منطقه حفاظت شده ملوسان، زیباترین منطقه ممنوعه ایران

4.5
از 31 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اینجا خیره‌کننده‌ترین منطقه‌ی ممنوعه‌ی ایران است! +‌تصاویر
29 خرداد 1398 08:00
0

ملوسان که در 24 کیلومتری شمال غرب شهرستان نهاوند واقع شده، یکی از زیستگاه های اصلی قوچ و میش در ایران می باشد. مساحت این منطقه در حدود 10 هزار هکتار است که توسط یک واحد محیط بانی محافظت می گردد. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به این منطقه محافظت شده سر می زنیم. با ما همراه باشید.

 

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه محافظت شده ملوسان که در 24 کیلومتری شمال غربی نهاوند واقع شده، به علت حضور قوچ و میش بیش از دو دهه است که منطقه ممنوعه محسوب می‌گردد. این منطقه از شمال با روستای سیاهدره و گلزرد تویسرکان و از جنوب با روستای ده سرخه و ملوسان و از غرب با روستای قشلاق نجف و از سمت شرق با روستای بابا کمال هم مرز است.

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی ملوسان دارای چشم اندازی بی‌نظیر است. در این منطقه، دره‌ها، پناهگاه‌ها و چشمه‌های متعددی وجود دارد که باعث گردیده زیبایی طبیعی ملوسان چند برابر گردد. از جمله مهم‌ترین دره‌ها عبارت است از دره تابستانی، دره بادام و دره جرخه. در این منطقه در حدود دوازده چشمه نیز وجود دارد که مهمترین آنها عبارت است از چشمه‌های دوزخ دره، لیساب، اسماعیل خانی، دره بید و موناک.

منطقه حفاظت شده ملوسان زیستگاه جانوران مختلفی است که همانطورکه گفته شد قوچ و میش مهمترین گونه جانوری این منطقه می‌باشد. علاوه بر پوشش حیوانی، ملوسان دارای پوشش گیاهی متنوعی نیز هست. در این منطقه انجیر، بادام کوهی، زالزالک، ون، تاک و انواع گون‌ها وجود دارد.

 

ویژگی منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان دارای سیمای کوهستانی، دره‌ها و پناهگاه‌های متعددی است که این موضوع باعث گردیده که منطقه دارای تنوع گیاهی و حیوانی متفاوتی باشد. این منطقه در حوزه‌ آبریز کرخه واقع شده است. همانطور که گفته شد، ملوسان دارای چشمه‌های متعدد فصلی و دايمی می‌باشد که این نشان می‌دهد در منطقه مذکور کمترین مشکل کم آبی وجود دارد.

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

به طور کلی در منطقه ملوسان 152 گونه گیاهی (که در این میان 138 گونه علفی، 3 نوع گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 12 گونه بوته‌ای) و 253 گونه حیوانی از 5 رده جانوران (شامل 34 گونه پستاندار، 164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی) گزارش شده است.

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

در میان گونه‌های پرندگان،  لک لک سفید، عقاب دریایی دم سفید، سارگپه، سارگپه پا بلند، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مار خور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمندتر در  منطقه می‌باشند. از بین خزندگان، لاکپشت مهمیزدار و کورمار و از بین پستانداران قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ، گونه‌های در معرض تهدید منطقه هستند.

راه دسترسی به منطقه حفاظت شده ملوسان

منطقه حفاظت شده ملوسان

برای دسترسی به منطقه دو راه وجود دارد. مسیر اول راه روستایی طائمه و ملوسان است. این مسیر از کیلومتر 14 جاده نهاوند-کرمانشاه شروع و پس از طی 10 کیلومتر به پاسگاه  ملوسان ختم می‌گردد. مسیر دوم از طریق جاده کرمانشاه بالا ترکل حاجی علیمراد به جاده وسج که پس از گذشتن ار روستای وسج به روستا و ارتفاعات ملوسان راه دسترسی دارد.

این فصل فرصت خوبی‌ست تا به اطراف این منطقه سفر کنید و از زیبایی‌های بیشمارش لذت ببرید.

 

منبع: برای نوشتن مطلب فوق از سایت دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران کمک گرفته شده است.

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی