بهترین سوغات سنگاپور چیست و سوغاتی چه بخریم؟

4.2
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از سنگاپور سوغات چه بخریم؟
25 تیر 1402 08:00
0

سوغات سنگاپور به سبب فرهنگ غنی این کشور دارای تنوع فراوانیست که بیشتر آنان را خوراکی‌ها و صنایع‌دستی تشکیل داده و اغلب بومی و ساخته دست خود مردمان سنگاپور است. مردم و دولت سنگاپور به سبب توریستی بودن کشورشان تلاش کرده‌اند تا بیشتر محصولات خود مثل غذاها، صنایع‌دستی و... را تجاری‌سازی کنند و در اختیار گردشگران این کشور بگذارند.

انتخاب سوغاتی حین سفر شاید کار راحتی به نظر نرسد و احتمالا شما نیاز به لیست راهنمایی داشته باشید تا از روی آن بتوانید سوغاتی‌های خود را خریداری کنید. از این رو، ما در این مطلب سعی داشته‌ایم برای شما بگوییم که سوغات سنگاپور چیست و چندین مورد از بهترین و مشهورترین سوغاتی‌های این کشور را برایتان ذکر کنیم. 

بهترین سوغات سنگاپور چیست؟

اگر بخواهیم بهترین سوغات سنگاپور را نام ببریم شامل پراناکان، مرلیون، گل ارکیده، پارچه، سکه‌های ضرب شده، مربای کایا، چای و سایر خوراکی‌ها می‌شود که در ادامه هر کدام را توضیح داده‌ایم تا شناخت بهتری نسبت به سوغاتی های سنگاپور پیدا کنید. برای دسته‌بندی بهتر، سوغات سنگاپور را به دو دسته صنایع دستی و خوراکی تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

سوغات صنایع‌دستی سنگاپور

 بخشی از سوغات سنگاپور را صنایع دستی آن تشکیل می‌دهند که می‌تواند یادگاری هم برای خودتان و هم برای دوستان و آشنایان شما باشد. در ادامه، تعدادی از بهترین سوغات صنایع دستی سنگاپور را به شما معرفی کرده‌ایم که بتوانید برای خرید بهترین گزینه، تصمیم بگیرید.

صنایع‌دستی پراناکان

این صنایع‌دستی از فرهنگ قومی چینی و مهاجر به نام پراناکان‌ها آمده و حالا نه‌تنها جایی مخصوص در دل مردم سنگاپور بازکرده، بلکه بیشتر مردم دنیا نیز عاشق محصولات‌شان شده‌اند، به‌نحوی‌که صنایع‌دستی پراناکان از بهترین سوغات سنگاپور محسوب می‌شود.

از پارچه با طرح‌های فوق‌العاده زیبا و دمپایی‌های دست‌ساز گرفته تا ظروف چینی و آشپزخانه که همگی به طرح‌های خاص رویشان مشهور هستند. ظروف سفالی دست‌سازشان هم از زیباترین سوغات سنگاپور محسوب شده که قطعا با رنگ‌های متفاوت دل شما را خواهند برد و اگر بتوانید در طول سفر سالم حمل‌شان کنید، خریدش بر شما واجب می‌شود. اگر به این صنایع‌دستی علاقه‌مند شدید پس می‌توانید دیدن از موزه پراناکان را هم در طی سفر خود به کشور سنگاپور به لیست گردشگری‌تان اضافه کنید.

جاهای دیدنی سنگاپور

Peranakan Porcelain.jpg
صنایع دستی پراناکان سنگاپور

مجسمه مرلیون (Merlion)

هر چیزی که شکل و شمایلی از مرلیون داشته باشد تبدیل به سوغاتی سنگاپور می‌شودمرلیون نام مهم‌ترین نماد کشور سنگاپور است، به‌نحوی‌که می‌توان شکل آن را در بیشتر اجسام و حتی خوراکی‌های این کشور یافت. شکل موجودی افسانه‌ای که قسمت سر آن را شیر تشکیل می‌دهد و بدنش هم ماهیست. قسمت شیر آن به معنای نام سنگاپور یعنی «شهر شیر» اشاره دارد و قسمت ماهی آن هم نماد خاستگاه اصلی این کشور است که در گذشته دهکده‌ای با مردمان ماهیگیر بوده است.

در سنگاپور کالاهایی از قبیل زیورآلات، دکوری‌جات، فنجان، خودکار، اسباب‌بازی، مگنت، مجسمه‌های رومیزی و حتی خوراکی‌هایی مثل شکلات را می‌توانید با این شکل، به‌وفور پیدا کنید که بسیار هم پرفروش هستند. به‌نحوی‌که شاید بتوان گفت این مجمسمه اصلی‌ترین و بهترین سوغات سنگاپور محسوب می‌شود. برای خرید هم می‌توانید آن‌ها را در تمامی سوغاتی فروشی‌ها از جمله مغازه‌های راسته محله چینی‌ها پیدا کنید. راستی برای دیدن مجسمه بزرگ مرلیون هم می‌توانید به پارک مرلیون شهر سنگاپور بروید تا این نماد مهم را در ابعاد بزرگ‌تر درحالی‌که از دهانش آب فواره می‌زند ببینید و عکس بگیرید.

Merlion.jpg
مجسمه مرلیون

گل ارکیده

ازآنجایی‌که ارکیده گل ملی کشور سنگاپور شناخته می‌شود، شما می‌توانید محصولات و سوغاتی‌های زیادی را با این شکل این گل یا حتی از مشتقات آن پیدا کنید. محصولاتی از قبیل جواهرات بدلی و طلای 24 عیار، گوشواره‌ها، زینت‌آلاتی مثل سنجاق‌سینه، ادکلن، قاب عکس و آویزهای مختلف زینتی را می‌توانید به‌عنوان سوغات سنگاپور خریداری کنید.

نکته جالب در مورد جواهرات ارکیده این است که بعضا برای ساخت و زینت جواهر، از خود گل ارکیده استفاده می‌کنند. با طلا گرفتن روی آن، به‌عنوان روکش باعث ماندگاری گل روی جواهرات می‌شوند که اغلب آنان را کمپانی RISIS تولید می‌کند. این ایده در سال 1960 توسط یک شیمی‌دان سنگاپوری کشف شد که چگونه می‌تواند گل‌های ارکیده هدیه‌ای را که برای نامزدش بود حفظ و ناخواسته تبدیل به سوغات معروف سنگاپور کند.

orchid.jpg
گل ارکیده به عنوان سوغات سنگاپور

پارچه و منسوجات

منسوجات و پارچه‌های این کشور همیشه جزو مشهورترین سوغات سنگاپور در ابعاد شرق آسیاست و امکان ندارد که در این لیست نامی از آنها نیاورد. پارچه‌هایی با اشکال، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع که از آنها برای لباس، کوسن مبل، روکش برای انواع وسایل و... استفاده می‌کنند.

یکی از معروف‌ترین پارچه‌هایشان که مخصوص سوغاتی آوردن است، «باتیک» نام دارد. این پارچه از جنس کتان یا ابریشم است و به‌صورت طرح‌دار تولید می‌شود. بسیاری از لباس‌های محلی و سنتی مردم سنگاپور هم از همین نوع پارچه درست شده و همگی دارای طراح‌ها و الگو‌های جالبی هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. البسه درست شده با پارچه باتیک برای مردان اغلب پیراهن‌های مختلف و برای خانم‌ها دامن و لباس‌های زنانه است. این البسه علاوه بر زیبایی، متناسب با فرهنگ و آب‌وهوای سنگاپور دوخته شده و بسیار راحت و خنک هستند و می‌توان به‌نوعی از آن به‌عنوان یکی از بهترین سوغات سنگاپور نام برد. پارچه‌ها و منسوجات را می‌توانید در خیابان عرب که نزدیک ایستگاه متروی Bugis واقع شده و همچنین در جاده سرانگون واقع در منطقه هند کوچک خریداری کنید.

Batik.jpg
پارچه های سنگاپور

سکه‌های ضرب شده (Singapore Pressed Pennies)

یکی دیگر از سوغات معروف سنگاپور سکه‌های ضرب شده است. در اماکن مختلف توریستی سنگاپور دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای خودتان به شکل اختصاصی سکه ضرب کنید و برای دوستان‌تان هم ببرید تا از سوغاتی مخصوصشان لذت ببرند. سکه‌هایی بیضی شکل که به «پنی‌های ضرب شده سنگاپور» معروفند و اغلب طرح‌های نمادین این کشور روی آنها ضرب می‌شود. قطعا از این سکه‌ها می‌توان به‌عنوان خاطره‌انگیزترین سوغات سنگاپور هم یاد کرد. مکان‌هایی که در آنجا می‌توانید دستگاه‌های ضرب سکه را پیدا کنید عبارتند از:

باغ‌وحش سنگاپور، پارک پرندگان جورونگ، باغ گیاه‌شناسی سنگاپور، موزه ملی سنگاپور، موزه سکه و اسکناس سنگاپور، استراحتگاه‌های جهانی سنتوزا، مرکز خرید سانتک سیتی و استودیوی یونیورسال سنگاپور.

Pressed pennie Singapore.jpg
سکه‌های ضرب شده سنگاپور

تایگر بالم

تایگر بالم در سنگاپور به‌قدری مشهور است که نمی‌شد آن را در لیست‌مان نیاوریم. این سوغاتی در واقع نوعی سوغاتی درمانی محسوب می‌شود. اوایل امپراتوری چین باستان بود که تجارت تایگر بالم توسط یک گیاه‌شناس چینی به سنگاپور آغاز شد و به‌خاطر جنبه شفابخش آن به‌سرعت معروف شد. این پماد یا داروی گیاهی، نتیجه آنی روی تسکین درد داشته و به همین خاطر برای درمان‌های خانگی کاربرد زیادی دارد و با اقبال مردم مواجه شده. تایگر بالم که قدمتی بیشتر از خود سنگاپور دارد، حالا تبدیل به برندی بزرگ شده و سالیانه به‌صورت انبوه به تعداد 20 میلیون عدد تولید می‌شود. این داروی گیاهی به‌صورت پماد، ژل، مایع و اسپری تولید شده و شما می‌توانید آن را به‌عنوان یک سوغاتی کاربردی برای دوستان‌تان که ممکن است از دردهای عضلانی و... رنج ببرند، بیاورید تا دعای خیرشان همیشه پشت سرتان باشد.

Tiger Balm.jpg
تایگر بالم

سوغات خوراکی سنگاپور

 اگر اطرافیانتان با خوراکی‌های خوشمزه و خاص خوشحال می‌شوند یا اصلا خودتان از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید طعم سفرتان را با خودتان همراه کنید، پیشنهاد می‌کنیم از سوغاتی های خوراکی سنگاپور غافل نشوید.

مربای کایا

کایا نام مربایی پرطرفدار در این کشور است و به‌قدری مشهور شده که آن را از سوغاتی های سنگاپور می‌شمارند. این مربای سبزرنگ از شیر نارگیل، تخم‌مرغ، شکر و برگ‌های کاندان تهیه می‌شود. کایا تست همراه با کره و نان برشته شده، صبحانه موردعلاقه و ملی سنگاپوری‌هاست که با یک فنجان چای یا قهوه هم سرو می‌شود.

اگر در یک کافی‌شاپ، تست کایا را سفارش دادید، احتمالاً در کنارش یک‌کاسه تخم‌مرغ آب‌پز عسلی هم سرو شود. از این سوغات سنگاپور که به مربای نارگیل هم معروف است، می‌توانید در درست‌کردن دسر و کیک‌های مختلف استفاده کنید. مربای کایا را می‌توانید از تمامی فروشگاه‌های سراسر سنگاپور تهیه کنید.

kaya toast.jpg
مربای کایا

چای سنگاپور

اگر بتوان لیستی از اسامی کشورهای مطرح تولیدکننده بهترین چای در جهان را نوشت قطعا نام سنگاپور در این لیست به چشم می‌خورد. این کشور، تولیدکننده بیش از 800 نوع چای مختلف است که مطمئناً می‌توان آن را یکی از بهترین سوغات سنگاپور نامید.

از مشهورترین چای‌های این کشور TWG نام دارد و از سوغات معروف سنگاپور محسوب می‌شود که از سال 1837 تولید شده و در دنیا جزو شناخته‌شده‌ترین برندهای چای است. علاوه بر بسته‌بندی‌های زیبا و مختلف، می‌توانید طعم‌های پرشماری مثل ارل گری انگلیسی، شکلاتی، چای کوهی، مرکبات، نعنایی، ادویه‌دار، چای‌های سفید، زرد و سرخ را بچشید. این‌ها تنها بخش کوچکی از محصولات این برند هستند که می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌هایش خریداری و حتی در بعضی شعبه‌هایش هم قبل از خرید تست کنید.

TWG Tea.jpg
چای سنگاپور

کیک شیفون پاندان (Pandan Chiffon Cake)

از مشهورترین سوغاتی های سنگاپور که امکان ندارد آن را بچشید و دوستش نداشته باشید، کیک شیفون پاندان است. این کیک اسفنجی که به آن کیک سبز هم می‌گویند در سنگاپور طرفداران بسیار زیادی دارد و علاوه‌برآن بسیار هم موردتوجه گردشگران قرار گرفته. شیفون پاندان در کشورهای دیگر شرقی مانند اندونزی، مالزی، تایلند، ویتنام هنگ‌کنگ و همچنین در کشورهای اروپایی نظیر هلند بسیار محبوب است و به‌همین خاطر تبدیل به سوغاتی سنگاپور شده است.

این کیک را با آرد، تخم‌مرغ، شکر، کره یا مارگارین درست و با عصاره برگ پاندانوس آمریلیفوس طعم‌دار می‌کنند که علاوه بر طعم خوب، عطری بی‌نظیر هم دارد. بهترین نوع این کیک را در سنگاپور قنادی زنجیره‌ای Bengawan Solo روزانه هزاران عدد طبخ می‌کند. اگر می‌خواهید این کیک خوشمزه را تازه به ایران بیاورید، می‌توانید در فرودگاه هم آن را بخرید.

Sifon_pandan.jpg
کیک شیفون پاندان

میوه‌های خشک

چیزی که دقیقاً در ایران خودمان هم خیلی طرفدار دارد و از سوغاتی های سنگاپور محسوب می‌شود، همین میوه‌های خشک است. غالبا در این کشور میوه‌های استوایی را خشک می‌کنند، میوه‌هایی که در مناطق گرمسیری رشد کرده و اغلب شیرین‌تر و از نظر طعم قوی‌تر هستند. از میوه‌های نام‌آشنایی مثل موز، انبه و آناناس گرفته تا‌ پاپایا که حداقل برای ایرانی‌ها خیلی آشنا نیست و خریدشان می‌تواند تجربه جدیدی برای شما داشته باشد.

قبل از خرید، امکان تست‌کردن میوه‌ها را دارید و می‌توانید از فروشنده هم درباره مدل خشک‌کردنشان بپرسید. یکی از مزایای این سوغاتی سنگاپور ماندگاری بالای آن است که می‌توانید بدون دغدغه خراب‌شدنش آن را به هر کجا که می‌خواهید ببرید. میوه‌های خشک را می‌توانید از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های سراسر سنگاپور تهیه کنید.

Dried tropical fruits.jpg
میوه‌های خشک سنگاپور

سخن آخر

سوغاتی های سنگاپور اغلب خوردنی هستند و حمل‌ونقل آنان شاید کمی سخت به نظر برسد، به همین خاطر هم بعضی از آنها را مثل پودینگ انبه، تارت آناناس و رول میگوی فلفلی که شاید سالم رساندنشان به ایران کار مشکلی باشد در این لیست نیاوردیم. پس ترجیحمان این است که این خوراکی‌های خوشمزه را همان‌جا میل کنید و فقط یاد و خاطر آن را با خودتان به ایران بیاورید.

خرید سوغاتی‌ها همواره جزو جدایی‌ناپذیر و هیجان‌انگیز سفرهاست و بازارهای رنگارنگ سنگاپور هم محل مناسبی برای این کار است. این بازارها به‌قدری تنوع محصول دارند که قطعا سخت‌پسندترین خریدارها را هم راضی به خانه می‌فرستند. بعضی وقت‌ها هم تنوع به‌قدری بالاست که ممکن است انتخاب سوغات سنگاپور برایتان سخت‌تر شود؛ بنابراین اگر شما هم شخصاً یا با تور سنگاپور به این کشور زیبا و بااصالت سفر کرده‌اید، ما را در تکمیل‌تر شدن این لیست و گزینش بهتر سوغاتی‌ها یاری کنید.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.