پلکان‌های شگفت‌انگیزی در ایران، که از آن‌ها آب شور می‌جوشد! +تصاویر

پاییز فصل رقص برگ های رنگین است و سفر در این فصل عاشقانه ترین سفر هاست

در سفرنامه های پیشین همراه من به ابیانه، روستای گلگون و همچنین کاشان، منزلگاه خانه های پر فروغ همسفر شدید. در ادامه دل به طبیعت زیبای استان مازندران میزنیم تا به دیدار دومین چشمه آب شور جهان، باداب سورت و نیز دریاچه رویایی چورت برویم.

بیست و هفتم آبان 97 چشمه های  باداب سورت

اگر سفرنامه های پیشین را مطالعه نکردید باید عرض کنم من و همسرم با خودرو خود در اولین سفر زمینی مشترک از شیراز راهی شدیم.  با توجه به اینکه تصمیم داشتیم در یک روز از چشمه های باداب سورت و دریاچه چورت دیدن کنیم تصمیم گرفتیم ساعت 6 صبح کاشان را به مقصد باداب سورت در استان مازندران ترک کنیم. اگر از جنوب کشور قصد رسیدن به این چشمه ها را داشته باشید می توانید پس از رسیدن به قم به سمت آزادراه سمنان بروید که در واقع به نام آزاد راه حرم (حرم حضرت معصومه) تا حرم (حرم امام رضا) شناخته می شود زیرا شهر قم را به مشهد متصل می کند.

مسیر کاشان به باداب سورت در گوگل مپ

صبح زود هنگام کاشان را با تمامی زیبایی هایش که در خانه های تاریخی آن نمایان گر هست، ترک میکنیم. خوشبختانه مسیر بسیار خلوت و کیفیت آزادراه بسیار مطلوب بود. حوالی ساعت 10 صبح بود که به سمنان رسیدیم و مسیر سمنان به ساری از جاده کیاسر را دنبال کردیم. این جاده از استان سمنان به سمت استان مازندران ادامه پیدا می کند و طبیعت آن بخصوص در استان مازندران بسیار زیبا می باشد.

مسیر سمنان به ساری از جاده کیاسر

حوالی ساعت 11:30 بود که به یک سه راهی رسیدیم که مجتمع رفاهی ابن عباس، پلیس راه و کمی جلوتر یک پمپ بنزین قرار داشت. مسیر فرعی در سمت راست ما به سمت باداب سورت میرفت و 25 کیلومتر طول آن بود که حدود 7 کیلومتر آن خاکی بود.

نقشه منطقه

وارد جاده آسفالت نسبتاً باریک و با دست انداز های زیاد شدیم و با عبور از نزدیکی روستاهای کوچک به نام های پشرت، کوات، قلعه سر، مالخواست و اروست به یک مسیر خاکی رسیدیم و پس از طی 45 دقیقه به محلی رسیدیم که امکان پیشروی بیشتر با خودرو شخصی نبود. لازم است این نکته را بدانید که جاده ای در حال ساخت بود که در صورت افتتاح مسیر دسترسی بسیار هموارتر میشد.

مسیر خاکی منتهی به پارکینگ خودروها

پس از پارک خودرو به سمت نیسان هایی رفتیم که شغلشان جا به جایی گردشگر ها به سمت چشمه بود. مسیر پارکینگ تا چشمه ها با نیسان 10 دقیقه و پیاده حدود 45 دقیقه کوهنوردی نسبتاً سبک داشت. با توجه به کمبود وقت و عدم آشنایی با مسیر با کمی چانه زدن حاضر شدند با مبلغ 50 هزار تومان ما را به سمت چشمه ببرند. متاسفانه یا خوشبختانه در آن زمان هیچ بازدید کننده ای نبود که مسیر را با هم شریک شویم.

پس از طی 3 کیلومتر که حدود 10 دقیقه زمان برد و کوه پیمایی با خودرو نیسان به چشمه های باداب سورت رسیدیم!

ورودی چشمه های باداب سورت و نیسانی که با آن مسیر را طی کردیم

سکوت مطلق، آرامش محض، تماشای طبیعت و چشمه هایی که سخن از زیبایی آن به سختی می توان گفت.

نقش زیبای آسمان آبی در چشمه های باداب سورت

چشمه های باداب سورت، دومین چشمه آب شور جهان

چشمه های باداب سورت به عنوان معدود چشمه ‌های پلکانی طبیعی دنیا شناخته شده می باشد. اینجا چندین چشمه وجود دارد که هر کدام یک نوع ماده ی معدنی و یک رنگ دارند که دارای خواص بخصوصی هستند. از مواد معدنی درون آب می توان به آهن، گوگرد، نمک، مس و آهک اشاره کرد.

چشمه های باداب سورت

تلالو نور خورشید در آب حوضچه ها

چشمه های پلکانی

رسوب آهن موجود در آب که به رنگ قرمز نمایان است

نکته مهم در مورد پلکانی بودن چشمه ها این است که هر یک سانتی متر رسوبات این چشمه ها حدود ۳۰۰ سال طول میکشد تا شکل بگیرد اما متاسفانه برخی از بازدید کننده ها با کفش وارد این حوضچه های پلکانی میشوند و برای همین بشدت مورد تخریب قرار گرفته و سازمان میراث فرهنگی هم با وجود اینکه اینجا به عنوان دومین اثر طبیعی ملی بعد از کوه دماوند به ثبت رسیده حفاظت مناسبی از آن انجام نمیدهد.

رسوبات چشمه ها از نمای نزدیک

طبیعت اطراف چشمه ها پوشیده از جنگل ‌هایی با درختان سوزنی برگ و گیاهان بوته‌ای می باشد که منظره ای بی بدیل را رقم می زند.

طبیعت پاییزی اطراف چشمه ها

از نمونه های مشابه این چشمه می توان به پاموکاله در کشور ترکیه اشاره کرد که به یک مکان توریستی وسیعی تبدیل شده و سرمایه گذاری های بسیاری در آن منطقه انجام گرفته که از آن نیز در گذشته دیدن کرده بودیم و می توانید روایت آن را در سفرنامه پاموکاله مطالعه فرمایید.

چشمه ها را با زیبایی هایش ترک کردیم و با عبور مجدد از مسیر ناهموار که دست کمی از یک تفریح هیجان انگیز نداشت به محل توقف ماشین رسیدیم و مسیر دریاچه چورت را پیش گرفتیم و در ساعت نزدیک به 5 عصر بود که به روستای چورت رسیدیم.

مسیر باداب سورت به دریاچه چورت در گوگل مپ

تابلو ورودی مسیر روستای چورت در جاده سمنان به ساری

جاده تا خود روستا آسفالت اما پر از پیچ و خم و با طبیعت بسیار چشم نواز همراه بود. از روستای چورت تا دریاچه حدود 30 دقیقه با ماشین و 2 ساعت پیاده روی سبک، مسافت خاکی هست. پرسان پرسان آدرس را میگیریم و وارد یک مسیر خاکی بسیار ناهموار می شویم که تنها مسافرانش خودمان هستیم. مسیری که در قسمتهایی از آن آنقدر وضعیت جاده خراب بود که آرزو می کردیم ای کاش با نیسان آمده بودیم. همواره نیز در طول مسیر ترس و دلهره داشتیم تا اینکه به یک ایستگاه جنگلبانی و پس از آن به خود دریاچه رسیدیم که همزمان شده بود با غروب خورشید. از قبل برنامه داشتیم پس از بازدید از دریاچه شب را در ساری اقامت کنیم اما مجبور شدیم مسیر را برگردیم و شب را در روستای چورت اقامت کنیم و فردا صبح زیر نور مستقیم آفتاب به تماشای دریاچه بیاییم.

تعدادی از خانه های روستا برای اجاره به گردشگران وجود داشت اما به جز یک سوپر مارکت هیچ رستوران و یا غذاخوری در روستا پیدا نمیکنید.

خانه محل اقامت ما در روستای چورت

جدول هزینه های بیست و هفتم آبان 97

بیست و هشتم آبان 97  دریاچه رویایی چورت

پس از خوابی عمیق صبح با صدای مرغ و خروس های همسایه بیدار شدیم. از تراس خانه زیبایی های روستا به خوبی نمایان بود. با هماهنگی با صاحب خانه نیسانی برای رفت و برگشت به دریاچه گرفتیم چون ماشین بیچاره روز گذشته دمار از روزگارش درآمده بود. به شما هم پیشنهاد می کنم با خودرو شخصی خود به دریاچه نروید.

بر پشت نیسان سوار شدیم تا در مسیر بیشتر از طبیعت لذت ببریم. هرچه بگویم از طبیعت و زیبایی این منطقه کم گفتم. شاید عکسها بهتر از هر سخنی نمایانگر این زیبایی باشند.

آسمان روستا و خورشیدی که پشت ابرهاست

مسیر زیبای روستا تا دریاچه چورت

نمای روستا از دور دست

از چشمه های شگفت انگیز باداب سورت تا دریاچه رویایی چورت

در طول مسیر آنقدر صحنه های زیبا برای عکاسی بود که مدام از راننده تقاضای توقف می کردیم. پس از 45 دقیقه با در نظر گرفتن توقف ها به دریاچه رسیدیم.

طبیعت زیبای اطراف دریاچه

نام اصلی دریاچه میانشه می باشد اما بدلیل مجاورت با روستای چورت او را بیشتر با نام دریاچه چورت می شناسند. این دریاچه بوسیله یک زمین لرزه بوجود آمده و با توجه به قرار گرفتن در میان درختان و جنگل های انبوه، زیبایی آن دو چندان شده است.

شکل دریاچه از بالا به صورت یک بیضی می باشد و سطح آب آن هرساله با توجه به میزان بارش ‌ها تغییر می‌کند.

طبیعت مجاور دریاچه چورت

اولین موردی که نظر شما را به خود جلب می کند قرار گرفتن باقی مانده تنه درختان در میان دریاچه  می باشد که مربوط به قبل از شگل گیری دریاچه است.

باقی مانده تنه درختان در میان دریاچه

از چشمه های شگفت انگیز باداب سورت تا دریاچه رویایی چورت

زیر درختان و بر روی برگ ها کنار دریاچه دراز کشیدیم. واقعاً لذت بخش بود گوش دادن به صدای وزیدن باد و تماشای رقص برگ هایی که یکی یکی از درختان بر زمین می افتادند. تجربه ای کم نظیر که دوست داشتیم هر ساله برایمان تکرار شود.

طبیعت مجاور دریاچه رویایی چورت

طبیعت مجاور دریاچه چورت

از چشمه های شگفت انگیز باداب سورت تا دریاچه رویایی چورت

سخت ترین تصمیم در آن لحظه برای ما، دل بریدن از آن همه زیبایی بود. هیچ گاه پاییز را با این همه زیبایی ندیده بودیم و گویی پاییز را در بهشت سیر می کردیم. در مسیر بازگشت این بار راننده ما را از مسیر دیگری به سمت روستا برد تا طبیعت و منظره متفاوتی را تجربه کنیم.

نمای زیبای روستای چورت

پس از جمع و جور کردن وسایل و تحویل خانه به سمت ساری راهی شدیم و از دیدن مسیر روستا تا ابتدای جاده اصلی بسیار لذت بردیم.