یک شهر متروکه در سیسیل، به زندگی بر می‌گردد

4
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
شهر متروکه‌ای در برشی از بهشت، که به طرز عجیبی به زندگی برگشته است! +تصاویر
06 مرداد 1398 10:00
0

سیسیل، یک برش کوچک از بهشت، در منطقه مدیترانه است و حالا همه این فرصت را دارند که مالکیت بخشی از آن را داشته باشند و آن را به چیزی زیباتر از آنچه که هست، تبدیل کنند. پوگیورِئاله، یک شهرستان کوچک است که در بخش غربیِ جزیره واقع شده و در سال ۱۹۶۸ دچار زلزله شد و ساکنان آن پس از فاجعه، آنجا را ترک کردند. گزارشات رسیده حاکی از آن است که این شهر در حال حاضر خالی از سکنه است و به همان حالت قبل باقی مانده است، با همان کوچه های سنگفرش و نقاشی‌های دیواری و نوشته‌های دانش آموزان با گچ بر روی تخته‌های مدرسه. شهرداریِ تازه تاسیس پوگیورِئاله، برنامه‌هایی مبنی بر بازگرداندن زندگی به شهر کهنه دارد.

یک شهر متروکه در سیسیل، به زندگی بر می‌گردد

گیرولامو کانگِلوسی شهردار منطقه می‌گوید که از زمان زلزله‌ی سال ۱۹۶۸، این روستای زیبا خالی بوده است و قرار است که از زیر خاک بیرون آورده شود و درخشش پیشین، به آن برگردانده شود. به همین منظور، شهرداری با تلاشی خستگی ناپذیر، در حال افزایش منابع مالی و سرمایه گذاری‌ها برای بازسازی پوگیورِئاله است، و همچنین، رد ساکنان قبلی و اقوام و خویشاوندان آنها را که حالا در جاهای مختلف دنیا پراکنده و ساکن شده‌اند، دنبال می‌کند.

در همین زمینه تلاش‌هایی هم صورت گرفته و با اقوام محلی که مدت‌هاست اینجا را ترک کرده‌اند، اما هنوز حس و وابستگی قدرتمندی نسبت به سرزمین مادری خود دارند و دوست دارند برای آن کاری بکنند، تماس‌های مجددی برقرار شده است.

یک شهر متروکه در سیسیل، به زندگی بر می‌گردد

دیدگاهِ کانگِلوسی این است که پوگیورِئاله را به یک مکان خلوت و ساکت برای گذراندن تعطیلات، با فروشگاه‌های صنایع دستی، کافه‌ها، رستوران‌ها و بوتیک‌های زیبا تبدیل کند. او همچنین در نظر دارد که بعضی از این خانه‌ها را به شکل نمادین و به قیمت ۱ یورو (کمی بیشتر از یک دلار آمریکا)، به کسانی که تمایل به سرمایه گذاری و در عین حال بازگرداندن اموال دارند، تا سقف مبلغ ۵۰۰۰۰ یورو بفروشد.

یک شهر متروکه در سیسیل، به زندگی بر می‌گردد

گروهی از داوطلبان، که با نمایندگی جیاسینتو موسو فعالیت می‌کنند، از تلاش‌های شهردار حمایت می‌کنند. جیاسینتو موسو، کسی است، که پدربزرگش را در زلزله سال ۱۹۶۸ از دست داده است.

او به یاد می‌آورد که زندگی در اینجا حسابی رونق داشت؛ تاجران روغن زیتون، گله داران، افراد سرشناس، هنرمندان و صنعت کاران، همه و همه در کنار هم فعال بودند و این شهر، بسیار موفق بود... پوگیورِئاله یک شهر مرده نیست، بلکه افراد، بسیاری، جلوگیری از سقوط و فراموشی آن را ماموریت و هدف زندگی خود می‌دانند.

به نظرتان چنین شهرهایی ارزش بازسازی و بازدید را دارند؟ در کشور خودمان چند شهر و روستا را می‌شناسید که به چنین سرنوشتی دچار شده‌اند؟

منبع: matadornetwork.com