و ما بعد از 1.5 ساعت به لنگر گاه رسیدیم . تعداد مسافران این تور بسیار زیاد بود و پس از تقسیم بندی مسافران به گروه های مختلف که با رنگ ها متفاوت متمایز می شدند،  هر گروه 32 نفره در یک قایق بزرگ دو طبقه قرار گرفتند  و به سمت جزایر جيمز باند حرکت کردند. ما هم در تیم نارنجی و با دوستانی از کشور های کانادا، هند ، کلمبیا و فرانسه در یک قایق قرار گرفتیم. لیدر قایق ما یک سومالیایی به اسم چای بود که فرد بسیار شوخ و بذله گويي بود و حسابی سر به سر مسافران می گذاشت. جزایز جیمز باند چندین جزیره هستند که با میزبانی از لوکیشن یکی از قسمت های فیلم جیمز باند به شهرت جهانی رسیدند و دلیل نام گذاری آنها نیز همین می باشد.

(در مسیر جزایر جیمز باند)

پس از رسیدن به این جزایر،  مسافران به گروه هاي 2 نفره تقسيم شدند و هر گروه سوار بر یک قایق کانو که توسط یکی از ملوانان قایق هدایت می شد به سمت جزایر جیمز باند حرکت کردند . در مسیر باید وارد غارهایي با ارتفاع بسیار کم می شدیم که در دل صخره هاي آهكي قرار گرفته بودند به گونه اي كه برای عبور از آنها باید کف قایق کانو دراز می کشیدیم تا سر ما به سقف غار برخورد نكند.  درون غار پر از سنگ هایی بود که به صورت طبيعي شکل فیل به خود گرفته بودند و نمای بسیار زیبایی داشتند. اما اوج زیبایی و شگفتی این جزایر پس از عبور از این غار در برابر ما نمایان شد جايي كه پس از عبور از غار وارد فضایی بسیار زیبا و بهشت گونه شدیم که ترکیبی از درختان بسیار بلند و دیوارهای صخره ای بود كه مانند چتر بر فراز سر ما در هم تنيده شده بودند. نكته جالب آن بود كه بلافاصله پس از ورود به این فضا چندین درجه دمای هوا کاهش یافت و صدایی جز صدای آواز پرندگان و حرکت آب به گوش نمی رسید. این فضا چنان زیبا و سحر انگیز بود که برای من ذهنیت بهشت وعده داده شده را تداعی مي كرد و حتی در این لحظه که در حال نگارش آن بخش از سفر هستم فکر می کنم که حتی اگر پوکت هیچ زیبایی دیگری هم نداشت،  رفتن به دل آن صخره ها در جزایز جیمز باند دلیلی کافی برای سفر به پوکت است.

(جزایر شگفت انگیز جیمز باند)

ما بعد از فیلم گرفتن و عکاسی از این طبیعت رویایی به قایق برگشتیم و آماده صرف نهار در قایق شدیم. نهار این تور حداقل شامل سیب زمینی سرخ کرده و اسپاگتی  بود و ما بر خلاف تور جزیره فی فی گرسنه نماندیم. بعد از ناهار به سمت جزایر دیگر حرکت کرده و با کانو از زیبایی های آنها دیدن کرده و لذت بردیم . در آخرین جزیره نيز اجازه شنا به ما داده شد و ما هم از فرصت استفاده کرده و به مدت 1 ساعت در آبهای زلال این جزیره شنا کردیم. در مسیر بازگشت نیز نمایش مبارزه موی تای توسط کارکنان قایق برای ما اجرا شد که سرگرم کننده بود.

(نهار تور جیمز باند)

بعد از بازگشت به هتل ما به  مرکز خرید جانگ سيلون رفتیم و شام را در رستوران KFC به مبلغ 550 بات خورديم و سپس برای قدم زدن به واکینگ استریت رفتیم که دارای شور و سر زندگی خاص خود بود . بعد از قدم زدن به هتل برگشته و از طریق اینترنت هتل به تماشای بازی پرسپولیس در فینال جام باشگاه های آسیا نشستیم که متاسفانه نتيجه بازي برای ما ناامید کننده بود.

(نمایی از حیاط جانگ سيلون )

(شام درKFC )

من از دوستانی که قبلا سفر به پوکت را تجربه کرده بودند بارها شنیده بودم که یکی از جاذبه های جزیره پوکت, معبد بودای بزرگ است که بر بالاترین نقطه کوه و مشرف به دریای آندامان قرار گرفته است.علاوه بر این , همه دوستان از تجربه خوب کرایه موتور در پوکت در سفرنامه ها تعریف کرده بودند و موتور سواری را به مسافران پوکت توصیه کرده بودند. اما براي موتور سواری ما یک مشکل بزرگ داشتیم :  من در تمام عمر حتی یکبار هم با موتور رانندگي نكرده بودم. قبل از سفر دوستانم در ایران به من گفته بودند که موتور سواری با موتورهای بدون دنده که اتوماتیک هستند کار ساده ای است و من بر این اساس تصمیم گرفتم در روز پنجم یک موتور کرایه کنم و همراه همسرم به دیدار بودای بزرگ در بالای کوه برویم!!!!! صبح آن روز بعد از صبحانه من به فروشگاه اجاره موتور که روبه روی هتل قرار داشت رفتم و با انجام کارهای مربوط مانند پرداخت مقداری پول (1000 یورو) به عنوان ودیعه و عکس گرفتن از تمام زوایا موتور برای پرهیز از چالش های بعدی, برای مدت 12 ساعت موتور  اجاره کردم . مبلغ اجاره 300 بات بود که با کمی چانه زدن بر روی 200 بات به توافق رسیدیم. بعد از گرفتن موتور چالش اصلی من که مهارت یافتن برای رانندگی با موتور آن هم در جاده کوهستانی بود آغاز شد و بعد از حدود 15 دقیقه تمرین در حیاط هتل و 15 دقیقه دور زدن در خیابان های اطراف هتل خود را آماده عزیمت به معبد بودای بزرگ دیدم. همسرم ابتدا به دلیل عدم تجربه من در رانندگی  با موتور با این کار مخالف بود اما بعد از حرکت و عبور از جاده بسیار زیبا و کوهستانی که منظره دریای آندمان را هم در سمت راست خود داشت،  بسیار خوشحال بود و به من به خاطر این تصمیم آفرین گفت. در طول مسیر باران ریزی هم شروع به بارش کرد و بر لذت موتور سواری ما افزود. پس از رسیدن به معبد بودای بزرگ که در موقعیت بسیار منحصر به فردی در بالای کوه قرار گرفته بود،  ما ساعاتی به گرفتن عکس و فیلم و سپس لذت بردن از مناظر زیبایی که از آن ارتفاع در زیر پای ما قرارگرفته بودند مشغول شدیم.

(بودای بزرگ- عکس از اینترنت)

(چشم انداز معبد بودای بزرگ)

مطابق برنامه ریزی که انجام داده بودیم در مسیر بازگشت به منطقه کارون رفتیم و بعد از صرف نهار در رستوران Subway ، برای شنا به ساحل کارون رفتیم. از نظر رنگ شن های ساحل , رنگ آب و شلوغی, کاملا ساحل کارون و پاتونگ با یکدیگر تفاوت دارند. ساحل کارون دارای شن های به رنگ نارنجی و آب زلال دو رنگ و کاملا خلوت است در حالیکه رنگ شن های ساحل پاتونگ طلایی و آب دریا كريستالي و زلال و فوق العاده شلوغ می باشد. به طور كلي من و همسرم شنا و استراحت در ساحل کارون را بیشتر پسندیدیم و اگر دفعه بعدي به پوكت برگرديم در اين منطقه اقامت خواهيم كرد.

(ساحل کارون)

بعد از بازگشت به هتل, من چند ساعت زودتر موتور را تحویل فروشگاه دادم و مبلغ ودیعه را دریافت کردم. من هم مانند همه دوستان دیگر, استفاده از موتور را تجربه خاطره انگیزی دیدم و به همه دوستان،  کرایه موتور به ویژه برای دیدن معبد بودای بزرگ را به همه عزیزان توصیه می کنم. خستگی موتور سواری ما را بر آن داشت که بعد از صرف شام دررستوران مک دونالد , به یکی از مراکز ماساژ خیابان پاتونگ رفته و با گرفتن Thai Massage به مبلغ 500 بات برای هر نفر،  رفع خستگی کنیم. واقعا تایلندی ها در ماساژ تخصص خوبی دارند و بعد از یک ساعت ماساژ انرژی ما کاملا بازگشته بود و مشغول به قدم زدن در کنار ساحل پاتونگ و خیابان های اطراف تا ساعت 12 شب شدیم.

(مرکز ماساژ)

روز ششم

روز ششم در واقع آخرین روز اقامت ما در پوکت بود و طبق برنامه ریزی که انجام داده بودیم صبح را برای شنا و استراحت به ساحل پاتونگ رفتیم و در کنار لذت شنا در این دریای استثنایی , از نزديك شدن به پایان مدت اقامت خود در پوکت حسرت خورديم. بعد ازصرف نهار در هتل و از کنسروهای آورده شده از ایران, کمی استراحت کرده و به قصد خرید سوغاتی به جانگ سيلون و بازارهای اطراف پاتونگ رفتیم. در مرکز خرید جانگ سيلون یک فروشگاه شبیه هایپر مارکت های خودمان به اسم Big C Extra وجود دارد که برای خرید میوه خشک دارای تخفیف های قابل توجه و قیمت مناسبی می باشد و همچنين درطبقه -1  اين مركز خريد ، صنایع دستی خوبی به عنوان سوغاتی عرضه می شود. ما بعد از کلی پیاده روی و خرید سوغاتی و چای سبز احساس کردیم که نیاز به ماساژ برای رفع خستگی و تجديد قوا داریم و در نتیجه دوباره به مرکز ماساژ رفته و برای مدت یک ساعت ماساژ پا با روغن اکالیپتوس به مبلغ نفری 300 بات گرفتیم که واقعا لذت بخش بود. بعد از ماساژ،  شام را به برگر کینگ رفتیم و از آنجا که دلمان نمی آمد که شب آخر را زود به هتل بریم تا 1 شب در واکینگ استریت پرجنب و جوش پوکت قدم زدیم و سعی کردیم از اخرین شب اقامت در پوکت استقاده حداکثری کنیم.

