لولا؛ دختری 5700 ساله که از طریق بازمانده آدامسش شناسایی شد!

4.4
از 143 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دختر عجیب 5700 ساله، از طریق بازمانده آدامسش شناسایی شد! +تصاویر
07 دی 1398 07:00
35

دانشمندان در دانمارک با استفاده از یک آدامس (صمغ) 5700 ساله، چهره دختری متعلق به عصر نوسنگی را بازسازی کردند. آن‌ها نام این دختر را لولا گذاشته‌اند. دانشمندان دانمارکی دی‌اِن‌ای (DNA) این دختر را از طریق آدامس باقی‌مانده از وی استخراج کرده‌اند و سپس به بازسازی ویژگی‌های ژنتیکی آن پرداخته‌اند. آن‌ها توانستند از این طریق ویژگی‌هایی باورنکردنی را راجع به انسان‌های ماقبل تاریخ کشف کنند. با ما در لست سکند همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این دختر متعلق به دوره نوسنگی کسب کنیم.

لولا؛ دختری 5700 ساله که از طریق آدامس شناسایی شد!

معمولاً در مناطق اسکاندیناوی نمونه‌های تاریخی زیادی یافت می‌شود، ولی این برای اولین بار است که یک ژنوم کامل انسانی از این نمونه در این منطقه کشف و استخراج‌ شده است. دانشمندان توانستند با بررسی DNA باستانی موجود در این آدامس، خصوصیات ژنتیکی یک دختر که احتمالاً دارای پوست تیره، موهای قهوه‌ای تیره و چشمانی آبی بوده است را کشف و شبیه‌سازی کنند.

لولا؛ دختری 5700 ساله که از طریق آدامس شناسایی شد!

از نظر ژنتیکی او شباهت بسیار زیادی به جامعه شکارچی-گردآورنده قسمت اصلی اروپا داشته است. همچنین از نظر غذایی اثراتی از فندق و اردک در نمونه دخترک تاریخی مشاهده‌ شده است. جالب اینجاست که لولا از نظر تغذیه‌ای به لاکتوز حساسیت داشته است.

لولا؛ دختری 5700 ساله که از طریق آدامس شناسایی شد!

همچنین در تجزیه‌ و تحلیل دقیق‌تر DNA او، دانشمندان کشف کردند که لولا احتمالاً بیماری لثه داشته است و با توجه به میزان بالای ویروس اپشتین– بار احتمالاً لنفوم هوچکین (لنفوم نوعی سرطان خون) نیز داشته است. همچنین نتایج ژنتیک لولا پیش بینی مهمی در رابطه با انتقال از دوران شکار به کشاورزی را نشان می‌دهد.

لولا؛ دختری 5700 ساله که از طریق آدامس شناسایی شد!

 بخصوص که فقدان تغذیه از غذاهای اهلی در رژیم غذایی لولا و تاریخ ژنتیکی وی نشان می‌دهد که لولا با کشاورزان اسکاندیناوی در ارتباط نبوده است. این موضوع باعث شده که استدلال شود که انتقال از دوران شکار به کشاورزی در دانمارک فرآیندی تدریجی‌تر نسبت به آنچه قبلاً تصوّر می‌شده را طی کرده است.

لولا؛ دختری 5700 ساله که از طریق آدامس شناسایی شد!

انتشار این نتایج دانشمندان را امیدوار کرده است که بتوانند از طریق DNA‌های موجود در سایر نمونه‌های آدامس در سراسر جهان نتایج جالبی را به دست آورند. این ماده از گرم کردن قسمتی از پوست (صمغ) درخت توس تهیه می‌شده است. ظاهراً آدامس تهیه شده از صمغ درخت توس خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته است. درنهایت این بدان معنی است که ما باید در انتظار اکتشافات هیجان‌انگیز دیگری با استفاده از این روش جدید استخراج DNA باشیم. 

 

منبع: mymodernmet.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی