تعجب پژوهشگران از دانه ای 32000 ساله که گل داده است!

4.5
از 6 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این موجود عجیب 32000 ساله، هنوز زنده است! +تصاویر
13 مرداد 1399 10:00
0

به لطف کار سنجاب‌ها، محققان در سیبری توانستند گیاهان stenophylla  (قهوه کوهستانی) را از بذرهای ۳۲۰۰۰ ساله پرورش دهند. این رویداد باورنکردنی که در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد، هنوز هم به‌عنوان یک رویداد مهیج در جامعه علمی از آن یاد می‌شود و در حال حاضر پژوهشگران اتریشی در تلاش‌اند تا DNA  این گیاه را بررسی کنند تا بفهمند چگونه این گیاه توانسته در این مدت طولانی سالم باقی بماند.

پژوهشگران گیاهی که از دانه 32000 ساله به وجود آمده را بررسی می‌کنند

داستان از ۱۰ سال پیش‌آغاز شد، زمانی که یک تیم از دانشمندان روسی، مجارستانی و آمریکایی در سال ۲۰۰۷ دانه‌های یخ‌زده این گیاه را کشف کردند. دانه‌های این گیاه ۱۲۵ فوت زیر زمین، در اعماق یخ‌بسته سیبری دفن شده بودند. این تیم در حال بررسی پناهگاه سنجاب‌های باستانی بودند که این دانه‌ها را  کشف کردند. میوه‌ها و دانه‌ها به لطف تکنیک‌ دفن زیرزمین سنجاب‌ها سالم باقی‌مانده بودند.

استانیسلاو گوبین، یکی از محققانی که این پناهگاه را کاوش می‌کرد گفت: «سنجاب‌ها زمین یخ‌زده را به‌اندازه یک توپ فوتبال حفر می‌کنند، اول علوفه و سپس پوست حیوانات را در محل نگهداری قرار می‌دهند این کار جمع‌آوری امری غریزی است.»

پژوهشگران گیاهی که از دانه 32000 ساله به وجود آمده را بررسی می‌کنند

 پنج سال از یافتن این دانه‌ها می‌گذرد و دانشمندان قادر به استخراج بافت میوه کال و پرورش stenophylla شدند. براساس مطالعه‌ای که توسط محققان منتشر شد، گیاه رشد کرده، شکوفه داده و حاصلخیز شد. این گیاه باستانی به‌طور شگفت‌انگیزی شبیه نسخه مدرن خود است که امروزه در سیبری رشد می‌کند.

اکنون  محققان در اتریش با تحقیق در مورد DNA این گیاهان ماقبل تاریخ، قدم‌های بیشتری برداشته‌اند. آن‌ها به دنبال نقشه‌برداری از ژنوم گیاهان و DNA  آن‌ها هستند تا متوجه شوند چگونه این گیاهان قادر به بقا بودند. ازآنجایی‌که هم‌اکنون لایه‌های یخی روسیه در حال ذوب شدن هستند، آن‌ها همچنین می‌توانند محیط ‌زیست را بیشتر بررسی کنند تا ببینند چه عواملی به ماندگاری بذرها کمک کرده است.

پژوهشگران گیاهی که از دانه 32000 ساله به وجود آمده را بررسی می‌کنند

به‌طور خاص آن‌ها به دنبال سازگاری بالای گیاهان در شرایط بسیار گرم، خشک یا مرطوب هستند و به دانشمندان کمک می‌کنند تا متوجه این موضوع شوند که گیاهان دیگر چگونه می‌توانند در برابر تغییرات آب و هوایی از خود محافظت کنند. پروفسور مارگیت لائیمر  بیوتکنولوژیست در دانشگاه منابع طبیعی و علوم در وین اظهار داشت: «من فکر می‌کنم که بشر باید هر دانش و علمی را که ما قادر به ایجاد آن هستیم برای محافظت از مزارع به کار گیرد.»

 

منبع: mymodernmet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.