سیستم رتبه‌ دهی هتل‌ها به چه صورت است؟

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
چطور به هتل ها رتبه می دهند؟ +تصاویر
03 اسفند 1398 12:00
3

شاید با شنیدن این مورد که یک هتل درختی هفت ستاره در نزدیکی اتریش وجود دارد، تعجب کنید. هیچ‌جایی نیز این مورد را رد نمی‌‌کند، زیرا به طور کلی همه دنیا می‌دانند که هیچ سیستم رتبه‌بندی رسمی برای خانه‌های درختی وجود ندارد. اما این باعث تعجب است که اگر یک هتل کوچک می‌تواند ادعا کند که هفت ستاره دارد پس چرا هیچ هتل قدیمی این کار را نمی‌کند؟

برج‌العرب در دبی ادعا می‌کند که اولین و تنها هتل هفت ستاره جهان است اما با یک نگاه سریع متوجه می‌شوید که گوگل از بررسی کاربران به آن 4.5 داده است. پس چه کسی حقیقت را می‌گوید و چه کسی ستاره‌ها را روی هتل‌ها و مراکز اقامتی قرار می‌دهد؟ ما در این مطلب از لست‌سکند این موضوع را بررسی کرده‌ایم و اطلاعاتی در مورد سیستم رتبه‌بندی مبهم هتل‌ها کسب کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

هتل‌ها توسط تعداد انگشت‌شماری از سازمان‌ها رتبه‌بندی می‌شوند

hotel-star-ratings1.jpg

اگرچه این فرایند به طور کامل توسط هیچ صنعت یا سازمان دولتی کنترل نمی‌شود اما شرکت‌های مستقل کمی وجود دارند که هتل‌ها را براساس معیارهای دقیق رتبه‌بندی می‌کنند و ستارگان خود را اغلب روی میز پذیرش آویزان می‌کنند. بزرگ‌ترین آنها در ایالات متحده هستند از جمله AAA، فوربز (Forbes) و میشلین (Michelin).

AAA

انجمن خودکار آمریکا (American Automobile Association) و پسرعموی کانادایی آن CAA جامع‌ترین معیارها برای رتبه‌بندی هتل‌ها را دارند. اگر می‌خواهید این معیارها را بدانید باید به راهنمای 46 صفحه‌ای که در سایت‌شان قرار دارد، سر بزنید. اما اگر زمان کافی برای بررسی ندارید، رتبه‌بندی هتل‌ها توسط AAA در 4 گروه انجام می‌شود، که این رتبه‌ها از بسیار ابتدایی «تاییدشده» ( Approved) تا سه، چهار و پنج الماس شامل می‌شود. بازرسان این انجمن بیش از 29000 هتل را بررسی کرده‌اند و تنها نیمی از آنها دارای وضعیت 5 الماس هستند و شش درصد آنها دارای رتبه 4 الماس هستند.

hotel-star-ratings6.jpg

در این سیستم رتبه‌بندی لیست طولانی وجود دارد که تمام بخش‌های هتل را پوشش می‌دهد؛ از فضای بیرونی گرفته تا تلویزیون روی دیوار. برای رتبه تایید‌ شده در حمام هتل باید دو قالب صابون با اندازه متوسط وجود داشته باشد اما برای هتل پنج الماس، تجهیزات حمام باید جامع، لوکس و مدرن باشند. در هتل‌های تایید شده یک میز یا سطحی برای نوشتن کافی است اما در هتل پنج الماس باید یک میز بزرگ با چندین پورت USB و یک صندلی ارگونومیک وجود داشته باشد. هتل‌های تایید شده باید یک استخر داشته باشند اما هتل‌های پنج الماس علاوه بر استخر نیازمند به محوطه‌سازی زیبا نیز هستند.

برای کسب پنج الماس از این انجمن، هتل توسط بازرسان بررسی می‌شوند و نیاز است بیش از 100 امتیاز از 13 بخش شامل بررسی خدمات مشتریان و نگهبانی، خدمات اتاق، درخواست میهمان و خدمات چمدان را کسب کنند.

البته این سیستم تفاوت‌های بسیار بزرگی با هتل‌های مدرن دارد که هنوز معیاری برای نحوه نگهداری لباس ندارند، اما سطح بالایی از خدمات را ارائه می‌دهند. برای مثال هتل‌های لوکس در لاس وگاس و یا دریای کارائیب اغلب اتاق‌های تلویزیون ندارند چون هتل‌ها در تلاش هستند میهمانان را بیرون نگاه دارند. به طور کلی هتل‌ها نیاز ندارند که به صورت کامل امتیاز تمام لیست را بگیرند اما باید بدانید که فقدان الماس لزوما به معنای فقدان کیفیت نیست.

فوربز

​فوربز به اندازه AAA حساس و دقیق نیست اما با این‌حال یک چک لیست 900 امتیازی برای تعیین لوکس بودن یک هتل به بازرسان خود می‌دهد. همچنین فوربس بیشتر به محیط توجه می‌کند؛ برای مثال تنوع و کیفیت نوشیدنی‌ها را در کافه هتل درجه‌بندی می‌کند یا تجربه غذا خوردن در رستوران را رتبه‌بندی می‌کند تا فقط وجود خود رستوران را. بازرسان فوربز نسبت به AAA شخصی‌تر امتیاز می‌دهند زیرا به دنبال خدمات مقدماتی و نظافت هستند که محیط شما را مرتب می‌کنند.

hotel-star-ratings2.jpg

همچنین فوربز هتل‌ها را در سه بخش چهار ستاره، پنج ستاره و توصیه شده رتبه‌بندی می‌کنند. آنها تقریبا 1900 هتل در 73 کشور را رتبه‌بندی کرده‌اند. این شرکت 70 پنج ستاره و 120 چهارستاره را در سال 2020 به فهرست خود اضافه کردند، بنابراین به لحاظ آماری رتبه فوربز بسیار آسان‌تر از AAA است.

میشلین

​شاید با شنیدن نام میشلین خیلی به رتبه‌بندی هتل‌ها فکر نکنید اما میشلین هتل‌ها را نیز رتبه‌بندی می‌کند. سیستم رتبه‌بندی میشلین هنوز یک سیستم رتبه‌بندی قابل اعتماد به صورت آنلاین می‌باشد.

رتبه‌بندی آنلاین می‌تواند به معنی چند چیز باشد

​رتبه‌بندی آنلاین در دو بخش جداگانه انجام می‌شود: یکی از طریق سایت و دیگری توسط کاربران. شرکت‌های گردشگری مانند اکسپدیا (Expedia)، اوربیتز(Orbitz) و تراولسیتی (Travelocity) یک جمله دارند که خیلی سریع توضیح می‌دهند چطور هتل‌ها را بین یک تا پنج ستاره رتبه‌بندی می‌کنند، هیچ‌کدام از این رتبه‌بندی‌ها از پنج ستاره بیشتر نمی‌شود. رتبه‌بندی این‌ها از یک ستاره که مکانی با یک تخت ساده است، شروع و راه خود را در میان هتل‌ها و متل‌های با ارزش دو ستاره و نهایتا به هتل‌های لوکس و پنج ستاره ادامه می‌دهد. این سایت‌ها بازرسی‌های رسمی برای این رتبه‌ها انجام نمی‌دهند زیرا این رتبه‌ها بیشتر برای توصیف عملکرد هتل است تا جایزه.

hotel-star-ratings3.jpg

بسیاری از سایت‌ها از جمله تریپ ادوایزر (TripAdvisor)، گوگل و دیگر سایت‌ها مثل لست‌سکند توسط کاربر به هتل‌ها رتبه می‌دهند. این رتبه‌ها نیز بیشتر به عنوان شاخص انتظارات برآورده شده هستند. به عنوان مثال اگر در یک متل اقامت داشته باشید و  نظرتان این باشد که اتاق تمیز بود، نور کافی داشته و به نسبت قیمت راحت بوده، در واقع به آن پنج ستاره داده‌اید زیرا کاملا از اقامت خود راضی بودید. حال اگر در هتل St. Regis اقامت داشته باشید و تلویزیون هوشمند اتاق در حالی که برای هر شب 500 دلار داده‌اید، کار نکند احتمالا به هتل سه ستاره نسبت بدهید زیرا انتظارات شما را برآورده نکرده است. به عبارتی این رتبه‌بندی‌ها برای اندازه‌گیری این است که آیا یک مکان به نسبت پولی که دریافت می‌کند، ارزش دارد و به همان میزان لوکس هست یا خیر.

