راهنمای سفر به چشمه ترکیه + عکس و جزئیات سفر

4.5
از 23 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین خوشگذرانی‌ها در شهر چشمه
25 آبان 1401 08:00
0

وقتی بحث از سفر به ترکیه می‌شود، همه به یاد شهرهای بزرگی مثل استانبول، ازمیر، آنتالیا و... میفتند. اما در این میان، شهرهایی هم هستند که بدون اینکه شهرت آن‌چنانی داشته باشند، دنیایی از تفریح، آرامش و طبیعت زیبا را در خود دارند. یکی از این شهرهای جواهر مانند که در گوشه نقشه ترکیه پنهان شده، چشمه در ترکیه است؛ شهری که روزبه‌روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. اگر قرار است با تور ترکیه به ازمیر بروید، می‌توانید مدتی را برای بازدید از چشمه در نظر بگیرید. 

برای سفر به شهرهای کوچکی مثل چشمه، دانستن نکات کوچک از ضروریات سفر شما خواهد بود. از طرفی، کسب اطلاعات درباره شهرهای این‌چنینی و نحوه بازدید از جاذبه‌های آن، کمی دشوار است. به همین دلیل در این مطلب از بلاگ لست‌سکند تصمیم گرفتیم یک راهنمای سفر به چشمه کامل تهیه کنیم تا در صفر تا صد سفر به این شهر، همراه شما باشیم. 

10.jpg

چشمه ترکیه کجاست؟

شهر چشمه، یک شهر تفریحی و صد البته دیدنی در ازمیر است که به آب‌های گرم، سواحل دلپذیر و زندگی شبانه پرجنب‌وجوشش شهرت دارد. در زبان ترکی و فارسی، «چشمه» معنای یکسانی دارد و دلیل نام‌گذاری این شهر، وجود چشمه‌های آب گرم فراوانش است.

مشخصات جغرافیایی چشمه

اگر می‌خواهید بدانید که چشمه ترکیه کجاست، باید لیست غربی‌ترین شهرهای ترکیه را بررسی کنید. چشمه ترکیه، یک شبه‌جزیره است که به دلیل فاصله نزدیک با جزایر یونان، اهمیت فراوانی دارد. مساحت چشمه حدود 260 کیلومتر مربع است و حدود 23 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. به دلیل نزدیکی موقعیت این شهر به کشورهای اروپایی، بسیاری از ساکنین غرب جهان، برای تجربه تفریحات ارزان‌قیمت به شهر چشمه ترکیه سفر می‌کنند.

Where-is-Cesme-on-map-Turkey (2).jpg
موقعیت چشمه در نقشه ترکیه 

تاریخچه شهر چشمه

شهر چشمه در ترکیه، به دلیل نزدیکی با سواحل یونانی، در زمان باستان به نام سایسوس شهرت داشت. تمدن‌های لیدیا، ایرانی، رومی و بیزانسی، هر کدام در این شهر رفت‌وآمد بسیاری داشتند. برخورداری از موقعیت استراتژیک و بندرگاهی، اهمیت چشمه را برای قدرت‌های تاریخ، مهم کرده بود. اگر به دنبال ردپای دوران جدیدتری از تاریخ در چشمه باشید، می‌توانید به روستای قدیمی چشمه بروید و آثار بسیاری از حکومت عثمانی را تماشا کنید. با این‌حال، تفریحات چشمه جذابیت بیشتری نسبت به جست‌و‌جوی تاریخی در این شهر دارند. 

Cesme-castle.jpg
قلعه چشمه، از جاذبه‌های تاریخی شهر

فرهنگ مردم چشمه ترکیه

اگر فرهنگ مردم چشمه را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که چشمه شهری است که در آن رسوم قدیمی در بستری تازه اجرا می‌شوند. رفت‌وآمد تجاری در قرن پانزدهم، فرهنگ‌های گوناگونی را به چشمه کشانده است و تفکر گردشگرپذیری را در آن نهادینه کرده است؛ حتی ردپایی از فرهنگ ایرانی هم در این شهر دیده می‌شود. اگر به آشنایی با فرهنگ اصیل و قدیمی چشمه ترکیه علاقه‌مند باشید، می‌توانید نگاهی به روستاهای اطراف آن بیندازید که یکی از مهم‌ترینشان شهر اریترای در 22 کیلومتری چشمه است.

Alacati-herb-festival.jpg
لباس محلی مردم چشمه

نحوه سفر به چشمه ترکیه

تا این‌ قسمت از راهنمای سفر به چشمه ترکیه، به یک معرفی ساده از این شهر پرداختیم. حال سوال اینجاست که چه طور به چشمه ترکیه سفر کنیم؟ مهم‌ترین دروازه برای رسیدن به چشمه، شهر ازمیر است که 85 کیلومتر با مقصد مورد نظر ما فاصله دارد. در ادامه، انواع روش‌های سفر به چشمه را بررسی می‌کنیم.

سفر هوایی به شهر چشمه

درحال حاضر در شهر چشمه، هیچ فرودگاهی وجود ندارد. سفر هوایی به چشمه در ترکیه بیشتر از طریق فرودگاه عدنان مندرس در ازمیر انجام می‌شود و باقی‌مانده راه را باید از راه سفر زمینی طی کنید. اگر سفر زمینی به چشمه را دوست ندارید، می‌توانید ابتدا به فرودگاه ملی جزیره کایاس (خیوس) یونان پرواز کنید و سپس با استفاده از کشتی مسافربری یا قایق با طی کردن فاصله 20 کیلومتری به چشمه ترکیه برسید.

قیمت تورهای ازمیر ترکیه

سفر زمینی به شهر چشمه

با یک نگاه ساده به نقشه درمی‌یابیم که چشمه در ترکیه با مرزهای ایران فاصله زیادی دارد و سفر زمینی به شهر چشمه، نیازمند زمان و هزینه زیادی خواهد بود. برای مثال برای سفر به چشمه با ماشین شخصی، باید حدود 2800 کیلومتر مسیر را طی کنید که با محاسبه زمان استراحت، حدود 40 ساعت رانندگی را تجربه می‌کنید. در هر صورت از آن‌جایی که چشمه فرودگاه ندارد، فاصله چشمه تا شهرهای اطراف را باید از مسیرهای جاده‌ای طی کنید که اغلب اتوبوس، ساده‌ترین روش برای انجام این کار است.

سفر زمینی از ازمیر به چشمه، بیشترین درصد از انواع روش‌های سفر به چشمه را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل، اتوبوس‌های چشمه‌ازمیر، برنامه زمانی منظمی دارند و معمولاً مدت زیادی برای اتوبوس یا حتی تاکسی منتظر نخواهید ماند. قیمتی که برای طی کردن مسیر بین چشمه و ازمیر باید بپردازید نیز حدود 50 تا 80 لیر است. علاوه بر ازمیر، فاصله چشمه تا برخی از شهرهای مهم ترکیه به شرح زیر است:

  • فاصله شهر چشمه تا آنتالیا: 538 کیلومتر
  • فاصله شهر چشمه تا استانبول: 563 کیلومتر
  • فاصله چشمه در ترکیه تا بورسا: 430 کیلومتر
  • فاصله چشمه ترکیه تا آنکارا: 672 کیلومتر
  • فاصله چشمه ترکیه تا وان: 1862 کیلومتر
Cesme-in-turkey-transport-getting-around-guide.jpg
اتوبوس‌های ازمیر‌چشمه

اقامت در چشمه ترکیه 

تراکم بالای هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی در چشمه، باعث شده که تنوع قیمتی خوبی در این شهر داشته باشیم. به طور معمول، هتل‌های مرکز چشمه، قیمت گران‌تری نسب به هتل‌های سایر نواحی دارند. اما توجه داشته باشید که زمان سفر هم تأثیر بسزایی در قیمت هتل‌های شهر چشمه ترکیه دارد. در ادامه، چند مورد از هتل‌های معروف چشمه را با تفکیک سطح قیمت، موقعیت و کیفیت خدمات معرفی می‌کنیم.

هتل بیالیک بیچ (Boyalik Beach Hotel)

اگر به دنبال یک هتل لوکس و خدمات باکیفیت در شهر چشمه ترکیه باشید، بیالیک بیچ یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شما خواهد بود. این هتل، هر آن‌چه برای یک سفر آرام‌بخش به شهری ساحلی لازم دارید را ارائه می‌دهد. محیط هتل، یک استخر روباز بزرگ و یک استخر کوچک‌تر و سرپوشیده دارد. ضمن اینکه، یک ساحل خصوصی برای مقیمان هتل فراهم شده است.

ADB.Boyalik-Beach-Hotel-Izmir.jpg
هتل بیالیک بیچ در شهر چشمه ترکیه

هتل آتریوم اپارت (Atrium Apart Hote)

این هتل در بخش شمالی شهر چشمه در ترکیه قرار گرفته است و برای کسانی که دنبال یک اقامت مقرون‌به‌صرفه در این شهر می‌گردند، بهترین گزینه است. آتریوم اپارت اتاق‌هایی در اندازه‌های مختلف دارد که هر یک از آن‌ها، یک آشپزخانه کوچک دارند. بیشتر اتاق‌ها با چشم‌اندازهایی خوش‌منظره ساحل و دریا از نگاه مهمانان پذیرایی می‌کنند. اگرچه این هتل نسبت به مورد قبلی یک هتل مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود، اما خدماتش باکیفیت است و امکاناتی مثل استخر شنای خصوصی دارد.

هتل پریل (Piril Hotel)

هتل پریل نیز یکی ازخوشنام‌ترین مراکز اقامت گردشگران در شهر چشمه ترکیه است که حدود یک کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. بنابراین اگر به غیر از قیمت و سطح خدمات، موقعیت هتل در اولویت‌های انتخاب شماست، پریل، گزینه‌ای مطلوب خواهد بود. البته از نظر سطح خدمات و کیفیت، باید بدانید که این هتل، چهارستاره است و در لیست 10 هتل برتر شهر قرار می‌گیرد. هتل پریل در مسیر چشمه آب گرم واقع شده و خدماتی مثل اسپا و استخر، حمام ترکی، سونا و خدمات دیگری ارائه می‌دهد. همچنین رستوران هتل پریل، منوی مفصلی دارد و می‌تواند هم‌زمان از بیش از 300 مهمان‌ پذیرایی کند.

271462559.jpg
هتل پریل در شهر چشمه ترکیه

هتل اسکی تاس (Eski Tas Otel)

هتل اسکی‌تاس در قلب «چشمه قدیم» قرار دارد و به مرکز شهر چشمه نزدیک است. در اطراف این مرکز اقامتی، زندگی شبانه جریان دارد و تا ساحل، یک پیاده‌روی کوتاه لازم دارد. ضمن اینکه در اطراف هتل، خانه‌های سنگی بسیار زیبا و حال و هوای زندگی ساحلی در دریای اژه را تجربه خواهید کرد. هتل اسکی تاس نیز یکی از هتل‌های ارزان‌قیمت (دو ستاره) در شهر چشمه ترکیه است. اضافه بر آن، این هتل یک آشپزخانه مجهز و کامل هم دارد که با آشپزی در آن می‌توانید از هزینه‌های سفرتان بکاهید.

غذا در چشمه ترکیه

چشمه، غذاهای مختلفی از محدوده دریای اژه دارد. روغن زیتون در بیشتر غذاهای چشمه مصرف می‌شود. غذای دریایی نیز درصد مهمی از رژیم غذایی مردم چشمه را تشکیل می‌دهد. با استفاده از لوبیای دریایی، سالادهای اشتهاآور و پرطرفداری در چشمه تهیه می‌شود که مقدار قابل توجهی روغن زیتون دارد. این گیاه در نواحی ساحلی رشد می‌کند و در رژیم غذایی چشمه بسیار مهم است. برخی از خوراکی‌های معروف ازمیر، مثل شیرینی بویوز، در چشمه به خوشمزه‌ترین شکل ممکن سرو می‌شوند. یکی از بهترین میان‌وعده‌هایی که در هوای گرم چشمه ترکیه می‌توانید امتحان کنید، بستنی صمغی‌های این ناحیه است که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

boyoz.jpg
شیرینی بویوز در چشمه

بهترین زمان سفر به چشمه ترکیه

قبل‌تر اشاره کردیم که چشمه ترکیه کجاست و اگر با آب‌وهوای اروپا آشنا باشید، حتماٌ می‌توانید حدس بزنید که باید در شهر چشمه منتظر چه نوع آب‌وهوایی باشید. بااین‌حال، کلی‌ترین اطلاعاتی که در راهنمای سفر به چشمه باید کسب کنید این است که در تابستان‌ها، چشمه گرم و شلوغ می‌شود، زیرا افراد بسیاری برای لذت بردن از تفریحاتی مثل موج‌سواری و شنا به این شهر سفر می‌کنند. به طور کلی، فصل بهار بهترین دوره برای سفر به چشمه است، زیرا علاوه بر آب‌وهوای دلپذیر، از تابستان خلوت‌تر است. اگر قصد داشته باشید در زمستان به چشمه سفر کنید، باید بدانید که در این دوره از سال هوای چشمه تا حدی خنک می‌شود که احتمالاً نتوانید تفریحاتی مثل شنا را تجربه کنید.

192559.jpg
زیبایی‌های چشمه در بهار

رفت‌وآمد در چشمه ترکیه

اولین چیزی که در توصیف چشمه به ذهن می‌رسد، کوچکی این شهر است؛ به همین دلیل، رفت‌وآمد با پای پیاده در چشمه امکان‌پذیر است. اما اگر اهل پیاده‌روی نیستید، آب‌وهوا مناسب نیست، قصد دارید مسافتی طولانی را طی کنید یا حتی زمان کافی ندارید، می‌توانید از روش‌های زیر به رفت‌وآمد در چشمه ترکیه بپردازید.

حمل‌ونقل عمومی در چشمه ترکیه

اگرچه سیستم حمل‌ونقل در شهرهای کوچک قابل مقایسه با سیستم حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ نیستند، بااین‌حال، حمل‌ونقل عمومی در چشمه ترکیه وضعیتی مطلوب دارد. یکی از بهترین وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهرهای کوچک ترکیه، دلموش است. دلموش تاکسی‌هایی با ظرفیت 8 نفر هستند که کرایه‌شان به طول مسیر بستگی دارد و کمی بیشتر از کرایه اتوبوس است. در چشمه، ایستگاه‌های اتوبوس متعددی وجود دارد که اگر حوصله و زمان کافی برای انتظار داشته باشید، به‌ کارتان می‌آید.

cesme-alacati-dolmus.jpg
دلموش‌های چشمه در ترکیه

رفت‌وآمد با تاکسی در چشمه

اپلیکیشن‌های کاربردی در ترکیه به شما این امکان را می‌دهند که فقط با چند کلیک، در سریع‌ترین حالت ممکن به تاکسی‌های شهری دسترسی داشته باشید. اگر از اپلیکیشن استفاده نمی‌کنید، سعی کنید درباره قیمت تاکسی از راننده سوال بپرسید و از درست بودن تاکسی‌متر آن، اطمینان حاصل کنید. برای این‌کار می‌توانید فاصله مبدا و مقصد خود را در اینترنت جست‌وجو کنید.

سخن آخر

سواحل زیبای دریای اژه، قلعه‌های تاریخی و ترکیب زیبای شهر و ساحل، چشمه را به یک مقصد ایده‌آل برای تفریح تبدیل کرده است. شاید به غیر از مطالعه سفرنامه‌های چشمه، راه زیادی برای کسب اطلاعات کارآمد در مورد این شهر کوچک نداشته باشید.

در این مطلب از لست‌سکند با در نظر گرفتن موقعیت، تاریخ و بسیاری از ویژگی‌های چشمه، نظرات بسیاری از مسافران را در مورد این شهر بررسی کردیم تا یک راهنمای سفر به چشمه ترکیه را تمام و کمال بنویسیم. اگر سابقه سفر به غربی‌ترین نقاط ترکیه و شهرهایی مثل ازمیر و چشمه را داشته‌اید، می‌توانید نظرات و دانسته‌های خود را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران لست سکند به اشتراک بگذارید. برای خواندن تجربه‌های منحصربه‌فرد مسافران هم پیشنهاد می‌کنیم سفرنامه‌های چشمه ترکیه را بخوانید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست‌سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.