این 10 خوراکی را حتما در سفر به ترکیه امتحان کنید!

4.6
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بدون امتحان کردن این 10 خوراکی، از ترکیه برنگردید! +تصاویر
21 خرداد 1398 10:00
0

چشیدن طعم غذاهای محلی همواره یکی از بخشهای هیجان انگیز و دوست داشتنی در سفر است. در رابطه با غذاهای مختلف در کشور ترکیه باید بگوییم که در واقع هر انتخابی که انجام بدهید، برنده شده‌اید، چون به‌ راستی تمامی خوراکیهای موجود در فهرست غذایی این کشور ارزش امتحان کردن را دارند. از نوشیدنی‌هایی چون قهوه‌ی معروف ترک گرفته تا شیرینی‌هایی مثل لوکوم، تنها گوشه‌‌ای از خوراکی‌های جذاب ترکی هستند. در ادامه شما را با برخی از مشهورترین و محبوبترین غذاها و خوراکی‌های لذیذ ترکی آشنا می‌کنیم و امیدواریم چشیدن آنها را در سفرهایتان به ترکیه از دست ندهید.

1- کباب ترکی

کباب را ما ایرانی‌ها به خوبی می‌شناسیم اما نکته‌ای که در رابطه با این غذا وجود دارد این است که فرهنگ و آداب غذایی مردم کشورهای مختلف بر روی کباب تاثیر گذاشته است. برای مثال کباب‌هایی که در ترکیه، امارات یا ایران طبخ می‌شوند با یکدیگر متفاوت هستند. این نکته هم قابل ذکر است که با مدرن شدن سیستم زندگی، کبابها هم کمی مدرن شده‌اند، به این معنا که حالا شاهدیم که ساندویچ کبابها هم طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند؛ این موضوع در رابطه با دونر در ترکیه به وضوح دیده می‌شود.

کباب ترکی

 

2- نان سیمیت

سیمیت نام نانی گرد و تو خالی است که اغلب روی آن کنجد، کتان یا سایر تخم‌هایی از این دست ریخته می‌شود. قدمت این نان به قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد و نوعی اسنک نیز به حساب می‌آید. اعتقاد این است که در گذشته مسافران کاروانهایی که در ترکیه و بین شهرهای مختلف این کشور رفت و آمد داشتند، سیمیت را از سایر شهرها به استانبول بردند و حالا این نام هم نوعی غذای خیابانی به شمار می‌آید و هم بخشی از وعده های صبحانه در ترکیه است.

Simit.jpg

 

3- ماست

جالب است بدانید که ماست یکی از پر مصرفترین خوراکیها در ترکیه است و آمارها نشان داده‌اند که مردم این کشور به صورت سالانه بیش از 2 میلیون تُن ماست مصرف می‌کنند. با وجود این که ماست در بسیاری از کشورهای آسیایی پرطرفدار است اما توصیه می‌شود که ماست‌های محلی را در ترکیه نوش جان کنید، چون ترکها از برترین آشپزان در زمینه‌ی به دست آوردن ماست هستند.

ماست

 

4- عسل و مربا

حتما شما هم تعریف صبحانه‌های مفصل ترکیه را شنیده‌اید. می‌گویند مردم ترکیه طوری صبحانه را آماده می‌کنند و برایش وقت در نظر می‌گیرند که حتی افرادی که خواب آلود برای صبحانه آماده می‌شوند، شگفت زده شده و برای میل کردنش هیجان زده شوند. عسل، مربا، مارمالاد، خیار و گوجه، پنیر و سرشیر، انواع نان و ... تنها بخش کوچکی از صبحانه‌های رنگین مردم ترکیه است. اگر اهل صبحانه‌های مفصل نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مربا و عسل را در این سرزمین امتحان کنید و از دست ندهید.

این 10 خوراکی را حتما در سفر به ترکیه امتحان کنید

 

5- گلاب

گل محمدی و گلاب در ترکیه نیز کاربرد زیادی دارد، اگر لوکوم‌ها یا سایر شیرینی‌های ترک را امتحان کرده ‌باشید، متوجه خواهید شد که گل محمدی و چاشنی‌های مربوط به آن نقش بسزایی در شیرینی‌های ترکی دارند. بسیاری از گل محمدی‌هایی که در شهرهای مختلف ترکیه استفاده می‌شوند در آنتالیا کاشت و برداشت می‌شوند و کیفیت بسیار بالایی دارند.

