تابلوی نقاشی زمین

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
02 شهریور 1390 00:00
0

زمین وقتی از خارج از فضا مشاهده می شود واقعا زیباست. اما اگر کمی رنگ اضافی تولید شده توسط سنسورهای ماهواره را به ان بیافزائیم، نتیجه حیرت انگیز خواهد بود: یک گروه مطالعاتی آمریکایی زمین شناس، تعدادی از عکس های بسیار جالب را از ماهواره های Landsat 5 و Landsat 7 منتشر کرده است. این ماهواره های منابع اطلاعاتی نیرومندی برای دانشمندان روی زمین هستند اما این عکس های جدید صرفا براساس حس زیبایی شناسی انتخاب شده اند. ما عکس های دلخواه خود را به عنوان یک کلکسیون هنری از زمین انتخاب و در این گالری جمع کرده ایم و بیننده را به سفری خواهد برد از یخچال های طبیعی قطبی گرفته تا صحرای الجزایر .

صحرای عظیم نمک، ایران

مانند پوسترهای نقاشی که دیوانه وار کشیده شده اند، این عکس نیز گلچینی از تکه های بهم چسبیده از بزرگترین صحرای ایران یعنی دشت کویر یا صحرای بزرگ نمک می باشد. کلمۀ "کویر" کلمه ای فارسی برای باتلاق نمکی می باشد. این منطقۀ خالی از سکنه، مساحتی بیشتر از 77000 کیلومتر مربع / 29730 مایل مربع را تشکیل می دهد و مخلوطی از بستر رودهای خشک شده، جلگه های صحرایی، لجن زارها و باتلاق های نمکی می باشد. گرمای شدید، تغییر دمای شدید روزانه و طوفان های شدید در این منطقۀ غیرقابل سکونت بسیار عادی می باشد.

صحرای عظیم نمک، ایران

جزایر بلچر، کانادا

، مانند رد قلموی نقاشی صورتی و سبز رنگ، با پیچ و خم فراوان در طول خلیج آبی رنگ هودسون در کانادا پیش رفته اند. تنها ساکنین این ناحیه در شهر کوچکی به نام Sanikiluaq در نزدیکی منتهی الیه شمالی جزیرۀ میانی زندگی می کنند. با وجود رنگ مایۀ سبز این عکس، این جزایر صخره ای بیش از آن سرد هستند که بتوانند چیزی بیشتر از تعدادی گیاه کوتاه قد را نگه داری کنند.

جزایر بلچر، کانادا

رودخانه می سی سی پی

شهرها، زمین ها و مراتع کوچک و چهارگوش، اطراف پیچ و خم های رودخانۀ می سی سی پی را احاطه کرده اند. تعداد بیشماری از دریاچه های یو- شکل و گسستگی ها، از جنوب ممفیس و تنس تا مرز بین آرکانساس و می سی سی پی، پیچ و خم های رودخانه را همراه می کنند. "می سی سی پی قدرتمند" بزرگترین سیستم رودخانه در آمریکای شمالی می باشد.

رودخانه می سی سی پی

گاتلند، سوئد

مانند سبک ون گوک در تابلوی Starry Night، گروهی از گیاهان سبز روی آب های تیره رنگ گوتلند که جزیره ای واقع در دریای بالتیک می باشد، پیچ و تاب می خورند. این گیاهان، گیاهان آبزی بسیار کوچکی هستند که تقریبا در تمام چرخه های غذایی دریاها، جزو گروه اول می باشند. رشد ناگهانی این گیاهان مانند تصویری که می بینید زمانی اتفاق می افتد که مواد غذایی به سطح آفتابگیر آب آمده و رویش و تولید مثل این گیاهان را سرعت می بخشد.

گاتلند، سوئد

Eyjafjorour Fjord، ایسلند

این گسترۀ ساحل شمالی ایسلند، سر یک ببر را با تمام نوارهای نارنجی، مشکی و سفیدش نشان می دهد. دهان این ببر همان Eyjafjorour می باشد، یک آب دره که از میان کوه های تیز و شب دار به درون سرزمین ایسلند راه یافته است. این نام به معنای "آبدرۀ جزیره" می باشد که از جزیرۀ کوچک و اشک شکل مجاور دهانۀ آن گرفته شده است. شهربندری و بدون یخ Akureyri در کنارۀ گوشۀ نازک آبدره واقع شده و بعد از شهر پایتختی Reykjavik، از لحاظ جمعیت دومین شهر بزرگ ایسلند است.

Eyjafjorour Fjord، ایسلند

ارگ Iguidi، الجزیره

تصویری با خطوط زرد کم رنگ که به ضربات مخلوطی از رنگ شبیه است، در واقع حاشیۀ شن هایی است که توسط باد جابجا شده و ارگ Iguidi را تشکیل می دهند. این گستره محل تپه های شنی ای است که همواره در حال جابجایی هستند و از الجزیره تا موریتانی در شمال غربی آفریقا کشیده می شود. ارگ Iguidi یکی از ارگ های صحرایی، یا دریاهای شنی است که عرض و طول تپه هایش گاهی به 500 متر (نزدیک نیم مایل) می رسد.

ارگ Iguidi، الجزیره

یخچال Byrd، قطب

یخچال Byrd در قطب که رودخانه ای از یخ می باشد، یکی از یخچال های قطبی است که با سرعتی نسبتا بالا (0.8 کیلومتر/ 0.5 مایل در سال) از بین کوه های قطبی عبور می کند. این یخچال با طولی بیش از 180 کیلومتر، از زمین های قطبی (سمت چپ) به سوی Ross Ice Shelf (سمت راست) حرکت می کند. در برخی جاها خطوط حرکتی بلند با خطوط کوتاه تر قطع شده اند. اینها شکاف های عمیق یخی نامیده می شوند. مناطقی که با رنگ قرمز مشخص شده اند نیز مناطق سنگی خالص را نشان می دهند.

یخچال Byrd، قطب

دلتای Yukon، آلاسکا

رودخانۀ Yukon از کلمبیای بریتانیایی شمالی آغاز شده و از شهر Yukon در کانادا عبور کرده، آلاسکا را نیز پشت سرگذاشته و به دریای Bering وارد شود. دریاچه های بی شمار، لجن زارها و گودال های زیادی در سراسر دلتای Yukon پخش شده اند. آب راهه های مارپیچ و شاخه شاخۀ این رودخانه مانند رگ های خونی است که سرتاسر یک ارگان را دربر گرفته اند. Yukon یکی از بزرگ ترین دلتاهای جهان است و درحال حاظر به عنوان منطقۀ حفاظت شدۀ ملی دلتای Yukon شناخته می شود.

دلتای Yukon، آلاسکا

کوه های صخره ای، کانادا

خط ضخیم قرمز رنگی که مشاهده می کنید در حقیقت نتیجۀ تداخل رنگ و ابر برفراز صخره های کانادا می باشد. از این صخرها که فاصله بگیریم به منطقۀ کوه های سنگی می رسیم که به عنوان یک دهکده از مونتانا تا جنوب Yukon امتداد می یابد. معمولا منطقه ای نزدیک به مرز آلبرتا در کانادا و کلمبیای بریتانیایی با ابرهایی نزدیک به سطح زمین پوشیده می شود.

کوه های صخره ای، کانادا

صخره های عظیم مرجانی، استرالیا

این تصویر ممکن است شبیه به استخوان های کشف شده در طی یک حفاری باستان شناسی باشد اما در حقیقت صخره های مرجانی هستند که بزرگترین سد مرجانی جهان را تشکیل داده اند. این صخره ها در مساحتی بیشتر از 2000 کیلومتر در طول ساحل کوئینزلند در استرالیا گسترده شده اند و شامل جانوران دریایی پیچیده و مختلفی می باشد و به عنوان بزرگترین سازۀ طبیعی توسط ارگان های زندۀ جانوری شناخته شده است.

صخره های عظیم مرجانی، استرالیا

ربع خالی، عربستان سعودی – مرز یمن

ابرهای سفید شیارشیار شده روی منطقۀ ربع الخالی در نزدیکی مرز بین عربستان سعودی و یمن سایه می افکنند. خطوط شنی تشکیل شده توسط باد از خصوصیات صحراهای شنی، یا دریاهای شنی، عظیم می باشد و ربع خالی از بزرگترین این گونه صحراها می باشد. حاشیۀ بلندی که در تصویر دیده می شود به اندازه ای بلند است که خطوط را قطع کرده است. در مرکز این تقاطع، شهر Sharurahدر عربستان صعودی قرار دارد.

ربع خالی، عربستان سعودی – مرز یمن

جلگه لیورپول، کانادا

گسترۀ اسکلت مانند این سرزمین مانند استخوان های انگشت می باشند که بر روی قسمتی از جلگۀ لیورپول در حاشیۀ شمالی مناطق شمال غربی کانادا گسترده شده اند. تنها تعدادی دهکدۀ کوچک در این منطقۀ دورافتاده و غیرقابل سکونت در ناحیۀ قطبی و در مجاورت دریای بوفورت وجود دارند. در تابستان های بسیار کوتاه در این سرزمین صاف چند دریاچۀ باریک نیز دیده می شود.

جلگه لیورپول، کانادا

جزایر Aland، دریای بالتیک

در شمال دریای بالتیک و در مجاورت جزایر Aland (قرمز رنگ) بین فنلاند و سوئد، چرخش های نامفهوم یخ های مایع در برابر رنگ آبی شب، به رنگ فیروزه ای در می آیند. در طول اولین مراحل تشکیل یخ، یخ های مایع از تعداد بسیاری کریستال های ضخیم یخی تشکیل می شوند که مانند لایه ای نفت بر سطح اقیانوس دیده می شوند. بادها و آب و هوای این ناحیه باعث می شوند این یخ های مایع شکلی توهم انگیز به خود بگیرند.

جزایر Aland، دریای بالتیک

رودخانه Okavango، Botswana

رودخانه Okavango، Botswana این تصویر مانند یک تابلوی آب رنگ است که خط سبز پررنگی بر روی کاغذ خیس کشیده شده باشد، اما این خط همان رودخانۀ Okavango واقع در جنوب آفریقا است که در طول سرزمین بی آب و خشک Botswana شمالی کشیده شده و به دلتای سرسبز Okavango ختم شده است. این دلتا در ناحیه ای تشکیل شده که رودخانه به درون یک گودال واقع در دریای کالاهاری می ریزد و شبکه ای از تالاب ها و کانال ها و جزایر بوجود می آورد. این ناحیه حتی در فصول خشک نیز سرسبز و مملو از حیاط وحش است.

رودخانه Okavango، Botswana

ساحل گرینلند

در طول ساحل جنوب شرقی گرینلند، شبکه ای پیچیده از یخ های عظیم وجود دارند که به دریای آتلانتیک وارد می شوند. در طول فصل تابستان، گروهی از صخره های یخی که به تازگی از یخچال ها جدا شده اند به یخ های دریایی ملحق شده و این دوغاب در اطراف ساحل جنوبی گرینلند توسط باد به صورت این اشکال دایره وار و جالب در می آیند. در ارتفاعات کوه ها که با رنگ قرمز نشان داده شده اند، چشم اندازهای صخره ای پنهانی وجود دارند.

ساحل گرینلند

ارگ Chech، الجزایر

این تصویر که با سنسورهای چشم یک ماهواره ثبت شده، تپه های شنی صحرا را نشان می دهد که در غروب آفتاب می درخشند. این خطوط تزیین شده، قسمتی از ارگ Chech می باشند که یک دریای شنی دورافتاده در جنوی غربی الجزیره است. در این ناحیه بادها بطور مداوم تپه های شنی بزرگ و خط مانند می سازند که همواره در حال تغییر شکل هستند. کلمۀ ارگ از یک کلمۀ عربی به معنای سرزمین تپه های شنی گرفته شده است.

ارگ Chech، الجزیره

رشته کوه Elgon، مرز اوگاندا - کنیا

ابرها در مرز بین اوگاندا و کنیا، رشته کوه آفریقایی Elgon که یک کوه آتشفشانی عظیم و خاموش است را احاطه کرده اند. این آتشفشان تنها، بزرگترین دهانۀ دست نخوردۀ دنیا است. قطر این دهانه حدود 6.5 کیلومتر می باشد و در طول انفجاری بوجود آمد که در طی آن سالن ماگما به علت وزن سنگ های آتشفشانی روی آن ویران شد.

رشته کوه Elgon، مرز اوگاندا - کنیا

منطقه Dhofar، عمان

قسمت عظیمی از عمان را صحراها تشکیل می دهند اما در نزدیکی ساحل دریای عرب در منطقۀ Dhofar تفاوت منطقه ای عجیبی بوجود آمده است. این ناحیۀ ساحلی در تابستان ها در معرض باران های شدید، یا خاریف، قرار دارد. این باران ها بر روی حاشیۀ کوه هایی که ناحیۀ سرسبز و حاصلخیز ساحلی را از ناحیۀ خشک داخلی جدا می کند فرود می آیند و رودخانه، آبشارها و دریاچه ها را پربار کرده و آب فراوانی برای حاصلخیز نمودن این ناحیه از عمان در تمام طول سال ذخیره می کند.

منطقه Dhofar، عمان

خلیج Chaunskaya، روسیه

این رنگ های بی نظیر و اشکال عجیب می توانند تصویری از یک داستان تخیلی باشند. این خطوط عجیب و غریب در حاشیۀ خلیج Chaunskaya در شمالی شرقی سیبری واقع شده است (آبی پررنگ هلالی شکل). 2 رود اصلی Chaun و Palyavaam از این خلیج عبور کرده و به اقیانوس قطب شمال می ریزند. دریاچه ها و تالاب هایی که در نتیجۀ ذوب شدن یخچال ها ایجاد شده اند، در تمام منطقه گسترده شده اند.

خلیج Chaunskaya، روسیه

جزایر میگن، کانادا

گستره ای از برف روی جزیرۀ میگن واقع در ساحل شمالی کانادا را می پوشاند. جزیرۀ بزرگAxel Heiberg در آن طرف کانال Sverdrup قرار دارد، جایی که یخچال ها (آبی رنگ) در بین قلۀ کوه ها (زرد رنگ) جمع شده و به درون دره ها فرو می ریزند. هیچ نشانی از زندگی بشری در جزایر میگن تا به حال یافت نشده است.

جزایر میگن، کانادا

تپه های وزیرستان، پاکستان

رنگ های بنفش و سبز تپه های وزیرستان را نشان می دهند. این ناحیۀ کوهستانی در شمال غربی پاکستان و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد. تپه های وزیرستان به عنوان منطقه ای خطرناک، از تعدادی تپه های درهم و برم و شیب دار سنگی تشکیل شده که با راه های باریک و دره هایی از هم جدا شده اند. رودخانه هایی که در دل این کوه ها جاری می شود سبب رونق کشاورزی در مناطق خشک و بی آب است.

تپه های وزیرستان، پاکستان

شبه جزیره Dardzha، ترکمنستان

شبه جزیره Dardzha، ترکمنستان این تصویر مانند دایناسور غول پیکری است که چیزی چسبنده در دهانش وجود دارد اما در حقیقت تصویری از شبیه جزیرۀ Dardzha می باشد که در بین سواحل باریک دریای خزر مستقر شده است. در این ناحیه بادهای شدید تپه های شنی عظیمی در کنار آب ایجاد می کنند و برخی از آنها نیز به درون آب فرو رفته اند. اما در داخل جزیره، تپه ها بیشتر به دشت های شنی تبدیل می شوند.

شبه جزیره Dardzha، ترکمنستان

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.