یادگار انقلاب بر دیوارهای مصر

4
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آثار جنجالی هنرمندان بر در و دیوار مصر! +تصاویر
30 مرداد 1397 10:00
0

تصاویر و نقاشی‌های خیابانی همواره نشان دهنده‌ی رویاها، حوادث، احساسات، پیام‌ها و افکار مردم و هنرمندانشان بوده‌ و هستند. هنر نقاشی خیابانی در همه‌ی کشورها به چشم می‌خورد و مختص به مکان خاصی نیست. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به تصاویری جذاب که بر دیوارهای مصر کشیده شده‌اند. در این دیار و به‌ویژه پس از انقلاب، این هنر رواج بیشتری پیدا کرد و حالا شاهدیم که نقاشی‌های دیواری همچون دفترچه‌‌ی خاطراتی بزرگ، تاریخ و دغدغه‌های مردم را روایت می‌کنند. هر یک از این تصاویر داستانی طویل را در ورای خود دارند. در ادامه همراه ما بمانید تا برخی از جذاب‌ترین تصاویر انقلابی در مصر را با هم مرور کنیم.

1-آقا سید بس است

تصویر پیش‌رو به یکی از آثار معروف نجیب محفوظ اشاره دارد. نجیب نویسنده و نمایشنامه‌نویسی مصری بود که توانست جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کند. در یکی از آثار وی به نام بین القصرین، شخصیتی به نام امینه وجود دارد که تصویرش را در این نقاشی دیواری مشاهده می‌کنید.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

2-چرا اخم کردی؟ بیا با من برقص

در این عکس شعارها و پیام‌هایی را می‌بینید که اشاره به سخنان هدا شعراوی دارد. هدا یکی از مهمترین دخترانی بود که برای حقوق زنان در مصر تلاش می‌کرد و توانست برای آنها امتیازاتی را به‌دست بیاورد. پیام‌های مختلفی در تصویر دیده می‌شود که زیباترینشان چنین مضمونی دارد "چرا اخم کردی؟ بیا با من برقص".

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

3-فراموش نکن

نقاشی پیش‌رو در خیابان محمد محمود مصر واقع شده است. این نقاشی یادبود شهیدانی‌ست که در طی انقلاب جانشان را از دست دادند. شهیدی که در تصویر دیده می‌شود تکه کاغذی در دست دارد که روی آن مشخصات فرد‌ی‌اش درج شده و بیرون از تکه کاغذ، چنین نوشته "فراموش نکن من چرا مُردم".

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

4-انقلاب یک هنر است

بالرینی در سمت راست و یک شورشی در سمت چپ نشان می‌دهند که جنگ و انقلاب چه چالش‌هایی را با خود به همراه دارند. این تصویر چنین پیامی را در خود دارد: انقلاب یک هنر است و هنر یک انقلاب.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

5-دیواری نیست

در یکی از خیابان‌های منتهی به میدان تحریر، تصویری به چشم می‌خورد که هنرمند روی یک دیوار، چنین نقاشی کرده که گویا دیواری وجود ندارد و خیابان همچنان ادامه دارد و در گوشه‌ی تصویر هم، امضای کاریکاتوریست انقلابی معروف فلسطینی، ناجی‌العلی را می‌بینیم که با قلمی که به شکل شمشیر ترسیم شده، در امتداد خیابان و رو به دیوار ایستاده است.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

6-ما شما را فراموش نکردیم

چندین نفر در پورت سید یکی از مناطق مصر در حین حمایت از یک تیم فوتبال جانشان را از دست دادند. تصویری که مشاهده می‌کنید این شهدا را نشان می‌دهند و این پیام را با خود دارد که ما شما را هیچ وقت فراموش نمی‌کنیم.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

7-تو نیمی از جامعه هستی

نقاشی فوق العاده‌ی زیر بانوان را به تصویر کشیده است و سعی دارد نشان بدهد که حکمت و عقل زیر حجاب‌ها نهفته است و بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

8-هنر حرام نیست

علامت پیش‌رو که هنر را فریاد می‌زند این پیام را دارد که نباید تن به هر کاری داد و هرکسی باید روی عقاید و خواسته‌هایش پافشاری کند، حتی اگر به او مقدار زیادی طلا بدهند.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

9-مادر شهید فداکارترین است

یکی از غم‌انگیزترین موضوعات در رابطه با جنگ‌ها، دیدن غم مادران شهداست، زنانی که همواره مورد ظلم قرار می‌گیرند. این نقاشی دیواری مادر شهیدی را نشان می‌دهد که تصویری از پسرش را در دست گرفته و چهره‌ای اندوهگین دارد.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

10-با ریتم انقلاب برقص

اغلب تصور می‌کنند که انقلاب پدیده‌ای خانمان سوز است اما این نقاشی زیبا پیامی مهم را با خود به همراه دارد این پیام: با ملودی انقلاب برقص و به قوانین اجباری نه بگو.

نقاشی های انقلابی بر دیوارهای مصر

منبع: theculturetrip.com

زهرا میرزایی