گلاب

 

6- باقلوا

باقلوا را کمتر کسی در کشورمان نمی‌شناسد زیرا در شهرهای بسیاری از کشور عزیزمان نیز با کیفیت‌هایی بالا تهیه و عرضه می‌شوند؛ با این حال باقلوا در ترکیه هم به وفور قابل دسترس است و در طعم و سایزهای مختلف می‌توانید آنها را تهیه کنید. توصیه می‌کنیم که در سفرهایتان به ترکیه باقوا را هم از یاد نبرید.

باقلوا

 

7- آجیل و میوه

نباید نادیده گرفت که همیشه خوراکی‌هایی همچون نوتلا یا مربا بخشی از صبحانه‌های مردم ترکیه به شمار می‌آیند اما از سوی دیگر باید توجه کرد که میزان مصرف میوه و آجیل نیز در بین مردم ساکن در ترکیه زیاد است. خوراکی هایی همچون سیب، انجیر، گیلاس، توت فرنگی، هلو، خربزه، هندوانه، پرتقال ماندارین، سیب، شاه بلوط، گردو، پسته، زیتون، عدس، نخود، لوبیا سبز، فلفل، گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، چغندر و عسل به وفور در میهمانی‌ها و صبحانه‌های ترکیه مصرف می‌شوند و خوردن آنها را به شما توصیه می‌کنیم.

این 10 خوراکی را حتما در سفر به ترکیه امتحان کنید

 

8- پیده

پیده نام نوعی غذاست که ایرانیان به آن پیتزای ترکی هم می‌گویند. پیده اگر به صورت سنتی و اصیل خود طبخ شود باید در تنورها و اجاق‌هایی به عمل بیاید که سوختشان چوب باشد. پیده‌ها هم مانند پیتزا انواع مختلفی دارند و در برخی از آنها موادی چون گوشت قرمز و سبزیجات به کار می‌برند و در بعضی دیگر تنها به یک تخم مرغ بسنده می‌شود. شاید برای ما ایرانیان دیدن تخم مرغ روی پیتزا کمی عجیب و شاید ناخوشایند باشد اما آشپزان ترک معتقد هستند که تخم مرغ باعث شاداب نگه داشتن مواد داخل پیده می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، شکل ظاهری پیده نیز با پیتزا متفاوت است زیرا خمیر آن را به گونه‌ای خاص (شبیه به قایق) فرم می‌دهند. به طور کلی اگر تجربه‌ی خوراکی‌های جدید برای شما جالب است، پیده می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

پیده

 

9- ترشی

هیچ چیزی جلودار مردم ترکیه برای ترشی انداختن نیست، آنها از مواد غذایی بسیار متنوعی در ترشی‌هایشان استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا فروشگاه‌هایی که عرضه کننده‌ی ترشی هستند هوش از سر گردشگران ببرند. سرزدن به ترشی فروشی‌های ترکیه، می‌تواند تجربه‌ی جالبی باشد.

ترشی

 

10- دوندورما

شاید شما هم در سفرنامه‌های ترکیه به مواردی برخورده باشید که توصیه می‌کنند که حتما بستنی‌های ترکی را امتحان کنید. افراد بسیاری معتقد هستند که بستنی‌هایی که در این کشور تولید می‌شوند در دنیا بی‌نظیر هستند و ترکیه بهشت عاشقان بستنی است. فروشندگان بستنی در ترکیه تلاش می‌کنند تا بستنی‌هایشان طعمی طبیعی داشته باشد و در عین حال بیان کننده‌ی سنتهای آنان باشد و کمتر از دستگاه‌های پیچیده برای آماده سازی و سرو آن استفاده کنند. طعم بستنی‌های ترکی برای برخی افراد جذاب نیست اما طرفداران زیادی هم دارد، بنابراین برای این که متوجه شوید، شما از کدامیک از این دسته‌ها هستید، بد نیست که در سفر بعدی خود به ترکیه بستنی‌های ترکی را امتحان کنید.

دوندورما

شما تا به حال به چه شهری از ترکیه سفر کرده‌اید؟ از دید شما کدامیک از غذاها و خوراکی‌های ترکی لذیذتر هستند؟ اگر مسافر تور ترکیه هستید خوردن این غذاهای لذیذ را از دست ندهید. همچنین پیش از سفر برای شکم گردی در طول سفرتان مقاله  قیمت غذا در ترکیه را بررسی کنید تا برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

منبع: matadornetwork.com

زهرا میرزایی