سفرنامه سنگاپور - مالزی

زیبایی‌های بی‌بدیل آسیای جنوب شرقی را دریابیم! +‌تصاویر

با سلام به همگی ، از ابتدا قصد نوشتن سفرنامه را نداشتم اما چون یکی از دوستای خوبم میخواست بره سنگاپور و میگفت مطالب موجود در سفرنامه ها نتونسته سوالاتش را پاسخ بده و از من میپرسید ، تصمیم گرفتم ، تجارب خوب و بد سفرم را به اشتراک بگذارم تا سایرین هم بتوانند از بعضی از مطالب بهره برداری کنند و اشتباهات مرا نداشته باشند و شاید دانستن بعضی از مسایل در سفرشان بتواند تأثیر مثبتی بگذارد.

من و همسرم یکسال پس از سفر به تایلند به دنبال مقصد گردشگری دیگری بودیم که با سوال از سایرین و علاقه مندی های خودمان ،  انتخاب ما تور ترکیبی سنگاپور و مالزی گردید.

پس از انتخاب قطعی مقصدمان ، اقدام به انتخاب هتل و سرچ کامل جهت برنامه ریزی ایام سفر کردیم . پیشنهاد می کنم جهت اطلاع از کیفیت هتل هایی که آژانس های مسافربری به شما معرفی می کنند ، حتما از دو سایت فوق امتیاز و نظر افرادی که در آنجا اقامت داشتند را مطالعه کنید . (Tripadvisor و Booking)

در نهایت ما در اسفند ماه سال 1395 با انتخاب تور 9 روزه ( 4 شب سنگاپور ، 5 شب مالزی ) و هتل های Holidayinnexpress & Royal Chulan با پرواز قطری ، پکیجی به مبلغ 4750 تومان به ازای هر نفر را پرداخت کردیم. ( خوشبختانه در زمان انتخاب تور ، پرواز قطری دارای تخفیف 50% شده بود . )

وضعیت آب و هوایی را بخوام در ابتدا کلیت اش توضیح براتون بدم : در سنگاپور بارندگی نشد اما در مالزی رگبارهای 2 ساعته ای با شدت رخ داد. اما هوا در سنگاپور به نظرم کمی گرماش گهگاه زیاد می شد.

نکته ای که باید به اون اشاره کنم بسیاری از آژانس ها زمانی که شما هتلی را انتخاب می کنید میگویند که ما با این هتل کار نمی کنیم اما یک هتل بهتر یا شبیه اون مثلا 4 ستاره یا 5 ستاره به شما پیشنهاد می کنند. اغلب مواقع این یک دام و فریب برای جلب اعتماد شما است که قبل از هر گونه پاسخی به اون ها حتما در سایت های بالا راجب اش تحقیق کنید و بعد تأیید کنید.

در نهایت سفر ما در 20 اسفند آغاز شد و با پرواز قطری به دوحه رفتیم و در اونجا پیاده و پس از دو ساعت انتظار ، پرواز ما به مقصد سنگاپور صورت گرفت. نکته ای که حتما در سفرهایی که با پرواز های خارجی مثل امارات ، قطر و .. انجام میدهید باید توجه کنید فاصله زمانی توقف جهت تغییر هواپیما شما می باشد. ( هر چه کمتر باش بهتره )

متاسفانه یک خانواده ، قاشق و چنگال های فلزی داخل هواپیما را با خود خارج کرده بودند که زمانی که کیف اشان در دستگاه بازرسی بود ، بازرس اونجا متوجه شد و ازشان گرفت!!

در مدت 2 ساعتی که در فرودگاه دوحه بودیم ، گشت کوچیکی در اونجا زدیم و از غرفه های مارک های مختلف تا کافی شاپ و رستوران های مختلف جهت سپری کردن زمان انتظار به شما کمک میکند. در انتها مجدد سوار بر هواپیما شدیم و پس از کمتر از 6 ساعت فکر کنم به فرودگاه سنگاپور رسیدیم.

01-شام پرواز قطری.jpg

قبلا شنیده بودیم که در زمان ورود به سنگاپور زمان خروج از گیت، ممکن شما را برای بازرسی بیشتر صدا بزنند و ما آمادگی این موضوع را داشتیم. زمانی که همسرم ابتدا پاسپورت جهت خروج به بازرس گیت ارائه کرد، بازرس مکث طولانی را جهت تأیید انجام داد که اونجا من به شوخی گفتم ما را هم میخوان ببرن اتاق بازرسی که همین اتفاق هم افتاد و با صدا زدن به شخص دیگری به صورت محترمانه از ما خواسته شد که دنبال اون فرد بریم . وقتی به لابی محل انتظار جهت بازرسی رسیدیم ، یک خانواده دیگر ایرانی و اتباع آفریقایی بعضی دیگر از کشور ها نیز بودند. با گذشت بیش از 15 دقیقه در نهایت ، تاییدات نهایی صادر و ما جهت گرفتن ساک و وسایلمون اقدام کردیم.

سالن قبل از ورودی به محل بازرسی و بررسی پاسپورت در سنگاپور

03-بخش ورودی به گیت فرودگاه سنگاپور.jpg

یک ماشین و یک تور لیدر خارجی در بیرون منتظر ما بودند با یک پلاکارد ، زمانی که ما به هتل رسیدیم تور لیدر ایرانی اونجا بود و با معرفی خودش ، کارهای پذیرش انجام داد و شماره تماس اش را جهت گرفتن تور ازش به ما داد ! که ما بهش گفتیم فقط جهت هماهنگی برای خروج از سنگاپور با هاش تماس خواهیم گرفت و دیگه ازش خبری نشد تا روز قبل برگشت ، که ساعت آمدن ماشین و ... را با ما هماهنگ کرد. ( اونم ما پیام دادیم )

هتل Holiday Inn Express یک هتل 3 ستاره در خیابان معروف اورچارد قرار داشت. فاصله هتل تا مترو خیابان اورچارد ( NS22 ) کمتر از 5 دقیقه پیاده بود. هتلی بسیار تمیز ، رفتار کارکنان بسیار محترمانه ، ما هیچ کدوم از هموطنان امون در هتل ندیدیم و اتاق ها کوچیک اما مرتب و تمیز بود. صبحانه خوب هم از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. ( کلا هتل های سنگاپور گران تر از مالزی و فضای اتاق ها کوچک تر هست )

عکس های هتل :

04-ورودی.jpg05-پذیرش.jpg06-صبحانه.jpg07-اتاق خواب.jpg2.jpg

خیابان اورچارد مجموعه ای از پاساژ های بزرگ و چندین طبقه را در 2 طرف خیابان شامل میشود که برند های معروف دنیا و آسیای شرقی را در خودش قرارداده است. خیلی ها از قبل میگفتن خرید در سنگاپور با توجه به گران بودن اجناس مقرون به صرفه نیست که کلامی درست هست اما اگر شما فقط برند خرید می کنید ، هیچ فرقی بین قیمت یک برند بین سنگاپور و مالزی فکر نکنم باشه .لا اقل من دو تا از کارهای زارا خوشم اومد که در مالزی وقتی با قیمتی که از سنگاپور گرفته بودم مقایسه کردم ، تفاوتی ندیدم. اما پیشنهاد میکنم که خرید را بزارید برای مالزی چون با توجه به بی ارزش شدن پول کشورمان ، در مالزی برند های مقرون به صرفه تر را می توانید پیدا کنید. همچنین جهت رفتن به خیابان اورچارد می توانید از مترو استفاده کنید . خط شماره NS22 ایستگاه خیابان اورچارد می باشد.  ما شب اول را در خیابان اورچارد که نزدیک هتل بود ، به گشت و گذر پرداختیم.

09-خیابان اورچاد (1).jpg4.jpg09-خیابان اورچاد (2).jpg09-خیابان اورچاد (3).jpg11-پاساژ اورچارد.JPG12-مترو خیابان اورچاد.JPG

11-خیابان اورچاد (4).JPG

شاید در طول سفرتان به دوچرخه های بستنی فروش مواجه شید که با اینکه ظاهر زیبایی ندارند اما طعمشان خوب و خوشمزه هست ، امتحان اش کنید حتما.

13-بستنی فروشی خیابانی.JPG

تذکر ! افراد سیگاری باید مطلع باشند که در سنگاپور هیچکس در هنگام راه رفتن سیگار نمی کشد ، همه می بایست در محوطه هایی که مشخص شده سیگار بکشند و اشغال سیگار را در سطل زباله بیاندازند.نظافت و تمیزی خیابان ها قابل وصف نبود.

قبل از هر چیز بگم ، برای رفتن به نقاط مختلف در شهر ، بهترین راه استفاده از مترو یا همان سیستم MRT هست. فقط کافیه از اینترنت فایل Pdf را دانلود کنید. من در زیر عکس اش و ایستگاه هایی که نقاط مهم و توریستی برای شما هست را با فلش مشخص کردم. ضمنا شما با خرید یک کارت مترو می توانید به صورت نا محدود در طول روز از خدمات مترو استفاده کنید. من پیشنهاد ام برای کسایی که 4 شب حداقل هستن خرید کارت 20 $ ( برای 3 روز ) اما اگر نخواید میتونید 10 $ پرداخت کرده و یک روزه اش بگیرید.

12B-مترو سنگاپور.JPG

روز دوم : رفتن به جزیره سنتوزا جهت شهربازی ( Universal )

استفاده از مترو سنگاپور بسیار سهل و اسان هستش. در نتیجه برای رفتن به جزیره سنتوزا از تور استفاده نکنید ، فقط کافی است خودتان را به نزدیک ترین مترو اطراف هتل اتان برسانید و از انجا خطی که به ایستگاه Harbourfront میرود را دنبال کنید . در انجا از خط پیاده شوید .( از قلب سنگاپور تا ایستگاه مترو Harbourfront حداکثر 20 دقیقه طول می کشد  )

حالا که شما در ایستگاه Harbourfront هستید با 2 روش می توانید به جزیره بروید.

1- روش اول استفاده از ترن های کوچیک سریع السیر هست . ( شبیه منو ریل ) -  Public transport

15-روش اول وسیله نقلیه رفتن به سنتوزا.JPG

2- روش دوم با تلکابین ( Cable Car )

شرح چگونگی و قیمت هر روش  و مزایا را زیر عکس ها تشریح خدمت شما میکنم.

جزیره سنتوزا از 3 تفریحگاه اصلی تشکیل شده : 1- پارک آبی ، 2- شهربازی 3- تفریحات جزیره در ایستگاه سوم

برای استفاده از هر کدام از این امکانات می بایست بلیط و هزینه آن را پرداخت کنید.

روش 1 ) پس از پیاده شدن از مترو در ایستگاه Harbourfront با علایمی که شما را به مجموعه Vivo City هدایت می کند را دنبال کنید و به طبقه سوم رفته و بلیط مورد نظرتان را تهیه کنید.

• نکته : فقط زمان تهیه بلیط به این نکته توجه کنید که فقط رفت نباشد . اما حتی اگر بلیط رفت و گرفتید ، از خود جزیره مجدد می توانید بلیط برگشت را تهیه کنید.
  • نکته : اصلا نگران نباشید که انگلیسی شما خوب نیست ، چون 90% کسایی که در این ایستگاه پیاده می شوند می خواهند به جزیره سنتوزا بروند ، از یکی از 2 روش فوق را در انتها انتخاب کرده اند ، پس کافیه فقط دنبالشون کنید.

روش 2 ) رفتن با تلکابین رفتیم که فقط کافیست با پیگیری علایم به محل Cable car در بخش Harbourfront Tower II برسید .

محاسن هر کدام از روش ها : در روش 1 ) شما دقیقا در محل اصلی ، پارک آبی ، شهربازی یا  محل اصلی جزیره سنتوزا پیاده می شوید و سرعت رسیدن شما بیشتر می باشد. اما به احتمال زیاد شما مجبور هستید به ایستید به دلیل ازدیاد جمعیت و از دیدن مناظر بیرون آنچنان بهره مند نیستید و قیمت اش خیلی مناسب تر هست. اگر روش 2 ) را انتخاب کنید که نگم براتون مناظر اش عالیه و فقط یک خانواده در داخل هر تلکابین قرار دارد و شما با سرعت کمتر و زمان بیشتری به مقصد می رسید و جهت رسیدن به ایستگاه ها کمی تا حدود 3 تا 5 دقیقه پیاده روی دارد و از ارتفاع به کلیه نقاط پارک و جزیره و ... دسترسی دارید و مناظر زیبا را به بیند.

ما چون 2 روز به جزیره رفتیم . که یک روز فقط به شهربازی یونیورسال و روز دوم به پارک آبی و خود تفریحات جزیره رفتیم، هر 2 روش را امتحان کردیم و پیشنهاد هم به شما هم همین هست. اما اگر فقط یکبار به جزیره میخواید برید حتما از تلکابین استفاده کنید.

پیشنهاد :اگر وضع مالی خوبی دارید و لاکچری سفر می کنید حداقل 3 شب اول را ازدرهتل هایی که در خود جزیره قراردارد ، اسکان پیدا کنید تا دسترسی راحت تر و در صورت خستگی بتوانید تایمی را در هتلتان استراحت و مجدد برگردید ، برای اقامت در سنگاپور هم هتل مارینا بای فقط.

جزیره دارای 18 هتل یا محل های اقامت به صورت مجتمع های چندین طبقه و یا ویلا های خصوصی می باشد.

قیمت و ساعت کار وسایل نقلیه به جزیره را تا جایی که یادم هست براتون در جدول گذاشتم.

محل خرید بلیط منو ریل – در طبقه سوم

17-محل تهیه بلیط سنتوزا.JPG

متصدی های فروش بلیط بسیار مودب و هر راهنمایی شما نیاز داشته باشید به شما می کنند . همانطور که در عکس بالا مشخص لباس آبی پوشیدند و افراد جداگانه صدا می زنند تا خدمات کامل و رضایتمندی را ارائه کنند.

عکس های مربوط به رفتن با تلکابین / Cable Car :

38-پارک آبی (4).JPG

بخشی از هتل های نزدیک به یونیورسال :

پارک آبی از نمای گرفته شده در هنگام ورود با تلکابین :

24-پارک آبی.JPG

برگردیم به داستان روز دوم :

ما قبل ساعت 10 رسیدیم به جزیره در ایستگاه دوم که بخش مربوط به شهربازی یا همان Universal Statdio بود پیاده شدیم رفتیم از محل فروش بلیط ، بلیط هامون را اگر اشتباه نکنم به قیمت 79 دلار تهیه کردیم. ( برای بچه 59 دلار ) . یکی از دوستان امون که رفته بود بهم گفته بود زمان گرفتن بلیط ، خودتان را VIP کنید که 2 نوع VIP داشت. یکی اش که ارزون تر بود ، باهاش می توانستید هر بازی را یک مرتبه بدون ایستادن در صف برید و در مدل دوم هر بازی به هر تعداد باری که میخواستید بدون ایستادن در صف برید.

