وقتی خانه ها در انگلستان به کلکسیونی تمام عیار تبدیل می شوند!

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عجیب‌ترین کلکسیون قرن دهمی اروپا با بیش از 40 هکتار مساحت! +تصاویر
16 مهر 1398 12:00
1

در دهکده‌ی سینگِلتون واقع در منطقه‌ی ساسِکس غربی کشور انگلستان، موزه‌ی نامتعارفی وجود دارد که ساختمان‌های تاریخی واقعی (نه صرفا مدلی از آن‌ها) را به نمایش می‌گذارد. موزه‌ی زندگی ویلد اَند داونلَند (the Weald and Downland Living Museum) (که پیش‌تر با نام موزه روباز ویلد اَند داونلَند شناخته می‌شد) با بیش از 40 هکتار مساحت بیشتر از 50 ساختمان تاریخی را به نمایش گذاشته است که مربوط به قرن دهم تا نوزدهم میلادی هستند و از تخریب جان سالم به در برده‌اند. قطعات هر ساختمان با دقت از یکدیگر جدا شده و پیاده شده‌اند، از محل اصلی منتقل شده و دوباره با زحمت در این موزه بازسازی و سر هم شده‌اند. انواع ساختمان مانند خانه معمولی، خانه مزرعه‌ای، کلبه کارگری، فروشگاه، طویله، مدرسه، کلیسا و غیره در این موزه وجود دارد که جایگاه اصلی‌شان سرتاسر جنوب شرق انگلیس بوده است.

یک موزه با کلکسیونی از خانه‌ها

موزه زندگی ویلد اَند داونلَند در دهکده سینگِلتون، منطقه ساسِکس غربی انگلستان. عکس از: Anguskirk/Flickr

 

اسباب و اثاثیه این ساختمان‌ها به همان سبک دوران گذشته تهیه شده‌اند و با قدم زدن در میان آن‌ها گویی به تاریخچه‌ی 1000 ساله زندگی روستایی در انگلستان قدم گذاشته‌اید. می‌توانید از پله‌های کلبه‌ی قرن هفدهمی یک پیشه‌ور بالا بروید و روی تخت حصیری او بخوابید، با یک آسیاب آبی قرن هفدهمی آرد آسیاب کنید یا حتی مقداری گوشت گاو را به همراه آش آلو و گردو در یک آشپزخانه تودور مربوط به دهه 1540 بچشید.

موزه روباز ویلد اَند داونلَند در سال 1967 راه‌اندازی شد و پایه‌گذاران آن گروهی از علاقه‌مندان به تاریخ بودند که رهبر آن‌ها مؤسس این موزه یعنی روی آرمسترانگ بود. محل موزه را شاعر بشردوست بریتانیایی اِدوارد جِیمز اهدا کرد. نخستین خانه‌ای که به موزه آورده شد، آشپزخانه‌ی تودور بود که در محل اصلی آن در شهرستان کِنت (Kent) انگلیس، دریاچه‌ی مصنوعی باو بیچ (Bough Beech Reservoir) ساخته شد. این آشپزخانه برای پروژه‌ی نوپای گروه، ساختمانی برجسته و نمادین به شمار می‌رفت، به همین دلیل تصویر آن در نخستین لوگوی موزه لحاظ شد. پس‌ از آن که ساختمان‌های بیشتری به این محل آورده شدند، یک کمیته‌ی اماکن و ساختمان‌ها تشکیل شد تا بر حق مالکیت و تعیین مکان ساختمان‌های نمایشی نظارت داشته باشد. موزه نخستین بار در سال 1970 با هفت ساختمان به روی عموم بازگشایی شد که به‌جز آشپزخانه تودور، یک باجداری از دهکده آپِر بیدینگ (Upper Beeding)، یک خانه مزرعه‌ای بِیلیف قرن پانزدهمی، یک فروشگاه قرون‌وسطایی از شهر هورشام و یک خانه مزرعه‌ای پَندین قرن هفدهمی مربوط به حوالی روستای میدهِرست در آن وجود داشت. امروزه این موزه‌ی روباز انواع گوناگون‌تری از ساختمان‌ها و حتی یک جرثقیل چوبی، یک آسیاب و یک چرخ آسیاب عصارخانه‌ای را در خود دارد.

یک موزه با کلکسیونی از خانه‌ها

خانه مزرعه‌ای پِندین در محل اصلی و پیش از پیاده‌سازی آن. عکس از: موزه روباز ویلد اَند داونلَند

 

یک موزه با کلکسیونی از خانه‌ها

«مزرعه» وینکهِرست (نام سابق آن) و محل اصلی آن. عکس از موزه روباز ویلد اَند داونلَند

 

یک موزه با کلکسیونی از خانه‌ها

عکس از: James Stringer/Flickr

 

یک موزه با کلکسیونی از خانه‌ها

عکس از: Pete Edgeler/Flickr

 

منبع: amusingplanet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.