نکات جالب و خواندنی درباره زبان مجارستانی ‏

3.3
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نکات جالب و خواندنی درباره زبان مجارستانی ‏
25 بهمن 1396 12:00
7

زبان رسمی کشور مجارستان که با نام زبان مجارستانی شناخته شده است ، زبانی پیچیده و در عین حال منحصر به فرد است. برخلاف محل قرارگیری این کشور در اروپای مرکزی ، زبان مردم این کشور اصلا شبیه به کشورهای اطراف و همسایه آن نیست. هنگامی که این زبان را مرور می کنید با نکات جالبی روبه رو خواهید شد. لست سکند برای شما چند نکته جالب و خواندنی درباره این زبان پیچیده جمع آوری کرده است.

زبان مجارستانی یکی از سخت ترین زبان های جهان برای یادگیری است

هرکسی که زبان مجارستانی یاد گرفته است قطعا با چالش های بسیاری که قواعد و قوانین این زبان داشته برخورد کرده است . بسیاری از این افراد موافق هستند که زبان مجارستانی یکی از 10 زبان سخت دنیا برای یادگیری است چرا که قوانین پیچیده بسیاری دارد.

به آن زبان مجاری نیز گفته می شود

نکات جالب و خواندنی درباره زبان مجارستانی ‏

در حالیکه بسیاری این زبان را زبان مجارستانی می خوانند ، در داخل کشور به آن زبان مجاری ( Magyar ) گفته می شود. این لغت برای مردم این کشور نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فقط 13 میلیون نفر به این زبان صحبت می کنند

مجارستان کشور کوچکی است که تقریبا 9.8 میلیون ساکن دارد اما جالب است بدانید همه افرادی که به زبان مجاری صحبت می کنند داخل مجارستان نیستند. برخی از نواحی اطراف این کشور که در گذشته بخشی از پادشاهی مجارستان بوده اند نیز امروزه حدود 2.2 میلیون نفر مجارزبان دارد. این نواحی شامل برخی از قسمت های کشور اتریش ، کرواسی و اسلونی می شود.

ریشه آسیایی دارد

زبان مجاری بسیار با زبان کشورهای اطراف آن متفاوت است و بیشتر به نظر می رسد لغات آن ریشه آسیایی داشته باشند.

14 حرف صدادار در این زبان وجود دارد

نکات جالب و خواندنی درباره زبان مجارستانی ‏

در حالیکه زبان انگلیسی فقط 5 حرف صدادار دارد ، زبان مجاری 14 حرف صدادار دارد که 5 تای آن همان حروف صدادار زبان انگلیسی ( a ، e ، i ، o ، u ) هستند و 9 تای آن حروف صدادار اختصاصی همین زبان یعنی (á, é, í, ó, ö, ő, ú, ü, ű) هستند. جالب است که بدانید تلفظ هر یک از این حروف صدادار با دیگری کاملا متفاوت است و اگر در کلمه ای اشتباه تلفظ شود می تواند معنای آن کلمه را به کل تغییر دهد.

ترتیب استفاده کلمات انعطاف است

وقتی در زبان مجاری می خواهید جمله ای بسازید ، گزینه های متعددی پیش رویتان است چرا که نحوه قرار گیری کلمات انعطاف پذیر است. البته این بدین معنا نیست که می توانید هرطور دلتان خواست کلمات را بچینید ! همین انعطاف پذیری ترتیب کلمات خود شامل قوانین خاص و عجیبی می شود !

طولانی ترین کلمه از 44 حرف تشکیل می شود

این کلمه هیچ کلمه ای معادل انگلیسی ندارد ، در حقیقت معنای این کلمه 44 حرفی خیلی پیچیده است . این کلمه 44 حرفی  Megszentségteleníthetetlenségeskedéseitekért است. جالب است که بدانید بخاطر طولانی بودن ، معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد ! اما معنای آن چیست ؟ معنای آن چیزی شبیه به این جمله می شود : "برای رفتار مکرر شما نباید به شما بی حرمتی شود."

در حقیقت کلمات می توانند طولانی تر باشند

زبان مجاری یک زبان ترکیبی است ، بدین معنا که هربار برای ایجاد یک کلمه جدید حروفی به ابتدا یا انتهای کلمه اضافه می شود که این امر موجب می شود طول کلمه بلند و بلندتر شود و در نهایت معنای اولیه کلمه را تغییر دهد. با توجه به این قانون ، در گذشته کلماتی با بیش از 100 حرف نیز ساخته شده بودند ، هر چند هرقدر که کلمات طولانی تر شوند بیشتر معنایشان را از دست خواهند داد !

الفبای این زبان از 44 حرف تشکیل می شود که برخی از آنها 2 یا 3 قسمت دارند

نکات جالب و خواندنی درباره زبان مجارستانی ‏

تعداد کل حروف الفبای مجارستانی 44 حرف است ، اما جالب است بدانید برخی از این حروف از دو یا سه حرف دیگر تشکیل شده اند. هنوز به اندازه کافی گیج نشدید ؟ برایتان یک مثال می زنیم ، مثلا "dzs " یکی از حروف الفبای مجاری است که همانند j ، یا sz یا s خوانده می شود !

 

منبع : theculturetrip

ویدا نورمحمدیان
ویدا نورمحمدیان