باقی جهان یک رقابت کامل است.

در اروپا گروهی از اعضای انجمن مهمان‌نوازان به نام ​ HOTREC وجود دارد که یک سیستم استاندارد برای رتبه‌بندی هتل‌ها در سراسر قاره ایجاد کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند. هر کسی که به اروپا رفته باشد می‌داند هتل‌ها می‌توانند کمی با ستاره‌شان فرق داشته باشند زیرا استاندارد‌های HOTREC بسیار ساده‌تر از صدها امتیاز فوربز یا AAA است. برای مثال مهم‌ترین معیارها برای هتل‌های پنج ستاره در اروپا خدمات نظافت، امنیت و اینترنت است. معیار اصلی برای یک ستاره داشتن حمام خصوصی است و داشتن استخر برای هتل‌های یک ستاره الزامی نیست.

hotel-star-ratings4.jpg

آیا سیستم رتبه‌بندی هتل‌ها با گذشت زمان بهبود یافته‌است؟

​همان‌طور که قبلا گفتیم هتل‌های مدرن بدون توجه به رتبه‌بندی ستاره‌هایشان امکانات رفاهی که مردم نمی‌خواهند را حذف کرده‌اند. امکانات رفاهی در اتاق‌ها روز به روز معمولی‌تر می‌شود اما خروجی‌های الکتریکی و WiFi های سریع بسیار مهم شده‌اند.

در برخی روش‌ها معیار رتبه‌بندی، بالا و سخت نگاه داشته شده است. برای مثال AAA شروع به جایگزینی معیارهای خود کرد و ویژگی‌های تکنولوژی را وارد معیارهای رتبه‌بندی خود کرده‌اند. به عنوان مثال در حال حاضر هتل‌های پنج الماس باید دارای کلید‌های الکترونیکی، پورت‌های USB متعدد، خروجی‌های الکترونیکی و WiFi های پرسرعت باشند. تلویزیون‌های این هتل‌ها باید صفحه تخت، هوشمند و به نتفلیکس (Netflix) وصل باشند.

hotel-star-ratings5.jpg

از سوی دیگری هنوز بحث پایداری وارد معیارهای رتبه‌بندی هتل‌ها نشده است. هنوز تعویض روزانه ملحفه‌ و گاهی دور انداختن آن‌ها جزو معیارهای رتبه‌بندی‌ها هستد. در این میان AAA با اینکه به محصولات یکبار مصرف در حمام‌ها امتیاز بالایی می‌دهد اما اگر هتل‌ها با مفهوم پایداری محیط زیست از این موارد استفاده نکنند، استثنا قائل می‌شود.

اینکه آیا معیارهای رتبه‌بندی ستاره هتل‌ها در همه جا کاربرد دارد یا خیر همچنان مورد بحث است. اما چیزی که قابل بحث نیست این است که رتبه‌بندی توسط شرکت‌ها و سازمان‌هایی مانند AAA و فوربز و دادن ستاره به هتل‌ها تنها یک اصطلاح بازاریابی است. بله یک خانه درختی هفت ستاره چشم‌گیر به نظر می‌رسد اما گر کسی به آنجا نرود و آن را بررسی نکند آیا واقعا خانه ارزش این رتبه را دارد؟ بنابراین این رتبه‌ها را فراموش کنید و به هر چیزی که بیش از حد فانتزی و خارج از واقعیت است، اعتماد نکنید.

 

 منبع: matadornetwork

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی