گشتی میان دوچرخه سواران آسیابان، روتردام

بزرگترین بندر اروپا در اینجا قرار دارد! +تصاویر

قبل از هر چیز درباره مقدمات سفر به هلند بگم. بعد از ارسال ایمیل درخواست وقت مصاحبه ویزا، شرکت VFS برای حدود سه ماه بعد به شما وقت میده و حدود 2 تا 3 هفته هم زمان بررسی مدارک توسط سفارت هلند هست. بنابراین بهتره حداقل 4 ماه قبل از زمانی که برای شروع سفر در نظر گرفتین ایمیل درخواست وقت مصاحبه رو ارسال کنین و توصیه میکنم قبل از تعیین وقت مصاحبه بلیت تهیه نکنین. با توجه به شرایط آب و هوا فک میکنم تابستان بهترین فصل سفر به هلند و کشورهای اطرافش باشه. بعد از تعیین وقت نوبت گردآوری مدارک میرسه که شامل لیست زیر میشه:

• فرم تکمیل شده درخواست ویزا شینگن
  • گواهی اشتغال به کار یا تحصیل
  • مدارک مالکیت اموال غیرمنقول
  • صورت گردش سه ماهه حساب بانکی
  • مدارک شناسایی ترجمه شده رسمی
  • مدارک مربوط به محل اقامت در مقصد (رزرو هتل یا دعوتنامه)
  • عکس با شرایط مورد تایید اتحادیه اروپا
  • بیمه مسافرتی و ...

برای تمامی سوالات جزیی میتونین مستقیما به سایتها و منابع اصلی مراجعه کنین. با یک سرچ ساده و کمی آشنایی با زبان انگلیسی به اطلاعات موثقی خواهید رسید.

توی مصاحبه سفارت، معمولا سوالاتی درباره هدف از سفر، محل اقامت، منابع مالی و نقدینگی مسافر پرسیده میشه.

من به مدت دو هفته برای دیدن برادرم به هلند رفتم و بیشتر زمانم رو در روتردام بودم. برای رفت و آمد حتی تا شهرهای نزدیک از دوچرخه استفاده کردم. مسیرهای ویژه دوچرخه، سرتاسر هلند وجود داره و شما در ایمنی کامل میتونین سفر بین شهری داشته باشین و از مناظر سرسبز لذت ببرین. کرایه دوچرخه روزی ده یورو بود. البته من از دوچرخه برادرم استفاده کردم. برای مقایسه بگم قیمت بلیت ترام درون شهری برای یک ساعت 2.5 یورو هست و یا مترو که تا شهرهای اطراف هم ممکنه بره 4 یورو. بلیت رفت و برگشت قطار اکونومی روتردام به آمستردام 30 یورو هست.

مخارج عمده پیش از سفرم اینها بود:

درخواست ویزا از سفارت 60 یورو

خدمات شرکت VFS  28 یورو

بلیت ایران ایر 2.200.000 تومان

بیمه مسافرتی 70.000 تومن

پروازم صبح پنجشنبه یکم شهریور 1397 از تهران با حدود دوساعت تاخیر پرید و ساعت یک ظهر به وقت محلی نشست. فرودگاه اسخیپول بسیار بزرگ و البته مدرن و منظم طراحی و اداره میشه. پیشنهاد میکنم قبلا نقشه فرودگاه رو ببینین و به تابلوهای راهنما دقت کنین تا دچار سردرگمی نشین. فرودگاه اینترنت رایگان داره. حدود یک ساعت تشریفات ورود طول کشید. بیرون محوطه فرودگاه پر از فروشگاهها وغذاخوریهاست و البته انواع وسایل حمل و نقل عمومی و از جمله قطارهای بین شهری. با بلیتی که قبلا تهیه شده بود و فقط فایل اونو داشتم سوار قطار به سمت روتردام شدم. مناظر مسیر بسیار دیدنی بودند. قطار هم اینترنت رایگان داشت. عصر به روتردام رسیدم به همراه برادرم به گشت و گذار و آشنایی کلی با شهر پرداختم و غروب به خونه برگشتیم تا استراحت کنم.

