6 حقیقت جالب و شگفت انگیز در مورد دیوار چین!

4.5
از 13 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
6 حقیقت جالب در مورد دیوار چین که از آن خبر نداشتید! +تصاویر
23 آبان 1398 08:00
0

به‌عنوان یکی از سمبلیک ترین دست سازه‌های بشر در جهان، دیوار چین سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این بنا که در شمال چین ساخته‌ شده یک افتخار مهندسی در ساخت بناهای عظیم و مستحکم محسوب می‌شود. در ابتدا، این دیوار برای محافظت از قلمروهای چین در برابر قبایل کوچ‌نشین ساخته‌ شد. همچنین از آن به‌عنوان انباری برای بازرگانانی که از جاده ابریشم عبور می‌کردند استفاده می‌شد تا کالاهای آن‌ها در امان باشد.

دیوار چین

این سازه عظیم، تاریخ غنی و طولانی دو هزار ساله دارد. پس خواندنی‌های زیادی درمورد این دیوار وجود دارد. میلیون‌ها کارگر آجرهای این بنا را که بر روی زمینی پر پیچ‌ و خم قراردارد، چیدند. در واقع چیزی نزدیک به 70 درصد از مردم چین در  زمان حکومت سلسله‌ی شین در ساخت این دیوار همکاری کردند.

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد دیوار چین بدانید پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

آنچه باید درمورد دیوار چین بدانید:

  • این دیوار کاملاً ممتد نیست.

نام دیوار چین این حس را منتقل می‌کند که ما در مورد یک بنای ممتد صحبت می‌کنیم، اما این‌گونه نیست! در حقیقت آنچه ما از آن به‌عنوان دیوار یاد می‌کنیم ساز و کارهای دفاعی است که توسط سلسله‌های‌ مختلف ساخته‌ شده است، یعنی این اثر کاملاً متشکل از دیوارهای موازی نیست و در بعضی مناطق گودال‌ها و موانع طبیعی مثل رودها و تپه‌ها بخشی از آن را تشکیل می‌دهد.

دیوار چین

 

  • آنچه امروزه می‌بینیم بخش نوساز آن است.

کار ساخت دیوار در حدود قرن هفتم پیش از میلاد توسط چند ایالت مختلف در چین آغاز شد. شین شی هوآنگ، اولین امپراطور چین کسی بود که این دیوار ممتد را در دوران سلطنت خود یکپارچه کرد، اما این دیوار اولیه در طول زمان تقریباً نابود شد. نیمی از این دیوار 21196 کیلومتری توسط سلسله‌ی مینگ بین سال‌های 1368 تا 1644 میلادی ساخته‌شد. علت ساخت آن مقاومت در برابر حمله مغولان در شمال بود.

به‌طور رسمی سلسله‌ی مینگ مسئولیت 88850 کیلومتر از ساخت این بنای شگفت‌انگیز را بر عهده داشت. این مقدار 6259 کیلومتر از دیواری‌ست که امروزه گردشگران از آن بازدید می‌کنند. مکان‌هایی مانند بادالینگ، مونیاتیو و جین‌ شان‌ لین که نزدیک پکن هستند و به‌خوبی از آن‌ها حفاظت‌ شده، سالانه میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند. مونیانتیو که از بخش‌های قدیم است در دوران مینگ‌ها ساخته‌شده است، درحالی‌که بادالینگ و جین شان لین در قرن شانزده میلادی ساخته‌ شده‌اند. تمامی این مناطق توریستی به‌ دقت برای بازدید محافظت می‌شوند. بادالینگ مخصوص بازدیدهای رسمی است، به‌طور مثال ریچارد نیسکون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر تاریخی خود به چین در سال 1972 از آن بازدید کرد.

دیوار چین

 

  • بخشی از دیوار به‌ مرور زمان از بین رفته است.

طول دیوار بزرگ چین تقریباً به‌اندازه نیمی از استواست که از 15 منطقه مختلف عبور می‌کند. تصور نگهداری از چنین بنای عظیمی بسیار دشوار است و متأسفانه این مشکل برای دیوار چین وجود دارد. به‌طور تقریبی 30 درصد از بنای ساخته‌ شده توسط مینگ‌ها به‌طور کامل از بین رفته و به‌مرور زمان رها شده است. گزارشی در سال 2014 توسط سازمان دیوار بزرگ چین ارائه‌ شده و نشان می‌دهد که تنها 10 درصد از آثار تاریخی در وضعیت مطلوب به سر می‌برند. این در حالی‌ است که 74 درصد از آنها شرایط وخیمی دارند.

متأسفانه فقط عوامل طبیعی با این دیوار ناسازگار نبوده و عامل انسانی هم در این اثر منفی نقش بسزایی داشته‌ است. بعضی مواقع در مناطق قانونمندتر با جلوگیری از رشد ساخت‌ و ساز مناطق شهری از این نابودی جلوگیری می‌شود. همچنین متأسفانه بازار سیاهی برای آجرهای دیوار به راه افتاده و گردشگران باید از سرقت در این مکان گران‌بها مطلع شوند. سازمان‌های حفاظتی به دولت مراقبت بیشتر ا‌ز این مکان را توصیه می‌کنند. به گفته‌ی آن‌ها کارهایی از قبیل آموزش و اختصاص یارانه می‌تواند با این مشکلات مقابله کند.

دیوار چین

 

  • دیوار از فضا دیده نمی‌شود.

یکی از افسانه‌های مشهور در مورد دیوار این است که می‌توانید با چشم غیرمسلح، آن را از فضا ببینید. البته انتشار این شایعه با توجه به‌اندازه‌ی بزرگ آن قابل توجیه است ولی در حقیقت این‌گونه نیست. بر اساس اظهارات ناسا این افسانه از سال 1938 وجود داشته‌ است تا زمانی که آپولو به ماه فرستاده‌ شد. فضانوردان هم این نکته را که دیوار قابل‌ دیدن نیست(حتی در پایین‌ترین مدار زمین) تائید کردند. یکی از عواملی که دیوار را غیر قابل‌ دیدن می‌کند، مصالح بکار رفته در آن است. کاملش پی.لولا، دانشمند ارشد ناسا در مرکز فضایی جانسون واقع در هیستون می‌گوید: «بسیار مشکل است که دیوار را در عکس‌های فضانوردان تشخیص داد. زیرا رنگ مصالح بکار رفته در آن بارنگ و نوع بافت زمین اطراف آن بسیار شبیه است.»

دیوار چین

 

  • هنوز هم بخش‌های کشف نشده‌ای از دیوار وجود دارد.

با توجه به قدمت طولانی دیوار، شاید از شنیدن این‌که هنوز بخش‌های کشف نشده‌ای از آن وجود دارد، شگفت‌زده شوید. در سال 2009 قسمت‌های جدیدی که مربوط به دوره‌ی مینگها می‌شد به‌وسیله‌ی اشعه‌ی مادون‌قرمز و GPS کشف شد. 180 مایل از دیوار هم توسط تپه‌ها، گودال‌ها و رودخانه‌ها پوشیده شده است. در سال 2015 باستان شناسان 6 مایل از ویرانه‌های دیوار را در مرز بین منطقه‌ی خودمختار نینگ ژیاهوی و استان گانسو پیدا کردند.(در گذشته تصور می‌شد هیچ قسمتی از دیوار در این منطقه وجود ندارد.) آن‌ها باور دارند این دیوارها مربوط به دور شینها هستند. سیل و فرسایش باعث شده در 9 قسمت از دیوار، ارتفاع دیواره‌ها به 3 تا 16 متر کاهش یابد.

great-wall-of-china.jpg

 

  • دیوار یکی از عجایب هفتگانه جدید است.

در سال 2007 دیوار چین به‌ عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان انتخاب شد. این مکان مانند آثار تاریخی دیگر مثل ماچو پیچو، تاج‌محل و کلسئوم در این فهرست قرار دارد. این لیست برای یادآوری عجایب هفتگانه اصلی تشکیل‌ شده است. لیست قبلی در یونان باستان جمع‌آوری‌شده بود.

دیوار چین

 

منبع: mymodernmet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.