حالا بگم که چه کردیم و چه شد. ما گفتیم ازین پول ها نمیدیم و خوشحال رفتیم تو صف وایسادیم ، دیدیم 60 نفری هستند اما چشمتون روز بد نبینه که نمی دونستیم فقط 60 نفر در بخش همکف هستن و لااقل 70 نفری در طبقات.... در انتها بعد 45 دقیقه نوبت ما شد و رفتیم و چقدر خفن و خوب بود تا اومدیم رفتیم خودمان VIP برای هر بازی کردیم . ( 50 دلار )

اینجوری بگم بازی ها اش عالی درجه یک . 5 تا لااقل بازی خفن بزرگسال عالی داشت و سایر بازی ها ، محیط بسیار سرگرم کننده و استفاده از تم های مختلف و موزیکال برای شما یک روز فراموش نکردنی را می سازد.( دارای 7 منطقه جداگانه با تم های متفاوت )

ساعت باز شدن یونیورسال از 10 صبح تا 7 شب . (فقط یکشنبه ها تا 8 شب ) اگر همه بازی و لوکیشن ها را بخواهید برید حتما زمان کم میاورید.

پس حتما برنامه ریزیتان به شکلی باشه که راس ساعت یا حتی کمی زودتر اونجا باشید و حتما از بازی های شلوغ و خفن شروع کنید به ترتیب زیر با حال ترین هاش و با عکس میزارم :

1- Batllestar Galactica که 2 مدل اش هست . ادرنالین تا سقف میبره. ایمنی اش هم که نگم براتون.

(عکس از اینترنت)

2- بازی سه بعدی Transformers

31-یونیورسال (3).JPG

3- بازی 3 بعدی که در بخش اهرام مصر

(عکس از اینترنت)

یادآوری : خیلی از بازی ها به شما اجازه نمیدهند که با کیف کوله پشتی یا .. برید و حتما باید در باکس های در نظر گرفته شده در محوطه قرار بدید. تا یک ساعت رایگان و بعد اش پولی . پس میتوانید به هر تعداد باری که میخواید وسایلتون جا به جا کنید . منظورم اینکه اگر 5 ساعت اونجا هستید و نمی خواید پول باکس بدید 5 بار باید جا به جا کنید که البته بهتون پیشنهاد نمی کنم چون اومدید که لذت اش به برید.

ما از 10 صبح تا 6 عصر اونجا بودیم ، با اینکه گفتم VIP بودیم و بازی های خوب 2 مرتبه رفتیم ، زمان برای دیدن بعضی جا ها کم آوردیم . ضمنا یکسری شو نیز اجرا میشه راس یکسری ساعت که در محل ها هست و شما میتوانید تایمتون تنظیم کنید که پیشنهاد اش می کنم در انتها کار و آخرین ساعت اش انتخاب کنید.

عکس های بخشی از بازی ها و لوکیشن های شهربازی یونیورسال :

31-یونیورسال تم.JPG31-یونیورسال (8).JPG31-یونیورسال (9).JPG31-یونیورسال (4).JPG31-یونیورسال (1).JPG31-یونیورسال (10).JPG

شب که برگشتیم هتل ، حدود ساعت 7 بود ، سریع آماده شدیم تا بریم به برج مارینا بای و بریم از بالای برج منطقه Garden by Garden & Flyer & …  را که تعریف اش شنیده بودیم ببینیم. خیلی راحت با مترو به ایستگاه مارینا بای رفتیم و مسیر با توجه به تابلو های روی دیوار خیلی راحت پیدا کرده و سپس به لابی هتل مارینا بای رفته و مبلغ 23 دلار براش بپردازید . قبلا با پول میشد برای استخر هم بلیط گرفت که زمان ما فقط برای مهمان های هتل بود. از زیبایی اونجا براتون هر چقدر بگم کم هست.

فقط بگم به شکل اعجاب آوری زیبا بود. نور پردازی ها و معماری که ساخته بودند واقعا درخشان و زیبا بود . البته چون دوربین من ضعیف بود عکس ها گویا زیبایی اش نیست در تصاویر نیست. در زمانی که ما رفتیم محدودیت زمان جهت حضور در اونجا نداشت . پس عجله نداشته باشید . در محیط بام مارینا بای ، یک کافی شاپ هم هست و انواع نوشیدنی و ... را سرو می کنند و اگر تمایل داشتید میتونید اونجا میز بگیرید.

33-تصاویر بالای برج مارینا بای (1).jpg33-تصاویر بالای برج مارینا بای (2).JPG33-تصاویر بالای برج مارینا بای (5).jpg

برای روز سوم چون میخواستیم تنوعی در برنامه باشه و پشت سرهم به سنتوزا نریم و تا حالا باغ وحش های بزرگ و خارجی نرفته بودیم ، تصمیم گرفیتیم به باغ وحش سنگاپور بریم.

برای رفتن به اونجا می بایست ابتدا با مترو به ایستگاه Ang Mo Kio رفته و سپس سوار خط 138 ( اتوبوس ) شوید. برای سوار شدن به اتوبوس بهتره سکه همراهتون باش تا بتوانید پرداخت کنید. ما نمی دونستیم که اونجا از یکی از مسافر ها گرفتیم تا کرایه را پرداخت کنیم.

35-مسیر اتوبوس باغ وحش سنگاپور.JPG

قیمت باغ وحش نفری 35$ و River Safari نفری 28 $ بود.

باغ وحش سنگاپور بیش از تصور بزرگ و پر از شو اجرا حیوانات هست که در ابتدا که دارید ورود می کنید ، به شما بروشور هایی می دهند که ساعت اجرا آن قید شده ، فقط مهم اینکه مسیری که انتخاب می کنید با ساعت اجرا ها همخونی داشته باشد. یکسری ماشین هم در مسیر و ایستگاه های خاص افراد را سوار و پیاده میکنند. ( که باید 5 دلار براش در زمان ورود ، هنگام خرید بلیط پرداخت کنید.) ما نمی دونستیم و نگرفتیم که بگم آنقدر بزرگ و آنقدر طولانی که اگر هوا گرم باش یا بارونی هلاک میشید !! کفش مناسب واسه پیاده روی داشته باشید و بلیط وسیله نقلیه را هم بگیرید.

در زمانی که شما میخواید بلیط باغ وحش تهیه کنید از شما میپرسند که کدام بخش ها را انتخاب می کنید ؟ بخش دریایی ( River Safari ) یا باغ وحش ( Singapore Zoo ) . پیشنهادم اینکه فقط باغ وحش بگیرید. ما هر دو را گرفتیم و در ابتدا به باغ وحش رفتیم که شامل انواع حیوانات و از نزدیک بدون حصار آن ها را مشاهده می کنید. هوا گرم و مسیر بی انتها طولانی بود ، سعی کردیم جایی نباشه که نرفته باشیم که باعث شد کلی انرژی ما تحلیل برود . وقتی خواستیم به ورودی دریایی بریم ، کلا انرژی برامون باقی نمانده بود ولی راهی بود که باید می رفتیم و در مقایسه با بخش قبلی که خدمتتون گفتم ، از جاذبه بسیار کمتری برخوردار هست. ( بیشتر خزندگان دریایی و ماهی و ... بود )   در باغ وحش جدا از انواع حیوانات ، 2 بخش پارک ژوراسیک ، خانه هایی به سبک آفریقایی را دیدن اش را در باغ وحش به شما توصیه می کنم و با توجه به تم و دکوری که استفاده شده ، جای خیلی قشنگی برای عکس های شما میشود. در انتها اگر بچه دارید ، به شما پیشنهاد می کنمش ولی اگر تورتان کمتر از 4 شب ، اصلا توصیه نمی کنم. همچنین رستوران هایی در محوطه بیرونی هست که شما برای صرف ناهار میتوانید به اونجا مراجعه کنید . جایی را داخل برای فروش نوشیدنی های خنک ندیدم . پس با خودتان حتما ببرید و از شرایط آب و هوایی که روزی که دارید میرید ، اطمینان حاصل کنید. راستی یک تور Night Safari هم باغ وحش داره که برای شب هست.

