غار خربس قشم، میراث مادها

4.5
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
میراث رازآلود مادها در دل صخره‌های جنوب ایران! +تصاویر
12 آذر 1397 07:00
0

ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که در تمامی فصل‌های سال، می‌توانیم آب و هوای مختلف را در آن تجربه کنیم. آنچه در ایران بیشتر از هرچیزی مورد توجه است این است که در فصل‌های سرد، می‌توان به نواحی گرمسیری سفر کرد و بالعکس! حالا که داریم به زمستان نزدیک می‌شویم، بهتر است با جاذبه‌های نواحی جنوبی ایران بیشتر آشنا شویم و سفری به این مناطق داشته باشیم. یکی از این جاذبه‌های رمز‌آلود و زیبا، غار خربس است که در استان هرمزگان، جزیره قشم و در 15 کیلومتری شهر قشم واقع شده است. اما چرا این غار به رازآلود بودنش معروف است؟

vFOgKZoyZwxuFP5KyMRnRCCv1I5OPxoLcRcCRplh.jpg

 

جزیره قشم، تاریخچه‌ی طولانی و جالب توجهی دارد. غار دست‌کند خربس، یکی از نشانه‌های این تاریخ پربار است. این غار در ادامه‌ی مسیر رشته‌کوه زاگرس قرار گرفته و به نوعی محل تلاقی کوهستان و دریا محسوب می‌شود. کارشناسان باستان‌شناسی معتقدند قدمت این غار به دوران مادها برمی‌گردد!

غار خربس قشم

غار خربس قشم

ارتفاع دیواره‌های صخره‌ای غار به 20 تا 30 متر می‌رسد و این غار، چهار دهانه دارد که هرکدام به ساحل جنوبی جزیره راه دارند. به دلیل داشتن چند دهانه، برخی غار خربس را با عنوان غارهای خربس می‌شناسند. آنچه در مورد این غار جالب است این است که در ابتدا بر اثر گذشت زمان و فروکش کردن آب دریا ایجاد شده‌ اما پس از سال‌ها، انسان‌ها باتوجه به نیازشان، کنده‌کاری‌های مختلفی را در آن‌ ایجاد کرده و شکل و شمایل ظاهری دیواره‌های غار را برای زندگی کردن در آن، تغییر داده‌اند. آنچه این غار را رازآلود کرده، کنده‌کاری‌های عجیب دیواره‌های غار است که از  صورت انسان گرفته تا موجوداتی عجیب و ایستاده در آن به چشم می‌خورد.

غار خربس قشم

غار خربس قشم

برای لذت بردن از فضای تاریک و رمز‌آلود غار، باید کمی صبور باشید و در غار پیش بروید. برای رفتن به این غار باید خودتان را برای بالا رفتن از چندین پله و یک پیاده‌روی کوتاه آماده کنید ولی شک نکنید که زمانی که وارد غار می‌شوید و در آن به پیش می‌روید، از اینکه برای رسیدن به آن صبوری کرده‌اید، خوشحال خواهید شد.

غار خربس قشم

غار خربس قشم

نکته‌ی مهمی که در بازدید از غار خربس قشم باید به آن توجه کنید این است که مراقب آن باشید! روی دیواره‌های چیزی ننویسید و یا خدشه‌ای به آن‌ها وارد نکنید تا این میراث دوران مادها در جزیره زیبای قشم، همچنان پابرجا بماند. شما می‎توانید از ساعت 8 صبح تا 17 از این غار عجیب، دیدن کنید.

غار خربس قشم

غار خربس قشم

نسیم اسلامپور
نسیم اسلامپور