لیستی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی!

2.6
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین امکانات داخلی هواپیماها چیست؟ +تصاویر
05 اسفند 1398 12:00
5

از کابین‌های شخصی پیوندی گرفته تا صندلی‌های چرخانی که تحمل سفرهای طولانی با هواپیما را به‌مراتب آسان‌تر می‌کنند؛ لیست کوتاه جوایز کابین کریستالی امسال، شما را با نوآوری‌هایی در این صنعت متحیر خواهد کرد که حتی روزی فکر نمی‌کردید به آن‌ها نیاز داشته باشید.

البته بسته به احساسات شخصیتان درباره میزان پیشرفته بودن نوع ارتباط داخل هواپیما، برخی از این ایده‌ها به‌گونه‌ای است که فکر نمی‌کردید روزی به واقعیت بپیوندند. هنوز طراحانی که در پشت این ایده‌های خلاقانه هستند، امیدوارند که بتوانند تجربه بهتری از فضای داخلی هواپیما در اختیار مسافران قرار دهند و هم‌اکنون مهر تأیید یکی از معتبرترین جوایز صنعت هوانوردی را کسب کرده‌اند.

بیش از 10 طراح در این لیست حضور دارند که در دسته‌های مختلف تقسیم‌ شده‌اند، مانند سرگرمی‌ها و نوع ارتباط داخل هواپیما و ایده‌های نظری. این مسابقه قرار است امسال در مارس 2020 در نمایشگاه فضای داخلی هواپیما در هامبورگ آلمان برگزار شود.

ایده‌های مهیج

  • شرکت مهندسی گروه هنکل ایده‌ای را بانام "فلکس لانگ" طراحی کرده که در کابین‌های عمومی ردیف‌های صندلی‌ها را با توجه به شرایط می‌توان جابجا کرد.(دو ردیف صندلی پشت سرهم را می‌توان چرخاند و در مقابل هم قرار داد.)

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

تقاضا برای تغییر در کابین‌های عمومی  در سال‌های اخیر بسیار بالا گرفته است، مانند صندلی "فضای داخلی" که برای راحتی و داشتن فضای خصوصی بیشتر هر دو طرف صندلی به سمت داخل تا می‌شوند، یا در طرف دیگر طیف، صندلی "ایستاده" که مورد استقبال کسی قرار نگرفت.

حال تقاضا برای صندلی‌هایی مطرح است که بتوان در آن به‌ راحتی خوابید، این مسئله تبدیل به درخواستی عمومی در پروازهای طولانی مانند پرواز میان لندن به سیدنی شده است. در لیست کابین کریستالی ایده‌های بکری قرار دارد که برای کنار آمدن با مشکلات پروازهای طولانی در کابین‌های عمومی طراحی‌شده‌اند.

شرکت مهندسی گروه هنکل ایده "فلکس لانگ" خود را ارائه کرده که در کابین‌ها می‌توان ردیف صندلی‌ها را بر اساس نیاز تغییر داد. پس از بلند شدن هواپیما، خدمه پرواز می‌توانند ردیف صندلی‌ها را به‌گونه‌ای تغییر دهند که مسافران روبروی یکدیگر بنشینند، در این حالت خانواده‌ها، گروه‌های دوستانه و همکارانی که باهم سفر می‌کنند می‌توانند تا انتهای پرواز ارتباط بهتری باهم برقرار کنند.

همزمان شرکت هوایی ادینت محبوبیت صندلی دیواره دار در هواپیما را بررسی کرده و از آن در طراحی ایده "فضایی برای همه" به‌عنوان نقطه پرش استفاده کرده است. از نظر این شرکت، سه صندلی جلوی هواپیما این قابلیت را دارند که از طرفین باز شده و با تبدیل‌ شدن به یک مبل، فضای بیشتری در اختیار خانواده‌ها قرار دهند که بتوانند در کنار هم بنشینند.

  • صندلی خدمه G شرکت هوایی کالینز، که برای راحتی بیشتر خدمه پرواز طراحی‌ شده است. این شرکت یکی از نامزدهای جایزه کابین کریستالی است.

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

برخی از ایده‌های طراحی صندلی هواپیما که برای جایزه نامزد شده‌اند هنوز در مراحل تکمیلی هستند. مثلاً هواپیمای پروازی V یک هواپیمای با بازده سوختی بالاست که در دانشگاه دلفت در هلند با همکاری KLM در حال تکمیل است. طرح این دانشگاه شامل طراحی یک صندلی منعطف و تعویض شدنی است که می‌تواند در صورت لزوم آن را مانند یک تختخواب تا جایی که امکان دارد باز کرد.

در همین حین صندلی ROW1 سیارا کرافورد نوعی صندلی است که صندلی چرخ‌دار به‌صورت یکپارچه در داخل ردیف صندلی‌ها قرار می‌گیرد تا تجربه بهتری از پرواز حاصل گردد. هرچند فقط نیازهای مسافران مد نظر نیست. شرکت هوافضای کالینز صندلی ملازم G خود را ارائه کرده که خدمه هواپیما می‌توانند در طول پرواز احساس راحتی بیشتری داشته باشند. این صندلی هنگام فرود و بلند شدن هواپیما کاملاً جمع می‌شود، درعین‌حال خدمه در هنگام پرواز می‌توانند به‌راحتی روی آن دراز بکشند.

کابین‌های متصل

  • شکل ایرباس برای نسل بعدی کابین‌های پرواز که یکی از نامزدهای جایزه است.

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

ایده نسل بعدی کابین ایرباس یعنی کابین فضایی 2030، یک صندلی منعطف برای خوابیدن و نشستن و یک محیط دیجیتالی به نام تجربه پیوند هوافضایی ارائه می‌دهد. این ایده نیز در لیست جوایز قرارگرفته است.

صندلی‌ها در این مدل را می‌توان بنا به ترجیح تکیه دادن تنظیم کرد، همچنین چراغی در بالای صندلی تعبیه‌ شده که خالی یا پر بودن آن را با چراغ سبز یا قرمز نشان می‌دهد. به گفته ایرباس این همان چیزی است که مسافران از پرواز خود انتظار دارند، به گفته سخنگوی این شرکت هواپیمایی آنچه شما بر روی زمین تجربه می‌کنید را در هنگام پرواز نیز تجربه خواهید کرد.

  • یک کابین پیشرفته جداکننده نیز مدعی دیگری برای کسب جایزه مسابقه است.

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

بعلاوه صندلی 2030 ایرباس ایده نوعی صندلی است که می‌توان در کابین، هم‌ روی آن نشست و هم خوابید.

شرکت آلمانی AERQ از فناوری در جهتی نوآورانه استفاده کرده است، به‌گونه‌ای که ارتفاع جداکننده‌های کابین را تا دو برابر افزایش می‌دهد و تبدیل به یک صفحه اطلاعاتی OLED می‌شود، درحالی‌که ایده "فلامینگو نکست" شرکت مومنت طراحی‌ شده تا به خدمه هواپیما جهت انجام بهتر کارهایشان یاری دهد.

طرح این شرکت شامل یک سخت‌افزار یکپارچه است که به خدمه این امکان را می‌دهد که ظرفیت صندلی و استفاده از قفل کن چمدان‌ها را بررسی کرده و هماهنگی‌های داخل هواپیما را انجام دهند.

طراحی‌های سازگار با محیط‌ زیست

  • شرکت "کشیش خوب" یک سینی غذا بانام "صفر" طراحی کرده که از مواد خوراکی و گیاهی ساخته‌ شده است.

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

با بررسی‌های روزافزونی که شرکت‌های هواپیمایی در برابر عوامل محیطی با آن مواجه‌اند، برخی از نامزدهای مسابقه کابین کریستال در پی فائق آمدن بر مشکلات مربوط به آلودگی محیط‌زیست می‌باشند.

شرکت کشیش خوب یک سینی غذا با نام صفر طراحی کرده که هدف آن کاهش وزن و استفاده از پلاستیک است که در ارائه خدمات در پروازها استفاده می‌شود. به جای استفاده از مواد پلاستیکی، این سینی از مواد خوردنی و گیاهی یا مواد قابل‌تبدیل به کود تهیه‌ شده است.

 

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

لیست کوتاهی از بهترین امکانات داخلی هواپیماها در جایزه کابین کریستالی

 

منبع: CNN

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.