تصاویر باغ وحش و River Safari :

zoo (3).jpgzoo (4).jpgzoo (1).jpg

35-تصاویر باغ وحش سنگاپور (1).JPG35-تصاویر باغ وحش سنگاپور (4).jpg35-تصاویر باغ وحش سنگاپور (3).jpg35-تصاویر باغ وحش سنگاپور (7).JPG

35-تصاویر باغ وحش سنگاپور (10).JPG35-تصاویر باغ وحش سنگاپور (13).JPG35-تصاویر باغ وحش سنگاپور (12).JPG

برای عصر و شب برنامه ریختیم که از مجموعه Garden By Garden دیدن کنیم.

چی بگم ، چی بود . واقعا تکنولوژی نبوغ و زیبایی در این محیط بی داد می کرد. حیف که اون موقع دوربین حرفه ای همراهم نبود و کیفیت عکس ها بخشی اش مطلوب نیست تا بشه عظمت خالق این مجموعه را براتون بگم.

مالزی اگر نمره اش از 10 ، 6 باش . سنگاپور حداقل 9 هست.

حتما اگر تایم بیش از 4 روز را دارید ، یکبار دیگه صبح هم به اینجا بیاید مطمئن هستم ، عالیه. چون کم کم 4 ساعت برای دیدنش زمان لازمتون هست.

• بخش رایگان اش که ورودی ندارد همان مجموعه درختان غول آسا است که در شب نور پردازی میشود و از ساعت 7 شب در تایم های خاصی با موزیک رقص و رقص نورهای درختان ، محیطی فوق العاده و حیرت انگیز را برای شما بوجود می آورد. همچنین شما میتوانید حالا که به میان درختان غول پیکر رسیده اید، به بالای درختان بروید و از زاویه ای دیگر سنگاپور را دید بزنید( گذرگاه آسمانی )  . گذرگاه آسمانی، پیاده رویی بر بالای درختان 22 متری گاردنز بای د بی است که طولی 128 متری دارد و دو درخت را به هم متصل می کند. قیمت 8 دلار – تا 9 شب
  • گنبد گل که بزرگترین گلخانه شیشه ای دنیا است. ما یک شب که رفتیم دیر رسیدیم نشد بلیط بگیریم. آخرین ساعت ورودی اش 8 شب هست.

شامل 8 بخش هست که عکس هاش تو اینرنت میتونید به بینید ، فقط میگم عالیه.

• جنگل ابر Cloud Farest را رفتیم دیدیم. زیبا بود. شامل چند بخش اصلی هست ، دنیای گمشده و پیاده روی در ابر و حفره ... قیمت بلیط ترکیبی اش با گنبد گل 28 $.

عکس مربوط به جنگا ابر- Cloud Farest :

37-جنگل ابر (2).jpg37-جنگل ابر (1).jpg37-جنگل ابر (3).jpg

عکس مربوط به درختان- Garden by Garden

7.jpg36-Garden by garden (3).JPG36-Garden by garden (5).jpg36-Garden By Garden-قبل نور پردازی.JPG

اگر وقت برای هر دوتا اش ندارید من به نظرم گنبد گل را برید. متاسفانه ما  چون فکر میکردیم میتونیم اون را هم یک شب دیگه بریم انتخاب اش نکردیم که متاسفانه دیر رسیدیم و فرصت از دست دادیم.

روز چهارم : رفتن به پارک آبی و جزیره سنتوزا ( Adventure Cove Waterpark & Sentosa  )

در ابتدا بگم پارک آبی مالزی خیلی بزرگتر از پارک آبی سنگاپور هست. اگر افرادی بنا بر عقایدی با پوشش کامل بخواهند بیان استخر ، در سنگاپور به شما اجازه نمیدن و فقط باید از انواع مایو ها که لباس شنا هست استفاده کنید اما در مالزی که کشوری مسلمان ، شما با هر پوششی می توانید وارد بشید. ( به طور مثال خانم ها با لباس آستین بلند و استرج و .. .. پس اگر وقت کافی یا بنا بر مسایل مالی فقط یکی را میخواید انتخاب کنید ، پیشنهاد من 100 % پارک آبی مالزی هست. در خصوص روش رفتن به پارک آبی و جزیره به صورت مفصل در روز دوم توضیح دادم.

پیشنهاد میکنم ابتدا به پارک آبی و سپس به جزیره سنتوزا برید. ما دو ساعتی در پارک آبی بودیم و سپس به بخش اصلی جزیره سنتوزا رفتیم.

همچنین بخش مربوط به دلفین ها و آکواریوم هم در همین بخش هست که اگر دوست داشتید میتونید بلیط اش تهیه کنید.

عکس های پارک آبی : ( عکس ها به علت قوانین سایت در این بخش کم هست ، شرمنده )

x (2).jpg

VXYg5QHxTBPob8p5XrrSQhdSEMUnyzjOsPIOhgcI.jpeg24-پارک آبی.JPG

x (1).jpg

پیشنهاد:حتما دمپایی با خود به برید چون اگر در هوای گرم رفته باشید ، موقع راه رفتن کنار استخر حسابی پاتون میسوزه از شدت گرما. نگران وسایلتون نباشید ، بعد از درب ورودی باکس هایی در نظر گرفته شده تا وسایلتون را داخل اش قرار بدید. ما حدودا 2 ساعتی اونجا بودیم و بعد با منوریل رفتیم به خود سنتوزا. در اونجا جهت استفاده از تفریحاتی مثل زیپ لاین ، رفتن به برج ، موزه مادام توسو ، شنا ، پرش از ارتفاع ، کارتینگ ، سینما چند بعدی ، دیدن نمایشی که با افکت نور در آب صورت میگیرد و ....

می توانید به صورت تک بازی بلیط بگیرید یا یک پکیجی بگیرید که کمی تخفیف داره ، 5 $ براتون مثلا ارزان تر در میاد.

در خصوص ایستگاه های جزیره سنتوزا جهت سهولت و آشنایی شما ابتدا توضیحاتی عرض میکنم که رفتید راحت بدون استرس همه جا را بگردید و نگران بلد بودن زبان نباشید.

جزیره سنتوزا دارای 3 ایستگاه اصلی به اسم های Resort Word & Imbia & Beach

• در ایستگاه Resort : هتل ، رستوران ، پارک آبی ، شهربازی یونیورسال ، پارک آبی دلفین ها ، آکواریم قرار دارد.
  • در ایستگاه Imbia : یک موزه تاریخی ، موزه مادام توسو ، پارک پروانه ، سینما 4 بعدی ، پارک مگا ، پارک گلف ، برج بلند ببر در ارتفاع 110 متری ، ...
  • در ایستگاه آخر که بهش ساحل یا Beach گفته میشود و شامل : پارت ساحل خودش به چند نام دوباره تقسیم میشود که در هر کدامش یکسری تفریحات هست . بخش Sisolo –Palawan-Tanjong

ما پکیجی که 5 تایی را شامل میشد گرفتیم که شامل : زیپ لاین ، کارتینگ ، نمایش رقص نور در آب ، رفتن به برج Tiger Sky و سینما چند بعدی را شامل شد. جزیره را برای پیاده روی رفتن و از یک نقطه به نقطه دیگه رفتن چون خیلی بزرگ ، حتما نقشه اش را تهیه کنید. ما برای زیپ لاین چون میخواستیم از ارتفاع بیشتری سقوط کنیم در محل یک مقدار دیگه ای باید پول پرداخت می کردیم که ارزشش را داشت. ضمنا نمایش رقص نور در آب را از دست ندید اما هوا که تاریک میشه شروع میشه ، حتما کمی زودتر برید که جای خوبی را بتونید بگیرید.

برای ناهار ما یکی از رستوران هایی که در ایستگاه آخر (  Beach Station ) بود ، رفتیم . خوب و تمیز بود.

در بخش هایی از ساحل هتل هایی برای اقامت ساخته شده ، همچنین پارتی هایی هم برگزار میکنند که با حال . ما تو یکی اش که پاشیدن رنگ به همدیگه بود را وایسادیم و دیدیم که اکثرا فکر کنم هندی ها توش حضور فعال داشتند.

احتمالا برای اینکه بخواید نمایش های شبانگاهی ببینید به کمی استراحت اساسی نیاز دارید ، که کنار ساحل میتونید جایی را انتخاب کنید . عینک آفتابی ، کرم ضد آفتاب ، حتی یک لباس اضافه خوبه همراتون باش خوبه.

من قیمت بلیط تک بازی ها را و محل قرار گیری اش در جزیره سنتوزا براتون میزارم.

تصاویر :

39-سنتوزا (5).JPG9yM26OW77Y4WvVt3yXvEyoNIwjCqhcZl4VlF0G7H.jpeg39-سنتوزا (6).JPG39-سنتوزا (3).JPG39-سنتوزا (11).JPGjGtwVz2AArcluT7HtmI5kPwQ7W5dlrcYgaB2rrTx.jpeg39-سنتوزا (12).JPG39-سنتوزا (13).JPG39-سنتوزا زیپ لاین.JPG39-سنتوزا (15).JPG39-سنتوزا.JPG

ما در انتها پس از یک روز طولانی در جزیره حدود ساعت 9 به هتل رسیدیم و با کمی استراحت ، ساعت 10 رفتیم برای شام و کمی تفریح به منطقه Clarck که جهت گذرندان چند ساعتی در جایی که پر از بار و محل هایی که موزیک زنده دارد ، برای شب آخرمون می توانست خاطرات خوشی را بسازه. برای رسیدن به اونجا ، به راحتی با مترو می توانید  به ایستگاه  Clarke Quayبرید. ( اینجا را برای داشتن شب های رمانتیک و ریلکس کردن هم به خاطر موزیک های زنده اش بهتون پیشنهاد می کنم )

همچنین تا یادم نرفته اونجا قایق ها و کشتی هایی که هست که شما می توانید بلیط اش را تهیه و در روی رودخانه از مناظر زیبا و نورپردازی ساختمان ها و ... لذت به برید. ( حدودا 20 $ کف اش به بالا )

روز پنجم شد و قرار بود بیان دنبال ما تا با اتوبوس برگردیم به مالزی . وای که چه روز گند و افتضاحی شد. متاسفانه لیدر به خودش زحمت نداده بود بیاد و فقط یک ون را فرستاده بود که 2 تا خانواده دیگه هم داخل اش بودن. زمانی که ما سوار ون شدیم انتظار داشتیم ، خیلی شیک ون در محلی که باید اتوبوس باش نگه دارد اما در کمال ناباوری دیدیم در یک خیابان ایستاد و گفت اینجا باید پیاده شوید و گفت بهش گفتن اینجا باید شما را پیاده کنم . ما هم غافل با ساک و وسایل مثل بقیه پیاده شدیم و بعد 5 دقیقه انتظار شک کردم که شاید محل را اشتباه کرده باش. همه فقط همدیگر نگاه میکردن و شارژ هم نداشتیم که به این لیدر ... زنگ بزنیم . در نهایت جلوتر رفتم از پلیسی که در یک سمت دیگر خیابان حضور داشت ، پرسیدم اینجا اتوبوس های مالزی نگه می داره که با نگاهی پر از تعجب گفت خیر. حالا ما هی عصبانی تر و زمان در حال گذشتن بود . بالاخره با کمی کمک گرفتن از پلیس ، گفت در چهارراه پایین سمت چپ هتلی هست که چند تا اتوبوس در اونجا قرار دارد. ما پیاده و عصبانی رفتیم و رسیدیم ، یک هتل پر از ایرانی و چند تا اتوبوس هست . هر چقدر بگم بی نظمی بود کم گفتم به شما. لیست های اتوبوس که اسامی افراد را باید داخل اش باشن ناقص بود و کلی دعوا و چی بگم براتون. حالا همه سوار شدن 2 خانم نیامدن ، نیم ساعت گذشت و لیدر ایرانی هم نبود جز یک راننده بومی که تلفنی منتظر اوکی راه افتادن بود. بماند که اون 2 خانم بالای 60 سال داشتن و متاسفانه یکیشان در بیمارستان بستری شده بود و با کلی تاخیر در انتها اومدن و راه افتاد.

میتونم بگم اکثرا ابتدا مالزی و بعد با اتوبوس به سنگاپور اومده بودن و سه شب گرفته بودن و کلی خسته و نالان بودن و میگفتن بهشون خوش نگذشته. تاکید بنده هم اینکه حتما ابتدا بیاید سنگاپور ، چون با کلی خرید از مالزی و وسایل و بازرسی جهت ورود داغون میشید و تازه بازرسی سفت و سخت مامورین گمرک سنگاپور. همچنین 3 شب نگیرید ، خیلی کم  هست ، حداقل 4 شب . با کمی اعتماد به نفس و خواندن سفرنامه داخلی و کمک از سایت های خارجی به راحتی برای خودتان برنامه ریزی به دلخواه سلیقه و سن خودتان میتوانید انجام بدید. شک نکنید زمانی که با تور میرید شهر ، طرف فقط می خواهد در یک تایم مشخص ، همه جا را که تو برنامه هست پر کنه و یک شام به شما بده و حتی جاهایی که باهاش قرارداد دارند برای خرید از وقت شما بزند و مسایل مالیش که به کنار.

در طول مسیر 2-3 توقف جهت بازرسی و سرویس و ... داشتیم تا رسیدیم به مالزی . راستی تو بازرسی ها من برخورد بدی ندیدم. در ابتدای یکی از اتوبان های مالزی ، یک ون منتظر ما و یک خانواده دیگه بود که باز از لیدر فارسی خبری نبود !!! ما را به هتل مان که نزدیک خیابان بیتانگ و هتلی 5 ستاره به نام رویال چولان بود رساند. هتلی بزرگ ، اتاق ما حداقل 30 متر  داشت و دارای ،آشپز خانه ، گاز و ماکروفر و... بود. رفتار کارکنان خوب . دسترسی به KLCC پیاده 15 دقیقه و 5 دقیقه تا خیابان بیتانگ بود.

پیشنهاد بنده اینکه حتما هتلتان را نزدیک 2 محل KLCC یا خیابان بیتانگ بگیرید.

اگر جوان و پر حوصله هستید و شب ها از خیابان گردی و .. لذت میبرید بهتره نزدیک بیتانگ باش. کلا پیاده فاصله کمتر از 20 دقیقه میتوانید از سمت یکی اش به سمت دیگر بروید.

هتل های مالزی نسبت به سنگاپور بزرگتر هست و شما با پرداخت پولی کمتر از سنگاپور میتوانید هتلی با کیفیت عالی و اتاق های بزرگ بگیرید. البته در سفر ، شما بیشتر اوقات بیرون هستید و کمتر در هتل هستید.

متاسفانه با توجه به بی ارزش شدن پولمون ، آژانس ها جدیدا وقتی به تورها نگاه میکنم ، یک هتل هایی جهت ارزان شدن و سود بیشتر خودشان گذاشتن که جای تاسف داره.

کیفیت هتل رویال چولان خدمت شما بگم ، همه چیش عالی بود. هموطنان هم در این جا اقامت داشتند . جزو هتل هایی هست که خود مردم مالزی ، بعضی مراسم هاشون را در اونجا برگزار می کنند. کارکنان بسیار محترم برخورد داشتند. صبحانه و تنوعش عالی . در روز های بارانی خودشان چتر به ما می دادند.  لوکیشنش و دسترسیش و نزدیکیش به مراکز اصلی خوب بود. لذا به شما پیشنهادش میکنم.

چند تایی عکس این زیر میزارم :

42-هتل مالزی رویال چولان (3).jpg42-هتل مالزی رویال چولان (2).jpg

شب اول چون خسته بودیم به گردش در پاساژ ها و خیابان بیتانگ مشغول شدیم و برنامه ریختیم فردا به پارک آبی مالزی بریم . راجب مراکز خرید در انتها توضیح میدم.

اینطوری بگم برای گذراندن زمان های پرت از 10 شب به بعد یا برای کسایی که قصد دارن خیابان بیتانگ یکی از گزینه های اصلی هست. که در 2 طرف خیابان پر هست از پاساژ های چندین طبقه که رستوران و کافی شاپ و صرافی و انواع فروشگاه را شامل میشود.

عکس های خیابان بیتانگ :

43-خیابان بیتانگ (3).jpgdgQnd3MJbzvxyCyMx7xtocLTNM1Z3AUvJBSlOcA1.jpegf2AIJkpLR6NZzJdZ3gbq5ehNbHQECvM1UFEr8KdZ.jpeg43-خیابان بیتانگ (6).jpg43-خیابان بیتانگ (4).jpg

استفاده از مترو در مالزی مشکل خاصی نداره ، فقط در محل تعویض خط ها باید حسابی حواستان باش.

یکم متروش به علت بزرگیش نسبت به سنگاپور ، تعدد خطوط بیشتر. اگر فقط ایستگاهی که میخواید برید را بلد باشید و کار با دستگاه ندانید ، یکبار از یک بومی اونجا که تو صف گرفتن کمک بگیرید و نگاه کنید ، خودتان استاد میشید.

برای خرید و تهیه بلیط مترو در مالزی فقط کافیست از طریق دستگاه مقصد را روی نقشه مانیتور دستگاه انتخاب کرده و سپس تعداد نفرات را با استفاده از کلید + اضافه کنید. مبلغ نهائی روی مانیتور درج می شود. پول را در قسمت مربوطه ( سکه یا اسکناس ) گذاشته و پس از چند ثانیه دستگاه ، بلیط که شبیه یک سکه هست و مابقی پول را به شما تحویل خواهد داد. سکه را نگه دارید و در انتها مسیر باید بندازیدش در محل گیت خروجی.

45-نقشه مترو مالزی.jpg

عکس رو مترو از اینترنت برداشتم که در بالا مشاهده کردید.

برای روز دوممان در مالزی تصمیم داشتیم به پارک آبی اش بریم.

پارک آبی مالزی که اسمش Sunway Lagon هست از ساعت 10 تا ساعت 18 عصر باز هست که با توجه به سرگرمی های مختلف و بزرگی مجموعه پیشنهاد می کنم حتما صبح زودتر از هتل به سمتش حرکت کنید. یک پاساژ هم بیرونش هست که اگر زود رسیدید یا بعد از پارک آبی تا اونجا هستید ، خوبه که یک ساعتی دوری بزنید داخلش.

این پارک آبی از 6 بخش در 35 هکتار ساخته شده که شامل پارک آبی، باغ وحش، شهربازی ( پارک هیجان ) و ... می باشد . ما از همه جا آن دیدن کردیم و فکر می کنم حداقل 6 ساعتی زمان برای کلش نیاز باشه.

برای بزرگسالان ، باغ وحشش اصلا جذاب نیست ، فقط برای کودکان جذاب.

در شهربازیش کشتی که 360 درجه می چرخه را امتحان کردم ، با توجه به مکث طولانی که به صورت بلعکس داشت، حسابی آدرنالینتون میبره بالا.

کلبه وحشتش که یک نمایشی که تو ایران هم نمونه ش داریم اما خیلی خوب بود . از ظهر به بعد طبق جدولی که کنار درب ورودی زده شده میتوانید مراجعه کنید. من که کلی حال کردم و به شما هم پیشنهادش می کنم.

پارک آبیش از سرسره های خوب و پرش از ارتفاع و پل معلق و کلی چیز های با حال دیگه تشکیل شده.

برای رفتن به پارک آبی از مترو یا تاکسی میتونید استفاده کنید . پارک آبی از خیابان های بیتانگ و KLCC دور هست پس اگر میخواهید تاکسی بگیرید بهتره از تاکسی های اوبر که همون اسنپ خودمان هست بگیرید از متصدی هتل بخواید براتون بگیره مقرون به صرفه تر هست. اما اگر بخواید خودتان با مترو برید یکم پروسه اش طولانی اما خیلی ارزان تر ولی زمانبر میشود.

برای رفتن به پارک آبی:

روش 1 ) اگر از مترو بخواهید استفاده کنید یکم زمانبر که شما باید از ایستگاه KLCC به Setia Jaya بروید و سپس پیاده 2.5 کیلومتر برید که مجموعش میشه 3 دلار و زمان رسیدنتون یک ساعت و بیست دقیقه.

روش 2 ) گرفتن تاکسی اگر تعدادتان زیاد باشه حتما بهترین روش و با 9 دلار حدودا از KLCC در زمان 15 دقیقه شما را میبرند به پارک آبی. ( با تاکسی مسافتش میشه 22 کیلومتر از KLCC )

ما با تاکسی رفتیم. قیمت پایه ورودیش 80 رینگت و یکسری بازی هاش را باید جداگانه پولش پرداخت کنید.

به جز بازی های خاص ، اگر شما پکیج استفاده از 5 مجموعه پارک آبی بخواید باید 100 رینگت حدودا پرداخت کنید. همچنین کرایه کمد وسایل هم 2 رینگت می باشد.

1200-Park-Map.jpg46-Sunway Lagon (2).jpg46-Sunway Lagon (1).jpg46-Sunway Lagon (5).jpg46-Sunway Lagon (4).jpg46-Sunway Lagon (6).jpg46-Sunway Lagon (8).jpg

خیلی به ما خوش گذشت و بعد اش کمی در پاساژ سان وی لاگون دور زدیم و در انتها ما ساعت 7 بههتل رسیدیم و پس از کمی استراحت به خیابان بیتانگ و پاساژ پاویلون رفتیم. ( مثل هر شب )

پاساژ پاویلون بسیار بزرگ بود و چندین بخش داشت. رستوران هاش را ما 2 مرتبه امتحان کردیم که کیفیتشان عالی بود. کلا تو سفر خوردنی خیلی می چسبه. یک رستوران عربی با قلیون هم در خیابان بیتانگ هست ، در ضلع شمالی که کباب ترکی های با حالی داشت . قلیون عربی هم دارد.

