تونل های زیرزمینی اسرارآمیز با رازهای ناگفته ‏

4.7
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تونل های زیرزمینی اسرارآمیز ‏+ تصاویر
28 شهریور 1396 15:00
0

در سراسر اروپا، صدها تونل زیرزمینی وجود دارند که عملا به هیچ جای خاصی نمی رسند و هیچ گونه سابقه ی تاریخی نیز در مورد آن ها یافت نشده است. بیشتر این تونل ها در آلمان و ناحیه ی باواریا و نزدیک به کشور اتریش واقع شده و به نام Erdstall شناخته می شوند که به معنای «مکانی زیر زمین» است. البته نام های متفاوت دیگری نیز در مورد این تونل ها وجود دارد و همین موضوع حکایت از رازآمیز بودن آنها می کند.

تونل های زیرزمینی اسرارآمیز با رازهای ناگفته ‏

یک تونل معمولی Erdstall ارتفاع بسیار کمی داشته و به همین دلیل بزرگسالان برای ورود ناگزیر از قوز کردن هستند. برخی از آنها آنقدر کوچک هستند که چهار دست و پا باید به داخل آنها نفوذ کرد. این تونل ها همچنین بسیار باریک هستند و عرض متوسط آنها 2 فوت است. طول آنها نیز بین 20 تا 50 متر می باشد.

برخی از این تونل ها دو طبقه بوده و گذرگاهی باریک به نام schlupfe یا slip طبقه ی بالاتر را به پایینی متصل می کند. این گذرگاه آنقدر تنگ است که شخص باید به زیر سوراخ آن بخزد، آنجا بلند شده و شانه های خود را از مسیر بسیار باریک رد کرده و سپس خود را به طبقه ی بالاتر بکشاند. یک schlupfe می تواند در سطح افقی نیز رخ داده و دو تونل در یک سطح را به هم متصل گرداند.

این تونل ها همچنین به داشتن تنها یک ورودی پنهان معروف هستند و خروجی جداگانه ای برای انها تعریف نشده است. ورودی این تونل ها گاهی اوقات در آشپزخانه ی مزارع قدیمی، نزدیک کلیساها و قبرستان ها یا در میانه ی جنگل قرار گرفته است. فضای داخل تونل ها تاریک و آزاردهنده است.

تونل های زیرزمینی اسرارآمیز با رازهای ناگفته ‏

تونل های زیرزمینی اسرارآمیز با رازهای ناگفته ‏

این تونل ها معمولا در یک فضای گالری مانند بزرگتر به نام Schlusskammer یا تالار نهایی پایان می یابند. محققان خیلی مشتاقند بدانند که این تالار چه کاربردی داشته، آیا به عنوان انبار مواد غذایی استفاده می شده یا روستاییان را به هنگام حمله ی غارتگران پنهان می کرده است؟

تونل ها شواهد زیادی را در دسترس قرار نمی دهند. بیشتر آنها کاملا خالی هستند، تنها در برخی از آنها تعدادی ابزار قرون وسطایی مانند گاو آهن و سنگ آسیاب یافت شده است. آنالیزهای رادیو کربن برای تعیین قدمت مصنووعات یافت شده در داخل تونل ها نشان می دهد که این تونل ها منسوب به قرن دهم تا سیزدهم هستند. اما محققی اتریشی بر این باور است که قدمت برخی از سیستم های زیر زمینی می توانند به 5000 سال پیش بازگردد.

در این تونل ها هیچ اثری از فعالیت های مربوط به معدن یافت نشده است. آنها خیلی کوچک تر از آن هستند که فضای کافی برای انبار فراهم آورند و از طرفی فضای محدودی برای زندگی در اختیار قرار می دهند. به طور حتم این تونل ها کارکرد مقبره ای ندارند چرا که هیچ بقایای انسانی در آنها یافت نشده است. تنها نظریه ی باقیمانده کاربرد تونل ها را به عنوان مخفیگاه مطرح می کند. البته از این منظر نیز این تونل ها مخفیگاه های بسیار ضعیفی هستند چرا که هیچ خروجی دومی ندارند که همین موضوع ضعف آنها را نشان می دهد چرا که با بستن راه ورود و از بین بردن جریان هوا به راحتی افراد می توانستند در این فضا جان خود را از دست بدهند.

از این دست تونل ها در سراسر اروپای مرکزی به وفور یافت می شود. در باواریا به تنهایی 700 مدل از این تونل ها وجود دارند. در اتریش حدود 300 تا از این تونل ها یافت شده اند. نمونه هایی نیز در فرانسه، اسپانیا و بریتانیا دیده شده اند و در کل می توان گفت که 2000 تا از این تونل ها در سراسر اروپا وجود دارد.

تونل های زیرزمینی اسرارآمیز با رازهای ناگفته ‏

 

منبع: amusingplanet