عکاسی که تصویر مریخ را هنگام عبور از پشت ماه شکار کرد!

4
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
عجیب ترین تصویری که می توان این روزها از فضا دید، ثبت شد! +تصاویر
22 اسفند 1398 08:00
1

اندرو مک‌کارتی عکاسی است که همیشه به دنبال ارائه کارهایی جدید و خاص است. او با ثبت هزاران تصویر (گاهی اوقات بیش از ۱۰۰.۰۰۰ تصویر) عکس‌هایی فوق‌العاده زیبا و با وضوح بسیار بالا از آسمان شب ایجاد می‌کند. اندرو همواره آماده است تا هر واقعه نجومی را که اتفاق بیافتد و به آن دسترسی داشته باشد ثبت کند. آخرین مورد آن عبور ماه و مریخ از کنار هم بود که اندرو آن را ثبت کرده است. در لست سکند همراه ما باشید تا بیشتر با روند کاری و عکس‌های اندرو  آشنا شویم.

عکاسی که تصویر مریخ را هنگام عبور از پشت ماه شکار کرد!

اختفا یا غیبت رویدادی در اخترشناسی است که هنگامی رخ می‌دهد که یک شی توسط شی در حال عبور دیگری، از دید بیننده پنهان شود. معمولا بیشتر مردم فقط با خورشید و ماه گرفتگی آشنا هستند و کمتر کسی از غیبت مطلع است. هر از گاهی ماه از جلوی یک سیاره می‌گذرد و باعث ایجاد پدیده غیبت می‌شود. این پدیده فقط چندبار طی چند دهه اخیر مشاهده شده است و فقط در بخش‌های خاصی نیز قابل مشاهده بوده است.

عکاسی که تصویر مریخ را هنگام عبور از پشت ماه شکار کرد!

اندرو از طریق یک برنامه ریزی دقیق سعی کرده است با اطلاع از برنامه چرخش ماه یکی از این پدیده‌های غیبت را که ماه و مریخ ایجاد کرده‌اند، ثبت کند. البته با وجود برنامه ریزی دقیق، عکاسی از این رویداد آنقدرها هم آسان نیست، بخصوص که جایی که اندرو ایستاده بود فقط می‌توانست مسیر انتهایی عبور مریخ از پشت ماه را نظاره کند و ابتدای حرکت قابل مشاهده نبود.

اندرو در کالیفرنیا مستقر شده بود و تنها 15 ثانیه فرصت داشت که حرکت مریخ را که در پشت ماه پنهان شده بود، ثبت کند و سپس مریخ دوباره در حالت عادی قابل رویت می‌شود. پس او باید بسیار سریع نسبت به ثبت این لحظات در آسمان کالیفرنیا اقدام می‌کرد.

عکاسی که تصویر مریخ را هنگام عبور از پشت ماه شکار کرد!

آب و هوا نیز عاملی مهم در این عکاسی نجومی بوده است و برای هفته‌های متوالی پیش بینی آسمان صاف و بدون ابر بوده است، ولی متاسفانه فقط دو روز قبل از رویداد هوا ابری می‌شود و اندرو مجبور می‌شود برای یافتن محلی که آسمانی غیر ابری یا کمتر ابری داشته باشد، کمی جستجو کند. او از ساعت 2 تا ساعت 4:30 دقیقه صبح که رویداد اتفاق افتاده است را، در حالت آماده باش کامل بسر می‌برده است.

یکی از کارهایی که اندرو برای ثبت عکس باید رعایت می‌کرد، تراز قطبی بود که درواقع هم تراز بودن محور زمین با محور کوه است. این کار به ردیابی درست تر کمک می‌کند. تراز قطبی هم با توجه به اینکه توسط ستاره‌ها انجام می‌شود در صورت ابری بودن هوا امکان پذیر نیست.

عکاسی که تصویر مریخ را هنگام عبور از پشت ماه شکار کرد!

هنگامی که او به خانه بازگشت، توانسته بود حدود ۳۰۰۰ عکس تکی را برای این منظره خیره‌کننده از ماه و مریخ ثبت کند و با وجود مشکلات آب و هوا بُعد جدیدی را به تصویر کشیده بود. در نهایت اندرو حضور ابرها را درکار خود به نقاشی طبیعت تشبیه می‌کند تا قدرت تعاملش با طبیعت را نشان دهد.

شما تا به حال پدیده اختر شناسی مشهوری را مشاهده کرده‌اید؟ اگر اینطور است، چه حسی داشته‌اید؟​

​منبع: mymodernmet.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی