سفر ارزان به استانبول؛ راه و روش های مهم و کاربردی

3.6
از 11 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
در استانبول هوای جیبتان را داشته باشید!
27 خرداد 1402 08:00
4

بلد بودن راه‌وروش سفر ارزان به استانبول در زمان سفر به ترکیه، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی است که این روزها با وجود تورم و نوسان قیمت‌ها به این شهر سفر می‌کنند. طبیعتاً سفر بدون خرج ممکن نیست؛ اما با در نظر گرفتن بعضی نکات می‌توان به شکلی سفر کرد که کمی از فشار کمرشکن هزینه‌ها کم کرد.

برای سفر ارزان استانبول بهتر است مقصد را به خوبی بشناسید و از قبل به راهکارهایی برای کاهش هزینه‌ها فکر کنید. در این مطلب ما تلاش کردیم برخی از راه‌های کاهش هزینه‌ها در این سفر را بررسی کنیم.

بهترین روش برای سفر ارزان به استانبول 

در این راهنمای سفر ارزان به استانبول به گوشه‌های مختلفی از سفر شما و هزینه‌های پیش رویتان سر می‌زنیم و تلاش می‌کنیم تا پیشنهاداتی برای کاهش این هزینه‌ها به شما بدهیم. برخی از این راه‌ها برای مقاصد مختلف ثابت هستند و گروه دیگری از آن‌ها تنها به شهر استانبول اختصاص دارند؛ اما به‌طور کلی اگر بخواهیم روش‌های سفر ارزان به استانبول را برشماریم، می‌توانیم بگوییم که اقامت ارزان در استانبول، کاهش‌دادن هزینه خوراک و کرایه وسایل نقلیه و همین‌طور خرید عاقلانه، بهترین روش‌ها برای سفر ارزان به استانبول است.

ارزان‌ترین زمان سفر به استانبول

یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش هزینه‌ها در هر سفری، انتخاب زمان مناسب برای رفتن به آن مقصد است. با انتخاب ارزانترین فصل سفر به استانبول می‌توانید تا اندازه زیادی از زمان‌های گرانی فاصله بگیرید و از امکانات و کالاهایی با قیمتی نزدیک به قیمت واقعی‌شان استفاده کنید. اساساً بهار و تابستان فصل پر مسافر (hight season) استانبول به حساب می‌آیند و شما برای اینکه در زمان‌های ارزانی به این شهر سفر کنید، می‌توانید برنامه سفر را به زمستان انتقال دهید. هرچند که این شهر هرسال زمستان‌های سختی را تجربه می‌کند؛ اما اگر قصد استفاده از تفریحات فضای باز را ندارید، باید به شما بگوییم که تورهای نه‌چندان طولانی مانند تور استانبول ۴ شب و ۵ روز تجربه جالبی از سفر در زمستان را به شما می‌دهد.

istanbul-winter.jpg
یکی از جاهای دیدنی استانبول در زمستان 

سفر با تور ارزان‌تر است یا به صورت شخصی؟

قدم بعدی برای تجربه ارزانترین سفر به استانبول، پاسخ‌دادن به این سؤال است که آیا سفر به‌صورت شخصی به استانبول به‌صرفه است؟ واقعیت این است که در سفر به مقاصدی مانند استانبول، اگر اهل سفرهایی به سبک کوله‌گردی نباشید یا دوست نداشته باشید در هاستل‌ها و اقامتگاه‌های خانگی وقت بگذرانید، هزینه سفر شما بیشتر از زمانی می‌شود که با تور سفر می‌کنید. بیشتر مواقع آژانس‌ها با تجربه‌ای که در بحث سفر به یک مقصد دارند، پکیج‌های ارزان‌تری را برای شما آماده می‌کنند. در کنار قیمت ارزانتر تورها، گاهی آپشن‌هایی مانند تور اقساطی استانبول وجود دارد که هزینه‌های شما را به شیوه دیگری مدیریت می‌کند.

Istanbul-Itinerary-7-2-900x505.jpg
یک گردشگر در استانبول

سفر زمینی به استانبول ارزانتر است یا هوایی؟

پاسخ به این سؤال برای سفر ارزان به استانبول چندان هم ساده نیست، باید از شما پرسید که چقدر وقت دارید؟ اگر به‌لحاظ زمانی دغدغه نداشته باشید و با توری مانند تور استانبول ۷ شب و ۸ روز سفر کرده باشید، سفر زمینی به نظر عاقلانه می‌آید، چراکه پس از رسیدن به استانبول فرصت کافی برای استراحت و تجدید قوا دارید؛ اما اگر زمانتان محدود است چشم‌پوشی از سفر هوایی خیلی هم منطقی نخواهد بود. چراکه گاهی ما برای کاهش هزینه ممکن است تصمیماتی را بگیریم که مقدمه‌ای برای خرج تراشی‌های بیشتر آینده باشند!

مرز+بازرگان.jpg
مرز بازرگان درگاه زمینی برای رفتن به ترکیه 

اقامت ارزان در استانبول 

دیگر وقت آن رسیده که پا به شهر استانبول بگذاریم و بالأخره به این شهر برسیم! با رسیدن به شهر، اولین چیزی که فکر شما را مشغول می‌کند این است که «کجا اقامت کنیم؟» به‌عنوان راهنمای سفر ارزان به استانبول، اینجا باید بگوییم که بهترین هتل های استانبول برای سفرهای ارزان مناسب نیستند و برای انتخاب هتل باید حوصله بیشتری به خرج دهید و بیشتر بررسی کنید. اما برای سفر کم‌هزینه می‌توانید به گزینه‌های دیگری هم فکر کنید، گزینه‌هایی که در ادامه از آن‌ها برایتان می‌گوییم.

اقامت هتل‌های ارزان و باکیفیت

به‌دنبال هتل‌هایی با کیفیت و استاندارد، اما با قیمت‌های منطقی‌تر هستید؟ در استانبول شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌ها به جای رفتن به هتل‌های لوکس 5 ستاره از بهترین هتل‌های 4 ستاره استانبول استفاده کنید. هتل‌های 3 و 4 ستاره اغلب امکانات استانداردی را در اختیار شما می‌گذارند و می‌توانند خیالتان را از بابت داشتن رفاه و آسایش راحت کنند؛ اما از طرف دیگر، اقامت ارزان در استانبول را هم برای شما ممکن کنند. خوبی استانبول این است که آن‌قدر هتل‌های متنوع دارد که از میانشان بتوانید بالأخره یک کدام را انتخاب کنید.

1AS9w64b9gc3DAi5h5Ie2epzwWb8P9bxqiiROcLU.jpg
یکی از هتل های 4 ستاره استانبول

هاستل‌ها و بوتیک هتل‌ها 

نوع دیگری اقامتگاه‌ها که در استانبول هزینه شما را کاهش می‌دهند، بوتیک‌هتل‌ها و همین‌طور هاستل‌ها هستند. گرچه بوتیک‌هتل‌ها شاید با توجه به تمی که رعایت می‌کنند، خیلی هم ارزان به حساب نیایند؛ اما هاستل‌ها به‌طور مشخصی اقامتگاه‌هایی ارزان شناخته می‌شوند. در این اقامتگاه‌ها شما ممکن است تجربه اتاق اشتراکی یا آشپزخانه اشتراکی را داشته باشد؛ اما هزینه‌هایتان به‌طرز درخور توجهی کاهش پیدا می‌کند.

365577963.jpg
نمای داخلی اتاق های یک هاستل در استانبول

اقامتگاه های شخصی

برای اقامت ارزان، امکان‌های دیگری هم وجود دارد. این مورد تا اندازه زیادی به درد کسانی می‌خورد که اهل سفرهای تجربه‌محور هستند! شما می‌توانید برای کاهش هزینه در سفر کوچ سرفینگ کنید یا اینکه حتی از سایت‌های اجاره اقامتگاه مانند airbnb اتاق یا خانه برای مدت مشخصی کرایه کنید. این کار به‌ویژه اگر به‌صورت گروهی سفر کرده‌اید و مدت زمان سفرتان مشخص نیست، می‌تواند تا اندازه زیادی هزینه‌های سفرتان را کاهش دهد.

خورد و خوراک ارزان در استانبول

در زمان سفر، برای کاهش هزینه‌ها کارهای زیادی می‌توان کرد. حذف خریدهای اضافه، صرف‌نظر از بازدید تعداد زیادی از جاذبه‌ها و تغییر نوع حمل‌ونقل تا رسیدن به استانبول، از جمله این کارها است؛ اما از خیر غذاهای رنگارنگ و خوش‌طعم استانبول چطور می‌توان گذشت؟ فرض کنید در تور استانبول ۵ شب و ۶ روز هستید و روزهای زیادی را برای گشت‌وگذار در کافه‌ها و امتحان‌کردن انواع کباب‌ها و شیرینی‌های خوش‌طعم دارید؛ اما با بودجه محدود چه باید کرد؟ پیشنهاد ما به شما این است برای خودتان لیست داشته باشید و خوراکی‌هایی که حتماً باید در استانبول بچشید را حذف نکنید؛ اما بی‌تعارف باید گفت که با گذشتن از خیر مک‌دونالد یا برگر کینگ چیزی را از دست نمی‌دهید. یک راه دیگر هم امتحان‌کردن غذاهای خیابانی است که در خیابان استقلال و پیاده‌راه‌های کنار بسفر به‌راحتی پیدایشان می‌کنید.

قیمت غذا در استانبول چقدر است؟

turkey-visa-online-8-1024x768.jpg
دکه غذای خیابانی در استانبول

گردش ارزان در استانبول

گشت‌وگذار در استانبول را می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد و برای کاهش هزینه‌های هر بخشی راهکارهای مختلفی را هم معرفی کرد؛ اما به‌طور کلی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که استانبول به‌قدری بزرگ و با امکانات است که شما می‌توانید به‌راحتی درصورتی‌که برای خرج‌کردن محدودیت دارید، یک تفریح یا جای دیدنی رایگان را با موزه یا تم پارکی گران‌قیمت جایگزین کنید.

  • جاهای دیدنی استانبول: تعداد جاهای دیدنی استانبول واقعاً زیاد است و باید این نکته را بدانید که هزینه ورودی بسیاری از کاخ‌ها در این شهر چندان کم نیست و مکان‌های دیدنی زیادی در بافت شهری استانبول وجود دارند که ممکن است به‌وسیله آن‌ها بتوانید جای خالی دیدن کاخ‌ها و موزه‌ها را پر کنید؛ اما درباره گشت‌های شهری چیزی که می‌تواند هزینه‌های شما را بسیار پایین بیاورد، اعتمادبه‌نفس کافی و کمی جست‌وجو در اینترنت است که به‌جای تهیه تورهای گشت شهری، خودتان در شهر بچرخید.
  • تفریح در استانبول: خوش‌گذرانی در استانبول هم سخت نیست، اینجا یک شهر مدرن است و با ساده‌ترین گشت ممکن، می‌توانید به امکانات گوناگونی دست پیدا کنید. برای کم‌کردن هزینه‌ها در بخش تفریحات بهتر است به سراغ تفریحات رایگان استانبول بروید و با آن‌ها خاطره خوبی از سفر به شهر هزار مسجد بسازید.
turkey_istanbul_emirgan_2019_03.jpg
پارک امیرگان از بهترین پارک های استانبول

حمل و نقل ارزان در استانبول

یکی از هزینه‌هایی که در سفر به استانبول ممکن است تصور نکنید تا چه اندازه شما را به زحمت بیندازد، هزینه حمل‌ونقل با تاکسی است! بیشتر مسافرانی که محل اقامتشان کمی از مراکز گردشگری شهر فاصله دارد، از گرانی کرایه تاکسی‌های استانبول گلایه می‌کنند و اتفاقاً این مشکل دقیقاً مسئله‌ای است که راه‌حل ساده‌ای دارد! سیستم حمل‌ونقل عمومی استانبول گسترده و نسبتاً ارزان است. برای همین می‌توانید به‌سادگی و با استفاده از آن رفت و آمد ارزان در استانبول داشته باشید، فقط باید در نظر بگیرید که برای این کار پیش از هر چیز لازم است استانبول کارت تهیه کنید.

راهنمای کامل حمل‌ونقل عمومی استانبول

istiklal-avenue5.jpg
مسیر ریلی خیابان استقلال

خریدی به صرفه در استانبول

گرچه ما در این مطلب قرار است از راه‌وروش سفر ارزان به استانبول بگوییم و خرید معمولاً جزو فعالیت‌های کم‌هزینه به حساب نمی‌آید، اما در شهری مثل استانبول خریدنکردن کم‌لطفی محسوب می‌شود و بهتر است حالا که این مسافت را طی کرده‌اید، خودتان را از لذت خرید محروم نکنید. با کمی دقت حتی در خرید هم می‌توانید هزینه‌هایتان را کاهش دهید؛ اما چطور؟ مثلاً در استانبول می‌توانید به جای مراکز خرید لوکس به سراغ اوت‌لت های استانبول بروید یا اینکه زمان حراجی‌های شهر را پیش از رفتن جستجو کنید، به‌ویژه اگر تابستان و با تور استانبول تیر به سفر رفته باشید، چرا که قیمت ها در فصل‌های پر مسافر گران‌تر است. 

top_shopping_malls_in_istanbul.jpg
اوت‌لت های استانبول مکانی برای خرید به صرفه

انتخاب تور مناسب مهمترین راه کاهش هزینه سفر

شاید به نظر عده زیادی از افراد، تلاش برای کاهش هزینه‌ها در سفر عاقلانه نباشد! بالأخره شما سفر رفته‌اید تا خوش بگذرانید؛ اما حقیقت ماجرا این است که با وجود نوسانات ارز و تورم بالای این روزها همه ما مجبوریم برای سفرکردن، قدم‌های عاقلانه‌تری برداریم. در کنار همه مواردی که در این مطلب به شما پیشنهاد دادیم، احتمالاً مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گزینه برای کم هزینه کردن سفر شما، انتخاب تور مناسب است. برای انتخاب تور استانبول با بهترین قیمت و شرایطی که برای شما مناسب‌تر است می‌توانید سری به صفحه‌ی تورهای لست‌سکند بزنید و به‌راحتی تور مدنظرتان را با مقایسه و بررسی کامل، تهیه کنید.

سخن آخر

ممکن است در اطراف شما هم کسانی باشند که عقیده دارند اگر قرار است در سفر هزینه نکنیم، نرفتن بهتر است؛ اما فراموش نکنید تجربه سفر حتی اگر با محدودیت باشد، می‌تواند به‌قدری مهیج و جالب باشد که سختی‌های آن اصلاً به چشمتان نیاید. از طرف دیگر اگر می‌خواهید مثل یک حرفه‌ای سفر کنید و تعداد سفرهایتان را در سال افزایش دهید، باید به طریقی به فکر کاهش هزینه‌ها باشید. برای همین ما در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند سعی کردیم از نکات مختلفی بگوییم که می‌تواند بخشی از هزینه‌ها در سفر به استانبول را کاهش دهد. مسلماً همیشه روش‌های بهتر و جدیدتری برای کم کردن خرج سفر وجود دارد، حالا شما بگویید چطور در استانبول کم خرج بگردیم؟

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.