وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی چه بود؟

3.9
از 14 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آنچه درباره وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی نمی دانیم! +تصاویر
24 اسفند 1398 07:00
16

مرگبارترین همه گیری جهانی یک بیماری در سال‌های 1918 – 1919 تحت عنوان آنفولانزای اسپانیایی اتفاق افتاده است. این اتفاق مطابق با جنگ جهانی اول بود و باعث مرگ حدود پنجاه میلیون نفر شده است. در واقع تعداد قربانیانش از مجموع قربانیان جنگ جهانی اول و دوم بیشتر بوده است. همچنین حدود 500 میلیون نفر به این بیماری همه گیر مبتلا شدند. همراه ما در لست سکند باشید تا ببینیم این بیماری چطور شیوع پیدا کرده است.

وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی

کشور اصلی آنفلوآنزای اسپانیایی هرگز شناسایی نشد، اما برخی معتقدند که این بیماری ممکن است از آسیا یا حتی ایالات‌متحده آمده باشد. ایالت کانزاس به عنوان مبدا احتمالی تشخیص داده شده ‌است، که ممکن است دلیل آن گَله‌های خوک و یا پرندگان مهاجر باشد. همچنین کمپی که سربازان آمریکایی جنگ جهانی اول در آن حضور داشته‌اند را به عنوان منبع شیوع در سایر نقاط جهان می‌دانند. این سربازان به جاهای مختلف جهان از جمله اروپا اعزام می‌شده‌اند.

وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی

هیچ دارویی برای درمان ویروس وجود نداشت و مقامات بهداشتی بیماران را به گندزداها، قرنطینه و شستن دست‌ها محدود کرده بودند. متاسفانه شیوع آنفولانزا با رفتن هزاران سرباز به اروپا و خدمت در جنگ جهانی اول همزمان بود. در حدود صد سرباز مبتلا بودند و در هفته اول به صورت نمایی افزایش یافت.

وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی

انفلوانزا در فرانسه، آفریقا، مکزیک، ایران و سوییس شیوع پیدا کرد. در روستاهای کوچک‌تر همه کشته شدند. این بیماری بین آوریل و سپتامبر ۱۹۱۸ در آمریکا و اروپا شیوع پیدا کرد. در نهایت حدود 95000 آمریکایی در اثر آنفولانزا جان خود را از دست دادند.

وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی

به دلیل اینکه پرستاران توانمند در جنگ حضور داشتند، کمبود پرستار باعث شد که صلیب‌سرخ آمریکا در شیکاگو و ایلینوی درخواست پرستار داوطلب را مطرح کند و  همه گردهمایی‌های عمومی را لغو کرد و سالن‌های تئاتر و فیلم را تعطیل کرد.

وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی

درست زمانی که بیماری همه‌گیر روند کاهشی در پیش گرفت، جنگ تمام شد، و بیش از چهار میلیون سرباز از اروپا به ایالات‌متحده بازگشتند. در یوتا، بیش از دو هزار خانه تا پایان نوامبر قرنطینه شدند. در ژانویه ۱۹۱۹ شاهد افزایش موارد ابتلا به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن بودیم که تا تابستان آن سال ادامه داشت. ​

وخیم ترین بیماری همه گیر جهان با 50 میلیون قربانی

هر موج از این پاندمی با جهش ویروس و کشته شدن افراد بیشتر و بیشتر، شاهد تغییر در این ویروس بود، در پایان پاندمی اسپانیایی خود به خود از بین رفت اما درس‌هایی که باید از تاریخ آموخته شود این است که آمادگی و آگاهی بسیار اهمیت دارد.

منبع: ​ thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی