کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی!

4
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مردم این سرزمین برای زنده ماندن با خاک و گل غذا درست می کنند! +تصاویر
21 دی 1398 07:00
13

در کشورهای توسعه‌ نیافته‌ای که سطح درآمد به‌ طور کلی و همچنین سطح سرانه درآمد به‌صورت خاص بسیار پایین است، سوءتغذیه، گرسنگی و فقر مشکلاتی بسیار جدی محسوب می‌شوند. هائیتی به‌عنوان یک کشور توسعه‌ نیافته دقیقاً با همین مشکلات دست‌ و پنجه نرم می‌کند و حدود 3 میلیون نفر از مردم و شهروندان این کشور با مشکل گرسنگی روبه‌رو هستند. آن‌ها غذای کافی در اختیار ندارند و حتی بعضی از آن‌ها یک وعده غذایی را نیز نمی‌توانند برای خود فراهم کنند.

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

کوکی‌های گِل در بازار محلی هائیتی

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

تهیه کوکی‌ها از طریق مخلوط کردن نمک، روغن نباتی و خاک

بزرگ‌سالان و کودکان همه و همه از سوءتغذیه رنج می‌برند و از طرفی سوءتغذیه مانعی جدی برای رشد جسمی و عقلی کودکان تلقی می‌شود. از طرفی موضوع فقط کمبود مواد غذایی نیست و این تنها نگرانی جهان نیست، بلکه موضوع دیگری که مطرح است اسراف مواد غذایی در کشورهای غربی است که اهمیت این مشکلات را دوچندان می‌کند.

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

شکل‌های مختلف از کوکی‌های گِل درست می‌کنند و برای خشک شدن در زیر نور آفتاب قرار می‌دهند

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

این کوکی‌های گِل فاقد مواد غذایی مغذی است و کودکان از طریق مصرف آن‌ها با سوءتغذیه مواجه می‌شوند

 در سمت دیگری از جهان و در کشورهای توسعه‌یافته یا همان کشورهای صنعتی مثل آمریکا سالانه حدود 220 میلیون تن مواد غذایی دور ریخته می‌شود. این عدد تقریباً با تولید خالص مواد غذایی در کشورهای آفریقای سیاه (زیر صحرایی) که معادل 230 میلیون تن است، برابر است.

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

خوردن چنین چیزی را تصور کنید

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

تصور کنید چه مزه‌ای می‌تواند داشته باشد

در هائیتی ده درصد قشر ثروتمند جامعه حدود 70 درصد از کل درآمد کشور را به دست می‌آورند و شهروندان نیز با درآمد کمتر از 2 دلار در روز باید زندگی کنند. در این کشور میوه و سبزیجات به کالایی لوکس تبدیل‌ شده‌ است و تقریباً بیشتر افراد جامعه از پس تهیه این کالاها که برای تأمین ویتامین‌ها و املاح ضروری بدن نیز بسیار اهمیت دارند برنمی‌آیند.

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

دفعه بعد که از غذای خود ناراضی بودید، می‌توانید به چنین صحنه‌ای فکر کنید

کوکیِ گل؛ تنها امید زندگی در هائیتی

آیا بعد از خشک شدن، واقعا این کوکی‌ها قابل خوردن هستند؟

 ماجرا به حدی شدت پیدا کرده است که به دلیل بی‌پولی فقرای هائیتی مجبور شده‌اند برای تهیه خوراکی به خاک و گِل روی‌ آورند و کوکی گل را به‌عنوان وعده غذایی مصرف می‌کنند. این کوکی‌های گِل علاوه بر مشکل سوءتغذیه از نظر بهداشتی هم مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کنند.

نظر شما در مورد نقش توزیع ناعادلانه درآمد در کشورهای مختلف و مشکلاتی از قبیل مشکلات تأمین مواد غذایی که به وجود آورده است، چیست؟ توسعه صنعت گردشگری تا چه حد می‌تواند به توزیع متناسب درآمد کمک کند؟

منبع: wowamazing.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی