قدیمی‌ترین کتاب مصور جهان در یک تابوت مصری کشف شد

3.8
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
تابوت های مصری عجیب و پر رمز و راز، باز هم ماجرا آفریدند! +تصاویر
24 دی 1398 07:00
0

باستان شناسان بر این باورند که قدیمی ترین کتاب مصور جهان را که در واقع یک راهنمای باستانی مصر برای زندگی پس از مرگ است، کشف کرده‌اند. در مصر باستان، مردم یقین داشتند که پس از پایان زندگی بشر، چیز دیگری در انتظار آن‌ها است. اما آنها باید میدانستند که چگونه به قلمرو خدایی که در انتظار آنهاست، اوسیریس  (Osiris)، خدای آخرت سفر کنند. آنها اطمینان داشتند اوسیریس آماده استقبال از آن‌ها است.

اما رسیدن به آنجا کار آسانی نبود و مصری‌ها معتقد بودند که کتابهای مصور، به نوعی به آن‌ها در این سفر کمک می‌کند. این کتابهای مصور از نوع کتابهای مدرن و امروزی که میشناسیم نبودند، بلکه تصاویر و متونی بودند که ترجیحا روی تابوت‌های باستانی نوشته می‌شدند و مردگان تازه را راهنمایی می‌کردند.

قدیمی‌ترین کتاب مصور جهان در یک تابوت مصری کشف شد

کتاب مصر باستان

آنچه پس از زندگی جسمی اتفاق می‌افتد، مردم مصر باستان را به اندازه‌ی اتفاقات آگاهانه انسان در زمان حیاتش مجذوب می‌کرد. آنها زندگی پس از مرگ را رفتن به یک مکان معنوی متفاوت می‌دیدند که برای سفر به آنجا، به کتاب راهنما نیاز داشتند.

این راهنما "كتاب رفت و برگشت: Book of Two Ways" نام داشت كه شامل نقشه‌های عالم اموات بود. کارشناسان می‌گویند تکه‌ای از یکی از نسخه‌های این کتاب که در سال ۲۰۱۲ در حین کاوش در دیر البرشا ( Deir el-Bersha) کشف شده بود، اما توسط باستان شناسان نادیده گرفته شده و توسط سارقین قبر دزدیده شده بود، اخیرا در یک تابوت کشف شده است.

قدیمی‌ترین کتاب مصور جهان در یک تابوت مصری کشف شد

جزئیات از کف یکی از تابوت های گوآ (Gua). این نقاشی‌ها کتاب رفت و برگشت را نشان می‌دهند، نام مدرن برای نقشه و متن همراه با گذر از موانع زندگی پس از مرگ.

متن و تصاویر در قسمت‌های مختلف قابل مشاهده هستند. طبق گفته سرپرست تیم این اکتشاف، دکتر هارکو ویلمس (Dr. Harco Willems) از دانشگاه لوون در بلژیک: «متن مورد نظر برای راهنمایی اموات در سفر به جهان خدایان در محل گذاشته شده بود.»

قدیمی‌ترین کتاب مصور جهان در یک تابوت مصری کشف شد

جزئیات دیگری از کف تابوت در گوآ که کتاب رفت و برگشت را به تصویر می‌کشد. مصر باستان. پادشاهی میانه، سلسله دوازدهم، سال 1985, 1795 پیش از میلاد.

این راهنماها گاهی اوقات با نقاشی ترکیب می‌شدند. بد نیست بدانید که فقط ۲۴ نسخه از "کتاب رفت و برگشت" وجود دارد، و کارشناسان می‌گویند نسخه جدیدی که اخیرا پیدا شده است، در واقع قدیمی‌ترین نسخه با قدمت ۴۰۰۰ سال است. در حقیقت کارشناسان معتقدند این قدیمی ترین کتاب مصوری است که در حال حاضر وجود دارد.

قدیمی‌ترین کتاب مصور جهان در یک تابوت مصری کشف شد

تصویری از کتاب مردگان. مرد مرده برای خدایان دنیای عالم اموات پیشکش‌هایی ارایه می‌کند. مصر باستان. تاریخ / دوره: سلسله بیست و یکم، 1069-945 پیش از میلاد.

باستان شناسان و متخصصان می‌گویند این مراسم با توجه به جذابیت و تعلق خاطر به زندگی پس از مرگ در مصر باستان انجام می‌شده است. ریتا لوکارلی (Rita Lucarelli)، متصدی مصر شناسی در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، می‌گوید: «مصریان باستان شیفته‌ی زندگی بودند. مرگ برای آن‌ها یک زندگی جدید بود.»

ویلمس توضیح می‌دهد كه این کتابهای مصور برای هر فرد با توجه به ثروت و جایگاه او در جامعه متفاوت بود. علاوه بر دیوارهای تابوت یافت شده در مقبره (شافت)، ویلمس و تیم او یک پیکره بدون دست و پا، یک سر مومیایی شده و یک عبادتگاه با سالن داخلی مستطیل شکل پیدا كردند.

باستان شناسان بی تردید برای یافتن هر چیز کشف نشده در مصر باستان که هنوز پنهان مانده است، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. به همین دلیل ویلمس یافته‌های خود را با افتخار بسیار منتشر کرد، اما کمی بعدتر شایع شد که نسخه قدیمی‌تر "کتاب رفت و برگشت" نیز وجود دارد. شاید هنوز قدیمی‌ترین کتاب مصور جهان یافت نشده باشد. اما در حال حاضر این اکتشاف جایگاه نخست را دارد.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.