38.jpg(ورودی واکینگ استریت)

روز هفتم

روز هفتم, روز پرواز بازگشت ما بود و بعد از بیدار شدن و صرف صبحانه به جمع کردن وسایل و بستن چمدان مشغول شدیم. سپس برای آخرین بار به قدم زدن در خیابانهای اطراف ساحل پاتونگ پرداختیم و باقی مانده بات های خود را صرف خرید تی شرت های I love Phuket  کردیم. ساعت پرواز ما 4 عصر بود و راس ساعت 12 تاکسی در لابی هتل منتظر ما بود و ما بعد از Check Out به سمت فرودگاه حرکت کردیم در حالیکه از به پایان رسیدن این سفر پرماجرا غمگین بودیم اما چاره ای نبود و باید پذیرفت که لحظات خوب خیلی زود می گذرند. مسیر پرواز بازگشت ما از پوکت به کوالالامپور و از کوالالامپور به مسقط و سپس از مسقط به تهران بود که در حدود 2 ساعت طولانی تر از مسیر رفت بود اما با وجود طولانی بودن پروازها، کیفیت قابل قبول هواپیماها و خدمات عمان ایر، تحمل این زمان طولانی را امکان پذیر ساخت. به عنوان جمع بندی نکاتی که شاید بتواند مورد استفاده دوستان قرار بگیرد را بیان می کنم.

• اگر هدف شما از سفر دیدن طبیعت بکر و وصف ناپذیر, استراحت و شنا در سواحل طلایی می باشد پوکت مقصد مناسبی برای شماست.
  • در پوکت تورهای مختلفی برگزار می شود که با توجه به مسیر ترانسفر طولانی و ماهیت ذاتی این تورها که تورهای روزانه محسوب می شوند با شرکت در هر تور در واقع شما یک روز کامل از سفر خود را صرف آن تور کرده اید. توصیه من به دوستان این است که در توری شرکت کنید که ارزش یک روز اقامت شما در پوکت را داشته باشد. من با دوستان زیادی صحبت کردم که ساعتها وقت خود را در صف سوار شدن چند دقیقه ای فیل و یا یک زیپ لاین بدون هیجان از دست داده بودند. بنابراین در انتخاب تور دقت کنید. به نظر من تنها تورهای فی فی و جیمز باند تورهایی هستند که هر کسی در پوکت باید تجربه کند.
  • در طول اقامت ما، هوای پوکت بی نظیر بود. ما نه احساس گرما و شرجی زیاد کردیم و نه با طوفان ها و باران های سیل آسا مواجه شدیم پس در انتخاب زمان سفر به پوکت دقت کنید.
  • ایرلاین های Thai Airways و Bangkok Airways  از فرودگاه سووارنابومی به سمت پوکت پرواز دارند. حالا که با افزایش قیمت ارز نرخ بلیط ایرلاین های خارجی افزایش پیدا کرده است استفاده از پرواز مستقیم ماهان به بانکوک و سپس پرواز یکی از این دو ایرلاین به مقصد پوکت گزینه مناسب و مقرون به صرفه ای برای رسیدن به پوکت و بدون تعویض فرودگاه است.

در پایان من برای دوستانی که قصد سفر به پوکت و برآورد هزینه های آن را دارند جدولی آماده کرده ام که به تفکیک لیست هزینه های انجام شده ما در این سفر به همراه معادل ریالی آن در زمان انجام را نشان می دهد.

در مجموع ما در این سفر با در نظر گرفتن یورو 16 هزارتومانی مبلغی در حدود 25 ملیون تومان هزینه کردیم که به نظرم برای تایلند به عنوان یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری در دنیا هزینه زیادی محسوب شده و نشان می دهد با کاهش ارزش پول ملی دیگر رفتن به سفرهای خارجی کار راحتی نخواهد بود. در پایان از همه عزیزان که حوصله کردند و سفرنامه بنده را مطالعه کردند تشکر می کنم و امیدوارم کاستی ها و لغزش های آن را به بزرگی خود ببخشند.