فنلو، سرزمین جنگجوی صلح آمیز در هلند

فنلو، سرزمین جنگجوی صلح آمیز در هلند

مقدمه:

اگر بدانید بدون هیچ هزینه اضافه ای، از هر نقطه از آلمان میتوانید به شهری از هلند برسید که همه ویژگی ها و زیبایی های معماری، شهری و فرهنگی هلند را به شما نشان میدهد، آیا از این گزینه صرفنظر میکنید؟! چه بخواهید با گشتی یک روزه، هلند را تجربه کنید و چه دنبال نقطه ای از این کشور زیبا برای شروع ماجراجویی خود میگردید، شهر Venlo (فنلو)، همان جایی است که باید به آن سفر کنید.

فنلو با صد هزار نفر جمعیت، در جنوب شرقی هلند، نزدیک به مرز آلمان و در استان Limburg واقع شده است. هرچند فنلو از سال ۱۳۴۳ میلادی رسما شهر محسوب شده است، اما ۷۰۰ سال سن، برای شهرهای هلندی، سن بالایی محسوب نمیشود. فنلو که بویژه در اوایل قرن هجدهم، روزگار پرفراز و نشیبی از جنگ، محاصره و نهایتا اتحاد با سایر استانها را سپری کرده است، پس از جنگ های ناپلئونی، بخشی از پادشاهی متحد هلند شد.

جالب است بدانید که حادثه فنلو که مربوط به دو مامور سرویس اطلاعاتی بریتانیا است، توسط نازی ها به ترور نافرجام هیتلر ارتباط داده شد و بعدها توجیهی برای حمله آنها به هلند در سال ۱۹۴۰ گردید، در حالیکه هلند از ابتدا اعلام بی طرفی کرده بود. در جریان آزاد سازی این شهر بوسیله قوای متفقین (در سال ۱۹۴۴)، ۳۰۰ نفر کشته شدند و منجر به تخریب بخشهایی از ساختمانهای تاریخی شهر گردید. این شهر نیز همانند بسیاری از شهرهای اروپای غربی، پس از جنگ جهانی دوم در مسیر شکوفایی و زیبایی بیشتر قرار گرفت. بنابراین به شهری خواهم رفت که در سال ۲۰۰۳ عنوان "سبزترین شهر اروپا" را دریافت کرده است و چکیده از آن چیزی است که در کل هلند خواهید دید.

چگونگی رسیدن به مقصد:

چه ساکن آلمان باشید و چه بعنوان مسافر تور اروپا در آلمان حضور داشته باشید، بهترین گزینه برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، بلیطی یک ماهه است که به دویچلند تیکت(Deutschland ticket) مشهور است. این بلیط به شما این امکان را میدهد که از کلیه خطوط مترو، قطار و اتوبوس درون شهری، در همه شهرها و روستاهای آلمان و همچنین از قطارها و اتوبوسهای بین شهری استفاده کنید.

هر چند با این بلیط شما مجاز به استفاده از قطارهای سریع السیر (ICE و IC) نیستید ولی این مساله محدودیتی در سفر برای شما ایجاد نمیکند و فقط باعث افزایش زمان سفر و تعداد تغییر قطار، تا رسیدن به مقصد میگردد. قیمت این بلیط در تابستان ۲۰۲۳ ، فقط و فقط ۴۹ یورو بود و این همان چیزی است که مرا عاشق آلمان کرده است. جهت خرید این بلیط و همچنین مسیریابی میبایست اپلیکیشن  DB navigator را نصب کنید.

اپلیکیشن  DB navigator جهت مسیریابی و همچنین خرید بلیط

خط RE 13 از شهر Hamm در ایالت نوردراین وستفالن آلمان حرکت خود را آغاز میکند و پس از طی شهرهایی مهمی از این ایالت، از جمله دوسلدورف، به فنلو(در هلند) میرسد. بنابراین در هر کجای آلمان که باشید، خود را به مسیر این قطار دوست داشتنی برسانید تا بتوانید سفری زیبا به هلند داشته باشید، بدون آنکه پول اضافه ای بپردازید. سفر من به هلند در آگوست ۲۰۲۳ از ایستگاه راه آهن Hamm(Westf) آغاز شد.

ایستگاه راه آهن Hamm(Westf)

خط RE 13 یکی از بی نظم ترین خطوط آلمان میباشد. تاخیرهای متعدد و حتی کنسلی های گهگاه، برای این خط کاملا عادی میباشد. از آنجا که در هر یک ساعت، یک قطار از مبدا حرکت میکند، شما نهایتا موفق به رسیدن به مقصد میشوید و همین کافی است. این قطار بی انضباط ولی جذاب(که خصلت اولش با من مشترک است)، از شهرهای مهمی چون بن، هاگن، ووپرتال، دوسلدورف و مونشخن گلادباخ میگذرد و آخرین ایستگاه آلمانی آن، Kaldenkirchen نام دارد. شش دقیقه پس از این ایستگاه، ایستگاه راه آهن فنلو قرار دارد.

مسیر خط RE 13 از شهر Hamm تا فنلو

اولین مساله ای که در این ایستگاه راه آهن توجه مرا جلب کرد، سرویس بهداشتی مکانیزه ای بود که با پرداخت یک یورو درب آن باز میشد. اما هر نفری که خارج میشد درب را نگه میداشت تا نفر بعدی بدون پرداخت پول وارد شود و این روح همکاری و تعاون تا نوبت من و مسلما پس از من نیز ادامه پیدا کرد.

ایستگاه راه آهن فنلو

از میان جمعیتی که ساعتها منتظر قطاری بودند که باید دو ساعت پیش میرسید، گذشتم و پای در شهر زیبای فنلو گذاشتم.

شرح سفر

من تمام این شهر را پیاده طی کردم، مثل اکثر سفرهایم. روبروی ایستگاه راه آهن فنلو، موزه Limburgs خودنمایی میکند. همانطور که از نامش پیداست (Limburgs نام استانی است که فنلو در آن قرار دارد)، این موزه چشم اندازهای شگفت انگیزی در مورد گذشته، حال و آینده این استان و جهان پیرامونش را به نمایش میگذارد. این استان، همانجاست که اولین انسان ها در جایی که اکنون هلند نامیده می شود، ساکن شدند و سپس کشاورزان اولیه در همینجا زندگی خود را توسعه دادند. از همینجا بود که رومی ها وارد این کشور شدند، همان جایی که اولین مسیحیان در آن زندگی کردند و اولین شهرها در همین نواحی توسعه یافتند.

موزه Limburgs

فقط چند قدم جلوتر، موزه Van Bommel Van Dam قرار دارد. این موزه، اولین موزه هنر مدرن در این استان است که از سال ۱۹۷۱ شروع به کار کرده است. ساختمان این موزه متعلق به اداره پست سابق بوده است که گویا این موضوع، الهام بخش نمای بیرونی ساختمان هم بوده است که من ارتباط کاملا مشهودی را در این فقره نیافتم. به پنجره برجسته ای که از پشت بام این عمارت بیرون زده است، ماسک غواصی می گویند که نمای خاصی به کلیت شهر داده است. خوشبختانه این مجموعه گسترده از هنر مدرن و معاصر، که شامل ۱۴۰۰۰ اثر زیبا از هنرمندان شناخته شده است، هزینه ورودی برای گردشگران تور هلند ندارد.

موزه Van Bommel Van Dam

من قبلا در شهرهای بزرگ هلند مانند آمستردام، لاهه، روتردام و اوترخت بوده ام اما قسمتی مرکزی این شهر، زیبایی های منحصر به خود دارد. بخش تاریخی شهر به نام شهر درونی معروف است و انگار به قرنها قبل سفر میکنید. این قسمت از فنلو ، هنوز هم ساختار قدیمی خیابان های قرون وسطایی را دارد. خیابان های پیچ در پیچ کوچک به میدانی بزرگتر با مجسمه های دوست داشتنی متصل می شوند و دوباره از یک میدان به دل داستانی دیگر می روید. این یک فانتزی به تمام معناست. بی جهت نیست که در سال ۲۰۱۳، فنلو برنده جایزه معتبر "بهترین مرکز شهر هلند" شد.

خیابانهای زیبای مرکز شهر فنلو

آنچه احساس میکنم فضای آرام تری به این مرکز شهر داده است، عدم مشاهده کافی شاپهایی هست که کشور هلند به آن معروف است. کافی شاپ در هلند به کافه ای گفته میشود که در آن ماری جوانا سرو شود و این موضوع در هلند کاملا آزاد است. در اواخر دهه ۱۹۹۰، مزاحمت های مربوط به مواد مخدر باعث شد که مقامات محلی طبق طرحی، بزرگترین کافی شاپ های شهر را به حومه انتقال دهند تا مرکز شهر از بعضی مزاحمت های مربوطه خلاص شود. شاید به همین علت است که در این مرکز شهر به اندازه سایر شهرهای هلند، نسل جوان را مشاهده نمیکنید.

هر چقدر هم که سعی کنید در کوچه پس کوچه های شهر گم شوید، عاقبت سر از میدان اصلی شهر، که مارکت نام دارد، در می آورید. بسیاری از شهرهای هلند دارای یک تالار شهر تاریخی هستند که برای سالیان متمادی به عنوان ساختار مرکزی عدالت و مراسم پابرجا بوده است. شهر فنلو نیز از قاعده مستثنی نیست و دارای تالار شهری است زیبا، با عناصر منحصر به فرد سبک گوتیک که مانند بسیاری از بناهای تاریخی دیگر از آجر قرمز ساخته شده است.

ساختمان تالار شهر (Stadhuis) در میدان اصلی

این ساختمان با شکوه در سال ۱۵۹۷ ساخته شده است و اگرچه نمی توانید وارد تالار شهر شوید، اما براحتی میتوانید در اطراف تالار قدم بزنید و زیبایی های آن را از نزدیک ببینید. کافه و رستورانهای میدان نیز با مرکزیت این تالار زیبا، جلوه خاصی به شهر داده است. آنچه در همه خیابانهای زیبای مرکز قدیمی شهر و بویژه میدان مارکت، دلبری میکند، کافه و رستورانهای بی نظیر آن هستند. من بعنوان یک کوله گرد، پولی برای خرج کردن در این رستورانها ندارم و ترجیح میدهم با خرید از سوپرمارکتها ، آشپزی در هاستل و در لاکچری ترین حالت با غذاهای خیابانی، خود را از گرسنگی نجات بدهم ولی تمام اینها، دلیلی نمیشود که رستورانهای معروف این شهر را به شما معرفی نکنم.

چنانچه از طرفداران یک همبرگر واقعی هستید(نه امثال مک دونالد)، رستوران Koala گزینه ای با قیمت تقریبا مناسب در مرکز شهر است. با توجه به منوی غذاها، Hapas رستورانی با قیمت های منطقی به نظر میرسد. اگر بدون دغدغه اقتصادی میخواهید از رستورانهایی با سبک و سیاق هلندی لذت ببرید، رستورانهای  Valuasو  Wilhelmina  جای مناسبی برای شما خواهند بود.

نگران نباشید، اینجا برای همه سلیقه ها و همه ملل غذا به اندازه کافی وجود دارد(البته اگر پولش را بدهید). رستوران Central، معروف به غذاهای مدیترانه ای و پیتزای ایتالیایی است. رستوران Kreta متخصص در غذاهای یونانی است و De Cantharel با منویی از غذاهای بلژیکی برای خود اسمی دست و پا کرده است. اما هیچ شهری بدون غذای چینی کامل نمیگردد و این وظیفه خطیر در فنلو بعهده رستوران Lotus است.

رستورانها و خیابانهای فنلو

از دیگر جاذبه های خوردنی در این شهر، کافه و نانوایی های زنجیره ای Lamers هستند که معروف به شیرینی های خوشمزه اش است که قیمتهای ۷ یورو به بالای آنها ، اصلا مورد علاقه من نیست. خب بیایید این شکم گردی حسرت آمیز را تمام کنیم و به گشت و گذار ادامه دهیم. در فاصله کوتاهی از تالار شهر، کلیسای سنت مارتین (St. Martinuskerk) قرار دارد.

ناخودآگاه و بدون آنکه چیزی از این کلیسا بدانم ، تحت تاثیر فضای زیبا آن و خیابانی که در آن واقع شده است، قرار گرفتم. این کلیسای نسبتاً مدرن در سال ۱۸۷۹ ساخته شد و دارای طراحی باروک با یک برج ناقوس مرکزی بزرگ است. این برج در مقابل ساختمان های اطراف خودنمایی می کند و در مکان های مختلف فنلو قابل مشاهده است. این کلیسا دارای پنجره‌های عظیم با شیشه‌های رنگی است که در روزهای آفتابی بسیار چشمگیر به نظر می‌رسند.

کلیسای سنت مارتین

اگرچه مرکز شهر با جمع آوری کافی شاپها، کمی عاری از جوانان شده است ولی کلیسا، هیچوقت آنها را فراموش نمیکند! به کلیسای Jongerenkerk میرسم که به معنای کلیسای جوانان است. ایده این کلیسا که از سال ۱۹۶۵ بوجود آمده است، از کلیساهای خالی از جوانان نشات گرفت. کشیش کلیسای سنت مارتین متوجه شد که جوانان علاقه ای به کلیسای والدین خود ندارند و بنابراین مبتکر ساخت کلیسایی با حال و هوایی جدید برای جوانان شهر شد. اسقف مورد تایید واتیکان هم به بنیانگذار این کلیسا اجازه داد برای جوانپسند تر شدن موضوع، کمی از کلیشه های قدیمی منحرف شود.

