فرعون سیاهی که در سودان با غواصی کشف شد!

3.9
از 22 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
وقتی فرعون با غواصی کشف می شود! +تصاویر
25 فروردین 1399 07:00
0

​​​​​​​​ سفری اکتشافی و شگفت‌انگیز در زیر آب، اطلاعات بیشتری را در مورد "فراعنه سیاه" سودان و مصر آشکار می‌کند. وقتی اسم فرعون و اهرام فراعنه می‌آید، در ابتدا نام مصر به ذهنتان می‌رسد و هرم‌های بزرگ جیزه در مصر که بسیار شناخته شده‌اند برایتان تداعی می‌شود، اما کشور سودان نیز هرم‌هایی دارد که حتی شاید تعداشان بیشتر باشد. در منطقه‌ای حدودا 70 هکتاری در نزدیکی رود نیل اهرام سلطنتی و گورستان باستانی مشهوری وجود دارد که اهرام در آنجا قرار گرفته‌اند. همراه ما در لست سکند باشید تا بیشتر با یکی از این مقبره‌ها آشنا شویم.

فرعون سیاهی که با غواصی کشف شد!

متاسفانه به دلیل نزدیک بودن برخی مقبره‌ها به رود نیل و بالا آمدن سطح آب، برخی از آن‌ها به زیر آب رفته‌اند. به همین دلیل بازدید از  آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود. اما به تازگی و به لطف کمک‌های مالی گروه جغرافیای ملی، دکتر پیرس پل چرمن، که متخصص مصرشناسی و تاریخ سودان در دانشگاه آریزونا است، توانسته وارد مقبره زیر آب کینگ ناوه یکی از "فراعنه سیاه" شود. ​

فرعون سیاهی که با غواصی کشف شد!

وقتی چرمن و همکار او‏ کریستین به سمت اولین اتاق مقبره شنا کردند، سقف فرو ریخته بود و اتاق دوم نیز قبل از محوطه اتاق سوم که محل مقبره اصلی است، قرار داشت. این غواصان قطعاتی هنری ساخته شده از طلا را نیز به همراه یک مجسمه کوچک که در زندگی پس از مرگ پادشاه وظیفه خدمت به او را به عهده داشته است، کشف کرده‌اند. بنابراین آن‌ها فهمیدند که وضعیت از چه قرار است و چه چیزی انتظار آن‌ها را می‌کشد! پس بار دیگر مخزن اکسیژن خود را پر کردند و فصلی جدید از جستجو را برای بازیابی تابوت آغاز کردند.

فرعون سیاهی که با غواصی کشف شد!

آن‌ها حدود 65 پله پایین رفتند و به ورودی منتهی به مقبره رسیدند. 3 اتاق همراه با سقف‌های قوس‌دار و زیبا که هرکدام اندازه یک اتوبوس کوچک بودند و هرکدام به دیگری راه داشتند. پادشاهی که آن‌ها به مقبره‌اش راه پیدا کرده‌اند در صحرای سودان زندگی می‌کرده است و پادشاه قدرتمندی بوده است. طبق دایره العارف تاریخ باستان، شهری که  قبلا در این منطقه وجود داشته است قدمتی درحدود 4500 سال دارد و جز شهرهای تجاری بسیار شلوغ بوده است. از جمله کالاهایی که در این شهر داد و ستد می‌شده است می‌توان به عاج و طلا اشاره کرد. البته این منطقه یکبار 3000 سال پیش با حمله یکی از فرعون‌های مصر به نام توتمس تصرف  شد و جز قلمرو قدرت مصر قرار گرفت.

پس از گذشت 500 سال کم کم دولت مصر ضعیف شد و نهایتا به جایی رسید که یک فرد قدرتمند از این منطقه تازه کشف شده توانست فرعون مصر را شکت دهد و با فتح مصر خود به عنوان دودمان بیست و پنجم فراعنه مصر به حکومت برسد و دودمان فراعنه سیاه را بنیان بگذارد. البته حکومت آن‌ها نیز پس از مدتی توسط آشوری‌ها از مصر بیرون رانده شد و اکثر آن‌ها به سمت جنوب مهاجرت کردند و شهری به نام مرواه را بنیان گذاشتند.

فرعون سیاهی که با غواصی کشف شد!

در سال ۱۹۱۳، مصرشناس دانشگاه هاروارد، دکتر جورج ریسنر شروع به حفاری این منطقه کرد و توانست بسیاری از اهرام را شناسایی کند. او توانست تاریخ کوش را بنویسد که شامل نسل‌های مختلف از پادشاهان و تاریخ‌های حکومت آن‌ها بود، این کار با کشف نوشته‌های روی مقبره‌ها به وقوع پیوست.

در نهایت در سال 2018 با توجه به بالا آمدن آب در منطقه برای اکتشافاتی دقیق‌تر چرمن به عنوان باستان شناسی غواص وارد عمل شد و توانست عملیات شناسایی و حفاری یکی از مقبره‌های ناشناخته را کشف کند و این برنامه هنوز ادامه دارد. او معتقد است در حال شناسایی تاریخی است که افراد کمی از آن خبر دارند و برنامه اکتشاف در سال 2020 نیز ادامه دارد.

منبع: ​thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی