گذرگاه مخفی متعلق به قرن هفدهم در ساختمان پارلمان بریتانیا!

3.8
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
رازی که در ساختمان پارلمان بریتانیا پنهان شده بود، برملا شد! +تصاویر
21 فروردین 1399 08:00
0

گذرگاهی مخفی مربوط به دهه 1600 میلادی در ساختمان مجلس عوام بریتانیا کشف شد. آن‌ها می‌گویند که چیزهای زیادی در پشت صحنه سیاست رخ می‌دهد و این مساله بارها ثابت شده است.

کشف گذرگاه مخفی متعلق به قرن هفدهم در ساختمان پارلمان بریتانیا

عکس: ساختمان پارلمان بریتانیا

چه کسی آن را ساخته؟ هنگامی که چارلز دوم در سال ۱۶۶۰ به پادشاهی رسید، این تونل برای رژه در سال 1661 در مجلس عوام ساخته شد.  او و افرادش از تالار اصلی عوام برای ضیافت تاجگذاری به سالن وست مینستر – قدیمی‌ترین ساختمان پارلمان – می‌رفتند.

کشف گذرگاه مخفی متعلق به قرن هفدهم در ساختمان پارلمان بریتانیا

عکس: سالن وست مینستر.

بنابر گفته وب سایت پارلمان «طی قرن‌ها، این ورودی توسط بزرگان سیاسی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفت.» کسانی مانند وقایع‌نویس انگلیسی ساموئل پپیس، نخستین نخست‌وزیر بریتانیای کبیر رابرت والپول و رقبای اصلی چارلز جیمز فاکس و ویلیام پیت جوان‌تر. "گفته می‌شود که بنجامین فرانکلین نیز از این گذرگاه استفاده می‌کرده ‌است.

متخصصان بطور حتم از این گذرگاه سلطنتی با خبر بودند اما چندین دهه تصور می‌شد تنها چیزی که از آن باقی مانده یک پلاک برنجی در داخل تالار وست‌مینستر، قدیمی‌ترین ساختمان پارلمان است که محل ورودی آن را نشان می‌دهد. با این حال، بسیاری از مردم فکر می‌کردند که این محل در طول جنگ جهانی دوم پلمپ شده است.

این دریچه در تمام این مدت، جلوی چشم همه قرار داشته است. این مکان به هنگام بازساری وست مینیستر افشا شد. به عنوان بخشی از این پروژه، گروهی از تاریخدانان در بایگانی تاریخی انگلستان در سوئیندون این مکان را در میان 10000 سند کشف کردند.

طرح‌های موجود نشان دهنده این بود كه در سال 1950 تخته‌های چوبی بر روی درب آن نصب بوده است. این درب به مدت 70 سال توجهی را به خود جلب نکرده بود تا اینکه دکتر لیز هالام اسمیت متخصص در برنامه‌های سوئیندون  در میان اسناد، نقشه راهرویی در پشت سالن اصلی را پیدا کرد که نظر کارشناسان تاریخی را به خود جلب کرد.

سفر به وست مینستر این یافته را تأیید کرد. او می‌گوید: «هنگامی که از نزدیک به تخته‌های چوبی نگاه کردیم، متوجه شدیم که یک کلید برنزی کوچک وجود دارد که هیچ‌کس قبلا متوجه‌اش نشده است. هنگامی که قفل ساز این درب قدیمی را باز کرد، تار عنکبوت همه جا را پوشانده بود.»

کشف گذرگاه مخفی متعلق به قرن هفدهم در ساختمان پارلمان بریتانیا

عکس: تالار وست مینستر هنگام تاجگذاری در سال 1685

با کمال تعجب، لولای درب اصلی گذرگاه در داخل بود. تجزیه و تحلیل تیرهای چوبی در سقف اتاقک قدمت آن را تأیید کرد. قدمت این تیرها به درختان سال 1659 بر می‌گردد. زمانی که با تاج گذاری رسمی چارلز دوم به طور منظم قطع شدند.

اما این اکتشافات چشم‌گیر به همین جا ختم نشد. از دیگر موارد مورد توجه در این گذرگاه که به تاریخ معاصر مربوط می‌شود یک لامپ متعلق به کارگران است که احتمالاً در دهه 50 میلادی نصب شده است و جالبتر آنکه هنوز هم کار می‌کند! هنگامی که این در، در قرن 19 مسدود شد، کارگران نشانه‌هایی شخصی به جا گذاشتند که هنوز هم دست نخورده باقی مانده‌اند؛ مانند یادداشتی که روی دیوار نوشته شده است و هنوز هم خوانا است. بخشی از آن یادداشت این است: «این اتاق توسط تام پورتر محصور شده بود." تاریخدان مارك كولینز میگوید: «كاملاً باورنكردنی كه چگونه این نوشتار سالم مانده است و به آسانی می‌توان آنرا خواند، با وجود اینكه با مداد نوشته شده‌اند»  این افراد (کارگران) به " دموکرات‌های واقعی" تعلق داشتند که بخشی از جنبش مَنشورگرایی (جنبشی سیاسی و اجتماعی برای اصلاح در پادشاهی بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی در اواسط سدهٔ نوزدهم بود. اسم این جنبش از "منشور مردم" در 1838 گرفته شده بود که اهداف جنبش را در خود داشت.) بودند و به معمار برجسته آقای چارلز بری کمک می‌کردند. بری پس از آتش‌سوزی، وظیفه مرمت کاخ را بر عهده داشت.

کشف گذرگاه مخفی متعلق به قرن هفدهم در ساختمان پارلمان بریتانیا

عکس: عکس تاجگذاری چارلز دوم

دکتر هالام اسمیت می‌گوید، مرمت‌های چارلز بری کاملاً براندازی (براندازی فرایند یا پردازشی است که به وسیلهٔ آن ارزش‌ها و اصول نظام حاکم را به تناقض رسانده یا به عقب باز میگرداند.) بود. من فکر می کنم آنها کمی بلشویک بودند، اما جشن بزرگی گرفته بودند، زیرا آن‌ها تازه اولین مرمت اصلی این صومعه‌های زیبای به سبک تودور (Tudor) را تمام کرده بودند. علاوه بر تحقیقات بیشتر، مورخان در تلاشند تا نوادگان تام پرتر و همکارانش در عصر حاضر را پیدا کنند.

این کشف در تضاد با چیزی است که بر روی پلاک برنجی نوشته شده، زیرا نه تنها به پادشاه اشتباه اشاره می‌کند (چارلز اول)، بلکه ادعا می‌کند زمانی که پادشاه برای دستگیری پنج نماینده پارلمان تلاش میکرد به این گذرگاه دسترسی پیدا کرده بود.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.