4 مرداد، روز اردبیل گرامی باد

4.6
از 46 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
امروز، روز اردبیلی‌هاست! +تصاویر
04 مرداد 1398 09:00
11

اردبیل استان نام آشنایی در شمال غرب کشور عزیزمان ایران است که آن را با مردم مهربان و طبیعت دل انگیزش می‌شناسیم. در زمان صفویان اردبیل ارزش والایی پیدا کرد زیرا مقامات این سلسله اردبیل را پایگاه خود قرار دادند و به آن رسیدگی کردند، هنوز هم آثاری از این دودمان در اردبیل به چشم می‌خورد. ما بارها از دیدنی‌های بی‌همتای اردبیل برایتان گفته‌ایم و آن را در تورهای ایرانگردی جای دادیم و هم اکنون هم می‌توانید به راحتی به تورهای اردبیل دسترسی داشته باشید؛ اما امروز قصد داریم که اردبیل را از جهت دیگری به نظاره بنشینیم؛ امروز 4 مرداد ماه مصادف است با روز استان اردبیل.

چند سالی است که شورای فرهنگ عمومی کشور با ثبت روز اردبیل در تقویم رسمی کشور موافقت کرده و حالا اردبیل در تقویم رسمی کشور روز 4 مرداد را از آنِ خود کرده است. ما این روز را به تمام اردبیلی‌های عزیز و تمام مردم ایران تبریک می‌گوییم.

4 مرداد روز اردبیل گرامی باد

چرا 4 مرداد ؟

چهارم مرداد ماه مصادف است با استقرار خاندان صفویه در ایران و بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی، به همین خاطر برای این روز مناسب بود گرچه چند سال برای ثبت چنین روزی تلاش شد. مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل بیان کرد که هدف از اختصاص یک روز به اردبیل، نشان دادن جایگاه صفویان در ایران است و امید است که فرصت طرح اردبیل و جایگاه صفویه در سطح ملی و جهانی فراهم شود.

4 مرداد روز اردبیل گرامی باد

شیخ صفی الدین اردبیلی کیست؟

از آنجایی که شیخ صفی الدین اردبیلی نامش با فرهنگ و تاریخ و روز اردبیل گره خورده بد نیست که با او به صورت کوتاه آشنا شویم. نامش شیخ صفی‌الدین ابوالفتح اسحاق اردبیلی بود و در قرون هفتم و هشتم (ه.ق) می‌زیست. او را با اشعارش که به زبان آذری سروده می‌شناسند و از همه مهمتر او نیای خاندان صفویه نیز بوده است. او یک زاهد و شاعر تمام عیار اردبیلی بود که توانست رد پای خود را در ایران برجای بگذارد. امروزه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی در اردبیل موجود است و به یکی از مهمترین جاذبه‌های این دیار تبدیل شده است و می‌توانید به راحتی از آن دیدن کنید و با معماری و فرهنگ دوران صفویه بیشتر آشنا شوید.

4 مرداد روز اردبیل گرامی باد

معروف ترین دیدنی های اردبیل

روز اردبیل بهانه‌ی خوبی برای سفر به این دیار است و خوشبختانه تابستان زمان خوبی برای سفر به اردبیل به شمار می‌آید و با این که بارها در سفرهای طبیعتگردی و ایرانگردی به این دیار شتافته‌ایم اما مروری می‌کنیم بر دیدنی‌های معروف استان اردبیل: آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، دریاچه شورابیل، پل معلق مشگین شهر، قلعه قهقهه، شهریری، دریاچه نئور، جنگل فندقلو و گردنه حیران، غار یخگان، دشت مغان و...

اردبیل دیدنی‌های بسیاری دارد که موارد بالا تنها گوشه‌ی کوچکی از آنهاست، شما عزیزان می‌توانید در بخش سفرنامه ها و نظرات، تجارب و خاطرات سفرتان را با ما در میان بگذارید و دیگران را با جذابیت‌های این استان آشنا کنید.

4 مرداد روز اردبیل گرامی باد

اهمیت اردبیل

اهمیت استان اردبیل تنها به این موضوع که چند پادشاه در طول تاریخ آن را پایگاه خود قرار دادند نیست، بلکه صفویان از این خطه سربرآوردند و این محدوده از ایران از نظر ذخایر طبیعی نیز اهمیت بسیاری داشته و دارد که اگر حتی یکبار به این دیار سفر کرده باشید حتما غرق تماشای طبیعت رویایی آن شده‌اید. وجود ارتفاعات سبلان و نزدیکی تالش به این منطقه هم بر جذابیت اردبیل افزوده است و سبب محبوبیت آن در نزد گردشگران شده و امید است که در آینده اردبیل به یکی از مهمترین قطبهای گردشگری کشور تبدیل شود.

4 مرداد روز اردبیل گرامی باد

نظر شما درباره‌ی اردبیل چیست؟ آیا از وجود روز اردبیل باخبر بودید؟

منابع: ویکیپدیا، بیتوته

زهرا میرزایی