کارکنان معدن، معبد 2600 ساله بودا استخراج کردند

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کارکنان معدن، معبد 2600 ساله بودا استخراج کردند
08 آذر 1389 00:00
0

فعالیت‌های یک شرکت چینی برای کشف معدن مس در افغانستان، معبد بودایی 2600 ساله‌ای را از زیر خاک بیرون کشید.

به گزارش میراث آریا(chtn)،‌ باستان‌شناسان معتقدند این منطقه مذهبی متعلق به قرن هفدهم پیش ازمیلاد که در مسیر جاده ابریشم و در تلاقی راه ارتباطی آسیا و خاورمیانه قرار دارد، حاوی آثار بسیاری است که می‌تواند اسنادی تازه از گذشته این منطقه را در اختیار آنها قرار دهد.

به گفته باستان‌شناسان، تا کنون بیش از 150 مجسمه از معبد خارج و تعداد زیادی نیز داخل آن باقی مانده اند. سنگین بودن برخی از مجسمه‌ها مانع از خروج آنها از معبد شده و نبود امکانات مناسب نیز منجر به متلاشی شدن مجسمه‌های کوچکتر در هنگام خروج از معبد شده است.

کارشناسان ویرانه‌های کشف شده را شامل یک معبد یا صومعه و آرامگاه‌های گنبدی شکل به نام استوپا اعلام کرده و هشدار دادند در صورت آغاز مجدد استخراج معدن کاملا تخریب خواهند شد.

کارشناسان فرانسوی، که مسئولیت حفاری و کاوش در این منطقه تاریخی را برعهده دارند اعلام کردند، آنچه تا به امروز از این مجموعه مذهبی به دست آمده مجسمه‌هایی از بودا با ارتفاع 10 فوت و برخی لوازم تزیینی است که بالغ بر دو هزار سال قدمت دارند.

با این وجود،‌ اگرچه شرکت حفاری چینی، پیشتر سال شروع به کار خود را پایان سال 2011 اعلام کرده اند، از باستان‌شناسان خواست تا سه سال آینده کاوش‌های خود در این منطقه فرهنگی را به اتمام برسانند.

لازم به ذکر از جمله بخش‌های شناسایی شده معبد سالن‌ها و اتاق‌هایی مزین به فریسکوها و نقاشی‌های دیواری است که مملو از مجسمه‌های سفالی و سنگی بودا بوده و همچنین گنبدهایی به ارتفاع چهار تا پنج فوت روی آن قرار گرفته بود.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.