7 نمونه برای اثبات اینکه گردشگری انبوه به نفع محیط‌زیست نیست

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آنچه گردشگری انبوه بر سر زیباترین جاذبه‌های دنیا آورده است!
17 تیر 1398 13:00
0

همه ما گاهی نیاز داریم که در تعطیلات به مسافرت برویم و برای این کار مقاصد گردشگری بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند. البته برخی از نقاط به برترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل‌شده‌اند. گاه هزاران نفر به یک مقصد گردشگری بخصوص در نقطه‌ای از جهان هجوم می‌آورند و این مناطق که زمانی چشم را خیره می‌کردند اکنون پر از آلودگی و زباله شده‌اند.

اگر بخواهیم از دیدگاه مالی به موضوع نگاه کنیم، این اتفاقی است که سودآور است و به اقتصاد رونق می‌بخشد. اما تاثیر بدی بر روی محیط زیست گذاشته و در نتیجه تخریب محیط‌زیست دیر یا زود بر زندگی تمام موجودات زنده اثر می‌گذارد. در ادامه درباره تعدادی مکان زیبا خواهید خواند که پس از تبدیل‌شدن به جاذبه‌های گردشگری محبوب، کاملاً دچار تغییر شکل شده‌اند.

 

1- خلیج هالونگ، ویتنام

خلیج هالونگ که دائماً در تبلیغات و رسانه‌های بصری آن را می‌بینیم، به پربازدیدترین و مشهورترین مکان گردشگری در ویتنام تبدیل‌ شده است. آیا می‌دانید چه تعداد گردشگر هرساله به اینجا می‌آیند؟ سه میلیون نفر. هرروزه تعداد زیادی قایق روی آب معلق می‌شوند تا پاسخگوی این تقاضای انبوه باشند.

خلیج هالونگ، ویتنام

خلیج هالونگ، ویتنام

 همین موضوع خود گویای آسیب‌های محیط زیستی احتمالی به این منطقه است. افزون بر این مشکلات، خلیج هالونگ مدیریت مناسبی نیز ندارد. مدیران تورها بیشتر به فکر سود خود هستند تا مسائل محیطی و ایمنی. یکی از انعکاس‌های این رفتار آن‌ها زیر آب رفتن قایقی در سال 2011 بود که به مرگ 12 گردشگر منجر شد. مسافران می‌گویند که زیر آب رفتن قایق‌ها اینجا آنقدرها هم به‌ندرت اتفاق نمی‌افتد. 

 

2- جزیره اسکای، اسکاتلند

 اسکاتلند مملو از مناظر دیدنی و قلعه‌های قرون‌وسطایی است و در کل جای بسیار زیبایی است. در حال حاضر اسکای نه‌ تنها بزرگ‌ترین جزیره اسکاتلند به شمار می‌رود، بلکه در دسترس‌ترین جزیره آن نیز هست. می‌توانید از طریق یک پل از خشکی اصلی به جزیره بروید. این جزیره برای افرادی که به دنبال یک مقصد گردشگری زیبا برای تعطیلات خود هستند واقعاً مناسب است.

جزیره اسکای، اسکاتلند

جزیره اسکای، اسکاتلند

 

در نتیجه، تعداد زیادی اتومبیل شخصی به جزیره می‌آیند و از آنجایی‌که ظرفیت پارکینگ‌ها محدود است، آن‌ها در جاده‌ها پخش می‌شوند. حتی مردم منطقه برای انجام کارهای روزمره خود به دردسر می‌افتند. امکانات دیگر مانند سرویس‌های بهداشتی عمومی نیز به تعداد کمی وجود دارند و برخی از گردشگران با افراد بومی رفتار ناشایستی دارند.

 

3- بالی، اندونزی

پس از بازدید از بالی خواهید دریافت که یکی از آرام‌ترین نقاط جهان است. شاید اگر سال‌ها پیش به آنجا مسافرت می‌کردید بیشتر از معابد و مکان‌هایی که به سنت‌های باستانی بالی مربوط‌اند دیدن می‌کردید اما اکنون اوضاع تغییر کرده است.

بالی، اندونزی

بالی، اندونزی

 اندونزی بیشتر به دلیل بالی شهرت یافته است (حتی برخی افراد تنها نام بالی را شنیده‌اند و نمی‌دانند که بخشی از اندونزی است.) زیرا این جزیره ساحل‌های زیبا و هوای گرمسیری دارد. مردم از تمام نقاط جهان برای سپری کردن تعطیلات خود به این جزیره می‌آیند و امروزه پر از هتل و مرکز خرید زنجیره‌ای شده است. بالی پیش‌تر عبور و مرور قابل قبولی داشت اما الآن به‌خصوص در مناطق تجاری خود مانند دنپاسار پر از ازدحام است.

دیگر نمی‌توان بالی را یک بهشت گرمسیری دانست. هیچ کنترل یا توسعه مناسب یا مدیریت صحیح زباله برای این جزیره در نظر گرفته نشده است. ساحل کوتا به یک کابوس تبدیل و همه جای آن پر از زباله شده است و موش‌ها شب و روز به دنبال غذا در ساحل پرسه می‌زنند. مشکل زباله تنها در همین یک ساحل وجود ندارد و بیشتر مردم نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

البته هنوز هم می‌توان از بالی لذت برد. باید به قسمت شمالی جزیره بروید و به‌جای سواحل معروف از سواحل دورافتاده استفاده کنید که البته آن‌ها هم با این شرایط، یک روز به سرنوشت بقیه دچار خواهند شد!

 

4- بوراکِی، فیلیپین

بوراکی یک بهشت مطلق است و جزیره‌ای کوچک با شن و ماسه سفید و نرم که آب دریای آن زلال و شفاف می‌باشد. اما از زمانی که رسانه‌های اجتماعی به این مکان شهرت بخشیدند، هرساله بیش از دو میلیون گردشگر از این منطقه 10.30 کیلومتر مربعی دیدن می‌کنند.

بوراکِی، فیلیپین

بوراکِی، فیلیپین

همین چند سال پیش یعنی حوالی سال 2012 بازدید از بوراکی ارزش هزینه‌اش را داشت. همچنین از سوی مجله سفر و تفریح Travel+Leisure به‌عنوان بهترین جزیره شناخته شد. اما رئیس‌جمهور فیلیپین آقای رودریگو دوترت به‌تازگی گفته است که این مکان اکنون «یک چاه مستراح» است. یک ویدیو بین مردم پخش شد که در آن دیده می‌شود فاضلاب مستقیماً به داخل آب‌های بوراکی جریان می‌یابد.

سپس آقای رئیس‌جمهور به نیروهای دولتی دستور داد تا جزیره را نجات دهند و نگذارند به یک فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شود. حدود 800 مورد نقض قوانین محیط‌زیست در این جزیره کشف شد و آقای رئیس‌جمهور مقامات محلی را به دلیل صدور مجوز برای توسعه بدون نظارت سرزنش کرد.

اقداماتی صورت گرفت، اما جزیره هنوز هم کاملاً به حالت اولیه خود برنگشته است و می‌توانیم حدس بزنیم که چه خواهد شد. امیدواریم که این جزیره روزی به وضعیت اولیه‌اش بازگردد.

 

5- آگرا، هند

احتمالاً هنگامی‌که نام هند یا آگرا را می‌شنوید، نخستین چیزی که به ذهنتان می‌آید تاج‌محل است. این ساختمان مرمری سفید با گنبد، خطاطی و طراحی‌های زیبا آن‌قدر برجسته است که جزء میراث جهانی یونسکو شناخته‌شده و به نماد هند تبدیل‌شده است. همه آرزوی سفر به اینجا را دارند و هنگامی‌که وارد آن شوید حیرت‌زده خواهید شد.

آگرا، هند

آگرا، هند 

اما لحظه‌ای که از زیبایی و شکوه این محل خارج می‌شوید، با حقایق تلخ آگرا مواجه خواهید شد. سالانه 7 تا 8 میلیون نفر از تاج‌محل دیدن می‌کنند و باعث می‌شوند این مکان در طول سال بسیار شلوغ باشد. باوجود مدیریت سخت‌گیرانه‌ای که به جلوگیری از آلودگی محیط پیرامون کمک می‌کند، خارج از این جاذبه گردشگری هیچ مراقبتی انجام نمی‌شود.

گردشگری هند مدیریت مناسبی ندارد و بیشتر گردشگران تنها به سه‌ نقطه از هند می‌روند: دهلی، آگرا و جیپور. و هر سه مکان ازجمله تاج‌محل باشکوه به‌تدریج قربانی آلودگی شده‌اند. ضمناً اگر واقعاً قصد بازدید از آن رادارید، سعی کنید 6 صبح و قبل از باز شدن از آن دیدن کنید.

 

6-پارک ملی یلواستون، ایالات‌متحده آمریکا

این پارک ملی یک الماس است و طی ده سال اخیر گردشگری در آن 40 درصد افزایش داشته است. در سال2016 4.2 میلیون نفر از آن دیدن کردند. اگر عاشق قدم زدن یا دویدن در طبیعت هستید، قطعاً از این مکان خوشتان خواهد آمد (مردم عکس‌های شگفت‌انگیزی از این پارک می‌گیرند).

6-پارک ملی یلواستون، ایالات‌متحده آمریکا

6-پارک ملی یلواستون، ایالات‌متحده آمریکا

 اما همه گردشگران به طبیعت احترام نمی‌گذارند. بازدیدکنندگان دائماً از زمین‌های علامت‌گذاری شده رد می‌شوند که این به فضای سبز آسیب وارد می‌کند. این امر به محیط‌زیست صدمه وارد می‌کند و فرسایش یکی از عواقب کارهای آن‌هاست. آن‌ها در نقاط ژئوترمال (وابسته به حرارت مرکزی زمین) سکه و غذا می‌اندازند که این برای جلبک‌های ژئوترمال خطرناک است.

از آنجایی‌که همواره تعداد بیشتر و بیشتری از افراد از پارک دیدن می‌کنند، حیوانات یلواستون عادت‌های بدی پیدا کرده‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند انسان‌ها منبع غذا هستند و این آن‌ها را وابسته می‌سازد. ممکن است برخی از حیوانات مانند خرس‌ها هنگام سیر شدن وحشی و خطرناک شوند. این قابل‌ درک است که مردم می‌خواهند به حیوانات محبت کنند، اما با این کار در کار طبیعت دخالت می‌کنند.

 

7- قاهره و جیزه، مصر

اهرام بزرگ شهر جیزه از برجسته‌ترین نقاط گردشگری در جهان هستند. قاهره که شهر مجاور جیزه است نیز پر از نقاط دیدنی مانند ماسک معروف شاه تات [King Tut] است. قطعاً این موضوع برای علاقه‌مندان به تاریخ جذابیت بسیاری دارد.

اما گردشگری انبوه هر دو شهر را احاطه کرده است و این شهرهای کوچک پر از گروه‌های گردشگری دوربین به دست شده‌اند. همه می‌خواهند عکس بگیرند. گردشگران با اتوبوس‌های مجلل تورها می‌آیند و می‌روند و جاده‌ها را شلوغ می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری غیراخلاقی مانند شترهای سواری نیز پا به عرصه گذاشته‌اند. همه این‌ها برای مسائل مالی و محیط‌زیستی نکاتی منفی قلمداد می‌شوند.

قاهره و جیزه، مصر

قاهره و جیزه، مصر

به نظر شما گردشگری انبوه به کدام مقصد گردشگری بیشتر آسیب وارد کرده است؟ شاید حتی مقاصد گردشگری دیگری را در این زمینه بشناسید که در فهرست ما نیستند. به‌هرحال گردشگری انبوه به یک معضل جهانی تبدیل‌شده است و بهتر است که ما به آسیب‌های روزافزون آن کمک نکنیم.

منبع: earthbuddies.net

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.