10 نکته‌ای که مربیان چتربازی به پرش اولی ها گوشزد می کنند!

4.8
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اگر عاشق پرش با چتر هستید، این مطلب را از دست ندهید! +تصاویر
04 اسفند 1398 12:00
0

وقتی نوبت به فعالیت‌هایی می‌رسد که آدرنالین خون را به اوج می‌رساند، تنوع بسیار زیادی در این زمینه دیده می‌شود. از تاب خوردن در دهانه غارها گرفته تا بانجی جامپینگ، دویدن با توپ، موج‌سواری، اسکی.. این لیست همچنان ادامه دارد.

چتربازی نیز یکی از مواردی است که در این لیست دیده می‌شود. هدف پریدن از هواپیما در ارتفاع بالا و سقوط با سرعتی باورنکردنی به سمت زمین است. در آن بالا منظره‌ای خیره‌کننده پیش روی چشمانتان است که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند. سپس باید با یک چتر نجات خود را به زمین برسانید. این سه مرحله چیزی است که اغلب مردم به دنبال آن‌اند.

گرچه وقتی نوبت به چتربازی می‌رسد، کارهای ذهنی و جسمی زیادی وجود دارد که افراد قبل از پریدن باید از آن مطلع باشند. در اینجا به 10 نکته از مهم‌ترین نکات آن اشاره می‌کنیم.

  1. بدن خود را رها کنید

وقتی نوبت به چتربازی می‌رسد، داشتن تناسب‌ اندام مهم نیست، بلکه مربیان قبل از پرواز ورزش‌های کششی برای رها کردن بدن و ماهیچه‌ها را آموزش می‌دهند. سقوط آزاد با سرعت‌های بالای 100mph به بدن فشار زیادی می‌آورد. تمرین‌های کششی به پرشی آسان و کم تنش‌تر کمک می‌کنند.

Skydiving-in-New-York.jpg

  1. خود را با انجام تکنیک‌های آرامش‌بخش و ورزش‌های تنفسی آماده کنید

برخلاف تفکر عموم چتربازی تأثیری بر روی تنفس شخص ندارد، مگر آنکه سر او در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد، اما همین مسئله را نیز می‌توان با تغییر وضعیت سر، داشتن تنفس‌های کوتاه و تمرکز کردن بروی افق حل کرد. در این حالت تنفس در ارتفاع نیز مانند تنفس بروی زمین است.

Skydiving-in-Nepal.jpg

  1. بدنتان باید مانند یک موز باشد

طی چتربازی‌های پیاپی، شخصی که به مربی آویزان شده باید خود را مانند یک موز تصور کند. گیج شده‌اید؟ خب یعنی باید سرتان را به سمت عقب بکشید، چشمانتان مستقیم روبرو را نگاه کند، کمرتان کمی خم باشد و دست‌هایتان را کاملاً به بغل رها کرده باشید.

Skydiving-Harnest-Training.jpg

  1. هر چیز منفی را که در خبرهای آنلاین می‌شنوید باور نکنید

اینترنت منبع بزرگی از اطلاعات، تئوری‌های توطئه انگیز و چیزهای دیگر است. مقالات و کلیپ‌های زیادی وجود دارند که چتربازی را به‌عنوان یک ورزش خطرناک معرفی کرده‌اند که البته درست نیست. در حقیقت فقط در سال 2014 بیش از 3.2 میلیون پرش هوایی صورت گرفته است که تنها 24 پرش منجر به مرگ شده است. پرواز با یک هواپیمای تجاری به مراتب خطرناک‌تر از پرش انفرادی است.

skydiving-deutschland.jpg

  1. قبل از پرش غذای سالم و سبک بخورید

عده‌ای تصور می‌کنند که نخوردن غذا قبل از پرش از ترس می‌کاهد و در صورت خوردن چیزی همه‌چیز را در ارتفاع بالا خواهند آورد، اما این درست نیست. پرش با شکم خالی دلهره را بیشتر هم می‌کند. قبل از پرش حتماً یک غذای سالم بخورید و برای بعد یا قبل از پرواز نیز یک ساندویچ سبک با خود همراه داشته باشید.

Guy-Screaming-While-Tandem-Skydiving.jpg

  1. آماده برخی کارهای شوخ طبعانه باشید

برخی از کارهایی که باید برای آن آمادگی داشته باشید، شوخی‌های مربی است. برخی از مربیان دوست دارند که برای از بین بردن تنش برای مسافر خود جوک تعریف کنند که البته شاید مناسب آن موقعیت نباشد، مثلاً "سخت‌ترین قسمت چتربازی چیست؟ زمین". البته برای کسانی که برای اولین بار چتربازی می‌کنند این رفتار باعث کاهش نگرانی و دلهره می‌شود.

Funny-Tandem-Skydiving.jpg

  1. اول ایمنی

فرقی نمی‌کند که مربی‌تان تا چه حد انسان خونسردی باشد، اولین اولویت هر مربی ایمنی است. جوک گفتن و شوخ‌طبع بودن آن‌ها به معنای بی‌دقتی و بی‌توجهی آن‌ها نیست. آن‌ها تنها با گفتن حرف‌های خنده‌دار قبل از پریدن به ارتقاء روحیه افراد کمک می‌کنند.

tandem-skydiving.jpg

  1. چه چیزی بپوشیم و چه چیزهایی به همراه داشته باشیم

حتی اگر در قطب جنوب هم باشید، همیشه یک لباس سبک و راحت مانند یک تی‌شرت و شلوارک به تن کنید. وقتی فرد از هواپیما می‌پرد، آدرنالین زیادی در خونش ترشح می‌شود و در چنین شرایطی به‌ندرت به سردی هوا توجه می‌کند. همچنین شاید پروازتان بیشتر از ساعتی که مقرر شده طول بکشد، پس با خود پول نقد همراه داشته باشید.

Tandem-skydiving-over-Dubai.jpg

  1. اطلاعات داشته باشید

قبل از خرید و برنامه‌ریزی برای هر چیزی بهتر است که همیشه نظرات و تجربیان دیگران را درباره آن مکان یا محصول بخوانید. همین مسئله برای چتربازی نیز صادق است. همیشه نظرات کسانی که این کار را امتحان کرده‌اند بخوانید و از تجربیاتشان درباره پرش آگاه شوید. هر مکانی متفاوت است و دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به خود را دارد.

Tandem-Skydivers-Falling-From-Plane.jpg

  1. پریدن از آسمان واقعاً چه حسی دارد

بیایید این مسئله را نادیده نگیریم، پریدن از هواپیما واقعاً دلهره‌آور است. وقتی نوبت پرش می‌رسد، کار ترسناکی به نظر می‌رسد اما می‌توان آن را حل کرد. وقتی طناب چتر نجات کشیده می‌شود، لحظه ناخوشایندی را تجربه خواهید کرد، زیرا شما و مربی هردو به عقب کشیده می‌شوید. سپس سقوطی آرام به سمت زمین را تجربه خواهید کرد.

Tandem-Skydivers-About-To-Exit-Plane.jpg

تا به حال چنین تجربه‌ای داشته‌اید؟ چه حس و حالی داشتید؟

 

منبع: thetravel.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.