عکس1 (لحظه نشستن در فرودگاه اسخیپول)

روز دوم با دوچرخه گشتی در شهر زدم که بسیار جذاب و دیدنی و لذت بخش بود. مارکت هال روتردام رو دیدم، معماری زیبا و منحصر به فردی داره. تماشای سقف اونجا یه حسی از انرژی و پویایی بهم داد. غذاخوری های متنوعی از ملل مختلف هست و البته در کمال تعجب مسکونی هم هست.

عکس2 (نمای بیرونی مارکت هال)

عکس3 (نمای داخلی مارکت هال)

عکس4 (نمای داخلی مارکت هال)

در محوطه باز جلوی اون هر هفته روزهای شنبه و سه شنبه بازارچه محلی بسیار بزرگی برگزار میشه که توش هر چیزی ممکنه پیدا کنین و به تماشای جنب و جوش مردم بشینین. دیدن اون رو هم توصیه میکنم. روبروی مارکت هال خونه مکعبی های معروف روتردام هستن. منطقه مسکونی منحصر به فردی که دیدنش قطعا خالی از لطف نخواهد بود. به صورت کلی روتردام تنوع خیلی زیادی در مناطق مسکونی داره و این موضوع خودش جذابیت خاصی به شهر میده.

عکس 5 (خانه های مکعبی)

عکس 6 (خانه های مکعبی)

عکس 7 (مناطق مسکونی)

عکس 8 (مناطق مسکونی)

عکس 9 (خانه های مکعبی)

عکس 10 (مناطق مسکونی)

عکس 11 (مناطق مسکونی)

بعد از اون به سمت دریاچه شرقی شهر رفتم. مسیرهای پیاده وری و درچرخه سواری اطراف دریاچه و محوطه جنگلی اون بسیار آرامش بخش و زیبا بود. منطقه kralingse شامل تفریحگاههای متنوعی از جمله درخت نوردی، ساحل ماسه ای، جنگل، باغ وحش حیوانات اهلی میشه.

حوالی دریاچه در منطقه مسکونی یک کیوسک کباب ترکی به نام مترو دونر (Metro Doner) هست، صاحبش اصالتا ترک زبان و مسلمانه. امتحان کردن کباب ترکی های ایشون (به قول خودشون Doner Kebab) رو شدیدا توصیه میکنم.

عکس 12 (نمایی از محوطه دریاچه kralingse)

عکس 13 (نمایی از محوطه دریاچه kralingse)

عکس 14 (نمایی از محوطه دریاچه kralingse)

سومین روز، شنبه بود و روز تعطیلات هفتگی. در یک هوای آفتابی و صاف به همراه برادرم و خانمش به شهر تاریخی خنت در بلژیک رفتیم. شهری باستانی و بسیار دیدنی، البته باستانی برای اونها! در نظر بگیرین که یک قلعه 900 ساله یه پدیده نادر محسوب میشه هر چند در مقابل آثار تاریخی ما شاید به چشم هم نیاد اما اونها به شدت مراقبت میکنن و بهش می نازن. خونه های صد و دویست ساله رو با افتخار نگه میدارن و بازسازی و حتی استفاده میکنن.

عکس 15 (نمایی از شهر خنت)

عکس 16 (نمای بیرونی قلعه Gravensteen از داخل قایق)

عکس 17 (نمایی از شهر خنت)

رود بزرگی از وسط شهر خنت عبور میکنه و قایقهای توریستی بلیت میفروختن. راهنما که نقش هدایتگر قایق توی آبراه های پیچ در پیچ رو هم داشت، از تاریخ، فرهنگ و بناهای شهر خیلی جذاب و شنیدنی برامون میگفت. مثلا از روزهایی که به دلیل آلودگی شدید همین رودخونه، رستورانها و مردم «سوپ ماهی» معروف شهر رو با گوشت مرغ تهیه میکردن. خوشبختانه دوباره پاکیزگی به رودخونه برگشته بود. یا نزاعی بین پروتستانها و کاتولیکها که گروه پیروز پس از تسخیر کلیسای گروه مغلوب تمام کتابها رو توی رودخونه میریزه به نحوی که میشده پیاده از روی رود رد شد. شهر خنت مملو از ساختمونها و کلیساهای عظیم و تاریخی هست.

عکس 18 (نمایی از شهر خنت)

عکس 19 ( شهر خنت- ظاهرا این کافه برنامه ویژه ای برای مسابقات جام جهانی داشته)

عکس 20 (نمایی از شهر خنت)

مهارت بلژیکیها در تهیه شکلات و نوشیدنی مشهوره. در مسیر بازگشت از بلژیک سری هم به اون روستای معروف زدیم که مرز دو کشور از وسط اون روستا و کافه و هتلش میگذره و شما می تونین در پیاده رو یک پا در هلند داشته باشین و پای دیگه تون رو در خاک بلژیک بذارین!

عکس 21 (مرز هلند و بلژیک)

عکس 22 (مرز هلند و بلژیک)

روز یکشنبه برای من شد روز بازدید از میراث های جهانی یونسکو! به این صورت که اول سراغ کارخونه Van Nelle در غرب روتردام رفتم.

عکس 23 (نمایی از کارخانه Van Nelle )

عکس 24 (نمایی از کارخانه Van Nelle )

این کارخونه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داره، طی دهه 1920 با هدف تولید قهوه، چای و تنباکو طراحی شده، هر محصول بخش جداگانه داشت و همه چیز بر اساس عقل محض بود. از انرژی های طبیعی (مثلا خورشیدی و گرانش) بیشترین بهره برده شده بود. برای کسانی که به تاریخچه مدیریت و علوم اجتماعی علاقه مند هستن بسیار جذاب و دیدنی و البته شنیدنی خواهد بود. نقلی هست که طراح کارخونه گفته اینجا نماد آینده است و حالا در کمتر از صد سال تبدیل به موزه ای شده که طراحی منسوخ شده رو روایت میکنه. راهنمای هلندی ما در بین توضیحات مفصلش جمله کوتاهی گفت که به نظرم مختصر و مفیدترین توصیف هست. « این کارخونه زمانی طراحی و ساخته شده که مهندسان (Engineers) به جای معماران (Architects) طراحی می کردند.»

عکس 25 (طراحی خاص یک در به صورتی که خودکار و با استفاده از گرانش زمین بسته میشه)

عکس 26 (تصویر از نمای داخلی زمان قدیم کارخونه)

من میتونم چند برابر این سفرنامه فقط از این کارخونه بنویسم اما ازش میگذرم چون علایق متنوع اند. این نکته رو هم اضافه کنم، به دلیل اینکه از این ساختمان همچنان استفاده اداری میشه، زمان بازدید شنبه ها و یکشنبه ها ساعت 12-13 هست. کسی هم بابت بازدید از من مبلغی درخواست نکرد.

عکس 27 ( نمایی از کارخانه Van Nelle )

بعد از ظهر به همراه میزبانان عزیزم به سمت میراث جهانی دیگه ای رفتیم. منطقه کیندردیک شامل 19 آسیاب بادی تاریخی. محوطه چشم نواز و تودل برو با آسیابهای بادی که برخی شون هنوز هم مسکونی هستن! اینجا هم قایقهای توریستی بودن و فرهنگ و سبک زندگی سنتی هلندی از نزدیک قابل لمس بود. بازدید از محوطه عمومی رایگان بود اما برای ورود به آسیابها بلیت 8 یورویی فروخته میشد. برای رفتن به اونجا از خطوط اتوبوسرانی هم میشد استفاده کرد.

عکس 28 (منطقه کیندردیک)

روز بعد تصمیم گرفتم با دوچرخه تا شهر دنهاخ (لاهه) برم. ممکنه تعجب آور باشه اما با وجود مسیرهای ویژه دوچرخه شما در ایمنی کامل و با فراغ بال میتونین رکاب بزنین و از هوای خوش و مناظر دلنشین و چشم اندازهای بین شهری لذت ببرین. تقریبا یک و نیم ساعت مسیر دوچرخه بود و از شهر تاریخی دلفت هم عبور میکرد. این مسیر رو دو بار جداگانه رکاب زدم اما یکجا دیدنیهای این دو شهر رو براتون میگم تا خلاصه بشه.

عکس 29 (مادر و کودک دوچرخه سوار)

عکس 30 (مسیرهای ویژه دوچرخه خارج از شهر)

عکس 31 (مسیرهای ویژه دوچرخه خارج از شهر)

عکس 32 (مسیرهای ویژه دوچرخه خارج از شهر)

دلفت شهری تاریخی محسوب میشه. هر چند دانشگاه دلفت مخصوصا در علوم مهندسی و سیالات شهرت جهانی داره اما لایدن شهر دانشجویی هلند محسوب میشه. کلیساها، ساختمانهای تاریخی و انواع موزه ها در سراسر دلفت قابل مشاهده اند. محوطه مرکزی شهر شامل کلیسای تاریخی و ساختمون شهرداری دلفت بسیار دیدنی و باشکوه هستن. اتفاق جالبی که توی این شهر برام افتاد این بود که یک موزه با ارائه کارت دانشجویی تخفیف می داد و براش تفاوتی نمیکرد شما اهل کجایین و در چه کشوری دانشجو هستین! بلیت 12 یورویی تبدیل به 7 یورو میشد.

دنهاخ یا لاهه شهری سیاسی محسوب میشه. محل سفارتخونه های خارجی و مراکز سیاسی و قضایی بین المللی، کاخ نخست وزیر، ملکه، پارلمان و ... . تور پارلمان هلند ساعت 15 شروع میشد و سه بخش داشت. شامل نمایش ویدئو معرفی و تاریخچه و بازدید از بخشهای مختلف مجموعه پارلمان جمعا یک و نیم ساعت زمان می برد و 9.5 یورو بهای بلیت بود. به نظرم دیدن مراکز دولتی رو از دست ندین بسیار آموزنده است و تازگی داره.

عکس 33 (یکی از ورودیهای پارلمان هلند)

عکس 34 (محوطه داخلی پارلمان هلند)

عکس 35 (محوطه داخلی پارلمان هلند - همونطور که میبینین مردم برای عبور و مرور هم ازش استفاده میکنن)

یکی دیگه از مراکز دیدنی و مشهور این شهر، دیوان بین المللی دادگستری یا همون دادگاه لاهه است. همون جایی که دکتر مصدق در جریان ملی کردن صنعت نفت برابر انگلستان یک پیروزی حقوقی به یادموندنی و بزرگ رو به دست آورد. محوطه و ساختمون مجموعه به دلیل کاربری بودنش قابل بازدید نیست اما اگر روزهای کاری برین اونجا بخش جالبی جهت آشنایی بازدیدکنندگان با تاریخچه و نمونه اقدامات این نهاد بین المللی طراحی شده، که استفاده از رسانه های دیداری و شنیداری جذابیتش رو بیشتر کرده.

عکس 36 (ورودی اصلی دیوان بین المللی دادگستری)

عکس 37 (دیوان بین المللی دادگستری)

دور فضای سبز جلوی ورودی اصلی لغت «صلح» به تمام زبانهای زنده نوشته شده و یک مجموعه آتشگاه هم برای پاسداشت صلح ساخته شده که مزین به سنگهای زینتی از نقاط مختلف دنیاست و دو سنگ اون از ایران هستن و در شناسنامه ای که کنار اثر وجود داره معرفی شدن.

عکس 38 (دیوان بین المللی دادگستری)

عکس 39 (دیوان بین المللی دادگستری)

عکس 40 (آتشگاه پاسداشت صلح)

عکس 41 (شناسنامه آتشگاه)

عکس 42 ( یکی از سنگهای ایرانی آتشگاه پاسداشت صلح)

ویژگی دیگه دنهاخ ساحل ماسه ای اونه که میتونه تفریحگاه کاملی برای یک روز باشه. منظره های دیدنی داره، صدفهای لب ساحل، کشتیهای اقیانوس پیمایی که در افق دیده میشن و تفریحات دریایی که با استفاده از موج و باد طراحی شدن و هیچ آلایندگی ندارن. البته اینجا شانس با من یار نبود و هوا صاف نشد. به هر حال کافه ها و رستورانهای متعدد خیال شما رو آسوده میکنن. ضمنا یه مجموعه شامل بانجی جامپینگ، چرخ فلک و زیپ لاین هم وجود داره که میتونه خاطره های خوش و ماندگاری رو خلق کنه.

عکس 43 (ساحل دنهاخ یا لاهه)

عکس 44 (ساحل دنهاخ یا لاهه)

عکس 45 (ساحل دنهاخ یا لاهه)

عکس 46 (ساحل دنهاخ یا لاهه-سکوی بانجی جامپینگ)

جاذبه دیگه شهر دنهاخ مجموعه مشهور مادوردام هست. شما میتونین کوچک شده تمام دیدنی های هلند رو در این مجموعه ببینین و خلاصه ای باشه از کل سفرتون. این مجموعه خیلی با ظرافت و زیبا طراحی و ساخته شده و دیدنش قطعا خالی از لطف نیست. همچنین دنهاخ آرامگاه یکی از فلاسفه مشهور هلند به نام اسپینوزاست.

عکس 47 (مادوردام)

عکس 48 (مادوردام)

در ادامه سفرهای دوچرخه ای خارج از شهر، تصمیم گرفتم به پارک ملی De Biesbosch نزدیک شهر دودرخت برم. مسیر بین شهری زیبا و چشم نوازی داشت و از گذرهای متنوعی شامل چند روستا، مزارع کشاورزی، دامپروری و ... هم عبور کردم. بخشی از مسیر رو بایست با استفاده لنج خودرو بر میرفتم. مسیر لذت بخشی بود.

عکس 49 (مسیر پارک ملی)

عکس 50 (مسیر پارک ملی)

عکس 51 (مسیر پارک ملی)

عکس 52 (استفاده از لنج برای رسیدن به پارک ملی حفاظت شده)

عکس 53 (استفاده از لنج برای رسیدن به پارک ملی حفاظت شده)

در یک استراحتگاه با یک زوج بلژیکی مسن همکلام شدم و اونها رو با تنقلات خودمون آشنا کردم. پیرمرد بلژیکی بر خلاف خانمش بسیار محتاط بود و عملا لب به خوراکیها نمی زد اما بلاخره از پسته ایرانی نتونست بگذره! پارک ملی بسیار بکر و دست نخورده بود، قایقهای های پارویی کرایه میدادن تا در رودهای آرام اون قایق سواری کنین. من چون تنها بودم خیلی زود حوصله ام سر رفت و ترجیح دادم برگردم و مسیر رو با آرامش و لذت بیشتری آهسته رکاب بزنم. توی مسیر برگشت در لنج با یک استاد اقتصاد کالج محلی همکلام شدم. برام جالب بود که شناخت خوبی ازشرایط اقتصاد ایران و نوسانات شدید اون روزها داشت. عصر به خونه رسیدم.

عکس 54 (نمایی از پارک ملی De Biesbosch)

خب نوبتی هم که باشه نوبت پرداختن به بزرگترین بندر اروپاست. همونطور که گفتم من در منزل میزبانان عزیزم در روتردام مستقر بودم. بعد از تجاری بودن، روتردام در هلند به بناهای مدرن و نو و نایت لایفش معروف هست. طی جنگ جهانی دوم آلمانهای نازی تقریبا شهر رو ویران کردن و بعد از جنگ سازه های جدید بنا شدن به همین دلیل روتردام نسبت بقیه شهرهای هلند ظاهر نو و جدیدتری داره.

عکس 55 (نمایی از شهر روتردام)

عکس 56 (نمایی از شهر روتردام)

عکس 57 (نمایی از شهر روتردام)

از معدود بناهای تاریخی شهر میشه به ساختمون شهرداری اشاره کرد. بنای دیگه ای که باقی مونده و طی بمب بارانها به عنوان پناهگاه استفاده میشده Mass Tunnel هست تونلی موازی پلهای ویلیام و اراسموس ، در زیر رودخونه بزرگ شهر.این تونل شامل مسیرهای مجزا برای خودرو، دوچرخه و پیاده رو هست. ورودی اون حوالی برج یورومس و پارک سرسبز و دیدنی Het Park قرار داره. برج یورو مس چشم انداز دیدنی ای داره و به چند زبان، مناطق مختلف شهر درش به خوبی معرفی میشن.

