زیباترین جاهای دیدنی دنیا که در کشورهایی جنگ زده قرار گرفته اند!

4.8
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آیا جنگ می تواند تمام زیبایی های کشور را در زیر خاک مدفون کند؟ +تصاویر
18 دی 1398 10:00
1

با وجو داینکه در هیچ کجای جهان امنیت به‌طور کامل برقرار نیست، ولی کشورهایی در جهان وجود دارند که معمولاً به دلیل جنگ یا درگیری ناامن‌تر هستند و گردشگران برای سفر به آن کشورها به دلیل خطراتی که وجود دارد تمایلی نشان نمی‌دهند. با این‌ وجود در همین کشورها جاهای دیدنی تاریخی و طبیعیِ جذابی وجود دارد که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. در این مطلب قصد داریم 7 جای دیدنی در کشورهای جنگ‌زده را برای شما معرفی کنیم، پس با ما در لست سکند همراه باشید تا روی دیگر پنهان شده در جنگ را به شما نشان دهیم.

 

  1. قلعه حلب، سوریه

قلعه حلب، سوریه

سوریه از سال 2011 درگیر جنگ است. قبل از شروع جنگ، حلب به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر سوریه و قطب اقتصادی آن شناخته می‌شد. وقتی به شهر قدم بگذارید زخم‌های جنگ را در سطح شهر و بر روی آثار ثبت‌ شده حلب در فهرست میراث جهانی یونسکو مشاهده می‌کنید. قلعه حلب (Citadel of Aleppo) نیز یکی از آن‌ها است. مکانی که در گذشته به‌عنوان جاذبه گردشگری شلوغ و پرطرفدار شناخته می‌شده است.

بخش عمده‌ای از ارگ (قلعه) امروزی حلب مربوط به قرن 12 و 13 است و به سلسله ایوبیان بازمی‌گردد؛ اما تپه‌هایی نیز با ارتفاع حدود 30 متر وجود دارد که قدمتشان به اواسط هزاره سوم پیش از میلاد می‌رسد و از نظر تاریخی اهمیت بسیار زیادی دارند. این قلعه تاریخی در جنگ داخلی دچار آتش‌سوزی شدیدی شد ولی هنوز هم ساختار بی‌نظیر و برجسته آن باقیمانده است.

 

  1. زیگورات اور، عراق

زیگورات اور، عراق

عراق از سال 2003 و بعد از حمله آمریکا درگیر جنگ بوده است، البته در سال‌های اخیر از شدت آن تا حدود بسیار زیادی کاسته شده است. باوجوداینکه این کشور نزد گردشگران به‌عنوان کشوری با امنیت کمتر شناخته می‌شود ولی باید گفت که عراق و منطقه میانرودانِ این کشور مهد تمدن است.

زیگورات اور (Ziggurat of Ur) در میان گنجینه‌های کشور عراق به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین‌ها شناخته می‌شود. بنایی بی‌نظیر که توسط آجرِ ساخته‌ شده از گل، احداث‌ شده است و کاربری معبد داشته است. قدمت این بنا به حدود 2100 سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. همچنین این بنا 600 سال پیش از میلاد یعنی زمانی که حدود 1500 سال از ساخت آن می‌گذشته است یک‌بار توسط پادشاه بابل ترمیم می‌شود.

 

  1. دارالحجر، یمن

دارالحجر، یمن

درگیری یمن یکی از بزرگترین و فاجعه بارترین حوادث جهان بوده است که افراد بسیاری در آن کشته شدند و طبق برخی گزارش ها حدود 14 میلیون نفر نیز در خطر فقر و گرسنگی قرار گرفته اند. با وجود اینکه یمن هنوز در درگیری به سر می‌برد ولی کاخ دارالحجر (Dar al-Hajar) هنوز زیبایی خود را حفظ کرده است. دارالحجر در بالای یک سنگ بزرگ قرار گرفته است. این بنا در دهه 1930 توسط یحیی حمید الدین یکی از رهبران معنوی یمن به عنوان اقامتگاهی تابستانی ساخته شده است. دارالحجر از پنج طبقه اصلی تشکیل شده است.

 

  1. لاس گیل، سومالی

لاس گیل، سومالی

سومالی فقط با جنگ دست‌ و پنجه نرم نمی‌کند، بلکه خشک‌سالی‌های مکرر نیز باعث تشدید بحران‌های این کشور شده است. با این‌ وجود مانند سایر کشورهای حاضر در لیست، سومالی نیز جاذبه‌های دیدنی دارد که در نوع خود می‌توانند کم‌نظیر باشند. ازجمله آن‌ها میراث فرهنگی لاس گیل (Laas Geel) است که توسط موزه بریتانیا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکان‌های صخره‌ای معرفی‌ شده است. باستان شناسان قدمت این نقاشی‌های رنگارنگ را که بر روی سنگ‌های گرانیتی نقش بسته‌اند به حدود هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. تصاویر لاس گیل انسان‌هایی را در کنار گله‌هایی از گاو به تصویر می‌کشد. همچنین در این تصاویر برخی از قدیمی‌ترین شواهد از اهلی کردن گاوها در شاخ آفریقا ارائه‌ شده است.

 

  1. لپتیس مگنا، لیبی

لپتیس مگنا، لیبی

لیبی از سال 2011 و از زمان سرنگونی حکومت قذافی درگیر جنگ بوده است. این درگیری‌ها باعث سقوط اقتصاد ملی این کشور شده و هزاران نفر نیز در این درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند. همچنین حدود 200 هزار نفر از اهالی لیبی آواره و بی‌سرپناه گشته‌اند. در این کشور تاریخی 5 اثر از آثار ثبتی میراث جهانی یونسکو ازجمله شهر لپتیس مگنا (Leptis Magna) قرار گرفته است. لپتیس مگنا توسط یونسکو به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای امپراتوری روم توصیف می‌شود.

لپتیس مگنا از سازه‌های بزرگ و بی‌نظیری تشکیل‌ شده است که ازجمله آن می‌توان به مسیر مسابقه‌ای به طول 500 متر و آمفی‌تئاتری وسیع اشاره کرد که بین قرن اول و سوم توسط رومی‌ها ساخته‌ شده است. این بناها در قرن هفتم متروکه شدند و سپس زیر لایه‌های شن قرار گرفتند و درنهایت در قرن بیستم بار دیگر توسط حفاری گروه‌های مختلف احیا شدند. این بنا نیز به دلیل اینکه درگیری‌های مختلفی در اطراف آن رخ‌ داده است در معرض تخریب قرار دارد.

 

  1. مسجد جامع جنه، مالی

مسجد جامع جنه، مالی

 شورش‌ها و جنگ‌های داخلی مالی از سال 2007 شروع‌ شده است و این کشور را به یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است، باوجود همه این بی‌ثباتی‌ها، مالی زیبایی‌های خاص خود را نیز دارد. شهر جنه یکی از شهرهای تاریخی و مهم مالی است که یکی از منحصربه‌فردترین بناهای مذهبی جهان به نام مسجد جامع جنه (The Great Mosque of Djenné) در آن واقع‌ شده است. درباره سازه اصلی اطلاعات کمی وجود دارد و طبق نظریات، قدمت آن به قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردد. البته ساختمان فعلی مسجد جنه در سال 1907 تکمیل‌ شده است.

چنین بناهایی معمولاً برای جلوگیری از تخریب، به‌صورت سالانه مرمت و بازسازی می‌شوند. این مسجد ساختاری ساده دارد که در همان نظر اول همه را مجذوب خود می‌کند. ارتفاع مسجد جنه تقریباً ۲۰ متر و طول سکویی که بر روی آن ساخته‌ شده است، حدود 91 متر است. این مسجد بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان و بهترین نمونه معماری سودانی - ساحلی (‌سبکی از معماری در آفریقا) است که با داربست‌های چوبی و گل‌اندود خاص خود، شناخته می‌شود.

 

  1. تندیس‌های بودا در بامیان، افغانستان

تندیس‌های بودا در بامیان، افغانستان

افغانستان یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های ایالات‌متحده آمریکا را تداعی می‌کند، جنگی که از سال 2001 آغاز شد و تلفات و صدمات جبران‌ناپذیری را برای این کشور به همراه داشت. شش ماه قبل از حملات یازده سپتامبر آثاری باستانی در افغانستان تخریب شد که احتمالاً نمونه آن‌ها دیگر به وجود نخواهد آمد. این آثار دو مجسمه بسیار بزرگ از بودا بودند که قدمتی بیش از 1500 سال داشتند. تندیس‌های بودا در بامیان (Buddhist remains of Bamiyan) تا قبل از تخریب به‌عنوان بلندترین مجسمه‌های سنگی بودا در جهان شناخته می‌شدند. در حال حاضر فقط حفره‌هایی که این مجسمه‌ها درون آن‌ها ساخته‌ شده بودند باقی‌ مانده‌اند. البته امروزه در حال مطالعه امکان‌سنجی بازسازی مجسمه‌ها هستند. ارتفاع این مجسمه‌ها 53 متر و 35 متر بوده است.

منبع: matadornetwork.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی