راهنمای تقویم شش فصلی هندو

4.4
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این تقویم عجیب شش فصل دارد! +تصاویر
07 فروردین 1398 10:00
2

 بر اساس تقویم قمری هندو هرسال شامل شش فصل  می‌باشد. از زمان Vedic (دوره ودایی: بازه زمانی‌ای را میگویند که در آن وداها، کهن‌ترین اثر مقدس هندوی دریاییان سروده شد. پژوهشگران این زمان را از هزاره یکم و دوم پیش از میلاد تا سده ششم پس از میلاد می‌دانند.) هندوها در سراسر هند و جنوب آسیا از این تقویم برای برنامه‌ریزی زندگی خود در طول سال استفاده می‌کردند. امروزه همچنان از این تقویم برای جشنواره‌های مهم هند و مراسم مذهبی استفاده می‌کنند. چنین تقویمی برای ما که تقویم سال جدید با 4 فصل داریم، این تعداد فصل عجیب به نظر می‌رسد.

picture1.jpg

هر فصل شامل دو ماه است و جشن‌ها و مراسمات ویژه در تمامی آن‌ها وجود دارد.

طبق کتاب مقدس هندو، شش فصل سال عبارت‌اند از:

فصل بهار: vasant Ritu

فصل تابستان: Grishma Ritu

فصل موسم بارندگی: Varsha Ritu

فصل پاییز:  Sharad Ritu

فصل پیش زمستان: Hemant Ritu

فصل زمستان: Shishir or Shita Ritu

درحالی‌که آب‌وهوای شمال هندوستان اغلب با این تغییرات فصلی مطابقت دارد، این تغییرات در جنوب هندوستان نزدیک به استوا کمتر مشهود است.

فصل بهار: Vasant Ritu

فصل بهار که vasant ritu نام دارد به خاطر هوای معتدل و دل پذیرش در بیشتر مناطق هند، پادشاه فصل‌ها نامیده می‌شود. این فصل از 18 فوریه آغاز و در 20 آوریل به پایان می‌رسد.

راهنمای تقویم شش فصلی هندو

این فصل شامل ماه‌های Chaitra و Baisakh می‌باشد.این ماه همچنین زمان برخی از جشنواره‌های مهم هندو ازجمله: Vasant Panchami, Ugadi, Gudi Padwa, Holi, Roma Navami, Vishu, Bihu, Baisakhi, Puthandu و Hanuman می‌باشد.

اعتدال شب و روز (در این زمان میزان زمان شب و روز برابر است)، که آغاز بهار در هند و سایر نقاط نیم‌کره شمالی و آغاز پاییز در نیمکره جنوبی را نشان می‌دهد در اواسط بهار رخ می‌دهد. در ستاره‌شناسی Vedic اعتدال بهاری را Vasant Vishuva یا Vasant Sampat می‌نامند.

 

فصل تابستان: Grishma Ritu

فصل تابستان یا Grishma Ritu زمانی است که آب‌وهوا در بیشتر مناطق هند به‌تدریج گرم می‌شود. در سال 2019 فصل تابستان از 20 آوریل آغاز می‌شود و در 21 ژوئن به پایان می‌رسد.

این فصل شامل ماه‌های Jyeshtu و Aashaadha است و جشنواره‌های Rat Yatra و Guru Purnima در این فصل برگزار می‌شوند.

فصل تابستان در زمان انقلاب تابستانی به پایان می‌رسد که در علم ستاره‌شناسی Vedic به‌عنوان Dakshinayana شناخته می‌شود.

راهنمای تقویم شش فصلی هندو

این انقلاب نشان‌دهنده آغاز تابستان در نیمکره شمالی و طولانی‌ترین روز سال در هند است. در نیم‌کره جنوبی انقلاب زمستانی نشان‌دهنده شروع زمستان و کوتاه‌ترین روز سال است.

 

فصل موسم بارندگی: Varsha Ritu

فصل موسم بارندگی یا Varsha Ritu زمانی است که در بسیاری از نقاط هند باران‌های شدیدی می‌بارد. این فصل در سال 2019 در 21 ژوئن شروع می‌شود و در 23 آگوست به پایان می‌رسد.

این فصل شامل ماه‌های Shravana و Bhadrapada یا Sawan و Bhado می‌باشد. جشنواره‌های مهم این ماه Raksha Bandhanolo, Krishna, Janmadhtami و Onam می‌باشد.

راهنمای تقویم شش فصلی هندو

انقلاب تابستانی که Dakshinayana نام دارد نشان‌دهنده شروع موسم بارندگی و آغاز رسمی تابستان در هند و سایر نقاط نیم‌کره شمالی است. بااین‌حال، در جنوب هندوستان نزدیک به استوا تابستان طولانی‌تر است.

 

پاییز: Sharad Ritu

پاییز یا Sharad Ritu زمانی است که آب‌وهوای گرم به‌ تدریج در اکثر نقاط هند از بین می‌رود. این فصل در سال 2019 از 23 آگوست آغاز و در 13 اکتبر به پایان می‌رسد.

این فصل شامل ماه‌های Ashwin و Kartik است. مهم‌ترین جشنواره‌های آن عبارت‌اند از Navaratri, Sharad, Vijayadashami و Purnima .

اعتدال پاییزی که نشان‌دهنده پاییز در نیمکره شمالی و بهار در نیمکره جنوبی است در اواسط این ماه رخ می‌دهد. در این تاریخ روز و شب دقیقاً مقدار زمان یکسانی دارند. در علم ستاره‌شناسی Vedic اعتدال پاییزی Sharad Vishuva یا Sharad Sampat نامیده می‌شود.

 

فصل پیش زمستان: Hamant Ritu

فصل پیش زمستان یا Hamant Ritu احتمالاً لذت‌بخش‌ترین زمان سال از نظر آب‌وهوایی در سرتاسر هند است. این فصل در سال 2019 از 23 اکتبر آغاز می‌شود و در 21 دسامبر به پایان می‌رسد.

این فصل شامل دو ماه Agrahayana و Pansha یا Agahan و Poos است. برخی از مهم‌ترین جشنواره‌های هند ازجمله Diwaly, The Festival of lights(جشنواره نور)، Bhai Dooj و تعدادی از جشن‌های سال جدید در این فصل قرار دارد.

فصل Hemant Ritu یا پیش زمستان در هنگام انقلاب زمستانی به پایان می‌رسد که نشان‌دهنده آغاز زمستان در هند و سایر نقاط نیمکره شمالی است. انقلاب زمستانی کوتاه‌ترین روز سال است که در علم ستاره‌شناسی Vedic به‌عنوان Uttarayana شناخته می‌شود.

 

فصل زمستان: Shita or  Shishir Ritu

فصل زمستان سردترین فصل سال است که با نام‌های Shita Ritu یا Shishir Ritu شناخته می‌شود. این فصل در سال 2019 از 21 دسامبر آغاز می‌شود و در 18 فوریه به پایان می‌رسد.

این فصل شامل دو ماه Phalguna و Magha است. مهم‌ترین جشنواره‌های برداشت ازجمله: Lohri, Pongal,Sankranti و جشنواره هندو Shivratri در این فصل قرار دارند.

فصل زمستان با انقلاب زمستانی که در علم ستاره‌شناسی Uttarayana نامیده می‌شود آغاز می‌شود. در نیمکره شمالی که شامل هند است انقلاب زمستانی نشانه آغاز زمستان است. در نیمکره جنوبی انقلاب تابستانی است و نشانه آغاز تابستان است.

راهنمای تقویم شش فصلی هندو

آیا پیش از این، از تقویم شش فصلی هندوها اطلاع داشتید؟ به نظرتان این تقویم بهتر است یا تقویم چهار فصلی؟ 

منبع: thoughtco

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.