8 کشور و 16 شهر فقط در 23 روز !

آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ

دورترین سفرها از نخستین گام ها شروع می شود. { کنفسیوس}.

فرانسه قهوه هایش معروف است و  هندوستان عاشقانه هایش ! همین است که همه چیز از یک  قرار ساده شروع میشود ! در کافه پاریس  حوالی گاندی !  ▪️مصطفی تجلی فرانسه قهوه هایش معروف است و هندوستان عاشقانه هایش ! همین است که همه چیز از یک قرار ساده شروع میشود ! در کافه پاریس حوالی گاندی !

▪️شعر از مصطفی تجلی

زمستان 1401 بود و طبق معمول همیشه برای تعطیلات عید به فکر سفر رفتن بودم. دنبال یک مقصد جدید میگشتم، ما 4 نفر بودیم و چون دوبار به اروپا سفر کرده بودیم تصمیم داشتم اینبار ژاپن را برای سفر انتخاب کنم. اما در لحظات آخر دو نفر دیگر به گروه ما اضافه شدند که تمایل بیشتری داشتند برای سفر به اروپا، به همین جهت چون شنگن اولی بودن و از آنجاییکه اقدام شخصی و مراجعه فردی به سفارت برای ویزا همراه با ریسک زیاد هست، تصمیم گرفتیم با تور اروپا سفر کنیم و خیال خودمان را برای دریافت ویزای شنگن راحت کردیم. ( البته الان چند سالی است که مراجعه به سفارت تبدیل شده به مراجعه به دفاتر VFS که در واقع نماینده سفارت هستند برای دریافت ویزا، معمولا نوبت ها از قبل مشخص هست مخصوصا اگر با یک آژانس معتبر سفر کنید و مثل قدیم نیاز به ایستادن در صف و مراجعه صبح زود ندارد.)

در بین آژانس هایی که برای نوروز تور اروپا برگزار میکردند، آژانس رزآبی یک سفر دور اروپا تنظیم کرده بود که حول حوش 22-23 روز طول می کشید، با احتساب 2 شب تور دبی که در واقع جز آپشن های تور بود، ( به موقع در جای خودش توضیح بیشتری میدم که آپشن دبی چطور اجرا شد)

با توجه به برآورد هزینه، قیمت ارز و مقایسه برنامه تور با سایر تورها و آژانس های مشابه با توجه به قیمتی که پرداخت میکردیم، تعداد کشورها و شهرهایی که بازدید میکردیم خیلی قابل توجه و چشمگیر بود به خصوص برای شنگن اولی ها که تعداد لوکیشن های مورد بازدید در یک سفر برای آنها بسیار عالی بود.

مسیر اتوبوسی سفر

وقتی تصمیم قطعی برای رفتن به این سفر را گرفتیم و همه همسفری ها هم حضورشون قطعی شد، وقت این بود که برای سر جمع کردن مدارک حسابی وقت گذاشت. ورود ما به حوزه شنگن به کشور فرانسه و شهر پاریس بود و خروج از ایتالیا، رم.

لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا طبق اعلام آژانس را در عکس زیر گذاشتم: ( آژانس مدارک فارسی را از ما گرفت و خودش برای ترجمه فرستاد، هزینه ترجمه مدارک با ما بود، برای دختران مجرد گروه ما هر نفر 500 میلیون تا 1 میلیارد تومان وثیقه بانکی باید ارائه میدادیم)

undefined

اواسط دیماه بود که برای ما وقت سفارت گرفتند ، در واقع وقت مراجعه به دفتر VFS ( کارگزار رسمی سفارت فرانسه) واقع در میدان هروی، مرکز خرید هروی.

چون از قبل آژانس ها نوبت انگشت نگاری را رزرو می کنند سر ساعت که حضور پیدا کنید خیلی معطل نخواهید شد، کلیه مدارک را تحویل میدهند چند امضا باید هر کس پای فرم های مربوطه بزند و بعد به ترتیب برای انگشت نگاری به اتاق های مخصوص بر حسب شماره ای که دریافت کردید هدایت می شوید. عکس هم گرفته میشه همان جا با دوربین اتاق انگشت نگاری، مشابه مراجعه برای کارت ملی. انگشت نگاری انجام شد و منتظر ماندیم تا نتیجه ویزاها اعلام شود. به خصوص برای دو نفر همگروهی های ما که شنگن اولی بودند یکمی نگران بودیم که ویزا صادر می شود یا خیر. اما از آنجایی که آژانس به ما اطمینان خاطر داده بود برای گرفتن ویزا بلاخره بعد از حول و حوش 1ماه بعد از انگشت نگاری همه ویزا ها صادر شد.

از طرف آژانس یک جلسه آنلاین برای هماهنگی و برنامه ریزی و توضیح در خصوص برنامه تور و برنامه سفر در اواخر اسفندماه 4 روز قبل از سفر برگزار شد، با تور لیدر و برنامه های سفر آشنا شدیم و بعد هم لیدر تور ما آقای حسنلو یک گروه واتساپی تشکیل دادند و مواردی که نیاز به تذکر و توضیح داشت در گروه یادآوری می کردند.

25 اسفند ماه 1401، 16 مارچ 2023، روز اول سفر ، حرکت به فرودگاه امام:

آژانس برای ما سالن CIP پروازهای بین المللی را رزرو کرده بودند که این هم جز مزایای تور بود. و انصافا در شلوغی اسفند ماه فرودگاه امام کار ارزشمندی بود. چک کردن پاسپورت ها و صدور کارت پرواز و حمل و نقل چمدان ها در بهترین حالت انجام شد. عوارض خروج را آنلاین پرداخت کرده بودم از چند روز قبل و در فرودگاه معطل نشدیم.

( سامانه پرداخت عوارض خروجی : sadadpsp.ir/tollpayment )

سالن CIP فرودگاه امام یک سالن انتظار مجهز به بوفه غذای سرد و گرم 24 ساعته است که در مدت انتظار تا انجام پرواز راحتی مسافر را تأمین کردند. انواع نوشیدنی ها، چای، بستنی و ...

سالن CIP فرودگاه امام

پذیرایی سالن CIP فرودگاه امام

ساعت پرواز ما به وقت تهران 18.40 دقیقه بود به مقصد دبی با هواپیمایی امارات. پرواز به موقع انجام شد. حول و حوش ساعت 9 شب به دبی رسیدیم، 6 ساعت در فرودگاه دبی استاپ داشتیم و پرواز به سمت پاریس ساعت 3.30 دقیقه صبح به وقت دبی بود. مدت زمان پرواز 7.40 دقیقه که حدود 8 صبح به وقت محلی رسیدیم به پاریس جذاب و دلفریب.

پذیرایی ایرلاین امارات

پذیرایی ایرلاین امارات در پرواز به پاریس

26 اسفندماه 1401، 17 مارچ 2023، روز دوم سفر : پاریس در شب منظره ای است که نفس شما را بند می آورد.

ساعت 8 صبح رسیدیم به فرودگاه پاریس و رفتیم برای پاسپورت چک و کنترل ویزا، معمولا هنگام ورود به حوزه شنگن خیلی کارها به کندی پیش میره، حداقل تجربه سفر چند باره من به اروپا که اینو ثابت کرده، همه موارد را با دقت خیلی خاصی کنترل می کنند، اما با تور که سفر میکنید به لحاظ اینکه کل گروه با هم در صف هستید و پشت سر هم چک خواهید شد معمولا کمتر روی فرد خاصی حساس می شوند.

اتوبوس در پارکینگ فرودگاه ما را به سمت هتل برد. هتلی که اینبار در پاریس اقامت داشتیم بر خلاف سفرهای قبلی که هتل ها در مرکز شهر بود، این هتل در منطقه La Défense در حومه شهر بود که تا فرودگاه حدود 25 کیلومتر فاصله داشت هتلی به نام هتل رنسانس . (توضیحات هتل را به صورت مفصل در بخش نقد و بررسی هتلها نوشتم)

undefined

منطقه لا دفانس یکی از بزرگترین و مهمترین مراکز اقتصادی تجاری اروپا محسوب می‌شود که با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، به خیابان‌های معروفی مثل خیابان Champs-Élysées و خیابان Montmartre متصل است. در مجموع حدود ۳٫۵ میلیون متر مربع فضای اداری در این منطقه قرار دارد که تشکیل دهنده بزرگترین منطقه تجاری و اقتصادی اروپا است. طاق بزرگ یا  Grand Arc که یکی از نمادهای گردشگری تور پاریس محسوب می شود در این منطقه قرار دارد.

با توجه به اینکه تحویل اتاقها ساعت 2 به بعد بود، و ما ساعت 11 به هتل رسیدیم، چمدان ها را در لابی گذاشتیم و برای شگت و گذار در منطقه لا دفانس از هتل خارج شدیم. این منطقه پر از فروشگاه های مختلف، رستوران، مراکز خرید و ... است که به راحتی می توان وقت سپری کرد. نهار در فود کورت یکی از مراکز خرید به نام west field مکدوناد خوردیم و کم کم به سمت هتل برگشتیم و اتاقها تحویل داده شد.

اتاق هتل رنسانس

تا ساعت 5 در هتل استراحت کردیم و قرار بر این شد که هر کس تمایل به دیدن برج ایفل دارد ساعت 5 در لابی باشد. به همراه لیدر گروه برای بازدید از برج ایفل در شب راهی ایستگاه مترو شدیم. این برنامه خارج از برنامه گشت و گذار تور بود. چند ایستگاه مترو عوض کردیم تا به ایستگاهی رسیدیم که وقتی از آن خارج می شوی و به خیابان میرسی، سمت چپ برج ایفل در نور می درخشد.

برای کسانی که دفعه اول به پاریس سفر می کنند انصافا منظره دیدنی و هیجان انگیزی است. بارش باران و درخشش برج ایفل در شب رویایی ترین تصویری را ساخته بود که برای دفعه اول می شد از پاریس در ذهن سپرد. ساعت حول و حوش 9.30 شب بود که مجددا با همان مسیر مترو به هتل برگشتیم.

اولین دیدار بانوی آهنین

27 اسفندماه 1401، 18 مارچ 2023، روز سوم سفر :  بیا در افسون پاریس گم شویم.

صبح پس از صرف صبحانه برای بازدید از ساختمان اپرا راهی مرکز شهر شدیم، وقتی رسیدیم متوجه شدیم که ساختمان در حال تعمیر هست و امکان بازدید ندارد. از بیرون و نمای بیرون ساختمان چند عکس گرفتیم و در نزدیکی ساختمان اپرا برای بازدید از گالری لافایت دوباره سوار اتوبوس شدیم. یک فروشگاه مشهور و باشکوه در پاریس.

ساختمان اپرا در حال تعمیر

گالری لافایت از سه قسمت، فروشگاه اصلی، فروشگاه آقایان و فروشگاه لوازم خانگی با یک سالن غذاخوری تشکیل شده است. گنبد شیشه‌ای فروشگاه اصلی با شیشه‌های رنگی‌اش بیش از یک قرن قدمت دارد. تماشای مناظر پانوراما شهر از روی پشت بام هم بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

نمای پانوراما پاریس از پشت بام گالری لافایت

موزه عطر فراگونارد که از جاهای دیدنی پاریس هست، درست چند قدم آنطرف تر از ساختمان اپرای گارنیه واقع شده است که به تاریخچه‌ی صنعت عطرسازی در فرانسه می‌پردازد. موزه عطر فراگونارد بسیار باشکوه و مجلل است می توان فرایند تولید و ساخت عطر را دنبال کرد. جالب است بدانید که ورودی این موزه رایگان است. البته راهنمایی در اختیار بازدید کننده ها قرار داده می شود که تمامی اطلاعات لازم را به بازدید کننده ها می دهند.

پس از توضیح تمام مراحل عطرسازی به یک فروشگاه هدایت می شوید که میتواند مدتها شما را سرگرم کند. کلیه این عطرها دست ساز هستند و همه مراحل ساخت و تولید آن در همین موزه انجام می شود. در پایان بازدید یک پک هدیه به همه بازدید کنندگان تقدیم شد.

موزه عطر فراگوناد

موزه عطر فراگونارد

پس از بازدید از موزه عطررفتیم برای گشت روی رودخانه سن و بازدید از برج ایفل . سوار یک قایق بزرگ شدیم برای گشت. از هر منطقه یا جاذبه گردشگری که رد میشد توضیحات کامل از بلندگو پخش میشد. هوای آفتابی و مطبوعی بود ولی ناگهان باران شدید شروع شد که همه به طبقه پایین قایق جایی که سرپوشیده بود تغییر مکان دادیم.

گشت روی رودخانه سن

بعد از گشت رودخانه برای بازدید آرک معروف پاریس، Arc de Triomphe یا طاق پیروزی ، واقع در میدان شارل دوگل و در انتهای غربی خیابان شانزه لیزه رفتیم.

این بنا به افتخار سربازانی ساخته شده است که در طول تاریخ، به ویژه، در دوران حکومت ناپلئون جان خود را در راه فرانسه فدا کرده‌اند. در پایین و در ضلع شرقی این بنا (به سمت شانزه لیزه) آتشی به یاد سربازان گمنام همواره شعله‌ور است. این طاق نصرت بزرگترین طاق نصرت موجود در جهان است. ساخت طاق نصرت پاریس در سال ۱۸۰۶ و به دستور ناپلئون بناپارت آغاز شد. با این حال، ساخت و تکمیل این بنا به درازا کشید و سرانجام در سال ۱۸۳۶ ساخت آن تکمیل شد و ناپلئون نتوانست اتمام آن را به چشم ببیند. با این حال، در جریان تشییع جنازه ناپلئون، جسد او قبل از آن که به محل آرامگاهش برده شود از زیر این طاق عبور داده شد. داخل دیوارهای طاق نصرت پاریس اسامی بیش از ۶۰۰ ژنرال فرانسوی و سایر شخصیت ها و چهره های مهم فرانسوی در دوره جنگ های ناپلئون و همین طور انقلاب کبیر فرانسه نوشته شده است. همچنین لیستی شامل پیروزی های بزرگ و مهم ارتش فرانسه در نبردهای به رهبری ناپلئون نیز روی این دیوارها حک شده است.

undefined

دیواره های بیرونی طاق نصرت پاریس با ۴ سنگتراشی و پیکرتراشی زیبا و هنرمندانه مزین شده است که روایتگر ۴ واقعه مهم و کلیدی در تاریخ فرانسه هستند: پیروزی بزرگ سال ۱۸۱۰، مقاومت ۱۸۱۴، صلح ۱۸۱۵ و عزیمت داوطلبان در سال ۱۷۹۲.

اگر با مترو قصد رسیدن به این مکان را دارید کافی است در ایستگاه شارل دو گل اتوال پیاده شوید و با دنبال کردن علائم راهنما و جمعیت به تونل برسید. برای اینکه عکسی واضح از طاق بگیرید باید رسما وسط خیابان در یک راه باریک که با خطوط سفید مشخص شده است قرار بگیرید. یادتان باشد که به محض سبز شدن چراغ راهنما ماشین ها با سرعت هر چه تمام تر شروع به حرکت میکنند پس مواظب باشید به سرنوشت سربازان گمنام دچار نشوید.

وقت آزاد برای گشتن در خیابان شانزه لیزه در اختیار داشتیم. مشهورترین خیابان دنیا!!

شانزه لیزه

خیابان شانزه لیزه

خیابان شانزه لیزه حد فاصل میدان کنکورد و طاق پیروزی پاریس قرار گرفته، خیابانی بسیار بزرگ، وسیع و سرسبز به طول نزدیک به ۲ کیلومتر در دل شهر پاریس است و تقریبا تمام مراکز خرید بزرگ و لوکس، فروشگاه های برند و مارک، کافه ها، رستوران ها و ادارات مختلف و مهمی در این خیابان وجود دارند و شانزه لیزه را به مکانی ایده آل برای پاریس گردی، خرید و آشنایی با فرهنگ پاریسی تبدیل کرده اند. همچنین ردیف درختان سرسبز و سر به فلک کشیده که در دو سمت خیابان قرار دارند شانزه لیزه را به یکی از زیباترین خیابان های جهان تبدیل کرده اند.

برندهای مشهوری مثل لویی ویتون، دیور، اوگو باس، شنل، کنزو، رالف لورن، هرمس، لیوایز، گوچی، آدیداس، نایکی و صدها برند دیگر در شانزه لیزه شعبه دارند... اگر ناگهان یک صف طولانی و جمعی از مشتاقان مد و فشن در میانه خیابان توجه شما را جلب کرد، بدانید که فلان برند از کالکشن جدیدش رونمایی کرده است!!

نمایندگی لوئی ویتون در شانزه لیزه

صف ورود به نمایندگی لوئی ویتون در شانزه لیزه

در برگشت از خیابان شانزه لیزه به سمت هتل مجددا بارش باران را داشتیم که رنگین کمان بسیار زیبایی را تشکیل داد.

پس از باران در شانزه لیزه

ساعت 5 که به هتل برگشتیم، مجددا لیدر تور برنامه گشت زنی شبانه را پیشنهاد دادند که باز هم خارج از برنامه از پیش تعیین شده تور بود و هر کسی تمایل داشت شرکت میکرد. ساعت 7.30 شب پس از استراحت کوتاهی در هتل با مترو به سمت موزه لوور حرکت کردیم تا نمای چراغانی شده آن را در شب ببینیم.

محوطه موزه لوور در شب

سپس قدم زنان به سمت میدان کنکورد، باغ تویلری و خیابان ریولی رفتیم . از آنجا مترو سوار شدیم و ساعت 10 شب به هتل برگشتیم.

میدان کنکورد در شب

28 اسفندماه 1401، 19 مارچ 2023، روز چهارم سفر: در پاریس بودن، مانند رویایی است که هرگز نمی خواهید از آن بیدار شوید.

امروز برای بازدید از کلیسای Sacré-Coeur  یا قلب مقدس راهی منطقه مونمارت شدیم. کلیسای قلب مقدس که به قلب مسیح اشاره دارد نمایان‌گر عشق الهی او به بشریت است. این کلیسا بر بالای تپه‌ای در محله مون‌مارت بنا شده و بنا بر گزارش سازمان ملی جهانگردی ، مقام دوم اماکن توریستی فرانسه را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داده است و بدین ترتیب درست پس از کلیسای نوتردام پاریس قرار دارد. ( در ضمن کلیسای نوتردام پس از آتش سوزی همچنان در حال تعمیر بود در زمان سفر ما)

کلیسای قلب مقدس

ظاهر سفید و لطیف ساختمان بیشتر به‌خاطر سنگ‌هایی است که از معدن‌های شاتو لاندون آورده شده‌اند. در آب‌وهوای بارانی، کَلسیت موجود در سنگ‌ها مانند یک سفیدکننده عمل کرده و ظاهری یک ‌دست و سفید برای کلیسا به وجود می‌آورد.

از بالای گنبد کلیسا که از طریق پلکان برای عموم قابل دسترس است، نماهایی فوق‌العاده از پاریس شامل لدفانس، برج ایفل، برج مونپارناس، پانتئون و .... شما را هیجان‌زده خواهد کرد. با استفاده از دوربین‌هایی که بالای تپه قرار دادند، تقریباً اکثر نمادهای زیبای پاریس از بالای این کلیسا دیده می‌شوند. و قفلهای معروف عشاق که همه جا به چشم می خورد .

undefined

یکی از مشهورترین مناطق پاریس . مونمارت (Montmartre)، است، این دهکده‌ی درون شهری، زمانی خانه هنرمندانی چون سالوادور دالی، کلود مونه پابلو پیکاسو و ونسان ونگوگ بوده است. پس از دیدن کلیسا از سمت چپ کلیسا یک خیابان مستقیم شما را به این محله هدایت می کند. هنوز هم تعداد زیادی هنرمند در میدان اصلی این محله مشغول کشیدن نقاشی و کاریکاتور و انجام کارهای هنری هستند. سیاری از گردشگران از این نقاشان می خواهند که نقاشی چهره آن ها را در ازای پرداخت مبلغی نقاشی کنند.

تپه هنرمندان

گشت و گذار در محله و تپه هنرمندان که تمام شد همچنان که  قدم زنان به سمت دیوار عشق می رفتیم یکی از خانه هایی که در راه دیدیم منتسب به پیکاسو بود. گویا مدتی در این منزل زندگی میکرده.

خانه منتسب به پیکاسو در منطقه مونتمارت

ژیان فرانسوی

ژیان فرانسوی :)

دیوار عشق در محله مونمارتر پاریس قرار دارد.  بر روی این دیوار 311 بار به 250 زبان مختلف دنیا عبارت "دوستت دارم" نوشته شده است. این دیوار از جنس کاشی است، 612 تا کاشی آبی به هم پیوسته. عبارت "من ترا دوست دارم" به زبان فارسی هم بر روی این دیوار به چشم می خورد.  یکی از بهترین مکان ها برای ابراز علاقه و خواستگاری در شهر پاریس است. اگر شلوغی و ازدحام جمعیت اجازه دهد،  می توانید زوج های عاشق را در کنار این دیوار عاشقانه ببینید. ناگفته نماند که چنان باران شدیدی شروع شد که همه همراهان به گرفتن یکی دو عکس اکتفا کردند و بیخیال عشق و عاشقی شده و به زیر سقف های مغازه ها پناه بردند.

دیوار عشق

در بالای دیوار کاشی کاری شده ی عشق، تصویر یک بانو و یک روح را می بینید. این نقاشی به سبک نقاشی خیابانی کشیده شد و در گذر زمان و چندی پس از ساخت دیوارِ زیبای عشق بر فراز آن کشیده شده است.

نام این بانو که در تصویر می بینید  (Rita Haywood) است و روح در حال گفتن جمله ی "Aimer c’est du désordre alors aimons," به ریتا  است، معنی این جمله تقریبا این است که " عشق... عشق... شروع هرج و مرج ".

undefined

در میان باران شدید سراشیبی کوچه را تا رسیدن به خیابان اصلی پایین آمدیم تا به محلی برسیم که اتوبوس منتظر بود ما را سوار کند برای رفتن به گشت بعدی. تا رسیدن بقیه همسفران با سالن مولن روژ معروف عکس گرفتیم .  مولن روژ Mouline rouge که به فرانسه معنی آسیاب قرمز مي دهد؛ يكي از قديمي ترين سالن هاي پاریس است که در نزديكي مون مارتر يا تپه هنرمندان است. این سالن بارها محل اجرای کنسرت های بزرگانی همچون الویس پربسلی، فرانک سیناترا و لاتویا جکسون بوده است. این سالن در حال حاضر یکی از دیدنی های پاریس به شمار می رود.

نمایش را می‌توان همراه با پذیرایی شام و یا فقط همراه با نوشیدنی رزرو کرد. تجربه نشان می‌دهد که تفاوت قیمت بلیط با شام و بلیط بدون شام به اندازه‌ای است که می‌توان یک غذای خوب در یک رستوران خوب پاریسی خورد!!! پس بهتر است که بلیط بدون شام را بگیرید و شام را جایی دیگر نوش جان کنید.

<span class=
 مولن روژ

ساعت نزدیک 12 ظهر بود که به موزه لوور رسیدیم. تا راهنمای محلی کارهای پذیرش و تهیه بلیط را انجام داد ساعت حول و حوش 1 بود، همه مسافران به اتاقهایی هدایت شدند که پر از قفسه و باکس بود برای گذاشتن وسایل، تنها اجازه بردن گوشی و دوربین داشتیم، به همه مسافران گیرنده های صوتی به همراه گوشی داده شد تا صحبت های راهنمای موزه را به راحتی بشنویم بدون ایجاد مزاحمت برای سایر بازدید کننده ها. در سفرهای قبلی این مورد را ندیده بودم که اینبار انجام شد و انصافا بسیار تجربه خوبی بود.

موزه لوور

گشت و گذار در موزه لوور تا ساعت 4 طول کشید، البته بازدید از موزه لوور شاید روزهای زیادی زمان بر باشد، می گویند : برای دیدن همه آثار دیدنی لوور 100 روز زمان لازم است اگر فقط 30 ثانیه برای تماشای هر اثر وقت بگذارید!!!اما در این فرصت کم تقریبا چند سالن معروف و بخش های مهم را دیدیم، همراه با توضیحات کامل راهنمای محلی موزه ... تابلو مونالیزا، تاج گذاری ناپلئون، عروسی در قانا، لوح همورابی، بخش ایران، مجسمه ونوس و ....

حیاط موزه لوور

بخش ایران

سرستون کاخ داریوش اول در موزه لوور

تابلو عروسی در قانا ، تبدیل آب به <span class=
 تابلو عروسی در قانا ، تبدیل آب به نوشیدنی ، اولین معجزه حضرت عیسی (ع)

سالنی که تابلو مونالیزا در آن قرار دارد شاید بتوان گفت شلوغ ترین سالن موزه لوور هست. البته نظر شخصی من بر این است که آثار بسیار بسیار مهم تر و زیباتری از تابلو مونالیزا در لوور هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و هر کدام یک شاهکار هنری محسوب می شود.

مونالیزا معروف

اتوبوس ساعت 5 معمولا برای بردن ما به هتل می آمد به هتل که رسیدیم در منطقه لدفانس و فروشگاه های نزدیک گشتی زدیم در مجموعه Five Guys  که یک همبرگر فروشی دست ساز بود نهار خوردیم، حجم غذا خوب بود ولی طعم همبرگر خیلی جالب نبود و بعد برای استراحت به هتل رفتیم...

.29 اسفندماه 1401، 20 مارچ 2023، روز پنجم سفر: خیابان های پاریس با زیبایی و تاریخ آفریده شده است .

امروز روز آزاد تور بود در پاریس و ما ترجیح دادیم به جای گشت و گذار در مراکز خرید باز هم به مرکز شهر برویم برای قدم زدن در خیابانهای پاریس و بازدید از لوکیشن هایی که در برنامه تور نبود به دلیل فرصت کم.

با مترو به ایستگاه میدان کنکورد رفتیم و از آنجا قدم زنان حاشیه روز سن را طی کردیم تا به پل معروف الکساندر سوم رسیدیم. یکی از زیباترین پل های پاریس و  پر نقش و نگارترین پل پاریس است، که معروف هست به اینکه ژان بابتیست برنادت روی این پل از دزیره خواستگاری کرده است.

هنوز هم برای عکاسی از مراسم عروسی روی این پل معمولا عروس و داماد خواهید دید.

پل الکساندر سوم

از روی پل الکساندر که عبور کنید مستقیم مسافت طولانی طی کنید، در انتهای خیابان وسیع و بزرگی مجموعه Les Invalides  یا انولید قرار دارد که  مجموعه‌ای از ساختمان‌ها شامل موزه‌ها و بناهای تاریخی مقبره ناپلئون ، فروشگاه و .... در آن هست. عمارت انولید بسیار وسیع و باشکوه است و چندین حیاط و کلیسا در آن قرار دارد. یکی از بناهای تاریخی و باشکوه پاریس که مقبره ناپلئون نیز در آن قرار دارد.

مجموعه انولید

مقبره ناپلئون

پس از بازدید موزه و مقبره ناپلئون مجددا به سمت برج ایفل رفتیم و ساعتی به تماشای بانوی پاریس نشستیم و عکس گرفتیم. بعد از آن سوار مترو شدیم و به رفتیم که به دلیل کافه های زیبا و شلوغش بسیار معروف است. یکی از بلند‌ترین آسمان‌خراش‌های قاره اروپا به نام، برج مون‌پارناس هم در همین محله قرار گرفته است.

منطقه معروف Montparnasse یا مونت پارناس

اگر به دنبال خوردن استیک معروف پاریس هستید درست در یکی از همین کافه های زیبا می توانید امتحان کنید . ما هم یکی از کافه ها را انتخاب کردیم به نام Maison de Pampa و انصافا عجب استیکی داشت!

استیک پاریس

استیک پاریسی

در زمان سفر ما فرانسه درگیر تظاهرات و اعتراضات مردمی بود، اعتراض علیه قوانین جدید بازنشستگی که از۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ در فرانسه آغاز شده‌ بود و قصد داشت سن بازنشستگی را از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش دهد. اعتصابات منجر به اختلال زیادی در امور شهری از جمله جمع ‌آوری زباله‌ها از خیابان‌ها و لغو فعالیت وسایل حمل و نقل عمومی شده‌است. بسیاری از ایستگاه های مترو توقف در آنها امکان پذیر نبود و قطار در آن ایستگاه مسافران را پیاده و سوار نمی کرد. عکسی از شلوغی و به هم ریختگی محله مونت پارناس زیبای پاریس که دستخوش اعتصابات کارمندان شهرداری شده بود را ببینید:

اعتصابات کارکنان شهرداری

Café de Flore  یکی از معروف ترین کافه های پاریس است که همچنان بافت قدیمی خود را از دهه 80 میلادی حفظ کرده است. این کافه محل رفت‌ و آمد روشنفکران بسیاری از جمله ژان پل سارتر و سیمون دو بوار بود. با این همه، با گذشت سالیان، تغییراتی در فضای این کافه ایجاد شده و شاید دیگر به اندازه گذشته مکانی برای گپ و گفت روشنفکران و هنرمندان نباشد اما هنوز هم جایی بسیار دلپذیر و دوست‌داشتنی برای کافه‌نشین‌هاست . البته نباید از قیمت آیتم‌های این کافه نیز غافل شد. دیگر زمان آن گذشته که کافه‌ نشینی ارزان باشد. واقعیت این است که در حال حاضر، یک عدد پای سیب در این کافه ۱۵ یورو است و اگر بخواهید یک ظرف سالاد سزار بخورید، کمتر از ۲۰ یورو برایتان درنمی‌آید. اما حتما در کافه دو فلور حو را به یک قهوه پاریسی یا هات چاکلت مهمان کنید؛ دقیقا مثل تاریخچه‌اش جذاب و رویایی است.

undefined undefined

روز پربار و شلوغی بود با خستگی زیاد به هتل برگشتیم، سال تحویل ساعت 10 و 24 دقیقه شب به وقت پاریس بود. در لابی هتل همه همسفران و لیدرهای آژانس جمع شده بودن و لحظه تحویل سال همه در کنار هم بودیم. و سفره هفت سین کوچکی هم در لابی به لطف بعضی از مسافرین مهیا بود. شب آخر در پاریس گذشت و برگشتیم به اتاق ها برای جمع کرده چمدان ها...

*** پاریس فقط یک شهر نیست، تجربه ای است که برای همیشه با شما خواهد ماند. " نفس کشیدن در پاریس روح را حفظ می کند." - ویکتور هوگو

سال تحویل در هتل رنسانس

بروکسل زیبا

.1 فروردین 1402 ، 21 مارچ 2023، روز ششم سفر: خداحافظی با پاریس و حرکت به سمت بروکسل،بلژیک، زادگاه تن تن و آفریننده اش" هرژه"  :

حال و هوای پاریس شبیه هیچ چیز دیگری نیست، و این چیزی است که برای درک واقعی آن باید تجربه کرد. با اینکه دل کندن از پاریس رویایی سخت بود ساعت 6.30 صبح بیدار شدیم و چمدان ها را داخل لابی بردیم، برای صبحانه رفتیم و ساعت 8 به سمت بلژیک حرکت کردیم. چون بین شهرها رفت و آمد با اتوبوس بود و پروازی نبود، اتوبوسی که معمولا برای حمل و نقل مسافرین می آمد مجهز به وایفای بود و در مسیر فرصت خوبی بود برای ارسال عکسها و دانلود نقشه یا بررسی مکان های دیدنی لوکشین بعدی.

صندلی های راحتی داشت، کنار هر صندلی پریز برق برای شارژ موبایل بود و تقریبا فضای کافی برای چمدان ها داشت و تا رسیدن به مقصد حتما برای سرویس بهداشتی و خرید خوراکی توقف داشت. فاصله تا بلژیک حدود 4 ساعت بود در فاصله این شهر تا شهر بعدی معمولا در یک مجموعه مجهز به پمپ بنزین، سرویس بهداشتی، رستوران و سوپر مارکت اتوبوس توقف میکرد. اکثر سرویس بهداشتی ها بسیار تمییز و مرتب بود و برای ورود به آن باید یک سکه 1 یورویی داخل دستگاه می انداختیم تا گیت باز شود. پیشنهاد می کنم اگر با تور پر جمعیت سفر می کنید جز اولین نفرهایی باشید که از ماشین پیاده می شوند تا در صف سرویس بهداشتی نمانید. !

کوچه پس کوچه های بروکسل

ساعت 1 ظهر به بلژیک شهر بروکسل رسیدیم . در ابتدای ورودی شهر به بازدید از سازه اتومیوم رفتیم که نمای ساخته شده از مولکول آهن هست که 165 میلیون بار بزرگ شده است. 9 تا گوی نقره ای از جنس استیل ضد زنگ دارد که هر کدام از گوی ها به منظور خاصی مثل نمایشگاه یا رستوران استفاده می شوند.

اتومیوم بلژیک

بعد برای بازدید از میدان اصلی شهر Grand Place  به مرکز شهر بروکسل رفتیم. یکی از شلوغ ترین مکان های دیدنی شهر که سالانه هزاران گردشگر با تور بلژیک از آن دیدن می کنند که تجمعی از ساختمان ها و مکان های تاریخی است. دوستانی که دهه 50-60 هستند اگر خاطرشون باشه سالها قبل یک سریال از تلویزیون پخش می شد به نام ارتش سری، عکس زیر لوکیشن اصلی این سریال در کنار میدان گرند پالاس بروکسل هست.

لوکیشن سریال ارتش سری، کافه کاندید

میدان گرند پالاس بروکسل

نهار در یک رستوران یونانی غذای بسیار خوب و با کیفیتی خوردیم. به نام PLAKA

نهار بروکسل

نماد اصلی که بروکسل به آن معروف است مجسمه پسر بچه ای است که ایستاده ادرار میکند. مانکن پیس یا پسر ادرار کن یک مجسمه فواره‌ای برنزی کوچک متعلق به قرن 17 است که تقریبا 61 سانتی متر ارتفاع دارد. کسی به طور عادی نمی‌تواند این اثر هنری را کار خاص و ویژه ای بداند، اما محلی‌ها داستان‌های زیادی دارند. در تمام فروشگاه های شهر از مگنت و جاسووئیچی گرفته تا لباس و ماگ و لیوان از این پسرک بی ادب می فروشند.

مانکن پیس نماد بروکسل

در یکی از این داستان ها توضیح می‌دهند که چگونه این پسر بچه، شهر بروکسل را نجات داد. در افسانه ها بیان می‌کنند که بروکسل توسط دشمنان احاطه شده بود، دشمن وانمود به عقب نشینی می کند، ولی در واقع در زیر زمین باروت پنهان کرده بوده است . یک پسرك کوچک به اسم ژولین ساوس  Julien swathe  فیتیله  سوزان را می بیند و سریعا روی آن ادرار می کند. و مردم هم برای قدردانی در شهر مجسمه‌ای شبیه او ساختند.  در مناسبت های مختلف لباس های مختلفی بر تن مجسمه می کنند.

بلژیک و به خصوص بروکسل به شکلات ها و وافل هایش نیز معروف است. همیشه بین سوئیس و بلژیک در زمینه تولید شکلات رقابت وجود دارد. به یکی از شکلات سازی های معروف بروکسل هم سری زدیم و از روند تهیه شکلات از نزدیک بازدید کردیم.

وافل های معروف بلژیک

دوستداران قصه های تن تن و میلو، مجموعه داستان های تن تن نیز یکی از معروف ‌ترین شخصیت ‌های کارتونی ساخت تخیل و ذهن بلژیکی ها به شمار می ‌رود که بی شک شما هم با آن خاطره دارید. موزه تن تن در شهر بروکسل برای شماست.

undefined

پس از گشت و گذار و عکاسی در بروکسل ساعت 5 به سمت آمستردام حرکت کردیم. حول و حوش ساعت 9 شب به هتل رسیدیم. هتل ما در هلند شهر آمستردام Yotel  نام داشت که بسیار کوچک و کپسولی ساخته شده بود. آب و چای ساز و کتری در اتاق نداشت. به هرحال برای ما که 8 صبح در راه بودیم و روز پربار و خسته کننده ای داشتیم، به جای اعتراض به کوچک بودن و کم امکانات بودن اتاق ترجیح دادیم استراحت کنیم. نا گفته نماند که آب شیر داخل اتاق قابل شرب بود.

هتل یوتل، آ<span class=
 هتل یوتل، آمستردام

2 فروردین 1402 ، 22 مارچ 2023، روز هفتم سفر: به آمستردام پایتخت رنگارنگ هلند خوش آمدید!

پس از صرف صبحانه برای بازدید از روستای زانسخانس Zaanse Schans که یک منطقه تاریخی گردشگری در 15 کیلومتری آمستردام بود ساعت 10 از هتل خارج شدیم.

صبحانه در هتل Yotel  آ<span class=
صبحانه در هتل Yotel آمستردام

منطقه ای پر از آسیاب های بادی و خانه های روستایی ، موزه، اسکله، رستوران و فروشگاه‌های گوناگون است.  بعد ازکارخانه تولید پنیر هم که در همان روستا بود بازدید کردیم. فضای فانتزی و جالبی داشت و همه کارکنان لباس سنتی و قدیمی داشتند.

روستای زانسخانس

روستای زانسخانس .بعد ازکارخانه تولید پنیر هم که در همان روستا بود بازدید کردیم. فضای فانتزی و جالبی داشت و همه کارکنان لباس سنتی و قدیمی داشتند.

پس از زانسخانس به روستای ولندام Volendam رفتیم روستای زیبا و توریستی در حاشیه دریا، گشتی زدیم و خرید مگنت و یادگاری و چون خیلی هوا سرد بود سریع تر از موعد سوار اتوبوس شدیم و برای گشت شهری به مرکز شهر آمستردام رفتیم.

روستای ولندام در حاشیه دریا

بازدید از میدام دام، ( موزه معروف مادام توسو در حاشیه همین میدان قرار دارد که به علت فرصت کمی که داشتیم داخل موزه را بازدید نکردیم) برای صرف نهار در رستورانی که غذای ترکیه ای داشت چند مدل بورک و نان ترکی خریدیم به همراه سیب زمینی بلژیکی معروف که در کنار میدان فروخته می شد.

میدان دام

پس از گشت و گذار در شهر و بازدید از خیابان معروف Red Light، نوبت به گشت روی رودخانه با قایق بود. بازدید از پل های زیبا و خانه ها و کانال های قشنگ روی رودخانه. ساعت 5.30  به هتل برگشتیم برای جمع و جور کردن وسایل و حرکت به سمت شهر بعدی . سرمای زیاد هوا و ندیدن حتی یک شاخه گل لاله در این فصل، را باید در ذهن داشت تا در سفرهای بعدی مد نظر قرار بدهیم..

گشتی روی رودخانه، آ<span class=
گشتی روی رودخانه، آمستردام

undefined

.3 فروردین 1402 ، 23 مارچ 2023، روز هشتم سفر: ورود به آلمان مهد صنعت و تکنولوژی!

ساعت 9.30 صبح سوار اتوبوس شدیم و به سمت آلمان حرکت کردیم. باز هم طبق معمول برای خرید و رفتن به سرویس بهداشتی راننده اتوبوس در یکی از پمپ بنزین های بین راهی توقف کرد، هزینه سرویس بهداشتی 60 سنت بود که باید داخل دستگاه سکه می انداختیم. ساعت 12.30 ظهر وارد آلمان شدیم شهر کلن!

کلیسای جامع کلن

کلن، چهارمین شهر بزرگ آلمان و در واقع قدیمی‌ترین شهر آلمان است که در غرب آلمان واقع شده است، یکی از مهمترین شهرهای بندرگاهی اروپا ، رود راین هم در این شهر قرار دارد. ( بعید میدانم کسی اسم راین به گوشش بخورد و یاد فیلم از کرخه تا راین نیفتد! )

کلیسای جامع شهر کلن که به سبک گوتیک ساخته شده و ساخت آن حدود 600 سال طول کشیده، در واقع مهم ترین نماد شهر کلن هست. در کلن هتل Pullman  بودیم، هتل خوب و قابل قبولی بود. چای ساز، اتو، یخچال و ... تکمیل بود. با فاصله 8 دقیقه ای از کلیسای جامع کلن، و مراکز خرید و ایستگاه مترو، و رستوران مک دونالد که برای نهار آنجا بودیم. توضیحات کامل و عکسهای مفصل تر از هتل را در قسمت نقد و بررسی هتلها ببینید.

ویو هتل Pullman ، کلن

سپس قدم زنان برای دیدن رودخانه راین و پل معروف هوهنزولرن ( Hohenzollern Bridge ) از کنار کلیسا به راه افتادیم، این پل در سال 1911 ساخته شده است و قطار از روی آن عبور می کند، طبق معمول اکثر شهرهای اروپایی پر از قفلهایی است که عشاق به نشانه عشقشان به این پل زده اند و کلیدش را در رودخانه انداختند تا عشق شان جاودان شود!

پل هوهنزولرن بر رودخانه راین

قفلهای معروف

قفلهای معروف روی پل

کنار رودخانه معمولا رفت و آمد زیاد است و همه برای دیدن مناظر زیبا و جالب کنار رودخانه راین به این مکان می آیند. از کنار رودخانه قدم زنان به خیابان Hohe در نزدیکی کلیسای جامع کلن رفتیم خیابانی مشابه خیابان استقلال در استانبول، خیابان قدیمی برای خرید درکلن که یکی از قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین خیابان‌ها است. ۶۸۰ متر طول دارد و در اولین نگاه مانند یک خیابان رومی باستانی به نظر می‌رسد و به عنوان یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تجاری در آلمان به شمار می‌آید.

فضای داخل کلیسای جامع

در یک ساعت از روز شنبه 13000  نفر بازدید کننده دارد و جزو ۱۰ خیابان برتر کشور آلمان و یکی از دو بازار اصلی شهر کلن نیز هست. اکثر برندها در این خیابان شعبه دارند. اما مانند سایر شهرهای اروپا ساعت 8 شب کلیه فروشگاه ها تعطیل می شوند.بعد از تعطیلی به هتل برگشتیم برای استراحت و بستن چمدان ها و آماده شدن برای حرکت به شهر بعدی.

4 فروردین 1402 ، 24 مارچ 2023، روز نهم سفر: ورود به نیویورک آلمان!!!!

ساعت 9.30 صبح در یک هوای آفتابی و مطبوع مجددا قدم زنان به سمت کلیسا رفتیم و چون فرصت داشتیم داخل کلیسا را هم بازدید کردیم. قدم زنان اطراف را گشتیم و برای تحویل اتاق ساعت 12 به هتل برگشتیم. چمدان ها را بار زدیم و به سمت فرانکفورت حرکت کردیم.

undefined

اتوبوس های توریستی در جاده ها نهایت سرعت مجازی که می توانند رانندگی کنند 100 کیلومتر است. اما سایر اتومبیل ها محدودیتی برای سرعت ندارند، در لاین سرعت جاده های بین شهری هر مقدار سرعت برای ماشین های شخصی مجاز است، چون آلمانی ها اطمینان کامل به امن و استاندارد بودن جاده ها و همچنین کیفیت ماشین ها دارند.

در مسیر کلن به فرانکفورت

ساعت 2.30 ظهر به فرانکفورت رسیدیم. شهر آسمان خراش ها و برج های فراوان که به همین علت به نیویورک آلمان معروف است. هتل ما به نام nhow یک آسمان خراش 47 طبقه بود بسیار مدرن و هوشمند، ما در طبقه هفتم بودیم و منظره زیبایی از شهر از پنجره اتاق دیده میشد. امکانات اتاق کامل بود و در نهایت زیبایی و مدرنیته طراحی شده بود. (توضیحات مفصل در بخش نقد و بررسی هتل)

هتل nhow فرانکفورت

به محض تحویل اتاق ها و قرار دادن چمدان ها مجددا در لابی جمع شدیم و به همراه بقیه همسفران و لیدر به مرکز شهر فرانکفورت و بافت قدیمی شهر رفتیم.

میدان رومربرگ یکی از دیدنی‌های فرانکفورت است. گرچه زیاد بزرگ و وسیع نیست اما سنگفرش کف میدان به آن جلوه خاصی داده است. در این بخش مرکزی و تاریخی شهر فرانکفورت، ساختمان‌های باقیمانده‌ی زیادی از قرون ۱۴ و ۱۵ وجود دارد (در واقع این ساختمان‌ها در طول جنگ جهانی دوم به کلی از بین رفتند، اما دوباره بازسازی شدند). در میدان و همسایگی این ناحیه، کافی شاپ‌ها رستوران ها و مغازه‌های زیادی دیده می‌شوند. بخش اعظم این منطقه پس از جنگ بازسازی شده است.

میدان رومربرگ فرانکفورت

فواره ی عدالت یا مجسمه ی برنزی عدالت، ایستاده بر فراز ستونی در میان میدان رومربرگ که قدمت آن به سال ۱۵۴۳ برمی گردد که خدای عدالت رومی را مسلح به شمشیر و میزانش مقابل نشان می دهد. این مجسمه طی سال های مختلف تعمیر و بازسازی شده است. افسانه ها می گویند در زمان مراسم تاج گذاری امپراطور ماتیاس، از این فواره شراب جاری می شده است.

در یکی از رستوران ها سوسیس معروف آلمانی به نام فرانکفورتر و Schnitzel(شنیتسل) سفارش دادیم برای نهار . بعد از نهار برای گشت و گذار در اطراف راهی حاشیه رودخانه ماین شدیم.

نهار در یکی از رستوران های میدان رومربرگ

رودخانه ماین

روی پل رودخانه ماین، مشابه رودخانه راین در کلن، قفل های زیادی به نشانه عشق جاودان نصب شده بود.

کلیسا
کلیسا سنت بارتولومئو

قدم زنان به سمت کلیسای جامع فرانکفورت یا کلیسای سنت بارتولومئو رفتیم که در قرن 13 و 14 ساخته شده است. . این کلیسا از جمله بزرگترین و مرتفع ترین کلیساهای فرانکفورت است که از آن به عنوان کلیسای رسمی برای برگزاری مراسم های مهم مانند تاجگذاری پادشاهان استفاده می شد. این کلیسا به سبک گوتیک ساخته شده و قدمت آن به قرن چهارده میلادی برمی‌گردد. دیدن برج 95 متری این کلیسا در آفتاب کم رمق عصر بهاری ابهت خاصی داشت . ساعت حدود 7 شب با توجه به تعطیل شدن همه مغازه ها و مراکز فروش به هتل برگشتیم برای استراحت و تجدید قوا.