سخت ترین زبان های دنیا برای یادگیری

4.6
از 26 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سخت ترین زبان های دنیا کدامند؟ + ویدئو
14 بهمن 1400 08:00
33

برای بیشتر افراد اولین روز کلاس هر زبان جدیدی، بسیار سخت و چالش برانگیز است. دلسردی که ممکن است هنگام باز کردن صفحات کتابی پر از کلمات و نمادهای غیر قابل درک به شما دست دهد طبیعی است. امّا در عین حال در همان لحظه امیدواری هم وجود دارد و  این امیدواری از آنجایی ناشی می‌شود که این کدهای رمزگذاری شده و غیر قابل درک در نهایت می‌توانند به ابزاری برای پیشبرد اهداف شما بدل شوند. برای آن دسته از افراد که عاشق یادگیری زبان و ماجراجویی در این وادی هستند، لیستی 10 تایی از سخت ترین زبان های دنیا انتخاب کرده‌ایم که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم.

05.jpg

1. زبان ژاپنی

بنا بر آمارهای موسسه Foreign Service، زبان ژاپنی سخت ترین زبان‌ برای انگلیسی‌ زبانان محسوب می‌‎شود. در این رتبه بندی نه تنها خود زبان بلکه جنبه‌های فرهنگی که با یادگیری در آن دخیل می‌شوند هم در نظر گرفته شده است، به همین دلیل، شاید جای تعجب نباشد که سخت ترین زبان از فرهنگی می‌آید که تطابق با آن برای غربی‌ها بسیار مشکل است.

از نظر دستور زبانی، قواعد زبان ژاپنی بیشترین تفاوت را با انگلیسی دارد. از همین جهت است که لغات ژاپنی هیچ شباهتی به نمونه‌های انگلیسی خود ندارند مگر در مواردی که لغتی از زبان انگلیسی قرض گرفته شده باشد. جالب است بدانید که در این زبان به جای الفبا، کاراکتر وجود دارد، کاراکترهایی که از زبان چینی آمده‌اند، همچنین در کنار این کاراکترها دو سری سیلاب‌های متفاوت به نام هیراگانا و کاتاکانا نیز وجود دارد. اگر شما با انگلیسی زبانی مواجه شدید که ژاپنی را تا هر سطحی یاد گرفته بود، به او احترام بگذارید!

 

زبان ژاپنی
زبان ژاپنی یکی از سخت ترین زبان های دنیا 

2. زبان کره‌ای

زبان کره‌ای توسط 80 میلیون نفر در سراسر جهان صحبت می‌شود و نمونه‌ای است که زبان شناسان تاریخی آن را یک قرنطینه زبانی می‌نامند چرا که نمی‌توان آن را در هیچ کدام از خانواده‌های زبانی موجود جای داد. تا اینجا متوجه شدید که لغات این زبان کاملا ناآشنا هستند اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود. سیستم نگارشی (هنگول) کره‌ای به صورت سفارشی خلق شده که قواعد الفبایی و سیلابی را در کنار هم قرار بدهد تا یک چیز کاملا خاص را خلق کند. زبان کره‌ای 7 سطح احترام دارد که نشانه‌های آن در پایان فعل‌ها مشخص می‌شود و افراد می‌توانند بسته به رسمی بودن مکالمه یا موقعیت از آن‌ها استفاده کنند. جالب است بدانید با وجود اینکه زبان کره‌ای یکی از سخت ترین زبان های دنیا محسوب می‌شود، الفبای آن بسیار آسان است که دلیل آن را در ویدئو زیر می‌توانید مشاهده کنید.

 الفبای کره‌ای بسیار آسان است!

3. زبان عربی

راحت ترین قسمت در مورد یادگیری زبان عربی، الفبای آن است و گرنه کلمات عربی شبیه به هیچ چیزی که دیده یا شنیده باشید نیستند. البته نام عربی به عنوان سخت ترین زبان های دنیا طبق بررسی‌های جهانی اعلام شده وگرنه ما به دلیل اشتراکات فرهنگی و زبانی شاید بخشی از این سختی‌ها برایمان دور از ذهن به نظر برسد.

گفته شده داستان اینجاست که کلمات عربی با اضافه شدن مجموعه‌ای از اصوات به یک ریشه پایه (معمولا سه حرف بی صدا) ایجاد می‌شوند؛ الگوی قرارگیری اصوات روی ریشه نشان دهنده ویژگی‌های گرامری، تعداد، جنسیت و محل قرارگیری در جمله است که تمامی آن‌ها ما را به معنی نهایی هدایت می‌کند. وقتی این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید در واقع با ادبیات نوشتاری زبان عربی آشنا شده‌اید اما از آنجا که میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به عربی سخن می‌گویند، عجیب نیست که نسخه گفتاری عربی در هر کشوری با دیگری متفاوت باشد. به گونه‌ای که عرب زبانان با گویش‌های مختلف معمولا نمی‌توانند منظور همدیگر را متوجه شوند. در آخر زبان عربی شاید برای ما فارسی‌ زبانان جزو دشوراترین زبان‌های جهان برای یادگیری نباشد، اما این موضوع برای کسانی که به زبان لاتین می‌نویسند، می‌خوانند و حرف می‌زنند قطعا آسان نخواهد بود. 

زبان عربی
زبان عربی یکی از سخت ترین زبان های جهان

4. زبان لهستانی 

 در دنیا 40 میلیون نفر به زبان لهستانی حرف می‌زنند، اما در مقایسه با دیگر زبان‌های موجود در این لیست، تعداد کمی این زبان را به عنوان زبان دوم یاد می‌گیرند. سختی این زبان در چندین فاکتور مهم نهفته است: اولین نکته به تلفظ بر می‌گردد. تلفظ یک سلام ساده (cześć) برای بیشتر خارجی‌ها کابوس است؛ سلامی که در آن c و s مشابه حروف انگلیسی هستند، اما یک‌جور تلفظ نمی‌شوند!

دومین نکته و شاید مشکل بزرگ‌تر در لایه‌های متعدد گرامری این زبان قرار دارد. وضعیت‌های مختلف به تنهایی این زبان را مخصوصا برای انگلیسی زبانان که تنها به یک وضعیت عادت دارند سخت می‌‎کند. زبان لهستانی دارای 7 وضعیت مختلف است که هر کدام از آنها از جنسیت تاثیر می‌گیرند؛ زبان لهستانی دارای 7 جنیست گرامری است، نه فقط 2 تا! شما می‌توانید هر کلمه را در 7 شکل مختلف صرف کرده و اعداد را به 17 حالت مختلف بیان کنید. بله در زبان لهستانی 17 راه مختلف برای بیان یک عدد مثلا 6 وجود دارد! برای اینکه وخامت داستان را به شما نشان دهیم پیشنهاد می کنیم تلاش کنید این عبارت را بخوانید:  .W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie i Szczebrzeszyn z tego słynie

5. زبان گرجی

به طور حتم تعداد کمی انگلیسی زبان در جهان وجود دارد که مسلط به زبان گرجی باشد؛ زبانی که توسط جمعیت محدود 4.3 میلیون نفری در کشور گرجستان استفاده می‌شود.

اول از همه باید الفبای این زبان را یاد بگیرید که شکل حروف الفبا در آن بسیار عجیب بوده و شبیه کوتوله‌هایی هست که کنار هم نشسته‌اند. کلمه گرجستان در این زبان به Sakartvelo ترجمه می‌شود که به شکل საქართელო نوشته می‌شود. علاوه بر ساختار زبانی بسیار ناآشنا وگیج کننده، اصوات در زبان گرجی، انگلیسی زبانان را وارد دور باطلی می‌کنند! چرا که با ایجاد توقف‌هایی در دهانه حنجره تفاوت‌های دو صدای مشابه را تولید می کنند. به عنوان مثال p و p’ به ترتیب به صورت های ფ  و პ نوشته می‌شوند، اما تلفظ آنها کاملا با هم فرق دارد. گرجی‌ها به اینکه خارجی‌ها زبان آ‌ن‌ها را صحبت کنند عادت ندارد و احتمالا تا قبل از اینکه در این زبان مهارت پیدا کنید منظور شما را به سختی متوجه خواهند شد.

زبان گرجستانی از سخت‌ترین زبان‌ های جهان

6. زبان چینی

زبان ماندارین یا چینی استاندارد، زبان رسمی پرجمعیت ترین کشور دنیا است که در بسیاری از جاها چالش بزرگی برای انگلیسی زبانان به حساب می‌آید. مانند ویتنامی، افعال چینی بدون زمان هستند و برخلاف زمان‌های متفاوتی که در زبان انگلیسی وجود دارد، در زبان ماندارین تفاوت‌های زمانی افعال و جملات با به کار بردن قیدهای زمانی همچون «دیروز» یا «فردا» مشخص می‌شود. همچنین چینی زبانان از لحن‌ها استفاده بسیاری می‌کنند؛ این بدان معنی است که تلفظ یک صدای مشابه با دو زیر و بمی متفاوت، دو کلمه متفاوت ایجاد می‌کند.

سیستم نوشتاری چینی به خاطر سختی بی‌حد و اندازه آن شناخته شده است. در این زبان به جای الفبا که به شما اجازه می‌دهد تعداد مشخصی نماد را به عنوان نماینده‌های صداها یاد بگیرید، از کاراکترها استفاده می‌شود، هر کدام از این کاراکترها یک کلمه خاص را نمایش می‌دهند. به همین دلیل ممکن است که تمام عمرتان مشغول یادگیری کاراکترهای زبان چینی باشید اما باز هم معلوم نیست که مجموعه کامل را یاد گرفته باشید! یکی دیگر از زبان‌های اصلی چینی، کانتونز است که به ماندارین مرتبط می‌شود و در عین حال یادگیری آن بسیار دشوار است! جالب است بدانید که این دو زبان به صورت متقابل قابل فهم نیستند!

 

زبان چینی
زبان چینی، سخت ترین زبان دنیا

 7. زبان مجارستانی

بیشتر زبان‌های اروپایی از یک خانواده زبانی، یعنی هند و اروپایی می‌آیند. اما مجارستانی اینطور نیست و حتی سخت کوش‌ترین زبان آموزان را نیز به چالش می کشد. مجارستانی یک زبان Finno-Ugric است که 12 میلیون نفر بدان سخن می‌گویند و زبانی است که کلمات و عبارات مرکب در آن ساخته می‌شود. یعنی اینکه انگلیسی زبانان باید تمام ادراک خود از کلمات و چگونگی شکل گیری جمله‌ها را کنار بگذارند. در زبان مجارستانی کل یک عبارت (به عنوان مثال دوست من (مونث)) به یک کلمه واحد barátnőmmel تبدیل می شود! 

 

زبان مجارستانی
زبان مجارستانی - سخت ترین زبان های جهان

8. زبان تایلندی

20 میلیون تایلندی زبان در دنیا وجود دارند، زبانی که بخشی از خانواده تای-کادای (شامل 95 زبان در آسیای جنوب شرقی و جنوب چین) محسوب می‌شود. در زبان تایلندی دایره وسیعی از لغات قرض گرفته شده از زبان سانسکریت (زبان هند و اروپایی) وجود دارد که باز هم یادگیری این زبان را آسان نمی‌کند.

حتی الفبای این زبان نیز از حالت متوسط سخت‌تر بوده و شامل 44 حرف بی‌صدا و 15 حرف صدادار و 4 نشان لحنی است. شکل نوشتاری و گفتاری زبان تایلندی دو نوع مختلف دارد که بسته به موقعیت اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خبر خوب این است که اگر در زبان تایلندی مهارت پیدا کنید، شما قادر خواهید بود که زبان لائوسی را نیز متوجه شوید. اگر با تور تایلند به این کشور سفر کرده باشید، احتمالا دیدن تابلوها و نوشته‌های نامفهوم ذهنتان را درگیر کرده است!

 

زبان تایلندی
زبان تایلندی - دشوارترین زبان های جهان

9. زبان مغولی

زبان مغولی کمتر از 6 میلیون کاربر در میان مغول‎‌ها و چینی‌ها دارد و زبانی است که اگر خودتان هدفمند سراغ آن نروید، امکان برخورد با آن بسیار کم است. الفبای این زبان از بالا به پایین نوشته می‌شود و این موضوع می‌تواند در آغاز برای شما جذاب باشد، هرچند زبان مغولی از سال 1941 به شکل Cyrillic نیز نوشته می‌شود، انتخابی عمدی که قصد آن بالا بردن سطح سواد مردم این کشور را داشت.

یکی از موارد عجیب در زبان مغولی ( که به صورت تصادفی در زبان مجارستانی و فنلاندی نیز دیده می‌شود) هارمونی اصوات است، بدین معنی که حروف صدا دار بسته به اینکه در کجا دهان تلفظ شوند در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. به صورت کلی اگر قسمت مغولستان پادکست رادیو ماجرا را گوش کرده باشید متوجه نکات جالب و عجیبی در میان مردم مغول می‌شوید.

 

زبان مغولی
زبان مغولی - سخت ترین زبان دنیا 

10. زبان فنلاندی

زبان فنلاندی به عنوان دختر عموی زبان مجارستانی، بسیاری از نکات عجیب زبان مجاری را دارد، هرچند 3 وضعیت کمتر از زبان مجاری (در کل 15 وضعیت) در آن دیده می‌شود. مانند زبان مجاری، حروف تکی و دوتایی در زبان فنلاندی صداهای متفاوتی تولید می‌کنند. این موضوع برخلاف آنچه به نظر می‌رسد می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد چرا که در معنای کلمات تفاوت ایجاد می‌کند، به عنوان مثال tuuli (باد) با tuli (آتش) متفاوت است.

به خاطر ویژگی مرکب بودن این زبان، کلمات ممکن است به شکلی عجیبی طولانی باشند و معنای آن‌ها آنقدر زیاد شود که برای زبان آموزان عجیب به نظر رسد. زبان استونیایی نیز به زبان فنلاندی نزدیک است، اما شبیه به هم نیستند.

زبان فنلاندی
زبان فنلاندی - سخت ترین زبان های دنیا

 

11. زبان باسکی

باسکی یا اسکارا زبان مردم باسک است، زبانی که به طور محدود در بخش‌هایی از شمال اسپانیا و جنوب غرب فرانسه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان همانند کره‌ای در قرنطینه زبانی بوده و و کاملا متفاوت از زبان‌های اطرافش نوشته و صحبت می‌شود، همچنین فقط حدود 40 درصد از لغات این زبان برگرفته از لاتین است. همین ویژگی باعث می‌شود انگلیسی زبان‌ها، باسکی را در مقایسه با کره‌ای زبانی ساده‌تری برای یادگیری بدانند.

جالب است بدانید کمتر از 700.000 نفر در جهان به زبان باسکی صحبت می‌کنند اما با این حال 6 لهجه متفاوت از این زبان وجود دارد. همین تنوع، یادگیری خواندن و نوشتن زبان باسکی را کمی پیچیده می‌کند. به علاوه، پیشتر تصور می‌شد این زبان قدمتی تاریخی دارد تا سرانجام در سال 2006 باستان شناسان تعدادی سنگ نوشته به زبان باسکی پیدا کردند که قدمت آن به قرن سوم میلادی باز می‌گشت.

 

زبان باسکی
الفبای زبان باسکی - سخت ترین زبان‌ های جهان

 

 

سخن آخر 

 در این مطلب شما را با برخی از سخت ترین زبان های دنیا که یادگرفتن آن‌ها زمان نسبتا زیادی می‌برد آشنا کردیم. در میان زبان‌های زنده و پرکاربرد جهان شاید زبان چینی به عنوان دشوارترین زبان جهان انتخاب شود ولی بدون شک زبان‌های عجیب بسیاری وجود دارند که یادگرفتن آن‌ها بارها سخت‌تر از زبان چینی و سایز زبان‌های نامبرده در این مطلب است. برای مثال پانی (زبان سرخپوست‌ها) فقط متشکل از 15 واژه است و این یعنی در یک کلمه ممکن است حتی 30 واژه تکراری مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر دوست دارید تا با این دست از زبان‌های عجیب و نامعمول هم آشنا شوید، پینشهاد می‌کنیم نگاهی هم به مطلب عجیب‌ترین زبان‌های جهان داشته باشید. راستی، شما کدام یک از این زبان‌ها را می‌شناسید یا علاقمند به یادگیری‌شان هستید؟

 

منبع: theculturetrip