شیوع بیماری کرونا بر روی حیات‌وحش آفریقا نیز تأثیر خواهد گذاشت!

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر روی حیات‌وحش بی نظیر آفریقا! +تصاویر
29 اردیبهشت 1399 11:00
0

با شروع سال جدید قرار بود برای حفظ سیاره به قسمت‌های مختلف آن سفر کنیم. زیرا سود ناشی از ورود گردشگران به حیات‌وحش را می‌شود برای حفاظت ار حیوانات و مناطق درخطر و کمک به بهتر شدن آن‌ها خرج کرد. مثلاً پول جمع شده توسط توریست‌ها می‌تواند برای حفظ گونه‌های درخطر نابودی استفاده شود.

حال که جهان بخاطر ویروس کرونا خانه‌نشین شده، پارک‌های آفریقا در معرض آسیب قرارگرفته‌اند. صحراها، مراتع، کوهستان‌ها و سایر مناطق حیاط وحش که خانه گونه‌های نادری کرگدن، گله فیل‌ها، چیتاها، گوریل‌های کوهستانی و سایر گونه‌های درخطر است، حالا خالی از گردشگر شده است.

چه اتفاقی درحال روی دادن است

تأثیرات کاهش مسافران بین‌المللی بسیار عمیق و ویرانگر بوده است. گردشگران هم با پولی که به کشور وارد می‌کنند و هم با حضورشان در برابر یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات یعنی شکار در مناطق حفاظت‌شده ایستادگی می‌کنند.

به گفته پیتر نایتز، مدیر ارشد کمک به حیات‌وحش که با تجارت غیرقانونی حیوانات حیات‌وحش مبارزه می‌کند می‌گوید: هیچ گردشگری دیده نمی‌شود، بنابراین بیشتر مناطق بصورت موقت خالی‌شده‌اند، هیچ‌کسی اطراف پارک‌ها دیده نمی‌شود. کارمندان، راهنماها و گردشگران دیگر در این مناطق دیده نمی‌شوند، بنابراین این مساله کار را برای ورود شکارچیان و شکار آسان‌تر می‌کند.

شیوع بیماری کرونا بروی حیات‌وحش آفریقا نیز تأثیر خواهد گذاشت مگر آنکه همین حالا کاری کنیم

در ماه جاری در کشور جمهوری دموکرات کنگو 12 جنگل بان در میان 17 فرد کشته‌شده‌ای بودند که پارک ملی ویرونگا برای آن‌ها کمین کرده بودند. به گفته درک میلبورن، مدیر پروژه صندوق آسپینال در آفریقای جنوبی اذعان نمود که وقتی دولت آفریقای جنوبی برای نخستین بار قوانین منع عبور و مرور وضع نمود، شکارچیان بدنبال سوءاستفاده از فرصت بودند. با اعلام رئیس‌جمهور مبنی برماندن در خانه تعداد شکارچیان بصورت سرسام‌آوری بالا رفت. در هفته گذشته ما 9 کرگدن را ازدست‌داده‌ایم.

هرچند آفریقای جنوبی درحال حاضر کمی احساس راحتی می‌کند زیرا خالی بودن خیابان‌ها برای شکارچیان به معنای سخت‌تر شدن وضعیت عبور و  مرور بدون جلب‌توجه است.

میلبورن می‌گوید: مرزهای ما بسته‌شده‌اند، جاده‌هایمان نیز همین‌طور، بنابراین آن‌ها نمی‌توانند از کشور خارج شوند. اما این خبرهای خوب موقتی است. به‌محض برگشتن اوضاع به حالت عادی ، باید بدنبال شکارچیان باشیم.

در ورای حضور ناامیدکننده شکارچیان، نبود گردشگران حس می‌شود که با پول‌هایشان می‌توانستند با این شکارچیان مقابله کنند. بخش خصوصی برای اداره پارک‌ها و کسب درآمد به‌شدت به مقدار ورود گردشگران وابسته است. این درآمد صرف مبارزه با شکارچیان می‌شود. تعداد جنگل بانان درحال حاضر ثابت است اما اگر پارک‌ها نتوانند آن‌ها را نگه‌دارند تیم نگهبانی از پارک‌ها کوچک‌تر خواهد شد.

بااینکه پروژه محافظتی OI در کنیا منابع مختلفی برای کسب درآمد دارد، اما از دست دادن درآمد حاصل از گردشگر را احساس می‌کند. OI مدلی از یک رویکرد موفق به مدیریت استفاده از زمین‌های یکپارچه‌شده است، یعنی در OI پرورش احشام درست در حیات‌وحش انجام می‌شود. بااین‌وجود گردشگر حدود 55% از درآمد او را تشکیل می‌دهد. OI بدون 110 هزار گردشگر سالانه کسری بزرگی در بودجه خود احساس خواهد کرد.

هنوز OI خانه دو کرگدن آخرشمالی در زمین است که پس از سال‌ها تلاش برای بقای آن‌ها حالا بزرگ‌ترین جمعیت کرگدن‌های سیاه در آفریقای مرکزی و شرقی را در اختیار دارد. به گفته مدیر مجموعه : حفاظت از این کرگدن‌ها هزینه‌بر است. قرار است تا دسامبر سال جاری بودجه خود را 25% کاهش دهیم که مسلماً این کار باعث کاهش توانایی ما در حفاظت ار محیط‌زیست و انجام اقدامات لازم می‌شود.

درحالی‌که OI نیز با مشکل شکارچیان مواجه است، سایر قسمت‌های کنیا و آفریقا ممکن است عده بسیاری از مردم برای تهیه غذا به شکار این حیوانات بپردازند. مدیر مجموعه افزود: با تأثیری که کرونا بر اقتصاد داشته، به نظرم مردم برای تهیه غذا به حیات‌وحش حمله خواهند کرد، که این به‌نوبه خود نوعی شکار غیرتجاری است.

ویروس کرونا همچنین حیات‌وحش را بصورت مستقیم تهدید می‌کند. در باغ‌وحش نیویورک یکی از ببرها بخاطر ابتلا به کرونا بشدت مریض شده بود و در برخی نیز علائم این بیماری مشاهده‌شده بود. این ریسک می‌تواند متوجه سایر گربه‌سانان و پستان داران در آفریقا نیز بشود.

درحال حاضر درجاهایی ماند رواندا، از نزدیک شدن گردشگران ابتلا به سرماخوردگی به گوریل‌های کوهستانی ممانعت می‌شود. ازآنجایی‌که این گوریل‌ها 98% ژن‌های انسان‌ها را دارند، پس ریسک ابتلای آن‌ها به بیماری‌های انسانی بالاست.

خیریه آسپینال یک گوریل یتیم شده در کونگو دارد که درحالت عادی باید به حیات‌وحش برگردانده می‌شد اما بخاطر وجود کرونا باید از انجام این کار ممانعت شود. ما باید نحوه غذا دادن به حیوانات، بهداشت و حفاظت از آن‌ها را تغییر دهیم.

خبرهای امیدوارکننده

باوجود تأثیری که کرونا بروی اقتصاد و پارک‌های ملی، خطر شکارچیان و ریسک مستقیم بروی حیوانات آفریقایی داشته، اما در پس این ویروس کشنده خبرهای خوبی نیز در جریان است.

شیوع بیماری کرونا بروی حیات‌وحش آفریقا نیز تأثیر خواهد گذاشت مگر آنکه همین حالا کاری کنیم

مثلاً نبود ازدحام گردشگر باعث کاهش فشار مردم در پارک‌های مشهور آفریقای جنوبی شده، مثل پارک ملی کروگر. باوجود موقت بودن این وضعیت و کاهش شکارها، کرگدن‌ها در آرامش هستند. میلبورن امیدوار است که شیوع کنونی بیماری درنهایت منجر به پایان یافتن تجارت حیوانات شود.

اگر آن‌ها از تجارت حیوانات و مصرف آن‌ها دست بکشند، این کار تأثیر بسزایی بروی تلاش‌های ما در آفریقا خواهد داشت. منابع زیادی که به حفاظت از این حیوانات اختصاص می‌یابد ، چیزی حدود 70% بودجه اجرایی کنونی، را می‌توان در عوض خرج سایر پارک‌ها و اقدامات کارآمد نمود. به همین خاطر من به تأثیر بلندمدت این بیماری خوش‌بینم.

به گفته نایتز علائم امیدوارکننده‌ای درجریان است. مثلاً زین پس محدودیت‌های خاصی در حیات‌وحش اعمال خواهد شد. چینی‌ها درحال حاضر لیستی بسیار کوتاه‌تر از چیزی که درگذشته وجود داشته منتشر کرده‌اند، لیستی از گونه‌هایی که می‌توانند پروش داده‌شده یا مصرف شوند. این لیست هنوز موارد زیادی را در برمی‌گیرد اما برای شروع خوب است.

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در بیانیه روز 22 آوریل به موضوع ارتباط میان فروش حیوانات حیات‌وحش و بیماری اشاره‌کرده و به چین هشدار داد که مغازه‌های فروش حیوانات خود را که حیوانات غیرقانونی در آن فروخته می‌شود را تعطیل کند.

بعلاوه نبود گردشگر پارک‌ها را ملزم به تفکر درباره یافتن خلاقانه منابع مالی خواهد کرد. به گفته مدیر مجموعه: ما همیشه تنبل بوده‌ایم و به گردشگر متکی، ما خودمان را به کمک‌های بشردوستانه وابسته کرده‌ایم، که البته هیچ‌یک از این منابع کافی نیستند.

در جهان راه‌های خلاقانه زیادی برای حفاظت از سلامتی صورت گرفته که گردشگری در آنجا وجود ندارد. بنابراین تقویت کار به راه‌های خلاقانه در آینده به نفعمان خواهد بود.

OI برای ادای نقش خود درحال حاضر بدنبال راه‌های جدید برای افزایش درآمد و به اشتراک‌گذاری گنجینه‌های خود را جهان است. مدیر مجموعه می‌گوید: آفریقا خانه آخرین کرگدن‌های سفید در جهان است. بنابراین طی کلاس‌های مجازی کرگدن‌های خود را به کوکان و کسانی که نمی‌توانند به آفریقا بیایند معرفی می‌کنیم. بعلاوه هرروز بین ساعت 4-6 یک تور مجازی برگزار می‌شود. می‌توانید با نشستن در خانه حیواناتی که راهنماها می‌بینند را مشاهده کنید.

همیشه عده‌ای هستند که در حیطه محافظت از حیوانات یاری گر ما باشند. اگر می‌خواهید به رشد کارما کمک کنید، ما نیز بدنبال راه‌های دیگری برای همراه کردن شما با خودمان بدون حضورتان خواهیم بود.

چه‌کاری از شما ساخته است

رویکرد OI یک‌راه خلاقانه برای همراه کردن مردم برای محافظت از حیوانات است، حتی درزمانی که نمی‌توانند با هواپیما خود را به این مناطق برسانند.

می‌توانید بدنبال سازمانی‌هایی باشید که بدنبال حمایت از حیوانانند، مانند خیریه آسپینال، OI، یا کمک به حیات‌وحش، و برای آن‌ها پول واریز کنید تا بتوانید در این شرایط دشوار از آن‌ها حمایت کنید. با این کار و خرید لباس‌هایی که از پوست حیوانات استفاده نکرده می‌توانید از تجارت غیرقانونی شکارچیان جلوگیری کنید. می‌توانید سرپرستی حیوانات خانگی که به کمک شما نیاز دارند را به عهده بگیرید.

شیوع بیماری کرونا بروی حیات‌وحش آفریقا نیز تأثیر خواهد گذاشت مگر آنکه همین حالا کاری کنیم

می‌توانید به شیوه دیگری نیز با گروه‌های حفاظتی در ارتباط باشید. ایده سفر مجازی قبل از شیوع ویروس کرونا مطرح‌شده بود. با این ایده یک آمریکایی می‌تواند روی صندلی بنشیند و به ازای پرداخت 5 دلار بصورت ماهیانه به مناطق وحش سفر کند و بااینکه در آنجا نیست اما محیط را به‌گونه‌ای واقعی تجربه کند.

با برنامه‌های این‌چنینی می‌توان علاوه بر لذت بردن ازسفر به برنامه‌های حفاظت از حیوانات نیز کمک کرد. دوره این بیماری نیز به سرخواهد رسید.گرچه فعلاً خبری از گردشگر نیست اما این سازمان‌ها برنامه‌های گردشگری خود را لغو نکرده‌اند. این مساله در سراسر آفریقا صدق می‌کند. وقتی گردشگران به افریقا بازگردند، پارک‌ها و مناطق حفاظتی در آفریقا آماده پذیرایی از آن‌ها خواهند بود.

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.