سفرنامه اروپا، فرانسه (پاریس) - قسمت نهم

سفرنامه اروپا، فرانسه (پاریس) - قسمت نهم

مجسمه ابوالهول یا همان اسفینکس مربوط به 2500 سال قبل از میلاد ! ابوالهول های زیادی در مصر باستان وجود دارد که بزرگترین آنها 28 متر ارتفاع دارد و در مصر قرار دارد .! این نوع مجسمه ها معمولا به صورت یک پارچه از سنگ هستند و بدنی شیر مانند دارند و سری به شکل دختر یا زن.بعضی از تاریخ دانان در مورد بزرگترین ابوالهول که 28 متر ارتفاع دارد و به نام گیزا معروف است میگویند که این کار ساخت دست بشر نبوده! چون تراشیدن چنین سنگی در آن زمان واقعا دشوار بوده.

گاو بالدار آشوری

نمایی از حیاط موزه

سفرنامه پاریس

نمایی از یک طاق نصرت که در روبروی موزه قرار دارد و به نام Arc du Trimphe du Carrousel مشهور است و در سالهای 1806 تا 1808 برای پیروزی های ناپلئون ساخته شده است .

در انتهای بازدید از موزه یکی از بدترین خاطرات مسافرت های من اتفاق افتاد.زمانی که از موزه خارج شدیم با موبایلی که در دستم بود یک عکس گرفتم و موبایل رو در جیبم گذاشتم و از پله ها بالا رفتیم.وقتی به بالا رسیدیم برای گرفتن عکس خواستم موبایل رو از جیبم در بیارم که متوجه شدم موبایل نیست. در همین فرصت موبایل رو از جیبم زده بودند.از فکر موبایل می شد راحت گذشت.

اما انبوهی از عکس هایی که از 2 روز پیش داخل گوشی بود رو نمیشه فراموش کرد.عکسهایی که از دیزنی لند روز گذشته گرفته بودیم.عکسهایی که از موزه لوور گرفته بودم.هنوز که هنوز است ناراحتم.به دلیل جلوگیری از اتمام شارژ دوربین بسیاری از عکس ها رو با موبایل گرفته بودیم .به بخش اطلاعات موزه هم سپردم اما خبری نشد.فردای اون روز هم به موزه رفتم و سوال کردم که گفتن خبری نشده و چیزی پیدا نکردیم .

حتما در جریان هستید چند وقت پیش کارمندان موزه لوور برای اعتراض به ناامنی و دزدی از توریست ها دست به اعتراض زده بودند.پاریس شهری مملو از دزدان حرفه ای است.یکی دیگر از شگرد های کلاه برداری استفاده از حلقه های طلا یا نقره است.ما یک روز در کنار رودخانه سن در حال قدم زدن بودیم ناگهان دیدیم یک خانوم به حلقه ای که بر روی زمین روبروی ما افتاده بود اشاره میکنه و میگه حلقه طلای شما افتاده رو زمین برش دارید.

بعد گفتیم از ما نیست.جلو آمد و حلقه رو برداشت و گفت به نظر اصل است و شانس به شما رو آورده و حلقه رو به ما داد و حرکت کرد.ما مات و مبهوت به حلقه نگاه میکردیم که ناگهان برگشت و گفت حالا که امروز شانس به شما رو آورده و خوشحال هستید میشه مقداری پول به من کمک کنید .ما هم که از حقه این خانوم با خبر شدیم حلقه قلابی رو بهش دایدم و گفتیم برو با همین واسه خودت هرچی میخوای بخر!

چندین و چند بار همین اتفاق تکرار شد ولی چون ما مطلع شده بدیم یا به آنها میخندیدیم یا اصلا توجه نمیکردیم.یک مورد دیگه هم اینکه یک نفر با یک کاغذ بزرگ جلوی شما وا میسته و از شما آدرس میپرسه .و شما در حالی که کاغذ رو نگاه میکنید از جیبتون غافل میشید!!! موقعی که داشتیم سوار اتوبوس میشدیم همین اتقاق افتاد که راننده اتوبوس به من گفت جواب اینارو نده که دزد هستن!

به خاطر دلیلی که گفتم بسیاری از عکس های موزه رو که با موبایل گرفته بودم از دست دادم از جمله بخش آثار ایرانی موزه لوور. و بسیاری از آثار زییای موزه که همگی داخل موبایل بودند.اما در مورد آثار ایرانی باید بهتون بگم که آثاری چون سنگ ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا که یک اثر با 3500 سال قدمت است که مربوط به دوره ایلام است و یک سنگی است که بر روی آن یک زن است که دمی شبیه ماهی دارد و 2 عدد مار را در دستانش گرفته است و از چغازنبیل شهر شوش به موزه اورده شده است .

سنگ نگاره زن ایلامی و ندیمه که زنی را نشان میدهد که در حال ریسندگی است و زنی در پشت سر او در حال باد زدن او است و مربوط به 2800 سال پیش است.این سنگ نگاره توسط ژان دو مورگان فرانسوی کشف شده ،کسی که قلعه شوش را ساخته است. از دیگر آثار آن سنگ نگاره با دم ماهی با 3500 سال قدمت ،فاخته لاجوردی با 3300 سال قدمت، تندیس ناپیراسو با قدمت 3250 سال قدمت که باز هم کشف ژان دومورگان است ،نگاره فلزی نیایش آفتاب،تخته بازی 58 خانه ای،شیر 2500 ساله کاخ آپادانای شوش،سر ستون گاو 2 سر کاخ آپادانا، کتیبه داریوش و چندین اثر دیگر که اصلا یادم نیست.

روز بعد به دلیل اسرار و علاقه دوستم به سمت پمپیدو رفتیم .مرکز ملی فرهنگ و هنر ژرژ پمپیدو Centre georges pompiduo. .این بنا که توسط ژرژ پمپیدو رییس جمهور فرانسه در سال 1977 بنا شد به نام خود وی نامگذاری شد و اکنون به غیر از موزه مدرن ،کتابخانه عمومی نیز است.پمپیدو یکی از پربازدید ترین مکان های پاریس است و اخیرا هم جاذبه دیگری که توریست ها رو به اینجا کشانده مجسمه زیدان و ماتراتزی در جلوی آن است .

این مجسمه یاد آور ضربه ای است که زیدان در سال 2006 در جریان فینال جام جهانی بین ایتالیا و فرانسه به وسیله سر به ماتراتزی زد و زیدان از بازی اخراج شد.کارشناسان فوتبال از روی لب خوانی گفته بودند که ماتراتزی به زیدان توهین کرده بوده و این کار باعث خشم زیدان و حرکت وی و سپس اخراج او از زمین و در نهایت باخت فرانسه به ایتالیا شد .

باید بدونید که ساخت این مرکز به عهده ریچارد راجرز و رنزو پبانو معمار معروف ایتالیایی کسی که پروژه هایی مثل فرودگاه اوزاکا ،ساختمان علم و تکنولوژی امستردام،آکادمی علوم کالیفرنیا،برج های سیدنی و چندین استادیوم و ایستگاه قطار و غیره بوده است .ساخت این مجسمه هم بر عهده عادل عبدالصمد هنرمند فرانسوی بوده است . .برای رفتن به ژرژ پمپیدو کافیه خط 11 مترو رو سوار بشید و در ایستگاه Rambuteua پیاده بشید و یا با خطوط 1 و 11 در ایستگاه Hotel de ville پیاده بشید و با 5 دقیقه پیاده روی از طریق خیابان Rue Beaubourg به پمپیدو برسید.

بازدید از کلیسای سکره کر مونمارتر sacre Ceure

یکی دیگه از دیدنیهای پاریس کلیسای بسیار زیبا و سفید رنگ سکره کر مونمارتر است که منظور از مونمارتر تپه ای است که کلیسا رو روی آن بنا کرده اند.برای رسید ن به کلیسا با خط شماره 2 مترو در ایستگاه Anvers و با خط شماره 12 در ایستگاه Abbesses پیاده شوید طبق تعریفی که از این ناحیه از پاریس شنیده بودیم تصمیم گرفتیم در ایستگاه کناری آن یعنی Barbes پیاده شویم.وقتی از مترو بیرون آمدیم چهره پاریس به یکباره عوض شد.

خیابان ها پر بود از آدم های سیاه پوست با چهره های عجیب غریب که اولین فکری که به سرم زد این بود که پول هامو بذارم توی جیب کاپشنم و زیپ کاپشنم رو بکشم بالا .!واقعا عجیب بود.انجا پر بود از آرایشگاه هایی که داخل اونها بافت آفریقایی رو انجام میدادند و منم با تعجب دوربین فیلم برداری رو روشن کردم تا از چند تا از این آرایشگاه ها فیلم بگیرم که همشون مخالفت میکردند و منم دیدم داره دردسر میشه و از دزدی گوشی توی موزه لوور خاطره بدی داشتم دوست نداشتم که واسه دوربین این اتفاق بیفته و اون رو جمع کردم.

به هر حال خیابان جالبی بود و اگه وقت کردید حتما سری به انجا بزنید. با چند دقیقه پیاده روی میتوانید به کلیسا برسید.برای رسیدن به کلیسا باید از پله های زیادی بالا بروید.چون کلیسا بر روی تپه بنا شده است.در مورد تاریخچه کلیسا باید براتون بگم که قبل ها در این مکان پرستشگاه هایی برای خدایان مارس و مرکور بوده و بعد از آن لویی چهاردهم قدیمیترین کلیسای پاریس رودر همین مکان ساخت .ولی بعد ها در سال 1873 دولت فراسنه تصمیم به ساخت این مکان نمود و نهایتا در سال 1919 به اتمام رسید.این کلیسای پرطرفدار یک گنبد 83 متری داره و در ساخت آن از کلیسای واتیکان و سبک بیزانس الهام گرفته شده است .کلیسا دارای یک ناقوس به قطر 3 متر و وزن 18895 کیلوگرم است که بزرگترین ناقوس کلیساهای فرانسه است .

سفرنامه پاریس

در داخل کلیسا یک موزاییک بسیار زیبا و معروف قرار دارد که گفته میشود بزرگترین موزاییک پاریس است که ساخت آن 22 سال به طول انجامید و تصویری از حضرت عیسی را نشان میدهد .

در زیر تصویر نوشته ای وجود دارد که میگوید از طرف فرانسه ملتهب ،هدیه به قلب مقدس عیسی برای سپاسگذاری و بخشش گناهان .

تقریبا همه جای پاریس رو میشه دید.مردم روی پله ها مینشینند و چند نفر در حال کشیدن پرتره هستند و بعضی ها هم با گیتار در حال نواختن هستند.نزدیک نرده ها یک نفر همیشه در حال بازی با توپ است که گفته میشه برای شکستن رکورد گینس این کار رو انجام میده .

کلیسا همه روزه از ساعت 6 صبح الی 10:30 شب باز است .

یکی دیگه از بناهایی که در همین منطقه 18 پاریس قرار داره مولن روژ است که برای دیدن اون به صورت پیاده هم میتونید برید. کافیه به سمت متروی Anvers برید و خیابان رو تا ایستگاه Blanche به صورت پیاده قدم بزنید .روبروی ایستگاه متروی blanche مولن روژ قرار دارد.

سفرنامه پاریس

. مولن روز که Moulin Rouge در فرانسوی نوشته میشود به معنای آسیاب بادی سرخ است.به دلیل تعریفی که از این مکان شنیدیم قصد کردیم از آن دیدن کنیم .یکی از دلایلی که این مکان با اهمیت شده قدمت طولانی ان است که در قرن 19 و در سال 1889 ساخته شده و همواره مکانی برای اجرای خواننده های مشهور بوده .

روبروی توی بلوار کلی آدم ایستاده بود .رفتیم جلو دیدیم همه روی خروجی مترو ایستادن و به خاطر اینکه هوا سرد بود از باد گرم و دلنشین اون استفاده میکردند.صحنه جالبی بود که خیلی ها حتی عکس یادگاری میگرفتند.جالبه هر چیزی رو به عنوان سرگرمی بهش نگاه میکنند.

بازدید از کاخ ورسای

در آخرین روز اقامت در پاریس بازدید یکی از بزرگترین کاخ های دنیا رو در نظر گرفتیم. کاخ ورسای در حومه شهر پاریس قراد دارد .برای رسیدن به ورسای باید خودتونو به خط C برسونید و به سمت ایستگاه Versaills –Cateau در جنوب حرکت کنید بعد از اینکه رسیدید با 5 دقیقه پیاده روی به کاخ ورسای میرسید.نگران نباشید .آنقدر کاخ ورسای مشهور است که به هر کسی بگید ورسای ، راه رو به شما نشان خواهد داد .

هوا اون روز فوق العاده سرد بود. شما تا حالا شاید لقب لوئی بزرگ یا همان پادشاه خورشید رو شنیده باشید.لقبی برای لوئی چهاردهم مقتدر ترین پادشاه فرانسه .مرد کوتاه قد ولی جاه طلبی که صاحب بزرگترین موزه کفش در زمان خودش بود و به خاطر قد کوتاهش کفش های پاشنه بلند میپوشید و فقط به درباریانش اجازه پوشیدن کفش پاشنه بلند می داد. همین جاه طلبی های لوئی چهاردهم باعث شد کاخ ورسای ساخته شود.تا زمان او کاخ رسمی پادشاهان فرانسه کاخ لوور بود ولی او تصمیم گرفت در سال 1669 کاخ با شکوه تری برای خود بسازد .کاخ در 4 مرحله ساخته و تکمیل شد.طراحی کاخ به عهده یک معمار مشهور به نام لویی لووا و یک نقاش مشهور به نام شارل لبران بود.

سفرنامه پاریس

بلیط ورودی 18 یورو است .ولی یادم میاد نوشته بود برای روزهایی که فواره های موزیکال و باغ موزیکال برنامه دارند 25 یورو. زمان ورودی هم از ماه آپریل تا اخر اکتبر از ساعت 9 صبح تا 6:30 بعد از ظهر است و از نوامبر تا 31 مارچ از 9 صبح تا 5:30 بعد از ظهر.روزهای 2 شنبه کاخ تعطیل است ولی بازدید از باغ و پارک همه روزه از ساعت 8 صبح تا 8 شب امکان پذیر است ولی همانطور که گفتم ساعت بازدید از باغ و پارک نیز از ابتدای نوامبر تا 31 مارچ از ساعت 8 صبح تا 6 بعد از ظهر است .

مبلمان و سرویس های خواب همگی از نقره هستند و بسیاری از وسایل درون اتاق ها از جنس طلا هستند.انقدر در تزیین ورسای از جواهرات استفاده شده که برخی از تاریخ دانان زندگی در ورسای را زندگی طلایی نامیده اند.بر طبق گفته ها نزدیک به 25 درصد درآمد فرانسه در ان زمان صرف مخارج و نگهداری از کاخ ورسای میشده است.

گفته میشود همه اسباب و اثاثیه قصر کار صنعت گران ایتالیا است.

نمایی از سالن آینه

در طراحی سقف تالار ها گفته میشه نقاشی هایی کشیده شده که به حماسه هایی که لویی چهادرم خلق کرده مرتبط است و حتی گفته میشه از شخصیت هایی مثل اسکندر و آگوست و حتی کوروش نیز استفاده کرده اند.

سفرنامه پاریس

از ترکیب تالار های ونوس و ساترن و ژوپیتر سالن آینه ساخته شده است.باید بدونید که کاخ دارای 7 تالار بود که به نام خدایان روم نامگذاری شده اند.تالار مارس خدای جنگ ،تالار دایان خدای شکار،مرکوری خدای بازرگانی و هنر های آزاد، آپولون خدای هنر های زیبا،ژوپیتر خدای قانون ،ساترن خدای کشاورزی و ونوس خدای زیبایی است .

نمایی از خوابگاه ملکه

در مورد آپارتمان ملکه باید بگم که این خوابگاه سه نفر از مشهورترین ملکه های فرانسه را در خود دیده است .ماری ترز همسر لوئی چهاردهم، ماری لسز لسزیسکا همسر لوئی پانزدهم و ماری انتوانت همسر لوئی شانزدهم .در مورد اعدام ماری آنتوانت زمانی که به میدان کونکورد رسیده بودم براتون توضیح دادم .اما بد نیست بدونید که زنی اتریشی بود و لقب آخرین ملکه را داشت .یک اشراف زاده به تمام معنا و مسلط به زبان های فرانسوی و آلمانی و حتی انگلیسی و کاملا ولخرج که در مورد مشکلات جامعه کوچکترین اطلاعتی نداشت.

حتی روایت شده که در زمان انقلاب فراسنه مردم فریاد میزدند و سر وصدا میکردند از کسی پرسید چه اتفاقی افتاده ،؟ مردم چه میخواهند، ؟ آن فرد پاسخ داد که مردم گرسنه هستند و آب و نان می خواهند.که ماری آنتوات پاسخ میدهد که اگر گرسنه اند و نان ندارند چرا شیرینی نمی خورند! همانطور که قبلا گفتم او بعد از 9 ماه از مرگ همسرش در میدان کنکورد به وسیله گیوتین اعدام شد و اکنون در کلیسای سن دنی جایی که مقبره بسیاری از پادشاهان فرانسه قرار دارد دفن شده است .

این قسمت از کاخ به موزه هنری تبدیل شده است

بعد از بازدید از داخل کاخ برای دیدن باغ بیرون امدیم .هوا آنقدر سرد بود که حتی 2 دقیقه هم نمیتونستیم طاقت بیاریم.باد بسیار سردی هم میوزید که با باران همراه بود که حرکت کردن رو هم سخت کرده بود .ولی شهرت باغ ورسای با طراحی منحصر به فرد آندره لونتر به ما اجازه بازگشت رو نمیداد هر طور شده بود میخواستیم چند عکس از منظره زیبای اون بگیریم. باغ و فضای سبز ورسای مملو از مجسمه ها و دریاچه های زیبا و فضای سبزی بی نظیر است.باغ به گونه ای شیب دار طراحی شده که به نقاطی دوردست هم دید داشتیم

منظره ای زیبا در یک روز بارانی و سرد

سفرنامه پاریس

چند عکس هوایی به وسیله گوگل ارث گرفتم تا عظمت کاخ و باغ ورثای رو به طور کامل ببینید.قسمت ورودی که شامل کاخ است شبیه پرنده است و وسط باغ به شکل صلیب

بعد از بازدید از کاخ زیبای ورسای به سمت پاریس حرکت کردیم تا حکایت ویکتور هوگو و کلیسای نتردام رو از نزدیک ببینیم.کلیسای نوتردام رو در برنامه قرار دادیم .برای رفتن به کلیسای نتردام خط شماره 4 مترو رو سوار بشید و در ایستگاه Cite پیاده بشید..کلیسایی در مرکز پاریس و در جزیره ای به نام ای دولا سیته که به فرانسوی ile de la cite نوشته میشود.جزیره ای کوچک در میان رود سن.

نمایی از رود سن

مجموعه ای که در همین منطقه جمع شده اند باور نکردنیه.غیراز میدان شارل دوگل به ترتیب خیابان شانزه لیزه و میدان کنکورد ،بعد از ان باغ تویلری و موزه اورسی و بعد از آن موزه لوور قرار دارد. کلیسای نوتردام که فرانسوی Cathedrale Notre dame است قدمتی 700 ساله دارد که بر مبنای معماری گوتیک شاخته شده است.کلیسایی که ساخت آن 200 سال طول کشیده است روزگاری بزرگترین کلیسای اروپا بود.اگر چه الان این کلیسا به نسبت کلیسای واتیکان یا میلان بسیار کوچتر است اما در میان فرانسوی ها اعتبار زیادی دارد.

سفرنامه پاریس

این کلیسا همچنین باعث شد یکی از پرفروش ترین کتاب های رمان تاریخ به نام گوژپشت نوتردام توسط ویکتور هوگو نوشته شود.کتابی که هوگو تاثیر کلیسای نوتردام را در نوشتن آن دخیل می داند.

مجسمه های بالای درب های ورودی که به تعداد 28 عدد هستند یاد آور پادشاهانی هستند که قبل از ظهور حضرت عیسی حکومت میکردند.جمعیت فوق العاده زیادی که برای ورود به کلیسا می آیند از بزرگی و ابهت کلیسا خبر میدهند.مناره بلند کلیسا 96 متر ارتفاع دارد .کلیسا مملو از ناقوس های بزرگ و کوچک است که بزرگترین و معروف ترین آنها ناقوسی به نام امانوئل است که در 330 سال پیش نصب شد و وزن آن 13 تن است و در موارد نادر مثل 11 نوامبر برابر با پایان جنگ جهانی اول به صدا در می آید.

ناقوس های هم که روزانه به صدا در می آیند چیزی بین 700 تا 200 کیلو وزن دارند.بعد از کلی انتظار به داخل راه پیدا کردیم. کلیسا دارای ستون های تقریبا بلندی است و بین انها چراغانی شده. یک نفرهم با صدای زیبایی در حال خواندن بود وشخصی در حال زدن پیانو یا ارگ بود.من در جایی خوانده بودم که ارگی که در کلیسا قرار دارد 7374 لوله دارد!.فضای منحصر به فردی بود که تا به حال ندیده بودم.معنی واقعی کلیسا رو فهمیدم. مردم در وسط کلیسا روی صندلی ها نشسته بودند و بقیه بازدید کننده ها در اطراف آنها میتوانستند بگردند و از کلیسا بازدید کنند. شکل نوک تیز بودن و روبه بالا بودن رو در همه قسمت ها میشه دید.این که همه چیز به سمت بالا و به سمت خدا باشه از ویژگی های سبک مذهبی گوتیک است .

سفرنامه پاریس

کشیش هایی با لباس سفید در حال برگذاری مراسمی بودند.در این مراسم به نظر میرسید یک بالش مقدس بود که مردم پشت سر هم به سمت کشیش میرفتند و بالش را میبوسیدند و یک کشیش دیگه هم ایستاده بود و محلی که بوسیده بودند رو با دستمال پاک میکرد و هر دفعه این کار رو تکرار میکرد.

نمایی از طاق نصرت دفانس

بعد از بازدید از کلیسای نتردام هوا تاریک شده بود و تصمیم گرفتیم در آخرین روز اقامت در پاریس سری به لادفانس بزنیم.لادفانس به دلیل ساختمان های بلندی که ساخته شده به نیویورک پاریس مشهور شده است .به ایستگاه مترو رفتیم و خط A به رنگ قرمز رو سوار شدیم و به سمت غرب پاریس که ایستگاهی به همین نام یعنی La Defense دارد حرکت کردیم . وقتی از مترو خارج شدیم انبوهی از آپارتمان های بلند و ساختمان های مرتفع رو دیدیم .این چند وقتی که در مسافرت بودم ساختمان بلند به ندرت دیده بودم.

با سخت گیری هایی که دولت پاریس انجام داده کلیه ساختمان های بلند باید در حومه شهر ساخته شوند .منطقه لادفانس یکی از این مکان هایی است که دفتر بسیاری از شرکت های مهم تجاری در آنجا قرار دارد.

مدت 5 روز اقامت در پاریس به طور حتم کافی نبود.در صورتی که مدت اقامت شما در پاریس طولانی تر است حتما به جز مواردی که من بازدید کردم بازدید از باغ لوکزامبورگ، پانتئون،اپرای گارنیه،کلیسای سن شاپل، قلعه کونسیرژری و گورستان پر لاشز رو نیز مد نظر قرار بدهید. بازدید کامل دیدنی های پاریس ماه ها شاید به طول بیانجامد .در مورد شهر پاریس باید بگم که مواظب وسایل و پول خود باشید.

در اماکن توریستی پاریس جیب برهای حرفه ای بسیار زیاد هستند.اگر از مهر ماه به بعد پاریس مسافرت میکنید حتما لباس گرم بپوشید.پاریس شهری بارانی و سرد است. هر آنچه از سفر 14 روزه من بود نوشتم .سفر به اروپا چیزی متفاوت از سفرهای آسیایی من بود ..پیشنهاد میکنم قبل از مسافرت به اروپا مطالعه داشته باشید تا از سفرتان لذت ببرید.در مورد هزینه سفر هم به غیر از بلیط هواپیما در صورتی که یک سفر نرمال و بودن ولخرجی باشد برای 10 روز 1000 یورو تا 1500 یورو میتواند کافی باشد.این مبلغ شامل غذا، بلیط وسایل نقلیه ،ورودی موزه ها و پارک ها و اقامت در هتل های 2 یا 3 ستاره معمولی است .

نویسنده : مسعود کرامتی

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمیگیرد.