ارتش تراکوتا به طرزی باورنکردنی دست‌ نخورده باقی‌ مانده‌ است!

4.4
از 27 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اعضای این ارتش عجیب، بیش از 2000 سال است که عمر کرده‌اند! +تصاویر
11 مهر 1398 08:00
1

بیش از 2000 سال است که ارتش تراکوتا یا ارتش سفالین چیدمان خود را به طرز شگفت‌انگیزی حفظ کرده‌اند. محققان حالا علت این دست‌نخوردگی را می‌دانند. چین به‌واسطه تاریخ غنی و هنر باستانی، مجسمه‌ها و معابد در سراسر جهان شناخته‌ شده است، زیرا دارای قدمتی چند هزارساله است. در این میان مجسمه‌های تاریخی و هنری مدت‌هاست که موجب تعجب و حیرت دانشمندان، محققان و تاریخ شناسان در دانشگاه‌ها و موزه‌های مختلف شده‌اند، به‌گونه‌ای که هریک به‌ شخصه فرصت کافی برای مطالعه‌ی نزدیک این مجسمه‌ها را داشته‌اند.

برخی از این سازه‌ها مانند ارتش تراکوتا، محققان را به این فکر واداشته که چگونه صدها سال قبل مردمان قدیم می‌توانسته‌اند از ماندگاری اشیاء تا این حد مطمئن باشند، حتی زمانی که آن‌ها را در زیر زمین دفن می‌کردند! ارتش تراکوتا (البته نه ارتش واقعی بلکه هزاران سرباز در اندازه‌های واقعی ) حدود 209 سال قبل از میلاد مسیح با اولین امپراطور چین یعنی کین شی هانگ در زمین دفن شدند. در کنار هر مجسمه یک اسلحه مانند شمشیر، نیزه و غیره قرار دارد که همگی از برنز ساخته‌شده‌اند.

حالا می‌دانیم که چرا ارتش تراکوتا (ارتش سفالین) به طرزی باورنکردنی دست‌نخورده باقی‌مانده‌ است

چشم‌اندازی از خندق شماره یک در موزه ارتش تراکوتا بانام موزه کیان در ژیان

دانشمندان بارها اذعان داشته‌اند که از علت و نحوه صاف ایستادن مجسمه و سلاح‌ها اطلاعی ندارند. هرچند حالا اطلاعات جدید به آن‌ها دید تازه‌ای درباره این مسئله داده است. طبق یکی از تئوری‌ها، وجود عناصری در خاک باعث حفظ این مجسمه‌ها شده است. حالا علاوه بر خاک، جنس اسلحه نیز به‌ خودی‌ خود دلیلی برای حفظ آثار است، مخصوصا با گذر زمان.

شواهد جدید نشان می‌دهد که برنز حاوی کروم است، مخصوصا در لاکی که برای پوشش اسلحه استفاده‌ شده است. اگرچه وجود مقادیر زیاد pH در خاک فاکتور اصلی حفظ این آثار محسوب می‌شود اما به نظر کارشناسان، کروم نیز نقش بسزایی در این میان ایفا می‌کند.

حالا می‌دانیم که چرا ارتش تراکوتا (ارتش سفالین) به طرزی باورنکردنی دست‌نخورده باقی‌مانده‌ است

این منطقه باستان‌شناسی مهم برای اولین بار در سال 1974 کشف شد و چه در آن زمان و چه هم‌اکنون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، زیرا یکی از بزرگ‌ترین یافته‌های جهان است. این اهمیت نه‌ تنها به خاطر عدم آسیب‌دیدگی این مجسمه‌های پر جزییات، بلکه به دلیل اطلاعات خوبی است که درباره ریشه‌های مهاجرت این جمعیت طی یک دوره زمانی در اختیار دانشمندان و تاریخ شناسان قرار می‌دهد.

مطالعه‌ی اخیری که توسط گروهی از محققان بریتانیایی انجام شد، نسبت به گذشته اطلاعات بیشتری درباره روش‌های نگهداری محل در اختیار محققان قرار می‌دهد. این گروه حدود 465 اسلحه را مورد بررسی و مطالعه قرار داده‌اند که نسبت به مطالعات قبلی بسیار بیشتر است.

حالا می‌دانیم که چرا ارتش تراکوتا (ارتش سفالین) به طرزی باورنکردنی دست‌نخورده باقی‌مانده‌ است

در این مطالعه میزان اهمیت رنگ لاک در حفظ سلاح‌ها برای محققان کاملا مشخص‌ شده است. به گفته‌ی مارکوس مارتینون از دانشگاه کمبریج: به‌وضوح مشخص است که رنگ لاک منبع غیر عمد کروم بروی برنز است.

همکار مارکوس، اندرو بوین از دانشگاه لندن می‌گوید: «یافتن چنین مجموعه‌ی مهمی که دربردارنده مواد طبیعی مانند خاک و مواد پیچیده‌تر مانند برنز، شن، چوب، رنگ لاک و رنگ‌دانه‌ها باشد، واقعا قابل‌ توجه است. این مواد جزییات تکمیل‌کننده یک داستان بزرگ‌تر درباره استراتژی‌های تولید صنایع‌دستی در زمان اولین امپراتور چین هستند.

حالا می‌دانیم که چرا ارتش تراکوتا (ارتش سفالین) به طرزی باورنکردنی دست‌نخورده باقی‌مانده‌ است

این محل شامل چندین خندق یا گودال است که همگی آن‌ها تاکنون از زیر خاک بیرون کشیده نشده‌اند. این زمین‌ها برای اولین بار به‌صورت تصادفی توسط کشاورزانی کشف شدند که در حال حفر زمین برای یک چاه آب جدید بودند. مشخص است که هنوز چیزهای زیادی برای اکتشاف در این زمین‌ها وجود دارد که دربردارنده نگاهی اجمالی به تاریخچه چند هزارساله چین است.

علاوه بر ارتش سفالی برخی از این مقبره‌ها شامل چهره‌های دیگر مانند موسیقی‌دان‌ها و آکروبات‌ بازهاست. این منطقه باستانی حتی در عکس‌ها نیز واقعا دلهره‌آور است.

حالا با آخرین تحقیقاتی که توسط بریتانیا انجام‌شده، می‌توان اطلاعات بیشتری درباره نحوه ساخت این ارتش توسط مردمان آن زمان و نحوه حفظ چند صدساله این منطقه به دست آورد.

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.