عکس 58 (نمایی از ساختمون شهرداری روتردام)

عکس 59 (ورودی مس تونل)

عکس 60 (ورودی مس تونل)

عکس 61 (مسیر دوچرخه مس تونل)

عکس 62 (در تصویر درختهای Het Park، برج یورومس و ورودی مس تونل دیده میشه)

عکس 63 (نمای روتردام از تراس برج یورومس)

عکس 64 (نمایی از Het park )

توصیه اکید دارم در بازدید از روتردام از باغ وحش غنی و متنوع این شهر دیدن کنین. در واقع یک مرکز تحقیقاتی محسوب میشه. بهتره از روی یک نقشه مسیر بازدید تون رو طی کنین تا هیچ کدوم از بخشهای دیدنی و به یاد ماندنی اش رو خدای نکرده از دست ندین. خلاصه کنم توی این باغ وحش این حیوانات نیستن که برای تماشا شدن به شهر اومدن بلکه این شما هستین که به زیستگاه کوچک شده اونها میرین. از خرسهای قطبی و پنگوئن ها تا پروانه ها و زرافه ها. شما زیستگاههای متنوعی رو تماشا و تجربه خواهید کرد، از مناطق گرم و مرطوب استوایی تا مناطق دریایی و قطبی.

عکس 65 (نمایی از باغ وحش)

عکس 66 ( نمایی از باغ وحش)

عکس 67 ( تقریبا در همه مکانهای عمومی محیطی برای بازی کوکان در نظر گرفته شده از جمله باغ وحش)

عکس 68 (نمایی از باغ وحش)

عکس 69 (نمایی از باغ وحش)

دو پل ویلیام و اراسموس هم مناظر زیبایی رو خلق کردن. استفاده از قایقهای تفریحی و تماشای اسکله های بندری و کشتی های غول پیکر هم از دیدنی های روتردام بودن.

عکس 70 (نمایی از پلهای ویلیام و اراسموس)

عکس 71 (نمایی از داخل یک کافه- روتردام)

عکس 72 (هلندی در استفاده از انرژی های پاک سرآمد هستن)

عکس 73 (محوطه بازی کودکان در انتهای ردیف کتابهای یک کتابخانه عمومی- روتردام)

عکس 74 (پلهای متحرک درون شهری-روتردام)

ضمنا بهترین محل برای خرید کردن در روتردام Beurstraverse هست جایی حدفاصل پل اسراموس تا میدان معروف Holfplein که تقریبا تمام برندها اونجا شعبه دارن. کافه های روتردام فضای مناسبی دارن و دیدن هتل نیویورک که زمانی محل اقامت آخرین شب مسافرین امریکا بوده هم خالی از لطف نیست. همینطور نایت لایف روتردام هم میتونه جذاب باشه. روتردام شهر مهاجر پذیری محسوب میشه و چند مسجد هم داره که میتونین با فرهنگ مسلمونای اونجا آشنا بشین. توی شهر خانمهای محجبه رو میبینین که وقتی به هم میرسن «سلام» میکنن.

عکس 75 (مسجد مولونا در روتردام)

عکس 76 (مسجد سلام در روتردام)

چند رستوران ایرانی هم دیدم. یک بار عصری که خسته بودیم و داشتیم خوراکی میخریدیم تا استراحتی کنیم، آقای فروشنده تلفن رو برداشت و شروع کرد با پسرش کامبیز اونور خط، فارسی حرف زدن که کلی باعث خنده و خوش و بش شد.

در آخر باید بگم سفر بسیار خاطره انگیز و پر هیجانی بود که میدونم تا سالها یادآوری لحظات اون باعث حال خوبم میشه. و بابتش صمیمانه از میزبانان مهربان و عزیزم سپاسگزارم که باعث شدن این تجربه منحصر به فرد رو داشته باشم. امیدوارم این سفرنامه براتون مفید باشه و از خوندنش لذت برده باشین. سفرهای خوشی براتون آرزو دارم.