کلیسای جوانان

قبل از آنکه به سمت رودخانه بروم، به سوپرمارکت Jumbo میروم (سوپرمارکتهای محبوبم یعنی Lidl و Aldi نیز در شهر وجود دارد که چون خرید آنچنانی نداشتم به همین Jumbo قناعت کردم) و کمی غذا و ... میخرم که جمعا کمتر از ۳ یورو میشود. حالا که اندکی دست به جیب شده ام، بیایید در مورد سوغاتیهای خوشمزه این شهر هم، بیشتر بدانیم.

اگر احساس میکنید بازدید از هلند بدون خرید پنیر هلندی، چیزی کم دارد ، فروشگاه Kaas & kaasjes انواع مختلف پنیر را از مدلهای کاملا مقرون به صرفه و معمولی گرفته تا انواع کمیاب و گران، ارائه می دهد. فروشگاه Eerlijke Snoepwinkel یک فوق متخصص واقعی در فروش آب نبات و آب نبات های جویدنی است و محصولات خود را بصورت کیلویی بفروش می رساند. از نظر من، این آب نباتها، سوغاتی خوبی از هلند خواهند بود.

از مرکز شهر که به سمت رودخانه (Maas) میروم، در انتهای شبه جزیره کوچک Kop van de Weerd ، پیکره بزرگ De Vreedzame Krijger به معنای جنگجوی صلح آمیز را میبینم. او با حالتی ایستاده است که میخواهد فرمان توقف بدهد. پیغامی که این جنگجوی صلح آمیز میدهد زیباترین چیزی است که میخواستم بشنوم. توقف! تا اینجا و نه بیشتر. دنیا باید متفاوت باشد. به گفته سازنده آن، جنگجو نشان دهنده چیزی بزرگتر و گسترده تر از پول، قدرت و موقعیت است. سیستم ها و طرز فکرهای قدیمی را رها کنید و خوبی ها را در مردم آشکار کنید. این صحنه محشر است، این پیغام واقعا بجاست.

جنگجوی صلح آمیز

ناحیه و خیابان زیبای کنار رودخانه، Maasboulevard نام دارد که به مانند شهر درونی، سرزنده است. این منطقه ترکیبی از ساختمان های قدیمی و جدید است و دامنه‌های چمن‌زار در نزدیکی رودخانه و کافه‌های دنج آن، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. برخلاف مرکز شهر، اینجا کاملا جوان پسند است. همچنین در طول ساحل این رودخانه زیبا، امکان للذت بردن از همه نوع تفریحات ساحلی میسر است.

ناحیه کنار رودخانه و زیبایی های آن

کمی که جلوتر میروم، در پای برج رومر، شعری از Bert Schierbeek (نویسنده و شاعر معروف هلندی) میبینم با این مفهوم: « نهرهایی که از دل سرچشمه میگیرند، زیبایند». چرا این ساحل، این همه اشاره و کنایه دارد؟! این شعر، پایانی زیبا بر این سفر خاطره انگیز است.

شعر زیبای برت شیربیک در پای برج رومر

پایان

وقتی به ایستگاه راه آهن برمیگردم، در معاشرت با یک مسافر ایستاده در ایستگاه، متوجه میشوم که بازار کوچکی در خیابان Monseigneur Nolensplein بوده است پر از غذاهای خیابانی دریایی از ماهی قزل آلا ، میگو ، مارماهی تا شاه ماهی محبوب هلندی ها. بسیار متاسفم که آن را ندیدم. معمولا در هر سفری، حسرتی نیز باقی می ماند مانند بازاری که بازدید نکردید و یا تفریحی که از آن لذت نبردید. این قاعده سفر است.

صادقانه باید گفت که این شهر، بیش از چیزی که انتظار داشتم، زیبا بود. از آنجایی که این شهر، هاستلی ندارد و کمترین هزینه اقامت در هتل برای یک شب، ۶۸ یورو است(در آگوست ۲۰۲۳)، در سبک سفر کوله گردی من برای اقامت شبانه، مناسب نیست. اگر میزبانی در این شهر داشتم، حتما می ماندم، ولی حالا باید منتظر قطاری باشم که مرا به مقصدی دیگر میبرد. وقتی از شهر فنلو دور میشدم، در ذهنم دستهای بعلامت توقف جنگجوی صلح آمیز را میدیدم که تقلا میکرد: بس است، تا همین جا کافی است. دنیا بیشتر از چیزی است که ما فکر میکنیم.