برای شب گردی به نظرم فقط خیابان بیتانگ ، پاساژ ها ، شلوغی و مراکز کوچیک و بزرگش شما را مجذوب خودش خواهد کرد. با توجه به نزدیکی هتل ما ( رویال چولان ) به این خیابان ، هر شب ساعتی را در اونجا به پاساژ گردی و تفریح می پرداختیم.

برای روز سوم در مالزی تصمیم گرفتیم به گنتینگ بریم . برای اینکار ما بلیط را دیروز صبح قبل رفتن به پارک آبی سان وی لاگون تهیه کرده بودیم.

برای رفتن به گیتینگ ، شنیدم از یک نفر که تو هتل بود ، لیدر 50 $ خواسته بود . با تاکسی با توجه به مسافت ، فکر نکنم کمترا ز250 رینگت بگیرن اما از خود متصدی هتلتان راهنمایی بگیرید ، به شما میگن و اگر 4 نفر باشید که هزینه هاتون کمتر شه که چه بهتر.

اما ما تو ایستگاه ک ال سنترال رفتیم طبقه پایین ایستگاه دقیقا تو پارکینک مترو.. چندتا ایستگاه اتوبوس هست که مسافرها رو تا چندنقطه در حومه شهر میبره .برای گنتینگ هم ایستگاه اتوبوس هست . اگه تا انتهای پارکینگ برید کیوسک فروش بلیت برای گنتینگ رو میبینید . روی کیوسک ساعتهای رفت و برگشت اتوبوس نوشته شده تقریبا هر نیم ساعت یکبار اتوبوس برای رفت هست .دقت کنید بلیت رفت رو برای هرساعتی که میخرید بلیت برگشت رو با توجه به مسافت یک ساعتی که در مسیر هستید تا برسید و سلیقه خودتان تهیه کنید.

بلیط اتوبوس 4.5 رینگت و تلکابین 6 رینگت گرفتیم. ضمنا خودم مجبور شدم فقط چند باری تا محل فروش پیدا کنم از متصدی های K L Sentral جهت پیدا کردن باجه کمک و راهنمایی بگیرم.

ساعت حرکت را 8 صبح انتخاب کردیم و برگشت را ساعت 15 . در زمانی که ما در مالزی بودیم بخشی هایی در حال ساخت و تکمیل شدن به مجموعه بود. حدودا ما یک ساعتی اضافی زمان آوردیم که مجبور بودیم صبر کنیم تا اتوبوس همان ساعتی که بلیط داشتیم را سوار شویم.

اینکه اول برید داخل مجموعه سرپوشیده که میگم شامل چی ها هست یا برید معابد و آثار باستانی که پایین تپه هست به دلخواه اما نکته اش اینکه شما چه ساعتی و در چه شرایط آب و هوایی رسیدید اونجا. هر چه هوا خنک تر باشد به شما امکان لذت بردن از تصاویر بی نظیر و معماری زیبای معابد را به شما میدهد.

مجموعه سر پوشیده شامل : مجموعه تفریحی ( بیشتر برای افراد زیر 20 سال سرگرم کننده است ) + کازینو ( اصلا بلد نبودم بازی کنم ) + رستوران برای صرف ناهار + مرکز خرید و شهربازی کوچیک هم داخل اش هست.

قسمت معابد را بهش Chin Swee Cave temple به زبان انگلیسی می گن و شامل یک معبد 9 طبقه فوق العاده است و مجموعه معابد کوچکتر با مجسمه های زیبای بزرگی از بوداها ، حیوانات و کتیبه هایی که بر روی آن ها به زبان انگلیسی تشریحی از معانی تصاویر مجسمه های پیرامونی اش هست را توضیح میدهد. معمولا در کتیبه ها علت زجر کشیدن فرد در جهنم و گناه انجام داده اش را بیان کرده که در تصاویر زیر میزارم.

یک قسمت دیگه ای که باغ توت فرهنگی هست را هم داره که ما دنبالش نبودیم و ندیدیم.

لذت رفتن با تلکابین را هم که نگم براتون عالی . تصاویر زیبا. راستی اگر در فصول بارانی میرید حتما چتر از هتل بگیرید و تنبلی نکنید و قسمت معابد  و کتیبه ها را حتما با حوصله ببینید.

50-Genting (1).JPG50-Genting (2).JPGFJu4WfUehFRTPmQF7gTMrB8AoskbbYuIvRfSFd8q.jpg50-Genting (4).JPG50-Genting (3).JPG50-Genting (5).JPG50-Genting (7).JPG50-Genting (11).jpg50-Genting (13).JPG

زمانی که ما رفتیم این بخش و بعضی از بخش داخلی گیتینگ در حال ساخت بود. ایشالا شما که برید پر از سوپرایز های باحال شده باشه.

51-بخشی از گنتینگ در حال ساخت.JPG

ما ساعت 4 در هتل بودیم و عصر برای رفتن به بالای برج های 2 قلو پتروناس و سایر مناطق حومه KLCC رفتیم.  ( از جمله پاساژ سوریا )جهت رفتن به بالای برج مبلغ 80 رینگت برای بزرگسالان و 33 رینگت برای کودکان پرداخت کردیم.

باید بگم اصلا ارزش رفتن و پرداخت را نداره ، چون کلی میله جلوی شیشه گذاشتن و محیط اش بسته است و زمان کوتاه 10 دقیقه هم برای بازدید گذاشتن . همه اش متضاد برج مارینابای سنگاپور. ما نمی دونستیم بلیط گرفتیم و رفتیم ولی اصلا خوب نبود. پاساژ سوریا بزرگ و زیبا بود و پر از خوردنی های خوشمزه. به نظرم شب برج های 2 قلو در تاریکی به علت نور پردازی قشنگ تر هستند . یک فواره و پارک کوچیک هم پشتش بود که در مسیر برگشت به هتل ازش رد شدیم.

52-برج های 2 قلو پتروناس (3).JPG6.jpg7.jpg

برای روز چهارم ما تصمیم گرفتیم به Batu cave  برویم. معبد باتو کیو Batu Caves حدودا در 13 کیلومتری شمال کوالالامپور قرار دارد. معبدباتو دارای سه غار بزرگ و چندین غار کوچک قرار گرفته است. این معبد صد ساله که چندین بت و مجسمه در داخل غارهای اصلی آن و اطرافشان وجود دارد، یکی از جاذبه‌های توریستی پررفت و آمد کوالالامپور محسوب می‌شود که در سال 1982 کشف شده‌اند. گفته می‌شود این تپه سنگ آهکی که طی مدت 400 میلیون سال تشکیل شده است از اماکن مذهبی مهم هندوها بوده است.

برای رفتن به معبد باتو فقط کافیست یکی از روش های زیر را انتخاب کنید : ( از 6 صبح تا 9 شب باز هست )

روش اول ) با اتوبوس از سنترال مارکت سوار اتوبوس Intrakota شماره 11D بشوید و یا از خیابان پودو Pudu سوار اتوبوس Cityliner شماره 69 بشوید تا به باتوکیو Batu Caves برسید.

روش 2 ) با مترو به ایستگاه باتو کیو بروید.

ما از مترو استفاده کردیم و یکم زمانبر شد تا برسیم . حدودا یک ساعتی طول کشید.  . یکبار هم باید خط عوض کنید در ایستگاه مسجد جامع و به بعد سوار مترو Bank negara شوید تا انتها که به ایستگاه باتو کیو برسید. میگن الان خط مستقیم اش وصل شده ، چک کنید.

برگشت را  تاکسی گرفتیم چون خسته بودیم با کلی چونه 6 $ شد.

در اینجا از 3 بخش زیر دیدن کردیم :

• معبد Ramayana Cave
  • دیدن بودا بزرگ طلایی
  • Dark Cave

برای دیدن غار میمون ها و غار تاریکی باید پول پرداخت می کردیم . اما ارزش را داشت . فقط این پله ها  ادم خسته میکنه که اگر یک آسانسور می زدنند خیلی خوب میشد !! مبلغی که برای غار تاریکی پرداخت کردیم که در مسیر برگشت از پله ها سمت راست رفتیم ، 35 رینگت شد.

واقعا هم فرهنگی زیبای خاص خودش دارد . حتما برید که خیلی عالیه.

تصمیم داشتیم چند مکان که نزدیک هم هست در اطراف میدان استقلال مالزی ( معروف به میدان مردکا ) بریم . با رفتن به اونجا میتونید مسجد جامک ، میدان مردکا و نزدیک به محله چینی ها هست.

از ایستگاه مترو میتوانید 10 دقیقه ای پیاده به میدان استقلال برید و سپس مسجد جامک را ببینید و در ادامه 10 دقیقه پیاده تا محل چینی ها راه هست.

برای ورود به مسجد شلوارک اگر پوشیده باشید به شما یک عبا میدهند برای خانم ها هم پوشش اسلامی. فکر میکردم بیشتر جذبم کنه اما جز معماری اش که خوب بود اما مساجد ترکیه خیلی قوی تر معماریشان هست ، شاید انتخاب بهتری میشد کرد و به پوتراجایا رفت و تایم را تا شب اونجا میموندیم. به هر حال گشتی در میدان مردکا یا استقلالشان زدیم و رفتیم به سمت محله چینی ها.

55-مسجد جامک (1).jpg

مسجد جامع 2.jpgمسجد جامع 1.jpg

محله چینی ها پر از حجره های کوچه بازاری شبیه ایران ، شبیه جمعه بازار ، یک حالت ارزانسرا مانند داشت. اگر وقت بزارید و بگردید شاید چیز به درد بخوری پیدا کنید. ما پیش یک ساعت فروشی وایسادیم و گفتیم یک ساعت خوب میخوایم. چند تایی نشان داد و گفتیم اینا به درد نمی خوره . گفت بیاین دنبالم تا ساعت های های کپی را به شما نشان بدم. ما هم فکر میکردیم نزدیکه، گفتیم باشه و تو راه هی می گفت من مسلمانم اهل کجا هستم ، با خودم گفتم چرا این ها را میگه دیدیم پس از چند کوچه ما رسیدیم به یک آپارتمان !! گفت بریم بالا !! حالا ما استرس که چه کنیم !! آخر رفتیم ط 2 و در را باز کرد و قفل کرد ، گفتیم آخ که ربوده شدیم !!! بعد 2 دقیقه کلی باکس آورد که داخلشان ساعت هایی با برند های معروف دنیا را داشت. در نهایت یک ساعت رولکس با کلی چونه به قیمت 200 دلار گرفتیم که خوشبختانه خیلی ساعت خوبی درومد.

56-محله چینی (2).jpg56-محله چینی (1).jpg

روز آخر را روز خرید نامگذاری میکنم . کلا تا حالا راجب خرید اصلا مطلبی نگفتم تا به الان. کلا خرید تو مالزی برام لذت بخش نبود . بین جاهایی که رفتم و دیدم ترکیه اول – مالزی / تایلند در یک رتبه – سنگاپور آخر.

مالزی بدون آف برای خرید ، وقتی قیمت تبدیل به ریال می کردی به غیر از کفش های ورزشی اش که مقرون به صرفه بود و مارک های نایک و ادیداس و ... را خیلی زیاد در شعب مختلف میشد خرید کرد مابقی آش دهن سوزی  اگر آف نداشت ، نبود.

اکثر پاساژ ها را رفتیم ، اون هایی که ازشون خوشم اومد ، پاویلون ، برجایا ، سوگو و سوریا بود.

تنها به نظرم یک روز کم آوردم جهت برنامه ها و اون هم برای رفتن به پوتراجایا هست . اگر روز آخر فقط خرید نمی کردیم ، اون هم قابل دسترس بود اما نشد. بهترین رستوران ها را در پاساژ پاویلون و بهترین بستنی و شیرینی و کافی شاپ تو سوریا و بیشترین خرید از پاساژ سوگو انجام دادیم.

خب در انتها سفر براتون بگم که تو مالزی متاسفانه لیدر  فارسی زبانی نه برای خوش آمد گویی پیش ما اومد نه چیزی. فقط یک روز به آخر دست نوشته و سیم کارت ها را توسط متصدی هتل در اتاق ما گذاشته بودن. که من با اجازتون حسابی شستمش و یک ایمیل هم به شرکت گردشگری زدم. روز آخر چون پرواز ما عصر بود ، صبح اش مجدد به مراکز خرید جهت اتمام خرید های سوغاتی مجدد سری زدیم و هوا هم به شدت نزدیک ظهر بارانی شد.

طوری که ما از پاویلون تا هتل را با آژانس اومدیم. زمانی که رسیدیم یک آقای لیدری که میگفت من فقط تور های VIP را برگزار میکنم با یک ماشین ون که جهت دلجویی ، فقط به صورت اختصاصی ما را سوار کرد و عذرخواهی خودش و مجموعه اشون را از بابت کوتاهی صورت گرفته اعلام و من هم  در طول مسیر به فرودگاه کلی گله کردم.

در فرودگاه مورد خاصی نبود و از دوحه بخش free Shop اش یک دو تایی ادکلن گرفتیم و پرواز به موقع انجام شد و ما با سفری خوب و مهیج و خاطراتی که برامون باقی گذاشت برگشتیم و مجدد روز های عادی زندگی را از سر گرفتیم.

در انتها اگر کسی از من بپرس ، بین مالزی و سنگاپور کجا بریم ؟ میگم سنگاپور و حداقل 5 شب. و فقط به نظرم شاید شاید مالزی برای افراد مسن ، مناسب تر باش.

اگر کاستی و نقصی در ارایه مطالب بود ، که حتما هست به دلیل اینکه از اول قصدی برای نوشتن سفرنامه نبود و با گذشت زمان کمی موارد از ذهن پاک شده بود ، را بر ما چشم پوشی کنید .

یک روز یک دوستی بهم میگفت ، سفر برون مرزی فقط اولین بارش سخته یا بهتر بگم کمی استرس دارید که اونجا حالا چه کنید و اگر بری ، حتما دفعات بعدی را هم میری. برای من که اینطوری شد و واقعا درست میگفت.

خیلی از رفقا ، همکار ها از گرونی ارز و تور و ... در شرایط فعلی میگن ، که واقعا درسته این حرف اما اون هایی که دارند و هی پس انداز رو پس انداز می کنند بهشون توصیه میکنم از همین حال لذت ببرند که شاید فردایی نباشد.

آرزو میکنم ، شرایطی جور شه هر کی هر جا میخواهد بتونه سفر کنه و نگران اخذ ویزا و نرخ دلار و ... نباشیم.