10 شهر باستانی که هنوز هم رونق سابق را دارند

4.3
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کهن‌ترین شهرهای باستانی که هنوز زنده‌اند! +تصاویر
17 مهر 1397 10:00
0

تمدن‌های باستانی و شهرهای آنها در شکل‌گیری دنیای فعلی ما نقش مهمی داشتند. اگرچه بسیاری از شهرهای باشکوه تمدن‌های بزرگ در مناطق مختلف دنیا نابود شده‌اند اما تعدادی از این شهرها هنوز پابرجا هستند. این شهرهای باستانی، خودشان مثل یک کتاب تاریخ ناطق هستند که با معماری، هنر، بناهای تاریخی و ... اتفاقات و ظهور و افول امپراتوری‌ها را روایت می‌کنند.

بیت‌المقدس؛ شهر مقدس اسلام، مسیحیت و یهود

شهر بیت‌المقدس یا قدس که با لقب شهر داوود هم شناخته می‌شود، قدمتی به اندازه ۲ هزار سال دارد. این شهر در بین سه دین بزرگ ابراهیمی اسلام، یهود و مسیحیت اهمیت ویژه‌ای دارد. نیازی به توضیح نیست که بیت‌المقدس دارای تعداد زیادی مکان تاریخی و مذهبی می‌باشد. جالب است بدانید که به این شهر ۵۲ بار حمله شده، ۲۳ بار محاصره شده و دوبار به طور کامل تخریب شده است. با این وجود، هنوز بیت‌المقدس توانسته است شکوه و عظمت خود را حفظ کند.

بیت‌المقدس

بیت‌المقدس

پلوودیو، روزگاری به آن فیلیپولیس می‌گفتند

پلوودیو شهری باستانی است که بنیان‌گذاری آن به ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و برخی تاریخ‌های قدیمی‌تری را برای آن بیان می‌کنند. این شهر بزرگ که در بلغارستان واقع شده است، توسط تعداد زیادی از امپراتوری‌های باستان مثل مقدونی‌ها، تراکیان،یونانیان، امپراتوری بیزانس و عثمانی‌ها تصرف شده است. شاید بتوان گفت دوران شکوفایی شهر پلوودیو در زمان حکومت امپراتوری روم بود که تعداد زیادی نهاد عمومی، تئاتر، حمام و سیستم آبرسانی در آن ساخته شد.

پلوودیو

پلوودیو

بنارس؛ شهر مقدس رستگاری

بنارس یا واراناسی از ۵ هزار سال قبل یک شهر مهم بوده و همچنان هم در هند به عنوان شهر مقدس هندوها به شمار می‌رود. بنارس در کنار رود گنگ، وارانا و آسی واقع شده و همین باعث شده تا به عنوان مرکز مراسم‌های مختلف هندوها مثل سوزاندن مردگان، زیارت و ... باشد. در کتب مقدس بودایی‌ها هم نام این شهر چندین بار آمده است و به تاریخ آن اشاره شده. نام بنارس هم یادگار دوران حضور انگلیسی‌ها در هند است.

بنارس

بنارس

آتن؛ مهد تمدن غرب

اکنون آتن پایتخت یونان است و دومین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود. در طول تاریخ ۳۴۰۰ ساله این شهر، آتن به رفاه، آزادی و صلح شهرت داشت. به آتن، محل تولد دموکراسی هم می‌گویند چون تعداد زیادی از اندیشمندان سیاسی و علمی در این شهر توانستند نظریه‌های خود را به جهانیان نشان دهند. با این که آتن هم چندین بار تصرف شد اما هیچ وقت تخریب کامل نشد.

آتن

آتن

دمشق؛ شهر چند فرهنگی

شهر دمشق یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است که از حدود ۶۳۰۰ سال قبل تا کنون در آن بشریت ساکن بوده و هست. در دوران قرون وسطی، دمشق مرکز مهم تجارت و تولید بود. دمشق تحت تاثیر چندین حکومت و امپراطوری بوده و به همین دلیل دارای ریشه‌های فرهنگی مختلف است.

دمشق

دمشق

شی‌آن؛ پایانه شرقی جاده ابریشم

یکی از چهار پایتخت باستانی کشور چین، شهر شی‌آن است که روزگاری انتهای شرقی جاده ابریشم بود. امروزه هم شهر شی‌آن تعداد زیادی بنای تاریخی در خود دارد و تاریخ پر فراز و نشیبش را به رخ می‌‌کشد. گردشگران بیشتر برای بازدید از مقبره کین شی هانگ و  لشکر سفالین به این شهر می‌روند.

شی‌آن

شی‌آن

چولولا؛ محل بزرگترین هرم دنیا

شهر چولولا در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا گذاری شده و در زمان تئوتیئواکان به رونق رسید. شهر باستانی چولولا ترکیبی از شهر قدیمی و مدرن است و یک مقصد گردشگری مهم آمریکای مرکزی به شمار می‌رود. اگر پیش از این فکر می‌کردید بزرگترین اهرام دنیا در مصر هستند در اشتباه هستید چون هرم چولولا بزرگترین است.

چولولا

چولولا

استانبول؛ کنستانتینوپول قدیم

استانبول پایتخت فرهنگی ترکیه و یکی از مهم‌ترین مراکز جذب گردشگر این کشور است که چندین بار نامش تغییر یافته است. تا سال ۱۴۵۳ و سقوط امپراتوری بیزانس‌ها، این شهر کنستانتینوپول یا همان قسطنطنیه نامیده می‌شد. با این که استانبول هم چندین بار تصرف شد و به غارت رفت اما همچنان بناهای تاریخی، شکوه خود را حفظ کرده است. از مهمترین موارد می‌توان به مسجد ایا صوفیه اشاره کرد.

استانبول

استانبول

لیسبون؛ مرکز تجارت اروپا

لیسبون از شهرهایی مثل لندن و رم در اروپا قدیمی‌تر است. شهر لیسبون در دوران جنگ‌های صلیبی نقش مهمی داشت. از آنجایی که کشور پرتغال از نظر موقعیت مکانی برای تجارت اهمیت داشت، مرکز مهم تجاری به ویژه در دوران فنیقی‌ها بود. یک زلزله شدید در سال ۱۷۵۵ بدترین آسیب را به لیسبون وارد کرد و مخروبه‌های بسیاری به جا گذاشت.

لیسبون

لیسبون

رم؛ تاثیرگذارترین بر تمدن اروپا

شهر رم از زمان امپراتوری روم وجود دارد و درباره بنیانگذاری آن افسانه‌های زیادی نقل می‌شود که مهمترین آن داستان دو برادر به نام رموس و رمولوس است که می‌گویند در ۷۵۳ سال قبل از میلاد مسیح این شهر را بنا نهادند و در نتیجه آن امپراتوری روم به وجود آمد. کولوسئوم از مهمترین یادگار آن دوران است که هر سال تعداد زیادی گردشگر فقط به خاطر دیدن این بنا به شهر رم می‌روند.

رم

رم

منبع: ancientfacts.net