چال کندی، دره خنکی در دل گرمای دزفول!

4.2
از 32 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهشتی در ایران که درست از میان جهنم می گذرد! +تصاویر
19 بهمن 1398 08:00
8

دزفول به برکت وجود رودخانه دز از جاذبه‌های گردشگری طبیعی متعددی برخوردار است. یکی از این جاذبه‌های زیبای در کنار رودخانه دز چال کندی است که در میان گردشگران داخلی به عنوان محلی برای قایق‌سواری‌ مشهور است. امروز در بخش ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این جاذبه زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

چال کندی دزفول

چال کندی کجاست؟

چال کندی را باید جاذبه گردشگری دزفول بدانیم. چال کندی در 18 کیلومتری شمال شهر دزفول در مسیر دزفول- شهیون و هفت کیلومتر بعد از پادگان قدس قرار دارد. چال کندی از مناطق کمتر دست خورده رود دز است. آرامش رودخانه، حاشیه طبیعی آن و زیستگاه‌هایی که هنوز تخریب نشده‌اند. نیزارها، بیشه‌زارها و علف‌زارهای منطقه هنوز حس آرامشی به گردشگران می‌دهد.

چال کندی دزفول

چال‌کندی چیست؟

چال کندی محوطه‌ای در پیرامون رودخانه دز است. در واقع چال کندی نام دره‌ای است که آب خروجی از سد دز از آنجا می‌گذرد. رودخانه در این محوطه رود دز از میان صخره‌هایی رسوبی می‌گذرد. ساختار زمین‌شناسی منطقه چال‌کندی از سازند کنگلومرا است که ویژگی رسوبات آبرفتی و کوهپایه‌ای زاگرسی حاصل از فرسایش ارتفاعات را دارد. کنگلومرا یا سنگ جوش از قطعات گرد و دانه درشتی تشکیل شده که اختلافش با برش در فقدان ذرات زوایه‌دار است.

چال کندی دزفول

چال کندی به دلیل داشتن عمق بالا و دیواره‌های بلند از دو طرف در فصل تابستان، هوایی خنک و فضایی آرامش بخش و دلنشین دارد. چال کندی علاوه بر اهمیت محیط‌ زیستی از نظر دارا بودن گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار ارزشمند است.

چال کندی دزفول

عکس از: S J

برای رفتن به این محوطه دو راه وجود دارد. یک مسیر به وسیله قایق‌سواری است. در این محل مکان‌هایی وجود دارد که می‌توانید آنجا از قایق پیاده شوید و مدتی به استراحت و لذت از فضای چال کندی بپردازید. مسیر قایق سواری در چال کندی بسیار زیباست و در برخی قسمت‌ها از گیاهان پوشیده شده است. حضور پرندگان و گیاهان فضای بسیار عجیبی ایجاد کرده است. مسیر دیگر برای رفتن به چال کندی زمینی و با ماشین است. البته در این مسیر باید حدودا 10 الی 15 دقیقه پیاده بروید تا به نزدیکی رود برسید و دیواره‌ها و صخره‌ها را مشاهده کنید.

چال کندی دزفول

چال کندی دزفول

چال کندی دزفول

چال کندی دزفول

عکس‌ها از: S J

زمان مناسب برای سفر به چال کندی

اقلیم دزفول گرم و به علت وجود رودخانه دز مرطوب است. هوا از ابتدای بهار گرم می‌شود و گرما تا اوایل پاییز ادامه دارد. زمستان اما هوا مدیترانه‌ای می‌شود و بهترین زمان برای سفر به دزفول و بازدید از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است. با این حال بهترین زمان برای بازدید از چال کندی به علت شرایط محیطی، تابستان است. چال کندی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و تفرجگاه‌های گردشگری مردم محلی در تابستان است و مردم برای فرار از گرمای شهر به این منطقه خنک سفر می‌کنند. در این محوطه شرایط شنا، قایق‌سواری و ماهی‌گیری فراهم است.

چال کندی دزفول

چال کندی دزفول

عکس‌ها از: S J

سخن نهایی

چال کندی یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری دزفول محسوب می‌شود. اکثر گردشگران برای دیدن زیبایی این محوطه با قایق به گشت در آنجا می‌پردازند. در هنگام قایق‌سواری بسیار مراقب باشید. حجم آب در برخی قسمت‌ها زیاد است و در صورت عدم احتیاط امکان ایجاد خطر وجود دارد. در صورتی که شما هم تجربه‌ای از سفر به این محوطه داشتید برای ما بنویسید.

 

 توجه: اکثر تصاویر خبرهای بخش «پیشنهاد ایرانگردی» سایت لست‌سکند از میان تصاویر کاربران سایت که برای جاذبه مورد نظر نقد و بررسی نوشته‌اند، انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است نام یا آی دی کاربر زیر عکس درج می‌گردد.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی