کشف نقاشی های 8000 ساله داخل دهانه 2 میلیارد ساله شهاب سنگ

4.4
از 17 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نقاشی های عجیب 8000 ساله‌ای داخل دهانه‌‌ای 2 میلیارد ساله کشف شده! +تصاویر
12 تیر 1398 12:00
1

تعدادی نقاشی حکاکی‌ شده از حیوانات باستانی به طرز خارق‌العاده ای داخل دهانه وردفورت که بر اثر اصابت شهاب سنگ تشکیل شده، پیدا شده است. این دهانه بزرگترین دهانه شهاب سنگ روی زمین است و پهنای آن به 88 کیلومتر می رسد. دانشمندان بر این باورند که این دهانه بر اثر برخورد یک شهاب سنگ در 2 میلیارد سال پیش تشکیل شده است و گفته می‌شود که در زمان برخورد شهاب سنگ، پهنای آن 305 کیلومتر بوده است و در طول این سال ها بر اثر فرسایش کوچک‌تر شده است. این دهانه با نام گنبد وردفورت شناخته می‌شود و مثل یک گودی بزرگ روی زمین دیده می‌شود. این دهانه به خودی خود از نظر تاریخی بسیار ارزشمند بوده است. اما از آن روزی که نقاشی های حکاکی شده 8000 ساله در آن پیدا شده، صحبت‌های جنجالی زیادی در مورد تاریخ دهانه وردفورت در دنیا شکل گرفته است. اگر برای شما هم داستان این دهانه شهاب سنگ و نقاشی‌های حکاکی‌شده روی آن جالب شده است، ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید!

دانشمندان نقاشی های 8000 ساله را در داخل دهانه 2 میلیارد ساله شهاب سنگ پیدا کرده اند!

یک تیم از دانشمندان بین المللی تا به امروز تلاش می‌کردند که تاثیر جغرافیایی این دهانه را بر نواحی اطراف آن ببینند و کار به جایی رسید که امروزه معتقدند که این دهانه فقط برای علم زمین شناسی و نجوم اهمیت ندارد، بلکه مطالعه این دهانه به درک و فهم بهتر مردمان اولیه کره زمین کمک می‌کند.

نیوزویک (هفته نامه شهر نیویورک) به تازگی گزارش کرده است که در حکاکی های پیدا شده در دهانه وردفورت صورت یک اسب آبی، یک اسب و یک کرگدن دیده می شود. جالب تر اینکه این حیوانات همان حیواناتی هستند که در 8000 سال گذشته در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. تحقیقات نشان داده که این حکاکی ها کار دست قوم خویسان یا همان مردان اولیه آفریقای جنوبی بوده‌اند. حتی گفته می‌شود که این نقاشی‌ها نقشی در برگزاری جشن های باران خواهی داشته‌اند.

دانشمندان نقاشی های 8000 ساله را در داخل دهانه 2 میلیارد ساله شهاب سنگ پیدا کرده اند!

متیو هوبر (Matthew Huber) زمین شناس دانشگاه فری استیت آفریقای جنوبی معتقد است که همان‌طور که ما دانشمندان طبیعت منحصر به فرد این دهانه شهاب سنگ را متوجه شده ایم، در گذشته مردم باستانی نیز این اهمیت را متوجه شده بودند و شاید به همین خاطر است که در دهانه وردفورت نقاشی کرده‌اند. امروزه متیو هوبر و همکارانش در حال کار بر روی این دهانه هستند و می‌خواهند ببینند که دهانه وردفورت چه نقشی در زندگی اهالی آن منطقه داشته است و چرا اقدام به حکاکی اشکال حیوانات روی صخره‌های آن کرده اند.

این نقاشی های حکاکی شده 8000 ساله با اینکه کمی محو شده‌اند، اما هنوز که هنوز است دقیقا شکل حیوانات را تداعی می‌کنند. حتی خاکریز زیر آن نیز طرحی از مار دارد که در فرهنگ قوم خای و سان نیرویی برای طلب باران از خدا داشته است. به همین دلیل است که می گویند این نقاشی ها در جشن باران خواهی نقشی ایفا می کرده اند و احتمالا به این خاطر روی سنگ ها حکاکی شده اند.

دانشمندان نقاشی های 8000 ساله را در داخل دهانه 2 میلیارد ساله شهاب سنگ پیدا کرده اند!

بر طبق نظر زمین شناسانی مثل شیونا مودلی (Shiona Moodley) و جنز کریک (Jens Kriek) که بر روی پروژه وردفورت کار می کنند، قوم خویسان معتقد بودند که جهان سه لایه است. خدا و ارواح مردگان در لایه بالاتر قرار دارد. لایه وسطی مخصوص جهان فیزیک و ماده است و لایه پایین‌تر اجسام مردگان را نگه می دارد. بر این مبنا معتقد بودند که مارها در هر سه لایه حضور دارند و آن ها را مخلوقات باران تلقی می‌کردند.

در مورد شهاب سنگی که باعث شکل گرفتن دهانه وردفورت شده است، جالب است که بدانید زمین شناسان معتقدند که پهنای آن بین 9 تا 14 کیلومتر بوده است و در زمان برخورد با کره زمین 70،000 کیلومتر بر ساعت سرعت داشته است و به همین دلیل دهانه وردفورت شکل گرفته است. این دهانه در جنوب غربی ژوهانسبورگ امروزی قرار گرفته است و 800 متر عمق دارد.

راجر گیبسون  (Roger Gibson) زمین شناس دانشگاه ویتواترسرند (Witwatersrand ) در آفریقای جنوبی داستان تغییر شکل وردفورت را به ناسا اینگونه توضیح داده است که اگر دهانه شهاب سنگ اصلی را به شکل یک کاسه در نظر بگیرید و تصور کنید که می توانستید به تدریج لایه های افقی را در آن برش بزنید، می دیدید که قطر دهانه به تدریج کم می شود و به همین دلیل است که قطر دهانه فعلی از قطر دهانه اصلی که در زمان برخورد شهاب سنگ تشکیل شده، کوچکتر است. در واقع فرسایش باعث شده که خاک‌ها و صخره‌های قسمت های کناری دهانه به داخل دهانه آورده شوند و کم‌کم قطر دهانه کم شود.

دانشمندان نقاشی های 8000 ساله را در داخل دهانه 2 میلیارد ساله شهاب سنگ پیدا کرده اند!

بر طبق نظر راجر گیبسون صخره هایی که در دهانه وردفورت کشف کرده اند تا به حال از این جهت اهمیت داشته که یک سوم تاریخ زمین در آن نهفته شده بوده است. اما امروزه به نظر می‌رسد که تکه بزرگی از تاریخ انسان نیز در آن حفظ شده است و مطالعه در آن رازهای زیادی را در مورد تاریخ زمین و همین‌طور تاریخ زندگی بشر به ما ارائه می‌کند و اهمیت دهانه وردفورت به همین دلیل تا این اندازه زیاد است.

منبع: allthatsinteresting.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.