زیباترین کتابخانه های جهان

4.7
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زیباترین خانه‌های تفکر در جهان که مانندشان را ندیده‌اید! +تصاویر
12 اسفند 1397 12:00
0

چه اهل کتاب خواندن باشید چه نه، کتابخانه‌ تا حدودی به کلیسا شباهت دارد: به محض اینکه واردشان می‌شوید، حسّ کنجکاوی سرتاسر وجودتان را دربر می‌گیرد. رینهارد گورنر (Reinhard Gorner) عکاسی است که حدود یک دهه در جهان سفر کرده تا از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین کتابخانه‌های جهان عکاسی کند. مجموعه‌ی گورنر شامل بیش از 50 عکس است که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید تا زیباترین کتابخانه‌های جهان را باهم ببینیم و اطلاعاتی هم در مورد هریک از آن‌ها کسب کنیم.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی اَبی سنت گلن

کتاب‌خانه‌ی اَبی سنت گلن

کتاب‌خانه‌ی باشکوه اَبی سنت گلن (The Abbey Library St. Gallen) در سوئیس که بخاطر طراحی زیبای سبک باروک (Baroque) سالن اصلی‌اش مشهور است، یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌خانه‌‎های جهان است. دست‌نوشته‌های متعلق به قرن 8 تا 11، یعنی دروان کارولنژی‌ها (Carolingian) و اتونی‌ها (Ottonian)، که یکی از مهم‌ترین مجموعه دست‌نوشته‌های تاریخ اروپاست، در این موزه نگهداری می‌شود. تزئینات داخلی این کتاب‌خانه یکی از بهترین نمونه‌های سبک روکوکو (Rococo) در اروپا است.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی تیانجین بینهای

کتاب‌خانه‌ی تیانجین بینهای

کتاب‌خانه‌ی تیانجین بینهای (Tianjin Binhai) در سال 2017 در شهر تیانجینِ چین گشایش یافت. این کتاب‌خانه‎ که ظاهرش تداعی‌کننده‏‌ی شکل یک چشم است، توسط معمار آلمانی ام‌وی‌آر‌دی‌وی (MVRDV) طراحی شده است. قفسه‌های این کتاب‌خانه به صورت آبشاری از کف تا سقف ادامه دارد. مساحت این کتاب‌خانه‌ی عظیم پنج طبقه در 33،700 متر مربع است و می‌تواند 1.2 میلیون کتاب را در خود جای بدهد.  

 

  1. کتاب‌خانه‌ی وورا اَبی، اتریش

کتاب‌خانه‌ی وورا اَبی، اتریش

کتاب‌خانه وورا اَبی (Vorau Abbey)، یکی دیگر از شاهکارهای معماری سبک باروک، که به صومعه‌ی وورا آگوستینیان (Vorau Augustinian) در وورا تعلق دارد، در فاصله‌ی یک ساعتی از وین قرار گرفته است. بیش از 11،000 کتاب در این ساختمان بسیار قدیمی 800 ساله وجود دارد. تاریخ ساخت این مکان به 1721 میلادی برمی‌گردد. گویی که در عکس مشاهده می‌کنید، در سال 1688 توسط نقشه‌کِشی ایتالیایی به نام وینچنزو کورونلی ساخته شده است. این ساختمان به طرز معجزه‌آسایی از بمباران‌های روسیه در جنگ جهانی دوم، جان سالم به در بُرد.

 

  1. اتاق طولانی چهارم در کتاب‌خانه‌ی کالج ترینیتی، دوبلین، ایرلند

اتاق طولانی چهارم در کتاب‌خانه‌ی کالج ترینیتی، دوبلین، ایرلند

کتاب‌خانه‌ی کالج ترینیتی (Trinity College Library) در دانشگاه دوبلین، بزرگ‌ترین کتاب‎‌خانه‌ی ایرلند است. این کتاب‌خانه در سال 1592 همزمان با کالج تأسیس شد. قدیمی‌ترین بخش کتاب‌های این کتاب‌خانه در "اتاق طولانی" 213 فوتی (حدود 65 متری) قرار دارد که در عکس مشاهده می‌کنید.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی عمومی، اشتوتگارت، آلمان

کتاب‌خانه‌ی عمومی، اشتوتگارت، آلمان

کتاب‌خانه‌ی عمومی اشتوتگارت در سال 2011 توسط معماری کُره‌ای به نام اون یونگ (Eun Young) طراحی شد. ساختمان این کتاب‌خانه‌ی مکعبی‌شکلِ روشن و پُر نورِ 9 طبقه، شب‌ها به طیف‌های مختلف رنگ آبی می‌درخشد.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی جیکوب و ویلهلم گریم، برلین، آلمان

کتاب‌خانه‌ی جیکوب و ویلهلم گریم، برلین، آلمان

کتاب‌خانه‌ی گنبدی‌ مانند مدرن و بسیار بزرگ جیکوب و ویلهم گرین (Jacob and Wilhelm Grimm) به دانشگاه همبولت برلین (Humboldt University Of Berlin) تعلق دارد. در این کتاب‌خانه که در سال 2009 تأسیس شد، بیش از 2.5 میلیون جلد کتاب موجود است. سقف شیشه‌ای سالن مطالعه‌ی اصلی کتاب‌خانه باعث می‌شود کسانی که در آن مشغول به مطالعه هستند، از نور طبیعی استفاده کنند.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی علوم طبیعی اوپر لوستین، گرلیتز، آلمان

کتاب‌خانه‌ی علوم طبیعی اوپر لوستین، گرلیتز، آلمان

این کتاب‌خانه‌ که به طرز هنرمندانه‌ای ساخته شده است، بیشتر به کتاب‌های علمی اختصاص دارد. کتاب‌خانه اوپر لوستین (Upper Lusatian) شهر گریلتز که در حومه‌ی درسدن قرار دارد، در سال 1779 توسط سیاستمداری 27 ساله به نام کارل گوتلوب آنتون، در ستایش روشنگری ساخته شد. حدود 140،000 نسخه کتاب در این کتاب‌خانه وجود دارد.

 

  1. اَدمونت اَبی، اتریش

اَدمونت اَبی، اتریش

کتابخانه‌ی اَدمونت اَبی (Admont Abbey)، بزرگ‌ترین کتاب‌خانه‌ی رهبانی دنیا، در میان حاشیه‌ی رود انس (Enns) و مرزهای پارک ملّی گِساس (Gesause) قرار دارد. این ساختمان باشکوه که تا به امروز پا بر جا مانده است در سال 1074 ساخته شد، اما بایگانی آن در آتش‌سوزی مهیب سال 1865 از بین رفت.

 

  1. سن پیترز اَبی، اسلازبورگ، اتریش

سن پیترز اَبی، اسلازبورگ، اتریش

کتاب‌خانه‌ی سن پیترز اَبی (St. Peter’s Abbey) که در سال 696 میلادی تأسیس شد، قدیمی‌ترین کتاب‌خانه‌ی اتریش است. امروزه فقط با داشتن اجازه‌نامه‌ی مخصوص می‌توان از آن استفاده کرد. این ساختمان قرون وسطایی در سال 1768 شکل و ظاهری روکوکویی به خود گرفت. بیش از 100،000 جلد کتاب و حدود 800 دست‌نوشته‌ی باستانی در آن وجود دارد.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی دوشز آنا آملیا، ویمار، آلمان

کتاب‌خانه‌ی دوشز آنا آملیا، ویمار، آلمان

این کتاب‌خانه به نام دوشز آنا آملیا (Duchess Anna Amalia) نام‌گذاری شده است که در قرن هجدهم قصر مسکونی خودش را به قصد تعلیم و تربیت پسرش، به کتاب‌خانه تبدیل کرد. بخش اعظم دست‌نوشته‌های بسیار با ارزش این کتاب‌خانه در سال 2004 در یک آتش‌سوزی عظیم از بین رفت. انجیل مارتین لوتر (Martin Luther) (کشیش متجدد و مترجم انجیل به زبان آلمانی و اصلاح‌طلب مذهبی)، که تاریخ آن به سال 1534 برمی‌گشت، 10،000 نسخه‌ی اصلی آثار شکسپیر، و همچنین 60،000 کتاب دیگر در این آتش‌سوزی از دست رفتند. این کتاب‌خانه در سال 2007 بازسازی و بازگشایی شد.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی انجمن آکسفورد، انگلستان

کتاب‌خانه‌ی انجمن آکسفورد، انگلستان

نقاشی‌های دیواری پیچیده‌ی پیشا-رافائلی (Pre-Raphaelite) دیوارهای کتاب‌خانه‌ی انجمن آکسفورد (Oxford Union)، که قبلاً به عنوان محلّ مناظرات این انجمن مورد استفاده قرار می‌گرفت، توسط ویلیام موریس (William Morris) و دانته گابریل روستّی (Dante Gabriel Rossetti) شهیر کشیده شده است. خیره شدن به این نقاشی‌ها، وقتی که در حال جستجو برای یافتن کتاب مورد نظرتان هستید، چندان خالی از لطف نیست!

 

  1. اتاق کوهِن، آکسفورد، انگلستان

اتاق کوهِن، آکسفورد، انگلستان

اتاق کوهن (The Cohen Room) اتاق مطالعه‌‌ای است که در طبقه‌ی بالای کتاب‌خانه‌ی کالج لینکولن (Lincoln College) آکسفورد قرار دارد. هرچند که این کتاب‌خانه برای عموم قابل دسترس نیست، درب تا 2 صبح هر روز به روی دانشجویانش باز است.

 

  1. کتاب‌خانه‌ی آکادمی فیلیپس اِکسِتِر، نیو هَمپشایر، ایالات متحده

کتاب‌خانه‌ی آکادمی فیلیپس اِکسِتِر، نیو هَمپشایر، ایالات متحده

باور کنید یا نه، این کتاب‌خانه‎ی یک مدرسه است. این کتاب‌خانه‌ی 9 طبقه، با بیش از 160،000 عنوان کتاب در اختیار دانش‌آموزان آکادمی شبانه‌روزی فیلیپس اکستر (Philips Exeter Academy)، در نیو انگلند آمریکا قرار دارد. در سال 1965 به علت کمبود فضای کتاب‌خانه دستور ادامه‌ی ساخت آن داده شد و ساخت آن در سال 1971 پایان یافت. ساختمان این کتاب‌خانه از آن زمان به بعد جوایز بسیاری را بخاطر معماری منحصر به فرد خود برنده شده است.

آیا در کشور خودمان کتابخانه‌ی زیبا و عظیمی را می‌شناسید که بتوان آن را به این لیست اضافه کرد؟ منتظر دریافت نظرات شما هستیم.

منبع: telegraph.co.uk

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.